Kipeäksi tuleminen - pilaako 1-2 viikon sairastaminen treenin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tipsuu
  • Aloitettu Aloitettu
Kun lihaksista lähtee "nesteet" ja muuta tällaista :D Eka raataa salilla ja pistää ruokavalion kuntoon... entäs sit kun sairastuu eikä pysty rehkimään salilla/käymään lenkeillä eikä edes kannata kipeänä?
Miten tuloksia voi ylläpitää kipeyden ajan?

1-2 viikkoa on lyhyt aika lihaksenkasvatuksessa. Ei sun tulokset mihinkään siinä ajassa kerkee kadota. Syö ja lepää hyvin, että paranet. Treenaa sit taas kovaa ku oot parantunu. :)

Viikko sinne tänne ei pilaa mitään, monille tekee ihan hyvää, kun ei osata kevennellä muuten. Monet eivät edes tiedä, että kevyet viikot ovat olennaisia kehityksen kannalta.

Itellä on parin vuoden aikana muutaman kerran tullut flunssainen olo, ja oireet on aina kadonneet viimeistään muutaman päivän kuluessa, kun on heti tajunnut ragoida. Eli heti kun tuntuu olo kipeältä, niin lepoa, lämmintä, c-vitamiinia ym. flunssalääkettä.

Kun lihaksista lähtee "nesteet" ja muuta tällaista :D Eka raataa salilla ja pistää ruokavalion kuntoon... entäs sit kun sairastuu eikä pysty rehkimään salilla/käymään lenkeillä eikä edes kannata kipeänä?
Lepäämällä ja syömällä hyvin ja ottamalla rennosti.

Itse olin flunssan takia salilta poissa 13 päivää. Tietty kipeänä käytin tilaisuuden hyväksi ja annoin itselleni luvan vedellä sipsejä, karkkeja ja jäätelö normiruoan lisäksi. Fädii ei tullut ja ekan kierroksen jälkeen salillakin vanhat painot liikkuivat taas. Ainoa, mitä tuosta tauosta oli, että lihakset kipeytyivät ekalla viikolla huomattavasti enemmän kuin normaalisti.

Täällä korostettiinkin jo levon tärkeyttä. Kipeä elimistö ei palaudu eikä kehity.
Itse pakotin taannoin itseni pois 3-4 viikon ajan salilta, ainut minkä tulos kärsi oli kyykky. Penkissä nousi enkat :D mutta tosiaan lihakset on herkemmät alkuun ja tooosi kipeät

[venom];3885263 sanoi:
Monet eivät edes tiedä, että kevyet viikot ovat olennaisia kehityksen kannalta.

Niinpä. Ja sitten ihmetellään, kun sairastellaan niin usein :/ Totta kai keho tekee kaikkensa, että saa tarvitsemansa levon.

Ei tulokset häviä parissa viikossakaan mihinkään. Mä teen kevyen viikon jälkeen aina enkkoja. Ja kevyt viikko tässä tapauksessa = ei mitään rasittavaa treeniä, mutta jos salille on päästävä niin siellä kriteerinä on hikoilemattomuus ja pitkät pumppailusarjat niin, että jokaiseen sarjaan jää ainakin 2 toistoa tilaa.

Itsellä tippuu voimatasot kymmeniä kiloja jos sairastaa rajummin 1-2viikkoa. Mutta eipä sitä mitenkään voi estää, vituttaa vaan sitten treenata 2-3kk että saa entisen kondiksen takasin. Itsellä ainakin jos joku infektio päällä niin ihan sama mitä syö, niin kroppa vaan tyhjenee ja tyhjenee silti. Paino tippuu nopeasti.

Se on ihan se ja sama, vaikka vetäisit kaks viikkoa viinaa ja söisit multaa takapihalla.. Muutama viikko on loppujenlopuksi niin lyhyt aika tässä harrastuksessa, että se ei vaikuta yhtään mihinkään..

Mulla kestää sellaisen normi 1vk:n kuumeilun jälkeen ehkä viikon tai kaksi päästä tuloksissa sille tasolle missä olin ennen sairastumista, mutta siitä taas n. viikko eteenpäin, niin paukkuu usein uusia ennätyksiä useammassakin liikkeessä ja treeni kulkee. Eli kyllä ne tauot palkitsevat, sairastelun jälkeen vain vähän viiveellä.

Mitä ne kevyet viikot on? Joitain tamppooneja?

Tää menee nyt offtopikiks, mut mitä väliä. MUISTAAKSENI Nyyssölä kritisoi kans blogissaan näitä "kevyitä viikkoja" ja ihmetteli, että mikä niitten funktio on. Jos treenataan, nii treenataan kovaa. Jos on paska olo ja ei palaudu, maataan kotona ja syyään. Teksti meni jotenkin noin, joten turha kenenkään alkaa nussia pilkkua.

Vastaus threadin kysymykseen: pilaa. Jos tulet 1-2 viikoksi kipeäksi, pitää lopettaa saliharrastus siihen. Treenitauon jälkeen on ihan turha yrittää jatkaa enää, vaikka olisi miten monta vuotta käynyt, se on siinä. Itseasiassa sairastut luultavasti kuitenkin jossakin vaiheessa saliharrastusta, joten ei kannata vaivautua aloittamaankaan koko hommaa.

Back
Ylös Bottom