Tuo jaksotuksen puute on ollut selkeästi lajin ongelma, ja sitä on paljon kritisoitu. Mielestäni siitä on myös otettu oppia. Esimerkiksi omalla salillani kyselin heti peruskurssin alkuun miten tätä on mietitty, ja ainakin oman salini treenisuunnittelu kuulosti hyvinkin järkevältä. Oikeanlainen jaksotus painottuu mielestäni voimakkaimmin sellaisilla ohjaajilla, joilla on vahvasti jokin muu lajitausta. Minä itse harrastin aikoinaan yleisurheilua, ja vuoden jakaminen tiettyjen ominaisuuksien painottamiseen on ainoastaan luonnollista. On siis hienoa nähdä, että myös oman salini ohjaajat ovat ottaneet tämän selvästi huomioon. Treenit on jaoteltu karkeasti sekä lyhyempiin noin kuukauden pätkiin että pidempiin tiettyihin ominaisuuksien kehittämiseen tähtäävään treeniin. Keskivertoharrastajalle tämä ei tietenkään välttämättä hirveästi näy (itsehän olen täysi aloittelija, mutta olen kiinnostunut miten systeemi toimii), eikä siihen ole tarvettakaan. Joka neljäs viikko on kevyempi, ja viikon sisällä tiettyjen harjoitusten alkuun on mietittynä jokin raskas perusliike, esimerkiksi maastaveto, kyykky, rinnalleveto tai tempaus. Tällä päästään jo pitkälle. Lisäksi jos asetetaan omat kausipainotukset kestävyyteen, maksimivoimaan, maksimihapenottokykyyn, perusvoimaan ja niin edelleen, aletaan puhua jo hyvinkin järkiperäisesti suunnitellusta treenauksesta. Tähän kun yhdistetään vielä crossfitin perusajatus monipuolisesta treenistä ja liikevalikoimasta, olen ainakin itse hyvin vakuuttunut treenitavan tehokkuudesta.
Edit. Monipuolisuus ja jatkuva muuntelu ei missään nimessä saa crossfit(issäkään) tarkoittaa satunnaisuutta tai suunnitelmattomuutta. Järkeä saa ja pitää käyttää.