Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Täytyy taas viilailla oma osakesäästäminen kuntoon kun pitää melkein nollista lähteä, kun realisoin ison osan asunnon käsirahaksi ja remontointiin. Minkäslaisia sijoitussuunnitelmia pakkislaisilla on?

Kävi mielessä sellainen idea, että sijoittaisin osan rahoista REIT rahastoihin mistä tulevalla osinkotuotolla kasvatan asuntolainan kuukausierää ilman "omaa" rahaa. Eli mitä enemmän saan sijoitettua ja sitä kautta parempaa osinkotuottoa euroissa saan niin sitä nopeammin saan asunnon maksettua. Kuulostaako täysin kelvottomalta idealta?

Menee vähän samaan kategoriaan kuin Timba79:n asuntolainan maksusuunnitelma kauppalehden foorumilla, mikä kuulosti omaan korvaan ihan järkevältä.

Jaa meinasitko sitä mun ison asuntolainan takaisinmaksuaikaketjua vai? No mä vähän innoistuin kikkailemaan excelillä kun ne näsäviisaat rupesi siellä vittuilemaan kun en osannut jotain korkolaskua sillä suorittaa. Eipä se yksi isoin irvileuka sitten vaivautunut yllättäin ees kommentoimaan koko ketjua. Päätään soitti kyllä sujuvasti. No ei mikään yllätys.

Muillekin tiedoksi, väsäsin sellaisen simppelin laskurin jolla voi "simuloida" jonkun lainamäärän takaisinmaksuaikaa vaihdellen korkoa ja ajatuksena että voisi vaikka prosentin tai kaksi vuodessa nostaa lyhennyserää jos vaikka palkka kehittyisi sopivasti ylöspäin. Siinä nykyinen pitkäkin laina-aika lyhenee mukavasti jos edes vähän lyhennyserää kasvattelee vuosien varrella. Laskin heti esimerkistä 5% korolla sen pitkän maksuajan. Nykykorolla pitkän maksuajan laskeminen on kyllä itsensä jalkaa ampumista.

Juuri sitä ketjua tarkoitin. Näillä koroilla kun ei kovin paljon ole järkeä tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä tai ainakaan jos harrastaa muutakin kuin asuntovarallisuuden keräämistä.

No mä vähän innoistuin kikkailemaan excelillä kun ne näsäviisaat rupesi siellä vittuilemaan kun en osannut jotain korkolaskua sillä suorittaa. Eipä se yksi isoin irvileuka sitten vaivautunut yllättäin ees kommentoimaan koko ketjua. Päätään soitti kyllä sujuvasti. No ei mikään yllätys.
Hieno homma, että onnistuit näyttämään kuinka advanced olet.

En suosittele REIT:iä, jos on asuntolainaa. Asunto on kuitenkin jo jonkinlainen sijoitus ja REIT vaan lisää riskiä samassa omistusluokassa. Kannattaa ennemmin hajauttaa...

En suosittele REIT:iä, jos on asuntolainaa. Asunto on kuitenkin jo jonkinlainen sijoitus ja REIT vaan lisää riskiä samassa omistusluokassa. Kannattaa ennemmin hajauttaa...
Totta tuokin. Ehkä sitä voisi uudemman kerran harkita sitten kun on vähemmän lainaa tai lähteä liikkeelle pienellä summalla.

Hieno homma, että onnistuit näyttämään kuinka advanced olet.

No se oli puoli totuutta. Toinen puoli se että oli ihan mielenkiintoista kikkailla tuolla ja vertailla tuloksia. Eihän tuollaiste pitkät skenaariot koskaan toteudu, mutta saa niillä vähän ajatusten päällä faktaakin.

Mutta tuon excelin kanssa olen kyllä täysi noob. Töissä puhuttu että joku hyvä koulutus tuohon jossain vaiheessa saataisiin. Vaikka omalla ajalla jos siitä ei itte maksaa tartte.

Nyt olisi itsellänikin tullut se hetki eteen, jolloin säästörahat olisi tarkoitus laittaa tuottamaan hieman pankin normaalia korkoa enemmän. Tilanne on tällä hetkellä se, että rahaa mahdolliseen sijoittamiseen olisi käytettävissä noin 20.000 euroa. Osakesijoittaminen kiinnostaisi ehkä kaikista eniten, mutta myös sijoitusasunnon hankkiminen on käynyt mielessä. Sijoitusasuntoja tuli noin vuosi sitten katseltua hieman aktiivisemminkin, mutta silloin tuntui olevan vaikeaa löytää asuntoa, jonka vuokralla saisi helposti katettua mahdollisen pankkilainan korot ja lyhennykset.

Osakesijoittamisen ongelmaksi muodostuukin ehkä tuo aloittamisen vaikeus, joten kysyisinkin jotain hyviä vinkkejä teoksiin/nettilinkkeihin joilla olisi helppo päästä alkuun. Tätä ketjua olenkin jo paljon lueskellut + muutamia muita foorumeita mutta olisi mukavaa löytää ehkä vielä konkreettisempia tiedonlähteitä.

Omasta tilanteesta vielä sen verran, että minkäänlaisia velkoja/suurempia kuluja ei ole sillä olen opiskelija joten "varman päälle" ei tarvitsisi näissä asioissa niinkään pelata. Myös kommentit siitä, mitä itse tekisitte tässä kyseisessä tilanteessa ovat hyvinkin tervetulleita.

Nyt olisi itsellänikin tullut se hetki eteen, jolloin säästörahat olisi tarkoitus laittaa tuottamaan hieman pankin normaalia korkoa enemmän. Tilanne on tällä hetkellä se, että rahaa mahdolliseen sijoittamiseen olisi käytettävissä noin 20.000 euroa. Osakesijoittaminen kiinnostaisi ehkä kaikista eniten, mutta myös sijoitusasunnon hankkiminen on käynyt mielessä. Sijoitusasuntoja tuli noin vuosi sitten katseltua hieman aktiivisemminkin, mutta silloin tuntui olevan vaikeaa löytää asuntoa, jonka vuokralla saisi helposti katettua mahdollisen pankkilainan korot ja lyhennykset.

Osakesijoittamisen ongelmaksi muodostuukin ehkä tuo aloittamisen vaikeus, joten kysyisinkin jotain hyviä vinkkejä teoksiin/nettilinkkeihin joilla olisi helppo päästä alkuun. Tätä ketjua olenkin jo paljon lueskellut + muutamia muita foorumeita mutta olisi mukavaa löytää ehkä vielä konkreettisempia tiedonlähteitä.

Omasta tilanteesta vielä sen verran, että minkäänlaisia velkoja/suurempia kuluja ei ole sillä olen opiskelija joten "varman päälle" ei tarvitsisi näissä asioissa niinkään pelata. Myös kommentit siitä, mitä itse tekisitte tässä kyseisessä tilanteessa ovat hyvinkin tervetulleita.

Hyviä sivustoja on esim:

http://www.seligson.fi/phoebus/

Vaikka tuo on rahastonhoitajan sivu, niin siellä on PALJON hyvää perustietoa, analyysiä, kysymyksiä ja vastauksia. Kannattaa ehkä ottaa luettavaksi kun on peruskäsitteet hallussa. Toinen vastaavanlainen on:

http://nordnetblogi.fi/

Hyvää kotimaista kirjallisuutta:

- Malkiel "Sattuman kauppaa Wall Streetillä"

- Erola: "Paras sijoitus"

- Kim Lindströmin kirjat

Noilla pääsee alkuun ja saa käsitteetkin tutuiksi.

Myös pörssisäätiön sivulla on paljon perustietoa, mutta omasta mielestä nuot kirjat parasta hakea peruskäsitteet ja tiedot ja sen jälkeen noita blogeja.

Mikäli olet opiskelija ja et ole valmistumassa piakkoin niin kannattaa huomioida, että vuokratuotot ja osingot sekä myyntivoitot (ilman että voit vähentää myyntitappioita) ovat opintotuen tuloseurannassasi tuloa. Nopeasti menee miinuksen puolelle kun joudut makselemaan opintotukia takaisin. Siksi opiskeluaikana ehkä paras vaihtoehto on sijoittaa (indeksi)rahastoihin jotka eivät maksa osinkoa ulos.

Lue Timpan mainitsemia opuksia. Sulla on hyvä kassa, joten kun päätät alkaa sijoittamaan, niin muista hajauttaa ostot ajallisesti. Hajauta myös maantieteellisesti ja eri toimialoille. Muista että Suomen pörssi on pieni reunamarkkina. Tärkeintä on että sijoitat vain sen verran kuin sulla on varaa hävitä, ja kun olet päättänyt kuinka paljon sinulla on varaa sijoittaa ja mihin, pidä suunnitelmasta kiinni äläkä hosu turhaan. Ja tärkeintä on että älä usko ketään vaan tee itse omat päätökset.

timba79 sanoi:
Hyvää kotimaista kirjallisuutta:

- Malkiel "Sattuman kauppaa Wall Streetillä"

- Erola: "Paras sijoitus"

- Kim Lindströmin kirjat
Lisänä näihin omasta mielestäni paras ja kattavin perusteos: Seppo Saarion Miten sijoitan pörssiosakkeisiin. Lue tämä ja Lindströmien ensimmäiset teokset niin ymmärrät jo jotain.

Toisaalta kannattaa katsella hyviä rahastoja myöskin ensi alkuun jos ei aika riitä osakkeiden syväluotaavaan analyysiin. Pitää kulut kurissa ja hajauttaa tarpeeksi niin ei voi ihan metsään mennä.

Eikös Saariolta ole tosiaan se päivitetty versio? Itse olen lukenut vain sen missä vilisee vielä markatkin, sitä ei tänäpäivänä enää kannata lukea vaikka käsitteet onkin käytännössä samoja. Mutta jos en väärin muista niin uusiin ois jotain 2010 vuodelta tai vastaavaa?

- - - Updated - - -

Lue Timpan mainitsemia opuksia. Sulla on hyvä kassa, joten kun päätät alkaa sijoittamaan, niin muista hajauttaa ostot ajallisesti. Hajauta myös maantieteellisesti ja eri toimialoille. Muista että Suomen pörssi on pieni reunamarkkina. Tärkeintä on että sijoitat vain sen verran kuin sulla on varaa hävitä, ja kun olet päättänyt kuinka paljon sinulla on varaa sijoittaa ja mihin, pidä suunnitelmasta kiinni äläkä hosu turhaan. Ja tärkeintä on että älä usko ketään vaan tee itse omat päätökset.

Sen verran tähän vielä, että toki kotimaan pörssiin sijoittamalla saa maantieteellisen hajautuksen kun valitsee yhtiöt oikein. Kotimaan pörssissäkin on muutama yritys jonka liikevaihdosta murto-osa tulee Suomesta. Esimerkkinä vaikkapa Metso.

Jos on yhtä paska kielitaito kui minulla, niin ulkomaille sijoittaessa kannattaa tutkia rahastot. Aloittaen niiden kulurakenteesta.

Vaikka nämä ovat tulleet jo moneen kertaan, niin kerrataan tärkeimmät asiat:
- Pienet kulut
- Hyvä hajautus (jos sijoitat indeksirahastoon, niin mieluummin fundamenttipainotteinen kuin markkina-arvopainotteinen indeksi)
- Älä hätäile äläkä kuvittele tietäväsi enemmän kuin muut

Kiitos kaikille! Tossa tulikin jo paljon hyvää pohjatietoa, ja laitoin pari noista kirjoista suoraan tilaukseen. Lähden sitten siltä pohjalta viemään tätä asiaa eteenpäin.

Kiitos kaikille! Tossa tulikin jo paljon hyvää pohjatietoa, ja laitoin pari noista kirjoista suoraan tilaukseen. Lähden sitten siltä pohjalta viemään tätä asiaa eteenpäin.

Eikä kannata luottaa sokeasti näihin "asiantuntijoiden" kirjatietoihinkaan nekin tekevät välillä virhearvioita kuten esim. Soneran ja Nokian ostosuositukset vaikka kurssit laskivat vuodesta toiseen. Riski ja tuotto menevät usein käsikädessä, pienen tuoton saa varmoista ja mahdollisen suuren tuoton tai tappion riskiosakkeista.

Älä laita kaikkea pelkkiin osakkeisiin, harkitse edes korkosijoituksia

No minä en kyllä harkitsisi kuin yrityskorkoja. Jollei sitten lähde seikkailemaan ongelmavaltioiden lainoilla.

Vai mitä meinasit perinteisestä lyhyestä korosta saada? Prosentin luokkaa, alle inflaation. Pitkät korot pohjassa. Ne kun nousee niin sijoitusten arvo laskee ja suunta ei oikei enää voi olla alaspäin kun tulee lattia vastaan...

Eli mitä korkosijoituksia tarkoitit? Vai mitä minä olen ymmärtänyt väärin?

- - - Updated - - -

Eikä kannata luottaa sokeasti näihin "asiantuntijoiden" kirjatietoihinkaan nekin tekevät välillä virhearvioita kuten esim. Soneran ja Nokian ostosuositukset vaikka kurssit laskivat vuodesta toiseen. Riski ja tuotto menevät usein käsikädessä, pienen tuoton saa varmoista ja mahdollisen suuren tuoton tai tappion riskiosakkeista.

Kirjoista saa parhaiten selville käsitteet ja tapahtumien kulut. Mihinkään sijoitussuosituksiin ei kannata etenkään alussa takertua. Eli todella hyvä huomio!

Täällä kans tilattu tuo paras sijoitus kirja , aloitetaan siitä sijoittamisen opiskelu kun edelliset 'sijoitus' kirjat (pokerioppaat) ei oikein tuota voittoa tuoneet :D.

Osaako joku sanoa miten Tiimarin osake seilaa aikamoista nousua ja laskua? Aika monesti näyttää Tiimari olleen päivän nousija jopa 11% nousulla , tekeekö joku isoa tiliä tolla osakkeella?
Toinen mikä näyttää taas eilen olleen päivän nousija on trainer's house , sekin noussut eilen reilu 8%.

Täällä kans tilattu tuo paras sijoitus kirja , aloitetaan siitä sijoittamisen opiskelu kun edelliset 'sijoitus' kirjat (pokerioppaat) ei oikein tuota voittoa tuoneet :D.

Osaako joku sanoa miten Tiimarin osake seilaa aikamoista nousua ja laskua? Aika monesti näyttää Tiimari olleen päivän nousija jopa 11% nousulla , tekeekö joku isoa tiliä tolla osakkeella?
Toinen mikä näyttää taas eilen olleen päivän nousija on trainer's house , sekin noussut eilen reilu 8%.

Onhan ne muutokset noilla osakkeilla prosentuaalisesti isoja, kun kyseessä todella halvat osakkeet (n. 0,10€). Sitä en osaa sanoa, että tekeekö noilla joku isoa tiliä..

En ole minä Tiimariin perehtynyt, mutta epäilen että on niin pienivaihtoinen, että sen kanssa "veivaamalla" ei voi kuin hävitä.

Back
Ylös Bottom