Olet maahanmuuttaja Suomessa ja kävelet sossuun, niin saat suoraan 1800 € käteen? :lol2: Ei ainakaan Helsingissä. Ja Helsinkiinhän ne tuntuu kaikki loppujen lopuksi valuvan. Joten joku tuossa teidän yhtälössä nyt mättää.
Porukka on kyllä kujalla täällä. Ei siinä.. hauskahan näitä hulluuksia on lukea.
Turha naureskella, kun summat pitävät paikkansa. Eihän noita summia välttämättä käteen ladota, mutta kyllä fatta hoitaa kaikenlaiset asiat. Jos et jaksa itse Kelan sivuja lukea, niin lue Wikipedia-artikkeli, jossa asia on tiivistettynä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Toimeentulotuki
Työskentelin joskus firmalle, jolle aina silloin tällöin tuli tilauksia suoraan kaupungin sosiaalitoimelta erilaisista tavaroista, joita sosiaalitoimen asiakkaat tarvitsivat. Eli ei kaupunki antanut rahaa suoraan sille "asiakkaalle" ostamiseen, vaan sosiaalitoimi osti suoraan ja pyysi toimittamaan asiakkaalle. Varmaan käytännöt saattaa vaihdella kaupungeittain. Koskaan ei itse asiassa sattunut olemaan maahanmuuttajista kyse vaan ihan kotoperäisistä "asiakkaista". Jotka kaikesta päätellen olivat olleet pitkäaikaisia asiakkaita.
Kun näiden "asiakkaiden" luona sitten joskus tuli käytyä niin on ne niin saatanan masentavia ympäristöjä. Jos ihminen ei työnteolla itseään elätä ja ajautuu sosiaalitoimen (pitkäaikaiseksi) asiakkaaksi niin varmasti on vaikeaa siitä päästä ulos. On se niin passivoivan ja luotaantyöntävän näköistä touhua ettei tuollaista "uravalintaa" kyllä kukaan sellainen voi vakaasti harkiten tehdä, joka on täysissä ruumiin ja sielun voimissa.
Toki vaikeita elämäntilanteita saattaa tulla itse kullekin, duuni mennä alta jne. Jos työssäkäyvä putoaa toimeentulotuelle niin eihän sitä edes aleta heti myöntämään, vaan ensin pitää polttaa kaikki likvidit varat elinkustannuksiin (yms) ennen kuin julkiselta vallalta tippuu apua.
Vaikea yhtälö tuo ihan kotoperäisten asiakkaiden osalta on, koska eihän sitä nyt ihmisiä voi kadulle heittää. Meidän materiaalinen hyvinvointi on jo saavuttanut sellaisen pisteen, ettei tuollainen enää yksinkertaisesti ole hyväksyttävää.