Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Välillä tympii, ku lukee paljonko muut tienaa...
Toisaalta, omasta mielestäni itselläniki on ihan kohtalainen palkka duunariksi, viime vuonna oli karvan verran alle 40K suht isoilla ylitöillä ja lomarahoilla. Kyllä sillä hyvin pärjää ku yksin elelee, ja matkustelinpa Ausseissaki 3kk alkuvuodesta, helposti järjesty että sain otettua virkavapaata sille ajalle :) muutenki joustava ja ihan ok firma monella tapaa. Kuitenkin olen kyllä vakavasti suunitellut että vaihdan alaa tässä lähiaikoina, en niinkään palkan takia vaan enemmän sen takia että olisi kiva kokeilla jotain muutakin ku raudoitus ja betoni hommia, olisi myös kiva löytää joskus työ jossa oikeasti viihtyisi hyvin ja voisi aamulla mennä iloisena töihin :)

Joskus jaksoi tympiä nuot 10 k kuukaudessa liksat. Vaan mitäpä niistä murehtimaan. Se valinta on pitänyt tehdä siinä vaiheessa kun on opiskelemaan lähtenyt. Läheskään kaikki meistä ei voi noille palkoille ikinä päästä, sillä se nyt olisi vain täysi mahdottomuus, koska nuo on sitten joitain isompaa asiantuntemusta tai johtajan työn palkkoja. Kaikki ei voi olla johtajia tai asiantuntijoita jne. Sen varmaan ymmärtää kaikki kun vähän miettii.

Itsestä tuntuu nyt että olen oman lokeroni löytänyt. Palkka-asiat tosin siirtyy alkavaan talveen kun nyt on vielä jakso että kenenkään palkat ei nouse. Piste. Meillä duunissa siis. Jos nyt tuloskunto palautuu taas plussalle niin tämäkin peli aukeaa takaisin.

40 k vuosi ois itselläkin tavoite. Ei varmaan tänävuonna ihan mahdottoman kauaksi jäädä, riippuu paljonko syksyllä on ylkkää ja paljonko sitä pystyy tekeen.

Joskus jaksoi tympiä nuot 10 k kuukaudessa liksat. Vaan mitäpä niistä murehtimaan. Se valinta on pitänyt tehdä siinä vaiheessa kun on opiskelemaan lähtenyt. Läheskään kaikki meistä ei voi noille palkoille ikinä päästä, sillä se nyt olisi vain täysi mahdottomuus, koska nuo on sitten joitain isompaa asiantuntemusta tai johtajan työn palkkoja. Kaikki ei voi olla johtajia tai asiantuntijoita jne. Sen varmaan ymmärtää kaikki kun vähän miettii.

Itsestä tuntuu nyt että olen oman lokeroni löytänyt. Palkka-asiat tosin siirtyy alkavaan talveen kun nyt on vielä jakso että kenenkään palkat ei nouse. Piste. Meillä duunissa siis. Jos nyt tuloskunto palautuu taas plussalle niin tämäkin peli aukeaa takaisin.

40 k vuosi ois itselläkin tavoite. Ei varmaan tänävuonna ihan mahdottoman kauaksi jäädä, riippuu paljonko syksyllä on ylkkää ja paljonko sitä pystyy tekeen.

Myyntihommat provisiopalkalla (pääsääntöisesti B2B) antaa kenelle tahansa mahdollisuuden vaikuttaa omaan palkkaansa ja vain taivas on rajana. Tosin provisioehdot pitää olla molemmille osapuolille hyvät ja yleensä ns. Entrylevel-hommissa se ei näin ole. Tosin kannukset kun hankkii vähän huonommilla ehdoilla niin tulevaisuudessa pääsee todennäköisemmin parempiin hommin ja parempien asnsiomahdollisuuksien äärelle. Myyntityöskään ei ole yleensä niin tiukat koulutuskriteerit kuin jossain asiantuntijana, vaan oma kyvykkyys nimenomaan myydä, vakuuttaa asiakas, luoda suhteita ja kestää takaiskuja ratkaisee enemmän. Toki asiantuntemus myytävästä asiasta/tuotteesta auttaa huomattavastikin, mutta harva asia on niin rakettitiedettä ettei perusfiksu jantteri omaksu niitä omatoimisesti siinä määrin, että asiakas ei huomaa heti, että kuutamolla ollaan kuin käki asiasta. :)

Pitää kuitenkin muistaa, että myyntityöhönkään kaikki eivät kykene ja ei sekään ole helppoa rahaa. Joka päivä joudut pistämään itsesi ja ammatillisen maineesi likoon ja pikkuhiljaa rakentaa sitä omaa taloudellista hyvinvointia. Myyntityössä hyvänä puolena on myös se, että pääsääntöisesti saat itse aika vapaasti päättää työskentelyajan ja -paikan. Näin joustaa omien tarpeiden mukaan paremmin kuin joku 8-16 toimisto läsnäolopakko. Toki matkustaminen yms. aiheuttaa pitkiä päiviä ja töistä ei välttämättä ikinä ole "vapaana", mutta mikäli läppäri, etäyhteys ja kännykkä löytyy niin mikä estää kesällä vaikka laiturinnokasta hoitaa asioitaan?;)

Oma palkkakehitys on ollut 2011 +50% verrattuna 2010:n ja tänä vuonna n. +100% verrattuna 2011. Tämä kuitenkin on vaatinut oman aktiivisuuden lisäksi myös olemista oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Myyntihommat provisiopalkalla (pääsääntöisesti B2B) antaa kenelle tahansa mahdollisuuden vaikuttaa omaan palkkaansa ja vain taivas on rajana. Tosin provisioehdot pitää olla molemmille osapuolille hyvät ja yleensä ns. Entrylevel-hommissa se ei näin ole. Tosin kannukset kun hankkii vähän huonommilla ehdoilla niin tulevaisuudessa pääsee todennäköisemmin parempiin hommin ja parempien asnsiomahdollisuuksien äärelle. Myyntityöskään ei ole yleensä niin tiukat koulutuskriteerit kuin jossain asiantuntijana, vaan oma kyvykkyys nimenomaan myydä, vakuuttaa asiakas, luoda suhteita ja kestää takaiskuja ratkaisee enemmän. Toki asiantuntemus myytävästä asiasta/tuotteesta auttaa huomattavastikin, mutta harva asia on niin rakettitiedettä ettei perusfiksu jantteri omaksu niitä omatoimisesti siinä määrin, että asiakas ei huomaa heti, että kuutamolla ollaan kuin käki asiasta. :)

Pitää kuitenkin muistaa, että myyntityöhönkään kaikki eivät kykene ja ei sekään ole helppoa rahaa. Joka päivä joudut pistämään itsesi ja ammatillisen maineesi likoon ja pikkuhiljaa rakentaa sitä omaa taloudellista hyvinvointia. Myyntityössä hyvänä puolena on myös se, että pääsääntöisesti saat itse aika vapaasti päättää työskentelyajan ja -paikan. Näin joustaa omien tarpeiden mukaan paremmin kuin joku 8-16 toimisto läsnäolopakko. Toki matkustaminen yms. aiheuttaa pitkiä päiviä ja töistä ei välttämättä ikinä ole "vapaana", mutta mikäli läppäri, etäyhteys ja kännykkä löytyy niin mikä estää kesällä vaikka laiturinnokasta hoitaa asioitaan?;)

Oma palkkakehitys on ollut 2011 +50% verrattuna 2010:n ja tänä vuonna n. +100% verrattuna 2011. Tämä kuitenkin on vaatinut oman aktiivisuuden lisäksi myös olemista oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Totta puhut. Tosin eipä taida meikäläisestä olle myyntityöhön. Varmasti oppisin asiat, mutta jotenkin tuntuu että puuttuu riittävä kunnianhimo ja röyhkeys mitä luulisin tuohon myös tarvittavan. Ei viitti lähtee kokeileen, epäonnistuessaan olisi taloudellinen itsemurha.

Lisäksi kuolisin stressiin varmasti vuodessa.

Moni täällä kirjoittelijoista laittaa "lapin lisän" omiin palkkoihinsa. Itse ajan 20v vanhaa meseä ja käyn ryssissä tankkaamas vielä sen ja syön samaa halpaa ruokaa joka päivä ja elämiseen menee joku 500e kuukausi.

Sen verran voisin avata omalta osaltani yritysmyyntiä, että sanotaan + 10000e bruttona ihan olemalla myyjä, ei vedä kuin ihan kourallinen tässä maassa. Pitkällä kokemuksella varustetut huiput pääsee 7-10k ansioihin,normaalin yritysmyyjän, joka tekee hyvää tulosta, liksa liikkuu 3,5-6k haarukassa, riippuen pitkälti firmasta ja alasta.

Mun kokemuksen mukaan sitten siitä pykälä ylöspäin, myyntiryhmän pampun liksa liikkuu yleensä sitten 5-7k akselilla. Ryhmän paras myyjä saattaa hyvinkin tienata enemmän kuin esimiehensä.

Sitten on toki toinenkin "pykälä" ylöspäin, eli asiantuntijat, key accountit yms., näiden liksoissa on sitten enemmän heittelyä, 5-10k heittäisin arvioksi. Kovimpiin liksoihin tiedän pääsevän kavereita, jotka pyörii keskisuurissa firmoissa ja hoitaa suurasiakkaita. Eli siis tekevät miljoonien sopimuksia.

Myyjän pohjapalkka on yleensä 1,7k - 3k, riippuen kokemuksesta. Toki voi jossain olla vähemmänkin tai puhdas provisio, mutta sitten puhutaan jo todellakin "entry-level" hommista, eli esimerkiksi tavaroista, joita myydään ns. "luukuttamalla", eli lampsimalla kutsumatta sisään.. Näissä hommissa ns. ei-huippujen, mutta kuitenkin hyvien myyjien liksat saattaa liikkua 3-4k akselilla.

Sen lisäksi yritysmyynnin hyviä puolia on myös, että halutessaan löytyy reissuhommia, työ on vaihtelevaa ja liikkuvaa, eikä tarvitse istua neljän seinän sisällä. Lisäksi työsuhdeautoon hyvin usein mahdollisuus, miljoonalla eri variaatiolla (osa palkkaa, palkan päälle, käyttöetu, vapaa autoetu, jne.), mikäli sitä arvostaa. Lisäksi hyvin pitkälti saa tulla ja mennä niin kuin haluaa, kunhan kauppa käy. Toisaalta jos se ei käy, painetta tulee välittömästi.

Missään nimessä myyntimiehen arki ei ole stressitöntä, varsinkaan ns. märkäkorvalle, mutta se on siitä kummallinen ammatti, että mitä enemmän siinä kehittyy, sitä helpommaksi työn tekeminen tulee. Eli työ helpottuu mutta liksa nousee. Harvinainen yhtälö.

Ja jos otetaan pystymetsästä 100 ihmistä, niin niistä ehkä muutama omaa minkäänlaisia todellisia kykyjä tehdä B2B-myyntiä. Ja näistä muutamasta 0-1 jää alalle ja menestyy. Reilusti suurin osa uusista myyjistä lopettaa ensimmäisen puolen vuoden aikana. Taustasta riippumatta. Tästä seuraa myös se, että niille, jotka homman hanskaa ja siinä menestyy, on AINA töitä tarjolla, vaikka olis minkälainen taantuma.

Kokonaan oma lukunsa on sitten tekninen myynti (myynti-inssit yms.), niihin en ota kantaa, koska en sitäpuolta tunne.

Moni täällä kirjoittelijoista laittaa "lapin lisän" omiin palkkoihinsa. Itse ajan 20v vanhaa meseä ja käyn ryssissä tankkaamas vielä sen ja syön samaa halpaa ruokaa joka päivä ja elämiseen menee joku 500e kuukausi.

Varmasti joku laittaa mutta, että "moni". Menee suomalaisen peruskateuden piikkiin tuo lausahdus mielestäni.

Esim. tuo ketjun aloittajan nykypalkka vaan on joillakin täyttä totta. Kenen luulet ostavan niitä uusia 80k€ bemareita yms. joita kuitenkin menee kaupaksi. Suuret tulot eivät kuitenkaan estä pitämästä pieniä menoja. Yleensä tuppaa vaan tietty vähän enemmän laitettua haisemaan :)

mä oon samaamieltä, ketään yksittäin en ala sormella osottaan..
kaikki on toivonmukaan tulonsa ansainnut, mutta siltikin ihmettelen 5t e:n kk/tuloja alalla kuin alalla.. ;)

Ne jotkat tienaa sen about keskipalkan tai vähän alle, haluaisivat varmasti enemmän liksaa. Kynnyskin lähtee kertomaan omista tuloista muille on aika korkee kun niihin ei itsekkään olla tyytyväisiä. Kun taas ne jotka tienaa ihan siedettävää palkkaa kertovat sen herkemmin muillekkin, varsinkin anonyymisti netissä. En mä lähtis huutelemaan baarissa 6ke/kk tuloja. Moni myös sisällyttää kilsakorvaukset, bonukset, lomarahat, pääomatulot sun muut ei-palkkatulot siihen lukuun minkä täällä ilmoittavat tai unohtavat mainita että painetaan 70h työviikkoa.

Mä en jaksa uskoa että kovinkaan monella on lapin lisää palkkailmoituksessa, mutta aika monella on siinä luvussa jotakin lisää mikä ei varsinaista palkkaa ole.

Bussikuskina linja-liikenteessä, eli ei paikallisliikenteen pyöritystä vaan pidempää matkaa express bussilla. Tämän vuoden tulot tulee olemaan noin 35 t€ ja palkkaluokkana on työkokemus 0-4v eli pienin mahdollinen. Ylitöitä tänä vuonna paiskittu noin 30 tuntia. Ei tämä mikään eläkeduuni mulle ole mutta jos vielä vuoden tai pari ajelisi ja sitten lähtisi neuvomaan muita että miten liikenteessä toimitaan.

Bussikuskina linja-liikenteessä, eli ei paikallisliikenteen pyöritystä vaan pidempää matkaa express bussilla. Tämän vuoden tulot tulee olemaan noin 35 t€ ja palkkaluokkana on työkokemus 0-4v eli pienin mahdollinen. Ylitöitä tänä vuonna paiskittu noin 30 tuntia. Ei tämä mikään eläkeduuni mulle ole mutta jos vielä vuoden tai pari ajelisi ja sitten lähtisi neuvomaan muita että miten liikenteessä toimitaan.

Yllättävän kova palkka, vielä pienimmällä palkkaluokalla. Huh huh.

Joo bussikuskeilta haluaisin ekana liikenneneuvoja. Toinen on taksikuskeilta ;)

Yllättävän kova palkka, vielä pienimmällä palkkaluokalla. Huh huh.

Tässä työssä on työajat niin syvältä että lisät nostaa palkkaa jonkunverran, ja tietty pyhät. Pääkaupunkiseudulla jos ajaisi HSL:n linjoja niin palkka olisi kyllä muistaakseni vajaat 2€/h parempi. Tällä alalla kun hyvin harvat firmat maksaa sen mitä kuuluisi niin tulot on vähän mitä sattuu, itse siis ajan ison firman palveluksessa ja palkat, lisät ym asiat on kunnossa sen suhteen.

mä oon samaamieltä, ketään yksittäin en ala sormella osottaan..
kaikki on toivonmukaan tulonsa ansainnut, mutta siltikin ihmettelen 5t e:n kk/tuloja alalla kuin alalla.. ;)

Ok eli siis 5 k€/kk tulot on "alalla kuin alalla" liikaa. Hmmm. Joka alalla, kun sattuu olemaan aika monenlaista työtehtävää ;).

Kuten tuossa joku sanoikin. Tähän ketjuun on aina kirjoitellut kaverit, joilla eurot kiiluu silmissä ehkäpä eri tavalla kuin muilla. Ja nämä samaiset jampat tekee hommia niiden eurojen eteen myös ehkäpä asteen lujemmin.

Omaa työtilannetta päivittelen tänne ensi vuoden puolella uudestaan, kun kaikki kuviot selvillä. Tämän vuoden pelkkä palkkatulo tulee kuitenkin olemaan n. 90 k€, joten aika kiva muutos vuoden takaiseen. Veroprosentti alkaa olemaan jo aika jäätävä, joten täytyy alkaa jonkinlaista "verosuunnittelua" miettimään.

. Tämän vuoden pelkkä palkkatulo tulee kuitenkin olemaan n. 90 k€, joten aika kiva muutos vuoden takaiseen. Veroprosentti alkaa olemaan jo aika jäätävä, joten täytyy alkaa jonkinlaista "verosuunnittelua" miettimään.

Sama tilanne täällä. Mistäs voisi aloittaa verosuunnittelun? Täytyy olla joku mielekkäämpikin tapa kuin veroilmoituksen täyttöohjeen lukeminen. Löytyykö netistä jotain blogia esim? Parashan olisi jos olisi joku tuttu ammattilainen, mutta minulla ei ainakaan sellaista ole.

En ole kateellinen, jokainen on onnensa ansainnut. Jos laskee vain keskiarvon mitä porukat laittaa tänne ni aika kova palkka.

Eiköhän tässä päde sama kuin esim. "yhteistuloksesi"-ketjussa. Tuskin todellista kovempi keskiarvo valehtelusta johtuu, vaan siitä, että kovempituloiset herkemmin kirjoittavat tänne.

[venom];3827926 sanoi:
Eiköhän tässä päde sama kuin esim. "yhteistuloksesi"-ketjussa. Tuskin todellista kovempi keskiarvo valehtelusta johtuu, vaan siitä, että kovempituloiset herkemmin kirjoittavat tänne.

Samaa "kusemiskisaa" se on aina kaikessa täntapaisessa. Hyvä esimerkki tuolla Isien ketjussa. Laitoin että oma poika oppi vasta 6 vuotiaana ajamaan ilman appareita kun nyt vasta oli mitään mielenkiintoa koko pyöräilyyn. Tiedän että monet oppii nuorempana. Laitoinkin että minkä ikäsenä muut on oppineet. Sinne tuli niitä hehkutuksia 3 ja 4 vuotiaiden oppimisesta. Ei käynyt kukaan sanomassa että meillä oppi vasta 8 vuotiaana vaikka niitäkin takuulla on. Ei niitä vaan tuoda esiin. Ihan normaalia käyttäytymistä. Mutta pelkstään tätä ketjua lukemalla saa kyllä kuvan että 5 k per kk on helppo nakki kelle tahansa.

Mulle tulee jotenkin noista sun teksteistä aina mieleen nää youtube-videot: http://www.youtube.com/watch?v=EZqr6tCdzs4
Eikä siis todellakaan millään pahalla, muakin kiinnostaisi kokeilla myyntityötä ja katsoa miten pärjäisin. Luultavasti ei vaan tule sopivaa mahdollisuutta kokeilla.

Mulla ikävästi pääsi tänä kesänä palkka putoamaan, mutta oli sentään täysin oman alan hommia ja muutenkin pirun mukava työ. Palkkaa sain joku 1800€ ja olin toimihenkilönä teollisuudessa.

Back
Ylös Bottom