Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Mihin pistäisitte säästöön rahaa? Tarkoitan tyyliin 100€ kuussa joka tilistä. Perus tilille säästäminen on pitemmän päälle hölmöä inflaatio vs korko -suhteen takia. Pitäisikö pari kertaa vuodessa laittaa säästösumma johonkin rahastoon? Tässä mietin enimmäkseen sitä, että kerran kuussa jotain ostaen joutuu maksamaan suhteessa paljon toimeksiannoista.
Jotenkin odottaisin lokaatioon perustuvaa kunnon hittiä. FB tietää missä olet, kuka on sun kaveri, mistä tykkäät, mitä teet tällä hetkellä, jne, jotenkin tuosta pitäisi saada käyttäjälle leivottua uutta ja mahtavaa kokemusta. Esim jos kävelen kaupungilla ja viereisessä musakaupassa on myynnissä juuri sellainen vintage-Fender jota olen aina himoinnut niin siitä olisi kiva saada tieto.
Crowdsourcing/funding puolella voisi myös odottaa jotain uutta...
Eri asia tietysti millä logiikalla näistä saisi FB:lle rahaa generoitua.
Mulla oli joskus mietinnässä palvelu mikä yhdistäisi musiikin harrastajia. Saisit esim omaan demoosi rumpuraidat jonkun maailman toiselta puolelta olevan tekemänä. Luulisi tuollaisen jo olevan olemassakin....
Edit: Katselin vähän nettiä, niin softamarkkinoille tuollaista löytyykin jo. Milloin tehdään sama sodankäynnille (voisin ostaa pienen ilmaiskun :D ), koulutukselle ja energialle?
Ei mun mielestä tässä vielä ole kurssissa paljonkaan laskettu uusien luurien varaan.
WP8 korjaa nyt pahimmat puutteet ja on aika monelle jo hyväksyttävä UI. Noksu pelkästään kasvattamalla resoa/ruutua + kameraa + pitämällä designin antaa hyvän pohjan onnistuneelle lanseeraukselle. En nyt oikein näe mistä se pettymyselementti muodostuisi, ellei sellainen ole luurien myöhästyminen joulumarkkinoilta.
Melkein tuo kvartaalituloskin on aika pieni heiluttelija kurssissa joka pohjautuu tulevaisuuden odotuksiin, edellyttäen että se nyt edes suurinpiirtein on kohtuullinen. Joka tapauksessa uskoisin että 5.9 kurssi pompsahtaa jo myyntikelpoiseksi...
Noksun kurssi noussut lähes huhuilla 100% pohjilta, mutta tänään reboundi ja talousuutisista ym. huhuista riippuen saa nähdä mihin suuntaan jatkossa. Noksu shorttaajien pelipaperi ja robot myös heiluttelee kursseja äkkiä suuntaan jos toiseenkin...
Jos uudet luurit haukutaan niin kauppa ei käy jaa jos Q3 edelleen kovasti tappiollinen ja Lumia ei myynyt riittävästi niin tulokseen petytään, veikkaan mä.
Noksun kurssi noussut lähes huhuilla 100% pohjilta, mutta tänään reboundi ja talousuutisista ym. huhuista riippuen saa nähdä mihin suuntaan jatkossa. Noksu shorttaajien pelipaperi ja robot myös heiluttelee kursseja äkkiä suuntaan jos toiseenkin...
Jos uudet luurit haukutaan niin kauppa ei käy jaa jos Q3 edelleen kovasti tappiollinen ja Lumia ei myynyt riittävästi niin tulokseen petytään, veikkaan mä.
On kyllä ollut huvittavaa seurata sivusta tätä Nokia-uutisointia. Ensin (pari viikkoa - kuukausi sitten) Nokia oli niin paska ja arvoton kriisiyhtiö ja vaikka mitä. Voi kun sen olisi joku päästänyt kärsimyksistään. Tai edes ostanut. Kurssi saatiin hilattua pohjamutiin.
Yhtäkkiä uutisoinnin sävy muuttuukin täysin ja Nokia onkin käsittämättömän arvokas. Patenttisalkku onkin yhtäkkiä ihan mieletön juttu, vaikka se on tismalleen sama kuin kuukausi sitten. Ja kurssi nousee.
Onneksi on tullut aika pitkälti pysyttyä erossa tästä oravanpyörästä.
Mihin pistäisitte säästöön rahaa? Tarkoitan tyyliin 100€ kuussa joka tilistä. Perus tilille säästäminen on pitemmän päälle hölmöä inflaatio vs korko -suhteen takia. Pitäisikö pari kertaa vuodessa laittaa säästösumma johonkin rahastoon? Tässä mietin enimmäkseen sitä, että kerran kuussa jotain ostaen joutuu maksamaan suhteessa paljon toimeksiannoista.
Noin pienillä summilla ei voi oikein muuta tehdä kuin rahastösäästämistä tai sit sun täytyy säästää niin kauan et saat esim. tonnin kasaan ja ostat sitten jotain osaketta ja avaat arvo-osuustilin esim. Nordnet tms. jossa ei säilytysmaksua ja ostokulut pienet.
Mä avasin vauvalle rahastosopimuksen(hajautettu 4 eri rahastoa) ja sillä menee lapsilisä 18 vuoden ajan sinne, niin saa sit vähän pesämunaa kun on aikuinen.
Ja mä voin tarpeen mukaan vaihdella rahastoja tai ostella/myydä osakeita kun rahaa kertynyt enempi.
WP8 korjaa nyt pahimmat puutteet ja on aika monelle jo hyväksyttävä UI. Noksu pelkästään kasvattamalla resoa/ruutua + kameraa + pitämällä designin antaa hyvän pohjan onnistuneelle lanseeraukselle.
No mä sanoisin, että 95%:lle ihmisistä jo WP7.5:kin on täysin hyväksyttävä käyttis. Siltikään se vaan ei ole myynyt. Ongelmat ovat enemmänkin imagotasolla kuin itse käyttiksessä..
Nokian tie ylöspäin tulee olemaan kyllä tuskainen. Jos WP8 pesee käytössä selkeästi vaikkapa Androidin, niin Samsung myllyttää taatusti nopeasti markkinoille oman WP8/W8 Galaxy puhelin+tablettiperheensä, ja siinä puristuksessa Nokia on kyllä ahtaalla. Microsoftillehan tämä olisi se paras vaihtoehto, Nokia kun ei yksin WP-käyttistä nousuun vie..
Kyllä, sama suositus täältäkin. Löytyy ainoat piensijoittajallekin sopivat indeksirahastot. Sekä erittäin läpinäkyvästi ja muutenikin asiallisesti ja hyvin tuloksin hoidettu aktiivinen Phoebusrahasto, josta oma blogikin Seligsonin sivuilla. Aktiivinen tuossa silleen harhaanjohtava, että tuon rahaton tarkoitus ei ole käydä kauppaa vaan ostaa salkkuun laatuyhtiöitä tiukoilla kriteereillä.
Kyllä, sama suositus täältäkin. Löytyy ainoat piensijoittajallekin sopivat indeksirahastot. Sekä erittäin läpinäkyvästi ja muutenikin asiallisesti ja hyvin tuloksin hoidettu aktiivinen Phoebusrahasto, josta oma blogikin Seligsonin sivuilla. Aktiivinen tuossa silleen harhaanjohtava, että tuon rahaton tarkoitus ei ole käydä kauppaa vaan ostaa salkkuun laatuyhtiöitä tiukoilla kriteereillä.
Taitaa Noksulta tulla surkea Q3 osari kun Foxconn syyttää Nokiaa heikosta tuloksestaan, liikevaihto tippunut liki 0,5 miljardia kun Nokian tilaukset heikentyneet eli puhelimet ei myy...
Taitaa Noksulta tulla surkea Q3 osari kun Foxconn syyttää Nokiaa heikosta tuloksestaan, liikevaihto tippunut liki 0,5 miljardia kun Nokian tilaukset heikentyneet eli puhelimet ei myy...
Täältäkin ääni Seligsonille. Hyvään maantieteelliseen hajautukseen ei tarvitse montaa rahastoa, ja kuten on ennenkin neuvottu, niin kannattaa katsastaa mitä kukin rahasto pitää sisällään että ymmärtää mihin ne sijoitukset hajauttaa. Esim Aasia-rahastossa Kiinan osuus on pieni ja Japanin taasen suuri.
Täältäkin ääni Seligsonille. Hyvään maantieteelliseen hajautukseen ei tarvitse montaa rahastoa, ja kuten on ennenkin neuvottu, niin kannattaa katsastaa mitä kukin rahasto pitää sisällään että ymmärtää mihin ne sijoitukset hajauttaa. Esim Aasia-rahastossa Kiinan osuus on pieni ja Japanin taasen suuri.
Brands on kyllä hyvä, mutta paino kulutustavarapuolella. Sekään ei toisaalta ole huono asia kun toimialalla on hinnoitteluvoimaa, joten kyyti on Brandsilla tasaisen hyvää. Kuitenkin, kun minimimerkintä on 1€, niin on aika turha vaivata päätään sillä, että yhdellä rahastolla alkaisi yrittämään.
Brands on kyllä hyvä, mutta paino kulutustavarapuolella. Sekään ei toisaalta ole huono asia kun toimialalla on hinnoitteluvoimaa, joten kyyti on Brandsilla tasaisen hyvää. Kuitenkin, kun minimimerkintä on 1€, niin on aika turha vaivata päätään sillä, että yhdellä rahastolla alkaisi yrittämään.
Itse muuten tein pari peliliikettä salkussa. Aspot lähti mäkeen. Ostin sitä tj:n hehkutusten perusteella. Ei kovin hyvää ole viimeaikoina kuulunut tai näkyvissä. Liikaa velkaa siihen nähden jos tulos menisi vaikka miinukselle.
Otin tilalle eQ:ta. Siitä oli hyvä artikkeli Arvopaperissa. Alle tasearvon on kohtuu turvallista ostaa ja tulosta tekee ja maksaa osinkoa. Lisäsin myös Fortumia. Käteistä en haudo.
Muistanko väärin vai mainitsitko aiemmin vaihtaneesi Takoman possan Aspoon? Kuinka herkästi normaalisti reivaat salkusta alisuorittajia, riittääkö yksi susihuono Q sekä negatiivinen ennuste? Vai pitääkö olla isompi alamäki? Osakesäästäjänä lyhyen välin kurssikehitys ei liene sulle määräävä.
Muistanko väärin vai mainitsitko aiemmin vaihtaneesi Takoman possan Aspoon? Kuinka herkästi normaalisti reivaat salkusta alisuorittajia, riittääkö yksi susihuono Q sekä negatiivinen ennuste? Vai pitääkö olla isompi alamäki? Osakesäästäjänä lyhyen välin kurssikehitys ei liene sulle määräävä.
Mulla oli Takomaa suoraan reilusti. Myin ne lähes kaikki pois kun niitä huonoja Q lukuja oli perä jälkeen eikä ole vieläkään loppua näkynyt. Kohta muuten uusi osari. Otin tosin lisää Panostajaa joka omistaa 66% Takomasta. Ajattelin niin, että Panostaja ei keikahda vaikka Takoma keikahtaisi ja taas jos Takoma "lähtee lentoon" niin pysyn kyydissä Panostajan kautta. Katsoin vain että iso suora Takoma-positio oli itselleni liian iso riski.
Silloin tosiaan ostin myös Aspoa ja muistaakseni lisäsin Fotumia tai UPM:ää tai Olvia. En muista tarkkaan mikä noista oli eikä jaksa vanhoja viestejä nyt kahlata.
Aspo oli virhe. Omaa tyhmyyttä kun lähdin mukaan lähes pelkästään tj:n hehkutusten perusteella. Oli siis Aspon tj Jyväskyän Osakesäästäjien tilaisuudessa pitämässä yritysesittelyn. Hyvä oli esitys ja hyvä oli viimeinen vuosikertomus. Mutta totuus ei sitten kai ihan ollutkaan sitä, tai ainakin siltä nyt tuntuu kun on tutkinut hutkimisen sijaan.
Pitkässä juoksussa aivan liikaa ollut veivailuja. Mutta sitä kun "osakkeita poimii" niin ei osu todellakaan aina oikeaan. Ja olen itse sellainen, että jos "takaraivo" sanoo että tuo menee vituilleen, niin on hankala olla jos ei silloin toimi.
Oppirahoja maksellaan edelleen.
Lyhyen aikavälin kurssikehityksellä ei tässä ole merkitystä. Ei Aspokaan paljon ole liikkunut siitä millä sitä ostin. Vähän tappiota, koko kuvassa ei merkitystä. Mieluusti ostan laskevaan kurssiin lisää hyvää yhtiötä, kuten vaikka nyt Fortumia ja UPM:ää. Olvi ja Nokian Renkaat kun ei kunnolla näytä laskevan. Olen Nokian Renkaani ostanut keskihintaan alle 10 euroa joten on psykologisesti vaikea ostaa 30 eurolla kun sitä salkussa on noususta johtuen kohtuudella, ei tosin liikaa, että mahtus sitäkin enempi.
Mulla oli joskus mietinnässä palvelu mikä yhdistäisi musiikin harrastajia. Saisit esim omaan demoosi rumpuraidat jonkun maailman toiselta puolelta olevan tekemänä. Luulisi tuollaisen jo olevan olemassakin....
Paljon maksaisi simppeli appsi kehitysmaassa koodattuna?
Enpä nyt suoraan osaa tuohon vastata, mutta jos käyt läpi Chris Andersonin "Long Tail"-blogeja softan osalta, niin sieltä löytyy kyllä tapoja toteuttaa noita halvalla vaikkapa Intiassa.
Tuo rumpuraitajuttu on muuten hyvä! Moneen asiaan olen nähnyt tuota sovellettavan, mutten ole nähnyt kenellekään tulleen mieleen, kuinka yhdistää pienet muusikintuottajat yksittäisiin muusikoihin ympäri maailmaa. Voi olla bisneksen paikka.
Mulla oli Takomaa suoraan reilusti. Myin ne lähes kaikki pois kun niitä huonoja Q lukuja oli perä jälkeen eikä ole vieläkään loppua näkynyt. Kohta muuten uusi osari. Otin tosin lisää Panostajaa joka omistaa 66% Takomasta. Ajattelin niin, että Panostaja ei keikahda vaikka Takoma keikahtaisi ja taas jos Takoma "lähtee lentoon" niin pysyn kyydissä Panostajan kautta. Katsoin vain että iso suora Takoma-positio oli itselleni liian iso riski.
Minulla oli ajatus että Takoma pääsee konepajojen "imuun". Syystä tai toisesta ei siltä näyttänyt. Palikat oli kasassa, mutta sitten oli monta juttua miksi sitä rahaa ei alkanut satamaan laariin. Tässä oli mahdollisuus, joka ei näyttänyt toteutuvan.
Panostajaa nyt ei kannata pelkän Takoman takia omistaa. Takoma olisi jo ennen 2008-2009 härdelliä irroitettu huomattavasti isommalla osalla, jollei siis tuo taantuma olisi tullut sotkemaan kuvioita.
Katsoin vain tuossa kohtaa itse, että suora Takoman omistaminen ei ole järkevää kun en ota selvää että tuleeko tuosta koskaan mitään merkittävää toimijaa. Tietysti toivon että tulee, mutta jos ei tule niin se ei enää mun salkkua isosti heilauta.
Tää on vähän sama kuin omistaa Nordeaa Sammon kautta, vaikkakin nyt sillä erotuksella että molemmat tekee kovaa tulosta.
En tiiä miten fiksu veto mutta asp tiliä avatessani tuli avattua myös nordea25 tili , pari tonttua laitoin sinne alkupääomaa ja kuukausittain sinne menee summa X lisää.. kai noissa on aina riskinsä, muttta toisaalta inflaatio syö fyrkat normisäästö tililtä jonka korko on huimat 0,15%.. en kumminkaa jaksa kikkailla ja vahtia suhdanteita / tehdä merkintöjä joten helppo ratkasu. Säästöajaksi kaavailin 6-10vuotta vaikka eräs päivä havahduin ikäkriisiin tajutessani että 7 vuoden päästä olen 30 :D .
riskiindikaattori oli 4 asteikolla 1-7 , vaikka ei noita tuottoja/riskejä pitäis laskee menneiden varaan, mutta ton rahaston hoitajat hajauttaa kuulemma lähinnä vakavaraisiin ja 'turvallisempiin' kohteisiin.
Mitä mieltä on pakkiksen sijoitusgurut moisesta vedosta?