Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Mietin myös, että jos kävelee oikeassa reunassa tiellä, joka viistää, niin oikea jalka putoaa mahdollisesti korkeammalta, jolloin liikevoima on suurempi ja kuluma myös. Tämä teoria kyllä kumoaa aikaisemman teoriani. :D Eikä välttämättä päde kävellessä, jolloin voima ei niinkään tule ylhäältä päin suoraan toisin kuin juostessa...

ööö... mä luulin et se ensimmäinen teoria tarkottaa just tota mitä nyt kerroit :D Haluaiskohan joku eu-rahotteinen tutkimuslaitos ottaa asiasta selvää 5vuotta kestävillä empiirisillä tutkimuksilla jonka tulokset voitaisiin julkaista iltapulussa?

Osaako kukaan sanoa, onko työnantajalla oikeus ottaa lomarahat pois, jos ne on maksettu 2 kertaa. Minun tapauksessa viime syksynä on maksettu ilmeisesti lomarahat tuplana, kun kesätyösopimukseni päättyi elokuun lopulla (alkoi toukokuussa, eli siis 4kk kesätöitä). Viimeinen palkka (nämä lomarahat, lomakorvaus) taidettiin maksaa syyskuussa 2011. Aloitin tänä vuonna, 2012, toukokuussa taas kesätyöt samalla firmalla. Teen syyskuun vielä töitä. Viimeisimmässä palkassa oli vähennetty huomattava summa palkastani, ilmeisesti nämä ylimääräisenä maksetut lomarahat.

Olen tehnyt tänä keväänä uuden työsopimuksen, enkä ole samalla osastolla töissä kuin viime kesänä. Firma on sama. Mietityttää, miksei viime syksynä otettu minuun yhteyttä ja korjattu tilannetta. Miksi juuri tästä viimeisimmäst palkasta? En osannut yhtään aavistaa asiaa, ja pahalta näyttää laskujen maksu, kun palkasta viedään ½:t pois. Ymmärtäisin vähentämisen, jos asia olisi heti viime syksynä korjattu, mutta nyt vuosi myöhemmin yht'äkkiä? Hieman harmittaa ja tunnen tulleeni huijatuksi, vaikka mitään huijausta ei periaatteessa ole tapahtunut.

Osaako kukaan sanoa, onko työnantajalla oikeus ottaa lomarahat pois, jos ne on maksettu 2 kertaa. Minun tapauksessa viime syksynä on maksettu ilmeisesti lomarahat tuplana, kun kesätyösopimukseni päättyi elokuun lopulla (alkoi toukokuussa, eli siis 4kk kesätöitä). Viimeinen palkka (nämä lomarahat, lomakorvaus) taidettiin maksaa syyskuussa 2011. Aloitin tänä vuonna, 2012, toukokuussa taas kesätyöt samalla firmalla. Teen syyskuun vielä töitä. Viimeisimmässä palkassa oli vähennetty huomattava summa palkastani, ilmeisesti nämä ylimääräisenä maksetut lomarahat.

Soita palkanlaskijalle ja kysy. Voit myös aloittaa tarkastamalla viime vuoden palkkakuitin ja laskea, onko lomarahat tosiaan maksettu tuplana. Eikö uudessa palkkakuitissa ole mitään selvitystä, mikä summa palkasta on vähennetty?

Soita palkanlaskijalle ja kysy. Voit myös aloittaa tarkastamalla viime vuoden palkkakuitin ja laskea, onko lomarahat tosiaan maksettu tuplana. Eikö uudessa palkkakuitissa ole mitään selvitystä, mikä summa palkasta on vähennetty?

Tarkastan heti töistä päästyä viime kesän palkat. Tai etenkin sen, onko maksettu tuplana lomakorvaukset. Pystyisin asian nielemään, jos minuun olisi otettu yhteyttä (kuten muissaki samankaltaisissa tapauksissa) kuukauden sisällä ja pyydetty maksamaan ylimääräiset takaisin. Olisin maksanut. Olisin ymmärtänyt, jos ensimmäisen tämän vuoden palkan, toukokuun, yhteydessä olisi mainittu viime vuotisesta ylimääräisestä maksusta. Olisin voinut sopia, että joka kuukausi maksetaan 200e summasta pois. Nyt suoraan vähennettävä summa oli lähes 1000e, yli 40% palkasta. Melko iso summa, sanomatta mitään.

edit.

Jos en olisi työskennellyt tänä vuonna kys. työnantajalle, minulta ei olisi peritty ylimääräisiä pois?

^ ei tullut sitten mieleen viime vuonna ottaa yhteyttä laskentaan kun tilille tupsahti ylimääräinen tonttu? Luulisi että puolen kuun ylimääräisen liksan huomaa tyhmempikin. Toisaalta kukapa nyt oma-aloitteisesti ilmoittaa jos tilille on tullut ylimääräistä...

Kyllä mä olen oma-aloitteisesti ottanut aina yhteyttä palkanlaskijaan, jos ylimääräistä on tullut. Tapahtunut kaksi kertaa mun työuran aikana. Kyllä siinä niin käy, että jossain kohtaa se kosahtaa takaisin.

Ei ne siellä palkanlaskennassa jokaista tiliä syynää moneen kertaan. Helposti menee tuollainen näpyvirhe läpi ja se huomataan sitten jossain kohtaa. Eikä se ole välttämättä seuraavan kuun tilissä..

Toki tuollaisesta pitäisi etukäteen ilmoittaa, että on huomattu ylimääräinen summa ja se tullaan vähentämään tilistä.

Se on ollut täysin oma moka, jos ylimärääistä on tullut, enkä ole tarpeeksi tarkasti katsonut, mistä lopullinen palkka koostuu. Sen pystyn myöntämään. En todellakaan ole tarkkaan katsonut kyseistä palkkakuittia, missä oli ylimääräinen lomakorvaus tyyliin "maksettiinpa liikaa, hähää, olen vain hiljaa". Toki täällä on vaikea se todistaa. Ehkä täytyy vain myöntää, että omasta huolimattomuudesta täytyy enemmin tai myöhemmin kärsiä.

Miten muuten, olisiko kyseistä summaa pyydetty maksamaan takaisin, jos tänä vuonna en olisi samassa talossa töissä?

miten päin tämä nainen nukkuu?

5206016_460s.jpg

Saiko se Dalipton nyt sitten sitä pillua vai ei? :confused:

Back
Ylös Bottom