Epätasainen oteleveys penkkipunnerruksessa

Itselläni ja todennäköisesti joillain muillakin on se ongelma että penkin nostovaiheessa toinen käsi jää jälkeen. Kysyin asiaan neuvoa eräältä kokeneelta penkkaajalta, ja tämä kertoi joskus itse korjanneensa kyseisen ongelman siirtämällä toista kättä parilla sentillä lähemmäs tangon keskiosaa, mutta pitämällä toisen käden silti omalla paikallaan. Kokeilin itse samaa, ja se tuntui toimivan. Kysyisinkin että olisiko kellään kokemusta tästä tyylistä, ja jos on niin saattaako se mahdollisesti aiheuttaa jonkin sortin lihasepätasapainoa.

Itselläni ja todennäköisesti joillain muillakin on se ongelma että penkin nostovaiheessa toinen käsi jää jälkeen. Kysyin asiaan neuvoa eräältä kokeneelta penkkaajalta, ja tämä kertoi joskus itse korjanneensa kyseisen ongelman siirtämällä toista kättä parilla sentillä lähemmäs tangon keskiosaa, mutta pitämällä toisen käden silti omalla paikallaan. Kokeilin itse samaa, ja se tuntui toimivan. Kysyisinkin että olisiko kellään kokemusta tästä tyylistä, ja jos on niin saattaako se mahdollisesti aiheuttaa jonkin sortin lihasepätasapainoa.

Riippuen siitä missä kohtaa tämä toisen käden jälkeen jääminen tapahtuu, niin lähtisin kehittämään tätä osa-aluetta. Mikäli se tapahtuu aivan rinnalta nostettaessa voimaero on tietenkin rinnassa, mutta jos taas vähän ylempänä missä olkapäät tulevat messiin, riippuen miten puhtaasti nostaa, niin silloin niille tasaista treeniä, jos taas punnerruksen loppuvaiheessa rupee ojentajista loppumaan poweri niin sitten tottakai niihin panostamaan.

Yhtenä vaihtoehtona on lähteä tekemään rintaa käsipainoilla jolloin molemmille käsille kohdistuva rasitus on sama eikä dominoivampi puoli pääse kantamaan isompaa rasitusta ja voit vaikka joka setin päätteeksi tehdä tälle heikommalle puolelle sen yhden tai kaksi toistoa lisää.

Mää melkeinpä tekisin symmetrisellä otteella, koska pidemmällä tähtäimellä kun sää kehityt ni se tasaantuu ja molemmat puolet kehittyy tasasesti. Mut voit sää koittaa keskittyy siihen sillei ettet päästä sitä toista puolta menemmään eritasalla vaan tuot molemmat tasasesti ylös. Otat vaikka vähä painoja pois että saat sen menee tasasesti ylös.

Pitänee testata, mulla monen mutkan kautta on tuo vasen käsi ottanut iskua, murtunu pari kertaa yms. Niin aina työstöpainoilla vikan setin vikat nostot jää tuo käsi auttamattomasti jälkeen ja joudun "korjaamaan" tilannetta vääntämällä koko kropalla penkissä, joka ei ole hyvä tekniikan kannalta.

^perjaatteessahan tuo oteleveydellä korjaaminen/helpottaminen vahvemman käden puolelle vain lisää sitä voimaepätasapainoa... muuten tullutkin hyviä korjausvinkkejä.

Kokeile vähän kevyemmällä painolla ja keskity siihen että tanko nousee suorassa ja puhtaalla tekniikalla. Jos toinen käsi on heikompi, niin eiköhän se siinä kehity samaan tilanteeseen kuin vahvempikin käsi. :) Mutupohdintaa tämä, mutta miksei voisi toimia :D

Ja tuo kuulosti tosi fiksulta myös että teet penkkiä käsipainoilla, ja lopuksi heikommalle kädelle muutaman ylimääräsen sarjan. Mutta kannattaa jonku viikon jälkeen kokeilla normaalia penkkiä, jos lihastasapaino olisi jo tasaantunut :)

Kokeile vähän kevyemmällä painolla ja keskity siihen että tanko nousee suorassa ja puhtaalla tekniikalla. Jos toinen käsi on heikompi, niin eiköhän se siinä kehity samaan tilanteeseen kuin vahvempikin käsi. :) Mutupohdintaa tämä, mutta miksei voisi toimia :D

Ja tuo kuulosti tosi fiksulta myös että teet penkkiä käsipainoilla, ja lopuksi heikommalle kädelle muutaman ylimääräsen sarjan. Mutta kannattaa jonku viikon jälkeen kokeilla normaalia penkkiä, jos lihastasapaino olisi jo tasaantunut :)

Eipä se lihastasapaino viikossa hetkahda suuntaan tai toiseen. Ylimääräisten toistojenkin hinkkaamisen heikommalle puolelle jättäisin väliin, ja keskittyisin mielummin puhtaaseen suoritustekniikkaan maltillisilla painoilla. Kyllä se ero siitä tasaantuu kun tekniikka alkaa löytymään ja kuormat sitä myöden kasvaa. Penkkipunnerruksessa varsinkin usein huomaa noston kaatuvan liikaa olkapäille kun tekniikka alkaa pettää ja sillon saattaa näyttää voimaero suuremmalta kun se oikeastaan onkaan. Käsipainopenkki saa täältäkin suosituksia, koordinaatiokykykin paranee kaiken muun ohella.

En tiedä kuinka kokenut treenaaja ketjun avaaja on, mutta mulla kyseinen ongelma vaivasi silloin kun aloitin saliharrastusta ja uudelleen aloitettuani monen vuoden tauon jälkeen. Tanko nousi niin kenossa, että kiekotkin valuivat senttikaupalla tangon toista päätä kohti. Ongelma lieveni sitä mukaa kun tulokset paranivat eli voimaa tuli lisää. Vieläkin, jos on tilapäinen heikko jakso niin että joutuu painoja keventämään, voi tanko nousta epätasapainossa, mutta ei enää niin pahasti kuin aloittelijana. Minä en kyllä lähtisi mitään epätasaisia oteleveyksiä tai heikomman puolen vahvistamisia tekemään väkisin ylimääräisillä toistoilla. Tämä epätasapaino koski muitakin liikkeitä kuin penkkiä, ja esim. yksi käsi kerrallaan tehtävissä liikkeissä olen aina tehnyt niin, että vaikka vahvemmalla tulisi 10 toistoa ja heikommalla vain 7, niin jätän sen vahvemmankin käden toistot siihen seiskaan. Eli mieluummin heikomman puolen ehdoilla kuin vahvemman. Penkissä ja vastaavissa se heikompi puoli sitten joutuu väkisin työskentelemään vahvemman puolen tahdissa. Näin on mulla mennyt, ajan mittaan ongelma on korjaantunut.

Eipä se lihastasapaino viikossa hetkahda suuntaan tai toiseen. Ylimääräisten toistojenkin hinkkaamisen heikommalle puolelle jättäisin väliin, ja keskittyisin mielummin puhtaaseen suoritustekniikkaan maltillisilla painoilla. Kyllä se ero siitä tasaantuu kun tekniikka alkaa löytymään ja kuormat sitä myöden kasvaa. Penkkipunnerruksessa varsinkin usein huomaa noston kaatuvan liikaa olkapäille kun tekniikka alkaa pettää ja sillon saattaa näyttää voimaero suuremmalta kun se oikeastaan onkaan. Käsipainopenkki saa täältäkin suosituksia, koordinaatiokykykin paranee kaiken muun ohella.

Totta puhut. Olen vielä suhteellisen alussa tässä hommassa, niin en varmaan mikään paras asiantuntija ole. :) Onneksi täällä toiset tietää paremmin niin opin paljonkin. :D

Olen huomannut saman treeneissäni! Penkkiä tehdessäni vasen käsi jää todella pahasti jälkeen.
Aloitin reenaamisen viime vuoden tammikuussa ja kerkesin reenaamaan puoli vuotta säännollisesti jolloin tämä ehti korjautua. Lähdin inttiin jossa homma jäikin hieman vähemmälle. Nyt aloin taas tammikuussa tekemään säännöllistä treeniä ja vasen käsi jää pahasti jälkeen. Vika ei ole ainoastaan penkkipunnerruksessa vaan huomaan saman esim vinopenkkiä tehdessäni käsipainoilla tai pystypunnerrusta tehdessäni. Eikä ole ainakaan tässä muutaman kuukauden aikana parempaan suuntaan tämä "epätasapaino" kehittynyt. Jos teen vasemman käden ehdoilla en treenistä saa oikein minkäänlaista tuntumaa. Olisiko jollakin kokeneemmalla antaa jonkinmoisia apuja?

Back
Ylös Bottom