Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Siinä on aika iso ero että ehdotetaanko jonkinlaista puhdistusta vai todetaanko vain tosiasia. Olen edelleen sitä mieltä että merkittävä osa maailman ihmisistä, luultavasti yli 50%, on kokonaisuuden kannalta haitallisia yksilöitä.

Jos Mattih3 on perehtynyt idologioiden historiaan tai politiikkaan, niin hän tietää, että homma eteneekin prosessina:ensin määritellään viholllinen, joka sitten muuttuu rikolliseksi, jolla ei ole oikeutta elää yhteiskunnassa. Pudistukseen ei siis mennä suoraan, vaan määrättyjen askelmien kautta. Lopuksi sovitaan ogelmalle ratkaisu:karkoitus, vankila tai kuolema. Kommunistisen ideologia kulta-aikana, 1900-luvulla, näitä kokonaisuuden kannalta haitallisia yksilöitä katsottiin Neuvostoliitossa olevan n. 20 miljoonaa ja maailmanlaajuisesti 100 miljoonaa. Heidät tapettiin.

Matth3 ei suoraan ehdota (mielestään) haitallisten yksilöiden tappamista, mutta ideologinen pyörä on kuitenkin lähtenyt pyörimään... Mainittakoon, että Mattih3:n hengenheimolainen, Sam Harris olisi valmis menemään askeleen pidemmälle ja myöntää, että hän olisi valmis siihen, että jotkin (uskonnolisesti) haitalliset ihmiset tapettaisiin. Jännä ja fiksu mies, siis.

Matth3 on varmaan myös tietoinen siitä, että maailmassa on lukuisa joukko ihmisiä, jotka pitäisivät joitakin hänen näkemyksiään melko vaarallisina (vaarallisuutta myös lisää oppineisuus (?)). Lisäksi on varmasti paljon niitä, jotka lukisivat hänet niiden yli 50%:n joukkoon, jotka ovat kokonaisuuden kannalta haitallisia yksilöitä. Itse en kannata mitään poliitttisia puhdistuksia tai ihmisten tappamista heidän maailmankatsomuksensa perusteella.

Ps. Vielä täytyy hämmästellä sitä, että muutamat treadin keskusteluihin osallistuneet ateistiset henkilöt, jotka ovat mainostaneet itseään yliopistoihmisiksi - ehkä tohtoriksikin, niin sortuvat ajoittain täysin älyvapaisin kommentteihin ja riehaantuvat vastaavasti like-merkinnällään, jos joku ateistitoveri heitttää jonkun idioottimaisen lausahduksen uskovaisista ja heidän näkemyksistään. Ei siinä mitään, jos jollakin palstan ateistilla on todettu adhd, asperger tai tourette. Näillähän on usein kielenkäyttö aika värikästä tai töksähtelevää, mutta se kuuluukin taudin kuvaan. Tosin itse olen melko ymmärtäväinen, sillä tällaisiinki ihmisiin olen tutustunut. Ja eihän niitä tieteellisen kirjoittamisen periaatteita jaksa vaapaalla ollessaan enää muistella. Tämmöistä tällä kertaa.

Ps. Vielä täytyy hämmästellä sitä, että muutamat treadin keskusteluihin osallistuneet ateistiset henkilöt, jotka ovat mainostaneet itseään yliopistoihmisiksi - ehkä tohtoriksikin, niin sortuvat ajoittain täysin älyvapaisin kommentteihin ja riehaantuvat vastaavasti like-merkinnällään, jos joku ateistitoveri heitttää jonkun idioottimaisen lausahduksen uskovaisista ja heidän näkemyksistään. Ei siinä mitään, jos jollakin palstan ateistilla on todettu adhd, asperger tai tourette. Näillähän on usein kielenkäyttö aika värikästä tai töksähtelevää, mutta se kuuluukin taudin kuvaan. Tosin itse olen melko ymmärtäväinen, sillä tällaisiinki ihmisiin olen tutustunut. Ja eihän niitä tieteellisen kirjoittamisen periaatteita jaksa vaapaalla ollessaan enää muistella. Tämmöistä tällä kertaa.

Niin ja ihan kuin uskovaiset (täällä ja kaikkialla muualla) eivät tätä harrastaisi. Tuossa ateistien polkemisen välissä voisit käydä kurkistamassa, että kummasta koulukunnasta todistetusti löytyykään ne älykkäimmät edustajat, ateistien vai uskovaisten?

Mutta vaikka tuo Mattih3:n kommentti oli pikkasen kärkkäästi ilmaistu, niin voin tavallaan yhtyä siihen, ainakin jos äärimmäisestä fundamentalismista puhutaan. Niissä tapauksissa kun kristityt paavin johdolla yrittää estää spärdäreiden jakelun Afrikassa, tai muslimi kannattaa shariaa ja hyväksyy terrorismin, niin ei voi välttyä ajatukselta että maailma todellakin olisi parempi paikka ilman kyseisiä ihmisiä.

Olisi muuten joskus kiva nähdä tilastoja siitä kuinka monta ihmistä on aikojen saatossa tapettu uskonnon nimissä vs. ateismin nimissä, vois olla aika karua luettavaa. Ateisimiin kun ei sisälly mitään taikauskoa minkä perusteella pitäisi teurastaa muita ihmisiä, jättää ehkäisemättä vakavia tauteja tai hoitamatta fataaleja vammoja.

Jos Mattih3 on perehtynyt idologioiden historiaan tai politiikkaan, niin hän tietää, että homma eteneekin prosessina:ensin määritellään viholllinen, joka sitten muuttuu rikolliseksi, jolla ei ole oikeutta elää yhteiskunnassa. Pudistukseen ei siis mennä suoraan, vaan määrättyjen askelmien kautta. Lopuksi sovitaan ogelmalle ratkaisu:karkoitus, vankila tai kuolema. Kommunistisen ideologia kulta-aikana, 1900-luvulla, näitä kokonaisuuden kannalta haitallisia yksilöitä katsottiin Neuvostoliitossa olevan n. 20 miljoonaa ja maailmanlaajuisesti 100 miljoonaa. Heidät tapettiin.

Matth3 ei suoraan ehdota (mielestään) haitallisten yksilöiden tappamista, mutta ideologinen pyörä on kuitenkin lähtenyt pyörimään... Mainittakoon, että Mattih3:n hengenheimolainen, Sam Harris olisi valmis menemään askeleen pidemmälle ja myöntää, että hän olisi valmis siihen, että jotkin (uskonnolisesti) haitalliset ihmiset tapettaisiin. Jännä ja fiksu mies, siis.

Matth3 on varmaan myös tietoinen siitä, että maailmassa on lukuisa joukko ihmisiä, jotka pitäisivät joitakin hänen näkemyksiään melko vaarallisina (vaarallisuutta myös lisää oppineisuus (?)). Lisäksi on varmasti paljon niitä, jotka lukisivat hänet niiden yli 50%:n joukkoon, jotka ovat kokonaisuuden kannalta haitallisia yksilöitä. Itse en kannata mitään poliitttisia puhdistuksia tai ihmisten tappamista heidän maailmankatsomuksensa perusteella.

Hyvä, Stalin-kortti nostettu. Sehän häviää ainoastaan Hitler-kortille ja sitä ei multa nyt valitettavasti pakasta löydy. Voitat siis.

Olen ihan varma että maailmasta löytyy miljoonittain ihmisiä jotka olisivat valmiit minut tappamaan jos saisivat kuulla ajatuksistani. Jo kai yksin se, että voisin piirtää erään "profeetan" kuvan, jos osaisin, riittäisi miljoonille ihmisille syyksi tappaa.

En ole muutamaan vuoteen käynyt lääkärissä joten jos on päässyt jokin syndrooma tässä kehittymään niin se on sitten jäänyt diagnosoimatta. Itse näin maallikkona kuvittelisin että ajatukset maailmanlopusta ja verensiirtoihin liittyvästä lääkärien salajuonesta olisivat hieman selvempiä merkkejä psyykkisistä ongelmista.

Mun mielestä tämä on sinun väkisin tekemä argumentti. Maailma, jossa tehdään asioita vain loogisten perusteiden valossa, ei ole sanelua miten täällä tulisi elää. Itse koen myös, että nimenomaan uskonnot aina lopulta sanovat, mitä minun pitäisi tehdä ja mitä minä en saisi tehdä. Näiden sääntöjen perusteluna ei kuitenkaan käytetä logiikkaa, vaan joko auktoriteettia ja/tai pyhiä tekstejä. Käsittääkseni Mattih3:n tavoittelema maailma olisi muutoin sama kuin sinunkin, mutta ilman näitä auktoriteetteja.
Korjataan nyt sellainen asia vielä, että en mä nyt pidä kirkkoa minään välttämättömänä instituutiona. Minusta me vain mahdumme tänne kaikki näinkin elämään. Kirkolla on pitkä historia ja kulttuuriperinne, niin en mä sitä ole jo yksinomaan siitä syystä niin innokkaasti minnekään hävittämässä. Toisekseen sen olemassa olon oikeuttaa minun nähdäkseni sekin asia, että jos joku saa sitä kautta itselleen rauhan tai paremman mielen, niin hyvä niin. Ja joo, kirkkoon ja uskontoihin liittyy myös paljon negatiivista, mutta harvassa taitaa olla kaikin puolin puhtoiset asiat.

Tässä on kyse hyvin yksinkertaisista asioista, kuten suvaitsevaisuudesta ja toisten mielipiteiden kunnioittamisesta. Vähän tietysti surkuhupaisaa puhua suvaitsevaisuudesta, kun se tuntuu olevan melkoinen kummajainen tällä palstalla vallitsevien arvojen joukossa. Maailma ei ole sellainen systeemi, jossa jokainen asia toimii mustavalkoisesti logiikan tavoin. Täällä on kaikki harmaan sävyt ja epärationaalisuudet mukana. Jos vaadit, että toinen toimii juuri sinun logiikkasi mukaan, niin haluat samalla määritellä miten toisen tulisi elää ja ajatella.

Ja olen kirjoittanut nyt kantani sen verran monin eri sanoin ja moneen eri kertaan, että ei tämä taida tästä minun osaltani paljon mihinkään muuttua. Seison kuitenkin edelleen kirjoituksieni takana, eikä mulla ole sen puolesta suurempaa tarvetta käydä täällä todistelemassa mitään, että muut voi jatkaa kenellä intoa riittää.

Kiinnostaisi tietää, miksi uskovaiset väittää, että; eristyksissä asuvat, Jumalasta kuulemattomat ja pikkulapset pääsee suoraan taivaaseen?
Oma kirjanne kertoo, että kaikki tuntee Jeesuksen, mikäli ottavat Hänet vastaan. Room. 1:19-20, kellään ei ole tekosyitä.

Varokaa, ettei lapsenne kuole ateistina... ja kastamattomana. 1+0=0, 0+1=0, 1+1=WIN. Kastakaa lapsenne ja hakatkaa Raamatulla päähän, tai lapsenne menee helvettiin.

Minusta on hauskaa miten vedätte mutkat suoriksi asioissa jotka ovat mielikuvituksen rajojen ulkopuolella. Ei helvettiä tai taivasta ihmismieli pysty kuvittelemaan. Eikä Jumala ole mikään vanha ukko pilvenhattaralla. Eikä tän maailman lait toimi taivaassa. Eihän sitä taivaaksi kutsuttaisikaan jos se oli vain toinen maailma samoilla säännöillä kun ensimmäinen.

No nämä keskustelut menee helposti vähän sekavaksi, kun puhutaan siitä, mikä on olemassa ja mikä ei, mutta helvetti, taivas ja jumala niin kuin sen kristinuskossa moni käsittää ovat sellaisia asioita, jotka eivät vuorovaikuta mitenkään tämän meidän maailmamme kanssa, ja niistä ei voi saada minkäänlaisia havaintoja. Siitä syystä oletus tällaisten asioiden olemassa olemiseksi on vähän turhaa. Tää nyt on todettu tässäkin ketjussa aika useasti.

Eikä nämä asiat kyllä mielikuvituksen rajojen ulkopuolella ole. Kaikkihan näitä jollain tavalla selittää itselleen. Ja tsekkaa vaikka skientologien juttuja, ne alkaa olemaan jo aika lennokasta tavaraa.

Jos unohdetaan "uskonnot" ja mietitään sitä ainoaa perustavan laatuista kysymystä joka jokaisen ihmisen olisi hyvä kysyä itseltään:

Olemmeko me sekä maailman kaikkeus olemassaolossa SATTUMALTA vai TIETOISEN voiman tuotoksena?

Mitä sinä uskot? Sattumalta tapahtuu kyllä kaikenlaista, mutta kun mietit esimerkiksi ihmisaivoja.. voisiko sattuma muovata tälläisen "laitoksen" ja siihen kytketyt toiminnot?
Siihen en pysty uskomaan, ja uskon asiahan tuo sattuma vs tietoinen tekijä kokonaisuus on. Emme tiedä varmasti, mutta voimme havainnoida ja muodostaa mielipiteemme sen perusteella.

Jos unohdetaan "uskonnot" ja mietitään sitä ainoaa perustavan laatuista kysymystä joka jokaisen ihmisen olisi hyvä kysyä itseltään:

Olemmeko me sekä maailman kaikkeus olemassaolossa SATTUMALTA vai TIETOISEN voiman tuotoksena?

Mitä sinä uskot? Sattumalta tapahtuu kyllä kaikenlaista, mutta kun mietit esimerkiksi ihmisaivoja.. voisiko sattuma muovata tälläisen "laitoksen" ja siihen kytketyt toiminnot?
Siihen en pysty uskomaan, ja uskon asiahan tuo sattuma vs tietoinen tekijä kokonaisuus on. Emme tiedä varmasti, mutta voimme havainnoida ja muodostaa mielipiteemme sen perusteella.

Jos lähdetään leikkimään kaltaisillasi ajatuksilla, niin millä perusteilla olet sulkenut Zeuksen ja Thorin ja Shivat sun muut jumalat yhtälöstä pois? Kun luettelet niiden syyt, saat selville miksi minä rankkasin sen sinunkin jumalasi päättömyyden pois.

Niin kauan kuin ei ole todisteita mistään tietoisesta luojasta ei oikein pysty uskomaan tälläisen olemassaoloon.

Mihin me edes tarvitaan uskontoja? En tiedä yhtään syytä miksi niitä pitäisi loppupeleissä olla.

35oey1.webp

'nuff said.

Sattumalta tapahtuu kyllä kaikenlaista, mutta kun mietit esimerkiksi ihmisaivoja.. voisiko sattuma muovata tälläisen "laitoksen" ja siihen kytketyt toiminnot?
:face:. Ihan itkettää.

Oh shit, suorastaan tunnen, miten evoluutiokeskustelu tulee taas! Eikö tämä aihe ole jo aika lailla taputeltu asia?

Back
Ylös Bottom