Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Sulla on tissi-lisä, eikä mikään naisten euro!

Ei tuo kyllä ole mitenkään erityisesti pielessä siitä keskiarvosta mitä pohjanmaalla maksetaan. Omat tutut menee pääasiassa tuohon ~5v työkokemusta (AMK inssejä siis) ja liksat pyörii muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tietääkseni välillä 2600-3400.

No eikö tuo ole aika lähellä keskituloa? Miksi tavallisen inssin pitäisikään tienata enempää kuin keskitulo? Mielestäni silloin ollaan suht linjassa jos perus inssi on keskituloinen.

Itse teen nyt diplomityötä stipendirahoituksella ja syksyn aikana todennäköisesti saan työn pakettiin ja pitäisi aloittaa varmaan ensimmäisen "oikean" duunin palkkaneuvottelut. Onko realismia odottaa/pyytää TEK:n alkupalkkasuositusta eli 3500€/kk?

Itse teen nyt diplomityötä stipendirahoituksella ja syksyn aikana todennäköisesti saan työn pakettiin ja pitäisi aloittaa varmaan ensimmäisen "oikean" duunin palkkaneuvottelut. Onko realismia odottaa/pyytää TEK:n alkupalkkasuositusta eli 3500€/kk?

Varmaan riippuu alasta ja maantieteellisestä sijainnistasi. PK-seudulla ainakin voit pyytää tuon.

Varmaan riippuu alasta ja maantieteellisestä sijainnistasi. PK-seudulla ainakin voit pyytää tuon.
Jäi tosiaan tuo maantieteellinen sijainti määrittämättä, eli en ole PK-seudulla ja ala on todennäköisesti energia-/metsäteollisuus.

Jäi tosiaan tuo maantieteellinen sijainti määrittämättä, eli en ole PK-seudulla ja ala on todennäköisesti energia-/metsäteollisuus.
Tässä tapauksessa sanoisin, että riippuu tilanteesta/duunista. Onko sulla opiskelusta/kesätöistä/dipasta miten "osuvaa" osaamista tuohon duuniin vai menetkö ns. koulun penkiltä opettelemaan kouluopintojen soveltamista jossain hommassa. Mikään syntihän ei ole pyytää tuota, varsinkin jos löytyy mitään fiksuja perusteita miksi tuo kannattaisi sinulle maksaa.

Itse taisin saada vajaa 15 v sitten ekassa TKK:n jälkeisessä oikeasssa duunissa about suosiotuspalkan verran ekat 4 kk; oli kesäduuneista ja kouluprojekteista sattumalta osaamista joka sopi kuin nyrkki silmään tuossa duunissa. Työpaikka tuolloin oli aika nopeassa kasvussa, joten vastuu nousi 4 kk jälkeen aika lailla ja sain tuolloin 5 000 mummon markkaa lisää liksaa ja palkka taisi tuplaantua alle 18 kuukaudessa :)

Sulla on tissi-lisä, eikä mikään naisten euro!
Ne on niin pienet ettei niistä lisiä paljo tipu! :D

Ei tuo kyllä ole mitenkään erityisesti pielessä siitä keskiarvosta mitä pohjanmaalla maksetaan. Omat tutut menee pääasiassa tuohon ~5v työkokemusta (AMK inssejä siis) ja liksat pyörii muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tietääkseni välillä 2600-3400.
No uskotaan. :) Siis mä myös amk inssi, ja saanut pikkukaupungissa enemmän ku tuon. No mutta, ehkä kävi vaan flaksi. Aattelin että jossain Pohjanmaan isommissa kaupungeissa vois ton yli mennäkin...

(Btw, ellen oo ihan väärässä mä näin sut eräässä Pohjanmaan kaupungissa parissakin mestassa joku arki-ilta muistaakseni toukokuussa. )

Nuo TEK:n palkkasuositukset voi unohtaa saman tien. Toki ainahan voi pyytää ja varmasti joku saa sen yli 5k aloitusliksaksi, mutta nuo TEK:n suositukset eivät kyllä ole realistisia. En tunne ketään, joka olisi heti dipan jälkeen saanut TEK:n suositusliksaa tai sen yli. Ja tunnen aika paljon dipan tekijöitä. Sun tilanteesta sen enempää tietämättä sanoisin, että sellainen 2800-3000 voisi olla aika lähellä realismia.

Nuo TEK:n palkkasuositukset voi unohtaa saman tien. Toki ainahan voi pyytää ja varmasti joku saa sen yli 5k aloitusliksaksi, mutta nuo TEK:n suositukset eivät kyllä ole realistisia. En tunne ketään, joka olisi heti dipan jälkeen saanut TEK:n suositusliksaa tai sen yli. Ja tunnen aika paljon dipan tekijöitä. Sun tilanteesta sen enempää tietämättä sanoisin, että sellainen 2800-3000 voisi olla aika lähellä realismia.

En oo itekään kuullu, että kukaan ois saanu noita virallisia alkupalkkoja ja mitä jutellu kavereiden kanssa niin eipä nekään oo kuullu. Noilla taulukoilla voi heittää vesilintua ihan huoletta.

Inssitoimistot on joo asia erikseen. Itekin käynyt muutaman vuoden moisessa kääntymässä ja tosiaan liksat oli tosi huonot.

Kai mulla sitten vaan on ollut yläkanttiin palkka, koska ei mun tommosiin oo tarvinnut tyytyä ton yhen kerran jälkeen. Ei se oo ollut kun hilata liskaa ylöspäin aina kun on työpaikkaa ollut vaihtamassa.
Niin ja mä oon vielä nainen, ja naisten eurohan tais olla 0,8€!!!

Saako uteliaisuudesta kysyä että oletko monta kertaa olet nuoreen ikään mennessä työpaikkaa oma-aloitteisesti vaihtanut ja oletko tehnyt sen rahan takia? BTW naisen euro ei ole 80 senttiä vaan euro.

pakko sanoa että pienet palkat insseillä.

ite olen opiskellut amiksessa ja en ees suorittanut kaikkia loppuun.

palkka n.3300,- plus bonarit.
tänävuonna keskimäärin palkka 4920€/kk

Palkka määräytyköön oman osaamisen, työn vaativuuden ja kokemuksen perusteella. Se että joku on insinööri ei tarkoita oletuksena yhtään mitään. En minäkään ole, ihan ammattikoulutason pelle pitkällä työkokemuksella ja suhteellisen vaativalla työtehtävällä palkka tällä hetkellä 3500e/kk.

Saako uteliaisuudesta kysyä että oletko monta kertaa olet nuoreen ikään mennessä työpaikkaa oma-aloitteisesti vaihtanut ja oletko tehnyt sen rahan takia? BTW naisen euro ei ole 80 senttiä vaan euro.
Saa. :) Reilun parin vuoden välein oon valmistumisen jälkeen vaihtanut paikkaa. Yksi työsuhde oli vuoden määräaikainen jonne lähdin toooosi hyvän työkokemuksen perässä. Nyt alkoi tälle iälle valmistumisen jälkeen viides.

Enkä oo tehnyt rahan takia kuin yhen vaihdon, ekasta tokaan duuniin. Kolmas oli se määräaikaisuus (jonne lähin tosi tylsien hommien parista), neljännestäkin paikasta tykkäsin paljon, mutta vahingossa (seurailen kyllä mielenkiinnosta työpaikkatarjontaa vaikken olisi aatellut ees mitään hakea) bongasin vieläkin kiinnostavamman ja ajattelin että koitetaan miten käy. :)

Aikamoista työpaikkasurffailua :D Ite oon jääny jumittamaan samaan työpaikkaan (13. vuosi menossa) enkä näe mitään syytä vaihtaa. Oppia uudet tavat, ihmiset ym. Ei kiitos. Sen lisäksi ettei kuitenkaan voi etukäteen varmaksi tietää että viihtyykö uudessa paikkaa. Ainoana syynä näkisin paremman palkan perässä juoksemisen, mutta kyllä hyvä työpaikka (viihtyvyys ym.) on palkkaa tärkeämpi.

Jos aamusin vituttaa lähteä töihin niin työpaikka on väärä. Siitä sen viimeistään tietää.

Parin vuoden välein vaihtanut joko omasta tai sitten ta:n tahdosta. Nyt alkaa olla se tilanne, että haastatteluissa aletaan kyselemään sitoutumisen perään.. Ainakin yhdessä tapauksessa jäi jopa paikka saamatta tämän surffailun takia.

Parin vuoden välein vaihtanut joko omasta tai sitten ta:n tahdosta. Nyt alkaa olla se tilanne, että haastatteluissa aletaan kyselemään sitoutumisen perään.. Ainakin yhdessä tapauksessa jäi jopa paikka saamatta tämän surffailun takia.
Joo, tää on se huono puoli sitten.
Yksi entinen pomo sanoi että kunhan joka vaihdolle ON jokin selitys, homma ei ole niin paha. Vaan vaikkakin joka vaihtoon itellä on ihan järkevä selitys, kyllä ne tietty miettii ja kyselee kun on vähän kirjavaa tuo tausta paikkojen suhteen.
Tämäkin oli ainoa syy että nyt tosiaan piti jo punnita lähteäkö vaiko jäädä. Lähdin nyt kuitenkin. Vielä tän kerran. :D

Dippainsseillä toki enemmän. Varmaan joku 4500 on keskipalkka.

Näissäkin on ihan järjettömiä alakohtaisia eroja. Keskipalkka on ollut 2009 4 860e:
Insinööri hävisi palkkakilpailussa

Kuitenkin sitten esim. Rakennuslehdessä oli palkkatutkimus syksyltä, niin rakennusalan DI:n keskipalkka oli 5 300e, ja tuotantotalouden heeboilla varmasti vielä parempi. Toisessa päässä onkin sitten esimerksi jotain sähkötekniikan erikoisempia pääaineita, joissa työllistyminen on heikko, ja palkkaus tulee tutkimusapurahoista yms. Erittäin suuntaa-antavia nuo keskiarvot siiskin.

Palkkani? Olin työsuhteessa vähä alle kolme kk... piti olla pohja + provisio.. no työnantaja kertoi että mun olis pitänyt tehdä 2tonnia omaa markkinointi + keikan hoito ennenkuin 20% provikka lähtisi juoksemaan.. no eihän se kertaakaan yltänyt lähellekkään tota 2 tonniakaan saati sitten että provisiota olisi saanut.
Entäpä se pohja palkka? Piti olla tosiaan joku 1150e pohja, mutta tämä työnantaja päättikin yksipuolisesti että hän muuntaa tuon pohjan jakaen 160h jolloin saadaan tuntipalkka (huom. tehtyihin tunteihin sidonnainen)... 7,20e ja tien päälle kiitos, no mitä tulee niihin tunteihin? eka kk 100h, toka kk 25h ja kolmannen kk 4h ja siinä kohtin tein koeaika purun ja nautin ton vitun huiman palkkani perään 3 kk karenssia jonka aikana tulot 0 euroa.

KIITOS TYÖVOIMATOIMISTO kun autoitte pitkäaikais sairasta työllistymään eli käytännössä ajoitte paskasta taloustilanteesta sellaiseen jossa ei selviä kuin lain nurjalla puolella tuohta tekemällä. KIITOS.

No eikö tuo ole aika lähellä keskituloa? Miksi tavallisen inssin pitäisikään tienata enempää kuin keskitulo? Mielestäni silloin ollaan suht linjassa jos perus inssi on keskituloinen.
No, musta tuo loppupään taso on periaatteessa varsin okei työn vaativuuteen nähden, mutta samalla sanon että jos sitä peilaa siihen että duunarina samassa putiikissa saa saman verran pelkästään 'painamalla nappia 7-15', niin enää ei inssin palkat ole oikealla tasolla. Työn vaativuuksissa, stressaavuudessa, ihmisten sitoutumisessa yms on vaan niin selkeä ero.

Palkka määräytyköön oman osaamisen, työn vaativuuden ja kokemuksen perusteella. Se että joku on insinööri ei tarkoita oletuksena yhtään mitään. En minäkään ole, ihan ammattikoulutason pelle pitkällä työkokemuksella ja suhteellisen vaativalla työtehtävällä palkka tällä hetkellä 3500e/kk.
Ideaalitilanteessahan sen noin pitäis määräytyä, mutta kyllähän siihen vaikuttaa käytännössä aika paljon (liian paljon) kaikki muutkin asiat; naama, puhelahjat, sukulaissuhteet, ay-liike, asenne, poliittinen kanta, ulkonäkö, sukupuoli, perseennuolenta etc. Ja musta mitä korkeammalle koulutetumpiin asteisiin mennään niin sen enemmän alkaa painaa kupissa jokin muu kuin itse osaaminen - hyvin vaikee on ainakin aukottomasti uskotella itselleen että talouspuolelle palkattavat 24-vuotiaat minihameiset tytöt nimenomaan osaamisensa perusteella tarvitsis alkupalkakseen 3500e/kk. Mutta, elämä on.

Back
Ylös Bottom