Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Jos joku etsii kieltenkirjaa, jolla aloittaa uusi kieli, niin suosittelen tota Assimil-sarjaa, ja tuo With Ease on englanninkielen pohjainen aloittelijoille suunnattu. Piru oli eilen letkeetä löhötä auringossa ja opiskella. Tuon kanssa ei meinaan tarvitse liiemmin kynää ja paperia, kun keskittyy enemmän luetun- ja kuulunymmärtämiseen, sitten puhumisen ja kirjoittamisen opiskelu on omasta viitseliäisyydestä kiinni enemmän.

Kiinnostuneille täältä näkee mitä kieliä voi opiskella milläkin pohjakielellä, jos joku muu kieli sujuu englantia paremmin. Tuohon arabiaan ainakin pitää joskus tutustua.

Mitä luulet käviskö toi iäkkäämmillekin? Mun äitee osaa muutaman sanan mut sillä hukkuu toi koko ajan enempi ja siit näkee miten mamma-Kaira haluis oppia lisää :) Ite täytyy ottaa tuolta ainakin italia ja espanja haltuun.

edit. Jaa ne on enkkupohjaisia, mitenkähän tuo onnistuis...

Mitä luulet käviskö toi iäkkäämmillekin? Mun äitee osaa muutaman sanan mut sillä hukkuu toi koko ajan enempi ja siit näkee miten mamma-Kaira haluis oppia lisää :) Ite täytyy ottaa tuolta ainakin italia ja espanja haltuun.

Riippuu ihan täysin, miten englanti sujuu (tai millä kielellä haluaakaan opiskella kieltä). Meinaan noita ei ole suomeksi käännetty, koska tuo on ranskalainen yritys, ja vissiin Suomessa tuosta ei ole liiemmin kuultu. Kohtalainen englanti riittää, koska käännökset ja kielioppiteoriat ovat englanniksi. Kielioppiteoriat on varsinkin erittäin maanläheisesti kerrottu, ja joskus tulee noita pirun hyviä muistisääntöjä.

Itsellä siis tällä hetkellä menossa Spanish With Ease ja Dutch With Ease. Espanja etenee verkkaisesti, kun takana on on-off-opiskelua jo niin pitkältä ajalta. Hollannin perusteella ainakin tuo opettaa käytännöllisiä juttuja varsinkin ilman pohjatietoa.

Riippuu ihan täysin, miten englanti sujuu (tai millä kielellä haluaakaan opiskella kieltä). Meinaan noita ei ole suomeksi käännetty, koska tuo on ranskalainen yritys, ja vissiin Suomessa tuosta ei ole liiemmin kuultu. Kohtalainen englanti riittää, koska käännökset ja kielioppiteoriat ovat englanniksi. Kielioppiteoriat on varsinkin erittäin maanläheisesti kerrottu, ja joskus tulee noita pirun hyviä muistisääntöjä.

Itsellä siis tällä hetkellä menossa Spanish With Ease ja Dutch With Ease. Espanja etenee verkkaisesti, kun takana on on-off-opiskelua jo niin pitkältä ajalta. Hollannin perusteella ainakin tuo opettaa käytännöllisiä juttuja varsinkin ilman pohjatietoa.

Joo, heti ku kirjotin ton niin hokasin et ne onkin vieraankielen pohjalta. En osaa kyl sanoo, pitäis saada itelle käsiin et osais sanoo. Tai sit pitäis ottaa se kirja käyttöön ennen äiteetä ja kirjottaa sille sopivat käännökset tehtävänantoihin jne :D Espanjaa ja italiaa oon opiskellu jonkun verran, italiaa enemmän, niin olisi hauska verestää vähän tota peruskäyttöä. Mun tarkoituksia ei juuri palvellut yliopiston italian sivuaineopinnot luokkaa "italian kielioppiluennot, italiaksi". Joo-o.

Perkeleen lehtimyyjä ku oli pätevän olonen sälli. Meinasin tilata V8-magazinen ku tyrkytti ja hintaaki laski niin paljon puhelun aikana. Onneks on rahat tiukilla toistaseks ku ei oo oma jenkki menny viel kaupaks :D Voi olla että olis ollu perhanan viihdyttävä lehti siinä vaiheessa ku oon ilman omaa harrasteautoo... kaduttaa jo vähän kun en tilannu. prhn

Joo, heti ku kirjotin ton niin hokasin et ne onkin vieraankielen pohjalta. En osaa kyl sanoo, pitäis saada itelle käsiin et osais sanoo. Tai sit pitäis ottaa se kirja käyttöön ennen äiteetä ja kirjottaa sille sopivat käännökset tehtävänantoihin jne :D Espanjaa ja italiaa oon opiskellu jonkun verran, italiaa enemmän, niin olisi hauska verestää vähän tota peruskäyttöä. Mun tarkoituksia ei juuri palvellut yliopiston italian sivuaineopinnot luokkaa "italian kielioppiluennot, italiaksi". Joo-o.

Ei ollenkaan huono idea, vähän työläs vaan :D Italiahan on sama kuin espanja, mutta pitää vain laittaa käsi erilailla:
911941128.webp

Taistelin muuten viime keväänä sen kanssa, että menenkö Finnish for beginners -kurssille. Siellä olisi voinut pärjätäkin. Suomalainen kaveri oli toisessa yliopistossa käynyt yhden luennon, ja mennyt antamaan palautteen luennon jälkeen opettajalle suomeksi, niin opettajan kommentti oli "Sinulla on hyvin kielioppi hallussa, mutta todella vahva aksentti". Kaveri tosiaan on ihan täysin suomalainen :D

Ei ollenkaan huono idea, vähän työläs vaan :D Italiahan on sama kuin espanja, mutta pitää vain laittaa käsi erilailla:

Taistelin muuten viime keväänä sen kanssa, että menenkö Finnish for beginners -kurssille. Siellä olisi voinut pärjätäkin. Suomalainen kaveri oli toisessa yliopistossa käynyt yhden luennon, ja mennyt antamaan palautteen luennon jälkeen opettajalle suomeksi, niin opettajan kommentti oli "Sinulla on hyvin kielioppi hallussa, mutta todella vahva aksentti". Kaveri tosiaan on ihan täysin suomalainen :D

Haha, joo italia on sama ku espanja mut töksähtävämpi. Mul menee toisinaan sanat niistä sekasin. Italiaksi rupean aina sanomaan "pero" vaikka pitäisi sanoa "ma". Ei se pero väärin ole, mutta sitä voi käyttää vain tietyissä tilanteissa. Sit tulee aina nää mañanat ym hölmöydet kun pitäis sanoo domani :D No, jos on mennyt sotkemaan itsensä englannin, ruotsin, saksan, ranskan, italian, espanjan ja viittomakielen opintoihin niin ehkä noita sekaannuksia ikäänkuin kerjää...

Loistava toi sun kaverin episodi. Hauska muuten joskus kun ulkkikset kysyy, et mihin luokkaan joku verbi kuuluu, niin suomalaiset on aina ihan :wtf: "luokkaan?!" Sit kerran kirjastolla töissä ollessa tsekkasin sellasen ulkkisluokan seiniä ja siel oli noita verbejä sijoitettu erilaisiin luokkiin sen taipumisen mukaan. Ihan uutta mulle.

Mite aika voi kuluu näi hiljaa tänää? Tuntuu ku ois ollu ikuisuuden töis

- - - Updated - - -

Mite aika voi kuluu näi hiljaa tänää? Tuntuu ku ois ollu ikuisuuden töis

Loistava toi sun kaverin episodi. Hauska muuten joskus kun ulkkikset kysyy, et mihin luokkaan joku verbi kuuluu, niin suomalaiset on aina ihan :wtf: "luokkaan?!" Sit kerran kirjastolla töissä ollessa tsekkasin sellasen ulkkisluokan seiniä ja siel oli noita verbejä sijoitettu erilaisiin luokkiin sen taipumisen mukaan. Ihan uutta mulle.

Jep, sama vika. Useampaa ulkomaalaista olen suomessa neuvonut, ja täytyy myöntää, ettei niistä kieliopeista osaa sanoa mitään :D Yhtä suomenkielen oppikirjaa pääsin katsomaan, ja minulle tuli ihan sama noista verbien luokista. Ei ole yhtään tullut ajatelleeksi, että esim. syödä, lukea, ovat eri luokissa. Oliko noita luokkia sitten viisi tms. Aika moni ulkomaalainen sanoo samaa suomesta, eli "kielessä on vähän poikkeuksia, mutta paljon sääntöjä." Ja kun tarkemmin ajattelee, niin noinhan se meneekin. Toinen yleinen mielipide suomenkielestä on "Turha sitä on opiskella, kun sitä puhuu 5 miljoonaa ihmistä, eikä se ole portti muihin kieliin, kuten ruotsi on norjaan ja tanskaan".

Huomenta! Muistan joskus olleeni harjoittelussa lastiksessa ja siellä yhelle pojalle piti opettaa suomea englannin kielellä, perskuta. That was hard.

Mä oon tässä tehnyt tieteellistä koetta. Tammikuusta asti olen päivittäin juottanut isolle viherkasville kahvimukin jäähtyneet jämät. Ja kyllä se nyt alkaa tehdä kuolemaa. Ainakin lehdet näyttää siltä. Saas nähdä selviääkö kesän yli, lomat on vielä edessä, joten pääsee hiukan toipumaan.

Mites muiden testit?

Mä tapaan testata, että kauanko milläkin kasvilla kestää kuolla ilman kastelua. Ihan hyvä hajonta, kaktus kuoli yllättävän nopeasti. Saattoi olla muitakin tekijöitä.

Prkl huoltomiehet on säätänyt vessojen liikkeentunnistimet siten, että kun menee sisälle nii valot sammuu. Koita siinä sitte osua pönttöö:D

Jalat huutaa hoosiannaa.. mut jos vielä rannalle polkis näyttelee tätä ruhoonsa :D

Ja kun vielä kerrot pakkiksen peewosedille mille rannalle, niin saat kuolaajia mukaas:D

Back
Ylös Bottom