Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hyvin monessa treeniohjelmassa leuanvedon tilalle on merkattu 3 x max eli sarjat failureen(?) Minkä takia juuri näin. Jos jaksaa tehä runsaasti leukoja niin onko parempi rajata toistot jollekin tietylle alueelle ja käyttää lisäpainoa? Vai kenties niiden lisäpainojen kera sarjat failureen? Ja miksei muissa liikkeissä yleensä sovelleta tuota 3 x max -systeemiä? Esim. penkissä tietyllä painolla joka sarja loppuun asti. Sitten kun ekas sarjas alkaa menee vaikka yli 10 toistoo, niin ens kerraks lisää painoo.

Se on varmaan siks, koska leukoja kaikki ei välttämättä saa esim. 4x10 sarjoja, joten sitten tehdään niin lähelle sitä kuin päästään. Mun mielestä tollasissa jotain x max kannattaa kuitenkin pyrkiä siihen 6-12 toistoon, jos pystyy. Jos menee yli ton 12 toistoa, lisäpainoa mukaan vaan. Ite teen leukoja ihan samalla tavalla kuin muitakin liikkeitä, esim. 4x10. Lisäpainoja ekoihin sarjoihin vähän sen mukaan, miltä tuntuu.

Mites etunojapunnerrukset auttaa massan hankkimisessa vai auttaako, voimaahan se ainakin kehittää pirusti.

Miten toimii tämmöinen jako 2-jakoisessa:
1. Jalat, kädet, vatsat
2. Selkä, rinta, olkapäät

^Eli lähinnä mietityttää että jos tuon tekee vaikka peräkkäisinä päivinä niin ojentajat tehdään varsinaisesti tuona 1. päivänä kun on kädet, mutta tuleehan sita rasitusta ojentajille epäsuorasti myös 2. päivänä rintaa ja olkapäitä treenatessa.. Miten tuon sitten toteuttaisi fiksusti, jos treenaa 2-4 kertaa viikossa?

Mites etunojapunnerrukset auttaa massan hankkimisessa vai auttaako, voimaahan se ainakin kehittää pirusti.

Miten toimii tämmöinen jako 2-jakoisessa:
1. Jalat, kädet, vatsat
2. Selkä, rinta, olkapäät

^Eli lähinnä mietityttää että jos tuon tekee vaikka peräkkäisinä päivinä niin ojentajat tehdään varsinaisesti tuona 1. päivänä kun on kädet, mutta tuleehan sita rasitusta ojentajille epäsuorasti myös 2. päivänä rintaa ja olkapäitä treenatessa.. Miten tuon sitten toteuttaisi fiksusti, jos treenaa 2-4 kertaa viikossa?

Jos etunoja punneruksiin saa jollain keinoilla tarpeeksi vastusta niin kyllähän silloin lihasta saa kasvatettua, mutta jos salilla pystyy käymään niin mielestäni turhaa alkaa kikkailemaan punnerruksilla...
No ei tuo jako kyllä, toivotonta treenata rintaa jos ojentajista on voimat pois.

Mietin et ku tein eilen selän, olkapäät ja rinnan ja sitten kuitenki haukkarit otti hittiä esim. soudun aikana ja ehkä vähän ojentajatki nii mietin et tarvisko haukkareita ees reenaa jos ne menee ottaa hittiä soudussa? Muistan eilen ku tein soutua nii selkä kyllä jakso mutta hauikset väsy nopeemmin. Ehkä tää on tavallisempaa vasta alottaneelle mutta mullekki näköjään käy näin vaikka oon vuen jo reenannu.

Mitenköhän sitä hauista mahdat treenata?

Kannattaa muuten välissä (5kg levyjen ja 10kg levyjen) laittaa tankoon 5kg ja 2,5kg levyt per puoli. Jos painoja lisää vähän vähemmän kerrallaan, niitä saa lisätä useammin ja kehityskin on nopeampaa.

33r0: Tuolla yläkulman hakukoneella löytyy vaikka mitä, kun vähän hakee. Varmaan joku perus yks- tai kaksjakonen ohjelma vois olla hyvä. Esimerkiksi (se aina suositeltu) Arnoldin kultainen kuusikko (http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/) voisi olla hyvä. Jalkakyykky täytyy korvata sitten vaan jalkaprässillä. Räjähtävyyttä voit treenata juurikin noilla hyppelemisillä, mäkijuoksuilla ja sprinteillä.

Treenaan hauista ztan muotoisella tangolla
että lämmittelen ekana tangolla 1x10 ja painoilla 2x10
Seisovaltteen vai miten pitäis?

Treenaan hauista ztan muotoisella tangolla
että lämmittelen ekana tangolla 1x10 ja painoilla 2x10
Seisovaltteen vai miten pitäis?

Hauiksia ei mun mielestä tarvii lämmitellä, jos selkä on treenattu sitä ennen jo. Että sellanen 3x12 (toistomääriä voit tietysti vaihdella vähän) ihan painoilla vois olla hyvä. Jos haluaa haukkareita lämmitellä, voit tehä sen ennen noita kolmea sarjaa. Kaks varsinaista sarjaakin kyllä riittää pienellä jaolla treenatessa, mutta jos ne hauikset tuntuu olevan oikeesti jäljessä, voit tehdä kolme sarjaa.

Kannattaa vähän vaihdella teetkö seisoalteen ilman tukea, seisoalteen seinään nojaten, seisoalteen sellasen metallin kanssa, mikä pitää kyynerpäät paikallaan, suoralla tangolla, käyrällä tangolla, käsipainoilla, scotissa, vinopenkissä, taljassa, yhdellä kädellä, kahdella kädellä ja listaa voisi jatkaa aika pitkääkin.

Oukei oon tehnyt aina seisoalteen ilman tukea,
käyrällä tangolla
eli 3x10? vai onks 3x12 parempi rasitus hauikselle ja parempi kasvun puolelta?
Tarkoitaks ihan 2,5kgn painoil?

Hauis sitä ja hauis tätä, on se kumma miten suuren suhteellisen osuuden kysymyksistä ja ongelmista yksi turhanpuoleinen pikkulihas saa osakseen. Niin kauan kuin käytännössä mitään lihaksia ei ole, on ihan turha mittailla ja stressailla, onko haba nyt muka kasvanut millin tai pari, ei ne tytöt sitä kadulla huomaa niin kauan kuin mitat ovat samaa tasoa kuin missikisoissa. Senkin ajatteluenergian voisi käyttää siihen, että keskittyy seuraavassa treenissä kyykkäämään tai mavettamaan pari toistoa enemmän kuin viimeksi.

No-body puhuu asiaa. Hauis on pieni ihas, joten sitä ei tarvitse treenata kauheen paljoa. Selkätreenissä hauikset joutuu tekemään paljon työtä, joten eristäviä liikkeitäkään ei paljoa tarvita, jos ollenkaan. Mä nyt vaan vastasin kiltisti kysymyksiin kun kerran kysyttiin.

En tiiä nyt mitä tarkotat, kun kysyt tarkotanko ihan 2,5kg painoja. Tee varsinaiset sarjat sellasella painolla, että viimenen sarja menee failureen tai ainakin hyvin lähelle sitä. Hauiskäännössä voi kyllä mun mielestä tehä vaikka kaikki sarjat failureen. Vähän pidemmät sarjat ei välttämättä oo huonoja hauiksille. Vaihtelu on kuitenkin taas tässäkin hyväksi, eli toistomääriä kannattaa vaihdella välillä 8-15.

nii..

Onse ny vittu kumma et ollaa hirveesti hauiksen tekemistä vastaan mut vittu niist vitun jaloista jaksetaa toitottaa kokoajan TEHKÄÄÄ KYYKKYÄ KYYKKYÄ KYYKKYÄ TEHKÄÄ VAA KYYKKYÄ KYYKÄTKÄÄ VITTU ENEMMÄN ÄLKÄÄ VAA TEHKÖ HAUISKÄÄNTÖJÄ EI NIILLÄ MITÄÄ TEE EI NIISTÄ MITÄÄ HYÖTYY OLE VITTU JALKOJA PITÄÄ TEHÄ NII PERKELEESTI MUT HAUIKSII EI VITTU ÄLKÄÄ VITTU TEHKÖ NIITÄ HAUIKSIA NE ON IHA TURHIA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

joo ... :)

Onse ny vittu kumma et ollaa hirveesti hauiksen tekemistä vastaan mut vittu niist vitun jaloista jaksetaa toitottaa kokoajan TEHKÄÄÄ KYYKKYÄ KYYKKYÄ KYYKKYÄ TEHKÄÄ VAA KYYKKYÄ KYYKÄTKÄÄ VITTU ENEMMÄN ÄLKÄÄ VAA TEHKÖ HAUISKÄÄNTÖJÄ EI NIILLÄ MITÄÄ TEE EI NIISTÄ MITÄÄ HYÖTYY OLE VITTU JALKOJA PITÄÄ TEHÄ NII PERKELEESTI MUT HAUIKSII EI VITTU ÄLKÄÄ VITTU TEHKÖ NIITÄ HAUIKSIA NE ON IHA TURHIA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

joo ... :)

Kyykky kuormittaa jalkojen lisäksi keskivartaloa ja tuottaa myös suuremman hormonivasteen. Jalat ylipäätään ovat iso lihasryhmä ja ihan hyvinvoinnin kannaltakin tärkeässä asemassa, ellei kaikkea aikaa sitten kuluteta koneella istuen. Hauikset puolestaan rasittuvat kyllä huomattavasti jo erilaisissa selkäliikkeissä ja siksi niiden erikseen veivaaminen ei ole niin tärkeää. Kyllä ne hauberit saat failureen vetämällä leukoja lisäpainoilla. Se tosin vaatii vähän enemmän voimaa ja asennetta kuin niiden parin käsipainon veivaaminen viidellä eri tyylillä peilin edessä samalla itselleen silmää iskien.

Yleisillä saleilla mitä itse olen pistänyt merkille niin kyllä ne isolla tumpulla varustetut kaiffarit myös treenaa paljon niitä hauiksia useammalla liikkeellä ja mahtuu kaikennäköstä nypläystä sekaan.

Kyykyn tärkeyttä ja hyödyllisyyttä yms. väheksymättä niin kieltämättä melko huvittavaa kieltämättä tää pakkiksen kyykky-fiilistely. Voi sitä riemua kun joku aloittelija ei halua kehittyä kyykyssä vaan vaikka penkissä niin itku on taattu. Ellet sitten pukkaa MM-rautoja siitä penkistä.

Olkapääongelma jälleen. En laittanut tätä vammat ja lihashuolto - osioon, koska varsinaisia kipuja ei (vielä) ole.

Eli pitääkö tälläsestä huolestua & mennä fysioterapeutin puheille tms. : Vasen olkapää naksuu ja lonksuu suhteellisen kovaäänisesti kun käsivartta pyörittää eteenpäin (lämmitely-tyylisesti). Samanlaista ääntä kuuluu myös ( ei kuitenkaan niin kovaäänisesti) kun heiluttaa poikittain puolelta toiselle (rintalihasten lämmittely). Mitään kipua ei kuitenkaan tunnu, eikä olkapää muljahtele tai ole muutenkaan epävakaan tuntuinen. Samanlaista naksumista kuuluu tosin myös polvista (syväkyykätessä) ja lonkan alueelta kun kävelee portaita ylös. Eihän noista äänistä itsessään haittaa ole, mutta pistää vähän kuumottaan, että millon losahtaa paikat. Muutenkin aika rujon kuuloisia.

Tätä jatkunut n. kuukausi olkapään seudulla, lonkassa ja polvissa ollut aina noin. Tulipa sekava tekstinpätkä..

Yleisillä saleilla mitä itse olen pistänyt merkille niin kyllä ne isolla tumpulla varustetut kaiffarit myös treenaa paljon niitä hauiksia useammalla liikkeellä ja mahtuu kaikennäköstä nypläystä sekaan.

Kyykyn tärkeyttä ja hyödyllisyyttä yms. väheksymättä niin kieltämättä melko huvittavaa kieltämättä tää pakkiksen kyykky-fiilistely. Voi sitä riemua kun joku aloittelija ei halua kehittyä kyykyssä vaan vaikka penkissä niin itku on taattu. Ellet sitten pukkaa MM-rautoja siitä penkistä.

Jos innokkaasti puolustaa ja suosittelee kyykkyjä kaikille, muut ei luule RHP:ksi. Ja parempi liiotella vähän niitten liikkeitten kanssa, joita ei välttämättä kaikki haluais tehä, ni sillä voi sitten jonkun saada niitä tekemäänkin. Ne joilta isoimmat kädet löytyy, eivät todennäköisesti ole ihan alottelijoita ja niillä on varmaan vähän isompijakoset ohjelmat, jotka saattavat sisältää käsipäivän. Käsipäivän treeni vois jäädä vähän lyhkäseks, jos tekis ainoostaan 3x10 hauiskääntöä ja 3x10 pushdownia. Sillon pitääkin olla enemmän liikkeitä, kun tehdään vähän kehittyneemmällä tasolla.

Jos tää nyt mun kommenttiini viittasi, niin mä en ihan oikeasti usko, että aloittelija, jolla perusvoimat ovat nollissa ja treenikokemus sekä sitä myötä kyky tehojen irrottamiseen eristävissä liikkeissä heikko, hyötyy hauishifistelystä juuri mitään, kunhan sille hanskallekin tulee perusduunia riittävä määrä. Sitten, kun on edes vähän kokemusta ja peruskuntoa pohjalla, homma on tietenkin eri.

Jos joku tietoisesti ei halua kehittyä kyykyssä niin fine, en muista sitä itse ikinä tyrkyttäneeni väkisin kenellekään. Jos sen sijaan tavoitteena on yleinen kehitys ilman reunaehtoja, niin kyllä minä parhaan ymmärrykseni perusteella ehdotan painotuksen pitämistä raskaissa perusliikkeissä kehittymisessä ainakin ensi alkuun, välillä sitten vähän kärkevämminkin kuten tyyliini kuuluu. Isoa kättä harvemmin näkee pienessä muussa kropassa ja sen peruslihasmassan hommaamiseen nuo isot liikkeet ovat mun ymmärtääkseni tehokkain tapa. Jos jollakulla sitten on näille kysyjille jokin maaginen rutiini joka toisi toivottuja tuloksia ja sen ison palan nopeammin ja helpommin niin kertokaa toki, saatan vaikka kokeilla itsekin.

P.S. Penkkikin on hyvä liike, mutta sen tekemiseen harvemmin tarvitsee ketään erikseen kehoittaa

Olkapääongelma jälleen. En laittanut tätä vammat ja lihashuolto - osioon, koska varsinaisia kipuja ei (vielä) ole.

Eli pitääkö tälläsestä huolestua & mennä fysioterapeutin puheille tms. : Vasen olkapää naksuu ja lonksuu suhteellisen kovaäänisesti kun käsivartta pyörittää eteenpäin (lämmitely-tyylisesti). Samanlaista ääntä kuuluu myös ( ei kuitenkaan niin kovaäänisesti) kun heiluttaa poikittain puolelta toiselle (rintalihasten lämmittely). Mitään kipua ei kuitenkaan tunnu, eikä olkapää muljahtele tai ole muutenkaan epävakaan tuntuinen. Samanlaista naksumista kuuluu tosin myös polvista (syväkyykätessä) ja lonkan alueelta kun kävelee portaita ylös. Eihän noista äänistä itsessään haittaa ole, mutta pistää vähän kuumottaan, että millon losahtaa paikat. Muutenkin aika rujon kuuloisia.

Tätä jatkunut n. kuukausi olkapään seudulla, lonkassa ja polvissa ollut aina noin. Tulipa sekava tekstinpätkä..

Jos kipuja ei ole, niiin ei hirveästi ole syytä huolestua. Tietysti, jos viitsit niiin tuskin on haittaa näyttää vaikka fysiopterapeutille. Mutta mulle eräs tuttu fysioterapeutti sanoikin, että jos ei kipua ole, niiin ei tarvitse huolestua.

Back
Ylös Bottom