Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Meillä on kyllä aika epätasanen toi nurtsialue. En oo jaksanu vielä stressata siitä. Pitäs tilata nyt 80m2 pihakiviä ja alkaa vääntämään niitä paikoilleen.
Jep, sulla taitaa olla tonttiakin jonkin verran enemmän kun et oo Kehän sisäpuolella; täältä kun on maa jo loppu. Meillä on tuo 150 neliön nurmialue about ainut käyttöpiha-alue, joten snadisti vitutti kun se oli ensimmäisen talven jälkeen kuin perunapelto...

En osannut itse ajatellakkaan että saumat kellastuisi. Ymmärrän että käytössä voi paskaantua, mutta että seinien saumat menee tuohon kuntoon itsestään. Pitää soittaa Cascolle ja kysyä onko tämä edes mahdollista. Ei varmaan millään kloriitillakaan saa valkaistua noita. Ensi kerralla sitten harmaat laatat ja harmaa saumalaasti.

Mielenkiintoista...

Meillä pääosin Cascon laastit ja silikonit. Takkaleivari ja keittiön välitila saumattu valkoisella ja vuoden jäljiltä ei ole kyllä mitään kellastumista tms. Muutkin värit ovat pitäneet kutinsa ja lika lähtee pesemällä pois. Cascolle kannattaa laittaa rekkulaa ja tiedustella mistä moinen..

Kohta tulis tarpeet terassikaiteiden tekoon. Tuossa partsilla lovettiin tolppiin nuot. Mutta tuossa ne tolat jonkin verran antoi periksi. Tuossa terassilla ne on julmasti paremmin kiinni, joten ne ei niin periksi tule antamaan.

Mietin että onko jotain siistejä kiinnikkeitä tähän olemassa? Varmsti on, mutta en oikein osannut googlella ettiä oikeilla hakusanoilla kun ei tullut mitään sinnepäinkään mitä haen. Varmasti on jotain "metallilätkiä" joka kiinnitetään ensin kaiteen päähän ja siitä ruuvataan sitten tolppaan. Noista olisi sekin hyöty, että kaiteet saisi yriti mahdollisia myöhempiä huoltotöitä varten.

Mielenkiintoista...

Meillä pääosin Cascon laastit ja silikonit. Takkaleivari ja keittiön välitila saumattu valkoisella ja vuoden jäljiltä ei ole kyllä mitään kellastumista tms. Muutkin värit ovat pitäneet kutinsa ja lika lähtee pesemällä pois. Cascolle kannattaa laittaa rekkulaa ja tiedustella mistä moinen..

Joko laasti pimeäkellastuu tai sitten katon peneeleiden lakasta vapautuu tilaan alkydeja, joiden takia laasti kallastuu. Soittelin Cascolle eilen ja laitan kuvia sinne. Laastisäkki mulla on tallessa ja saumasin sillä talvella leivinuunin laatoitusta. Valkoista tuli, mutta niin tuli aluksi kylppärissäkin. Paska juttu joka tapauksessa ja mielestäni tuotevika. Samassa kylppärissä mulla meni Cascon silikonit muutamassa kuukaudessa aivan keltaisiksi. En prkl ala laatoittamaan uudestaan, enkä todellakaan ala avaamaan saumoja. Lattiassa on 5x10 laatat ja muutenkin järjetön homma. Seinissä voisi toimia valkoinen kaakelimaali saumoissa, koska niihin ei tule rasitusta. Mutta jos sekin on öljypohjainen, niin kellastuu pimeässä todennäköisesti yhtälailla ja ehkä pahemminkin. Pitää tehdä koemaalaus johonkin palaan ja viedä se kylppäriin.

Jossain mietittiin että millä tilkitä ulkona jiirikulmat ja pienet kolot puusta. No, sikaa ja jotain ehdoteltiin. Tänään maalasin ja tungin rakosiin maalia. Ihan hyvä tuli.

EDIT: Joo, tuolla ylempänähän tuota pähkäilin.

Jossain mietittiin että millä tilkitä ulkona jiirikulmat ja pienet kolot puusta. No, sikaa ja jotain ehdoteltiin. Tänään maalasin ja tungin rakosiin maalia. Ihan hyvä tuli.

EDIT: Joo, tuolla ylempänähän tuota pähkäilin.

Niin pähkäiltiin + ihmeteltiin ja hifistelyyn oli tarjolla sikaa. Ymmärsit sitten vihjeen ja vedit pintamaalit, kummasti peittää ja tasoittaa ja lopputuloksena näyttää ihan siistiltä puutalolta ilman sikoja. :) Sisäpinnat erikseen ja vedeltä tiivistettävät saumat kuten smyygit.

Millaisia hintoja oletta maksaneet IV-miehelle? Meille siis tulee putkari erikseen ja olen yrittänyt saada iv-miehiltä hintaa, mutta heikossa on. Yksi tarjosi urakkaa viidella tonnilla ja reilulla tonnilla tarvikkeita päälle. Tuntuu tuo työ kovalta hinnalta, talo on kuitenkin vaan 140 neliötä yhdessä tasossa. Sähkärinkin sai melkein tuolla hinnalla, ja piuhaa menee kuitenkin ihan eri määrä taloon. Rakennetaan siis Tampereen lähistölle.

Millaisia hintoja oletta maksaneet IV-miehelle? Meille siis tulee putkari erikseen ja olen yrittänyt saada iv-miehiltä hintaa, mutta heikossa on. Yksi tarjosi urakkaa viidella tonnilla ja reilulla tonnilla tarvikkeita päälle. Tuntuu tuo työ kovalta hinnalta, talo on kuitenkin vaan 140 neliötä yhdessä tasossa. Sähkärinkin sai melkein tuolla hinnalla, ja piuhaa menee kuitenkin ihan eri määrä taloon. Rakennetaan siis Tampereen lähistölle.

Naapureilta kuultuna etelässä viidellä tonnilla pitäisi saada myös materiaalit normi I-tasoon. Kanavien eristäminen ei välttämättä ole kaikkein mukavinta hommaa. Meillä tehtiin itse, tosin eristystyöt oli pientä kun putkena oli valmiiksi eristetty kanava.

Ammatikseni kerran noita tein ja 1 1/2 kerros talo 160m2 noin 50 tuntia kaikkineen.
Laske siitä.

Hei nyt tarttis jeesiä. Elin olettamuksessa että meidän Dna:n kautta tullut kiinteistökaapelin kautta olis saanut kaapeli-tv:n, mutta nyt kävi ilmi että näinhän se ei olekaan. Pitäis siis asentaa jonkinlainen televisio-antenni (harava-antenni?) että saa telkkarin näkymään.

Mitäs kaikkea tässä pitää huomioida? Onko ne edelleen sellasia vitun rumia auringossa hapertuvia isoja harmaita kököstyksiä vai onko ne kehittyneet tuosta jonnekin?

Oisko jollain suositella jotain tiettyä hyväksi todettua tuotetta?
Mielellään seinään asennettava versio (vai onko niillä eroa?), koska katto meillä on ollu ummessa jo vaik kuin kauan.

Hei nyt tarttis jeesiä. Elin olettamuksessa että meidän Dna:n kautta tullut kiinteistökaapelin kautta olis saanut kaapeli-tv:n, mutta nyt kävi ilmi että näinhän se ei olekaan. Pitäis siis asentaa jonkinlainen televisio-antenni (harava-antenni?) että saa telkkarin näkymään.

Mitäs kaikkea tässä pitää huomioida? Onko ne edelleen sellasia vitun rumia auringossa hapertuvia isoja harmaita kököstyksiä vai onko ne kehittyneet tuosta jonnekin?

Oisko jollain suositella jotain tiettyä hyväksi todettua tuotetta?
Mielellään seinään asennettava versio (vai onko niillä eroa?), koska katto meillä on ollu ummessa jo vaik kuin kauan.

Viskaat ullakolle kunnon antennin, vaikka tämän:
http://sahkotarvikkeet.com/tuotteet.html?id=61/416

Miksi se pitäisi ulkona pitää? Sään armolla ja rumentamassa taloa. Yhtä hyvin hyvä antenni toimii siellä ullakollakin.

Sitten toki vahvistin:
http://sahkotarvikkeet.com/tuotteet.html?id=61/412

Splittereitä tarpeen mukaan. Itse pistäisin semmosen 1-3 splitterin kahdelle telkulle ja siitä sitten splittaisin uudelleen "toissijaisiin" kohteisiin. 1-5 splitteri aiheuttaa vähän turhan paljon kohinaa.

Viskaat ullakolle kunnon antennin, vaikka tämän:
http://sahkotarvikkeet.com/tuotteet.html?id=61/416

Miksi se pitäisi ulkona pitää? Sään armolla ja rumentamassa taloa. Yhtä hyvin hyvä antenni toimii siellä ullakollakin.

Sitten toki vahvistin:
http://sahkotarvikkeet.com/tuotteet.html?id=61/412

Splittereitä tarpeen mukaan. Itse pistäisin semmosen 1-3 splitterin kahdelle telkulle ja siitä sitten splittaisin uudelleen "toissijaisiin" kohteisiin. 1-5 splitteri aiheuttaa vähän turhan paljon kohinaa.

Thanks, onko tuo spekseiltään sellanen että näkyy kaikki digi-kanavat ja teräväpiirrot yms? Meillä ei talossa ole minkäänlaista ullakkotilaa, jonne vois tuota piilottaa vaan katto on palkkirakenteinen, jossa villat välissä (umipinainen). Tuollasia vähän vilkuilin, mutta vähän härön näköinen laittaa tollasta talon seinään. Onko olemassa mitään vähän sirompia tai muotoilultaan huomaaamattompia ja mielellään seinäkiinnitteisiä. Meillä talo on mäen harjalla ja lähimpään tv-mastoon matkaa 20-30km, eli olosuhteet pitäs näin mututuntumalla olla ok.

Thanks, onko tuo spekseiltään sellanen että näkyy kaikki digi-kanavat ja teräväpiirrot yms? Meillä ei talossa ole minkäänlaista ullakkotilaa, jonne vois tuota piilottaa vaan katto on palkkirakenteinen, jossa villat välissä (umipinainen). Tuollasia vähän vilkuilin, mutta vähän härön näköinen laittaa tollasta talon seinään. Onko olemassa mitään vähän sirompia tai muotoilultaan huomaaamattompia ja mielellään seinäkiinnitteisiä. Meillä talo on mäen harjalla ja lähimpään tv-mastoon matkaa 20-30km, eli olosuhteet pitäs näin mututuntumalla olla ok.

UHF normikanavat, VHF HD-kanavat. Pääsääntöisesti noin. Tässä pitäisi käydä koko digitaalisen televisiolähetystekniikan perusteet läpi jotta tuo selviäisi. Lyhyesti: Ostat jonkun laadukkaan comboantennin, käytännössä toi menee niin että mitä kalliimpi, sitä parempi. Triax on esim. laadukas merkki:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/16551/ctkjc/Triax-KOMBI-57-UHF-VHF-yhdistelmaantenni-digi-tv

Enpä osaa sijoitteluun ottaa enempi kantaa, kunnon vahvistin sitten "alapäähän", eli ei mastovahvistinta ja ne splitterit niin tollasella pitäs periaatteessa näkyä 20km päästä kanavat vaikka pistät tuon härpäkkeen vaatekomeroon.

Muista sitten että combo on aina komporomissi. Itse laittaisin erikseen VHF+UHF+ULA+Satelliitti. Mulle on aivan sama miltä ne näyttää katolla.

Osta rojut jostain asiantuntevasta antennikaupasta, älä verkkokaupasta, niin saat palvelun kaupan päälle. Se pari kymppiä enemmän rojuista on pieni hinta avusta.

En tiedä tekeekö näillä ufoilla mitään:

http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...0-Digital-5-24V-antenni-Pienikokoinen-antenni

102187_01-300x80.jpg

Mulla näkyy kaikki normaalisti ja ostin tuollaisen normaalin "haravan" Hong Kongista 17 eurolla, teline maksoi 15 euroa. Tosin tuo masto on tuolla vastapäisellä kukkulalla muutaman kilsan päässä.

...Yhtä hyvin hyvä antenni toimii siellä ullakollakin.

Häiritseeköhän peltikatto "aaltoja"? Itse olen miettinyt samaa, ilmeisesti voi laittaa vintillekin?

Sitten datakysymys. Telekaapissani on tällä hetkellä palveluntarjoajan nettikaapeli(kupari), ja modeemi. Huoneisiin menevät datapiuhat(ftp cat6) roikkuvat vielä "karvaperseinä" kaapissa. Miten saisin parhaiten/helpoiten kaikki kytkettyä toisiinsa? Piuhoihin tulee tietty cat6-nartut, ja sitten rj-45 välijohdoilla kaikki kytketään toisiinsa ja eiku nettiin(kö?). Mutta ajattelin, että olisivat sillain siististi siellä telekaapissa. Räkit/tms ei mahdu, kaapin koko on sellainen normi seinään upotettava, niinkuin sähkökaappi. Ja saiskos selkokielellä, en ole noertti..:D

Häiritseeköhän peltikatto "aaltoja"? Itse olen miettinyt samaa, ilmeisesti voi laittaa vintillekin?
Huopakatto ei ainakaan häiritse. Mulla on antenni vintillä ja pelittää hyvin. Tosin, mulla on vintille ikkuna ja antenni on sen edessä suunnattuna ikkunasta näkyvää linkkimastoa kohti.

Sitten datakysymys. Telekaapissani on tällä hetkellä palveluntarjoajan nettikaapeli(kupari), ja modeemi. Huoneisiin menevät datapiuhat(ftp cat6) roikkuvat vielä "karvaperseinä" kaapissa. Miten saisin parhaiten/helpoiten kaikki kytkettyä toisiinsa? Piuhoihin tulee tietty cat6-nartut, ja sitten rj-45 välijohdoilla kaikki kytketään toisiinsa ja eiku nettiin(kö?). Mutta ajattelin, että olisivat sillain siististi siellä telekaapissa. Räkit/tms ei mahdu, kaapin koko on sellainen normi seinään upotettava, niinkuin sähkökaappi. Ja saiskos selkokielellä, en ole noertti..:D

Jos ehtis viikonloppuna ottamaan kuvan omasta combikaapista (ryhmäkeskus + dataosa = ABB Näpsä) eli seinään upotettu. Kaikki kyllä mahtuu kun on sopivan kokoisia palikoita ja määrä kohtuullinen. Systeemi menee siten että kaapissa on laajakaistamodeemi, siitä piuha kytkimelle ja kytkimeltä sitten välipiuhoilla huonelähtöihin jotka asennettu omaan levyynsä.

Mites kattomateriaalit? Nykyään tunnutaan suosivan tiili- ja teräskatteita, mutta meillä päin moneen uuteen omakotitaloon on asenneltu huopakattoja(bitumi?). Onko huopakatot jostain syystä huonoja vai onko tämä vain puhtaasti makuasia, jos poisluetaan kaavan määräämät kattomateriaalit?

Onko huopakatot jostain syystä huonoja vai onko tämä vain puhtaasti makuasia, jos poisluetaan kaavan määräämät kattomateriaalit?
Huopakaton tekninen ikä on huomattavasti lyhyempi kuin pellin tai tiilen, mutta vastaavasti hinta ei taida olla ihan järkyttävästi halvempi? Lisäksi se on aika kuuma materiaali eli jos kaksikerroksinen talo, niin huopakatto tekee yläkerrasta saunan.

Mutta siis ihan hyvä kattomateriaali huopakin on, mä ainakin tykkään.

Back
Ylös Bottom