Voiko polvisiteet aiheuttaa vammoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dreamer
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä juuri kyykkäsin ja käytin Inzer Z wraps siteitä. Kun vedin niitä erityisen kireälle, että saisin hyötyä enemmän, niin iski pelko että mitä jos jaloista pysähtyy verenkierto tai jotain muuta ilkeää? En uskaltanut vetää niitä niin kireälle kuin olisin saanut.

Voiko siteet vetää liian kireälle? Vedättekö siteet niin tiukkaan kuin pystytte vai pelkästään "kohtuullisen kireälle"?

Omistan myös FAST light siteet ja ne olen vetänyt ihan "loppun" asti. Elikkä kaikki jousto häviää eikä ne enää veny. Puristus on kuitenkin pienempi kuin Inzer Z wraps edes hiukan enemmän vedettynä.

Ostin myös Titan THP wraps, jotka pitäisi olla "markkinoiden kovimmat". Miten noita uskaltaa kokeilla, kun jo Inzer Z wraps tuntuu siltä että jalka menee kahtia?

Monet sanovat että käyttävät siteitä vain ykkösissä. Silloin tällöin niitä pitää käyttää jotta oppisi ottamaan kaiken hyödyn niistä irti. Olen kysynyt asiaa esim turtiaiselta ja hän sanoi että älä käytä treeneissä muutakuin juuri noissa ykkösissä.
Jarmo Laine taas kehotti treenikaveriani käyttämään siteitä reeneissä, ja kireällä.
Uskoisin kuitenkin olevan polville terveellisempää jos teet suurimman osan sarjoista ilman siteitä.

En käytäkään siteitä muuta kuin todella raskailla painoilla, lähinnä ykkösillä, mutta olen tehnyt myös 3 toiston sarjan.

Mutta hajoaako paikat jos siteet vetää liian kireälle?

Tilanteen mukaan. Kovassa kyykyssä niin tiukkaan kun vaan saa ja vähän löysempiin rautoihin löysemmälle. Ei tuu vammoja jos ei jotenkin onnistu lumpiota sitomaan vinoon. Kukaan nyt tuskin niin puusilmä on. :) Eikun vaan opettelet sitoo ne tiukkaan niistä saa paljon kiloja irti.

Kun laitat siteen, niin pidät reisilihaksen vähän jännitettynä jalka suorana. Minulla on normaalitreeneissä Titan Titanium kolme punaista raitaa siteet. Otan ne yleensä käyttöön jossain 140-150 kg kyykky painossa. Siteet päälle vasta juuri ennen nostoa. Mitä isompi rauta sitä tiukemmalle siteet. Kovimpiin koitoksiin olen varannut Crain's Genesis ME raudoilla testatut kokopunaiset siteet.

Voimanostossa SM tasolla kilpailleen kaverin kanssa kun treenasin joskus, niin veti siteet niin kireälle, että jäi kunnon jäljet jalkoihin ja shortsit jalassa tietysti. Kunnon masokisti.

Pienemmillä raudoilla voi käyttää vain ykkösissä siteitä, mutta jos max 250 kg kyykyssä, niin tuskin kukaan tekee 200 kg lämmittelyä ilman siteitä. Liian suuri loukkaantumisriski.

:offtopic:
Mun piti tänään tehdä vastaava threadi, kun viime viikolla ostin FASTin siteet (2 m.) Nää jutut on syytä tietää kun rupee kyykkäileen :evil: Ja vielä yksi kysymys kuinka paljon kukin saa hyötyä siteistä?

treenaisko sanoi:
Kun laitat siteen, niin pidät reisilihaksen vähän jännitettynä jalka suorana.

Miksi reisilihas pitäisi jännittää? Luulisi, että siteet ovat noston aikana kireämmät, kun side on laitettu reisilihasta jännittämättä?

twinlab sanoi:
kuinka paljon kukin saa hyötyä siteistä?

Tuota on hiukan vaikea sanoa, kun ainakaan itse en edes YRITÄ maksimirautoja ilman siteitä...

Jos pitäisi jotain arvata, niin itse saan +10% lisää kiloja heikommilla siteillä (esim. FAST light) ja +20% raskaammilla siteillä HYVIN kireälle vedettynä (esim. Inzer Z wraps tai olettaisin Titan "3 punaista raitaa" mallin olevan samanlainen).

Oma kyykkymaksimini pyörii nykyään jossain 200kg:n paikkeilla ilman pukua.

siis eihän sitä tartte kiristää kuin noilla polven yli viistottain menevillä osilla. muuten ei tartte olla niin tiukassa.

itse onnistuin paskomaan pohkeet siteillä, tiedä loppuiko verenkierto vai vääntikö muuten lihasta jotenkin..

nevahood sanoi:
siis eihän sitä tartte kiristää kuin noilla polven yli viistottain menevillä osilla. muuten ei tartte olla niin tiukassa.

itse onnistuin paskomaan pohkeet siteillä, tiedä loppuiko verenkierto vai vääntikö muuten lihasta jotenkin..

Kai se side kannattaa kiristää koko pituudeltaan niin se on pidempi > enemmän kierroksia polven yli > auttaa enemmän.

Dreamer sanoi:
Kai se side kannattaa kiristää koko pituudeltaan niin se on pidempi > enemmän kierroksia polven yli > auttaa enemmän.

Kuinka pitkiä siteitä on?
Mulla on jotkut Grizzzly merkkiset joissa lukee ´´fitness accessories´´. Näistä ei tunnu olevan apua pätkääkään. Ainoastaa verenkierto pysähtyy...

Kiuaskivi sanoi:
Kuinka pitkiä siteitä on?

IPF-hyväksytyt siteet ovat 2 metrisiä ja ammattilaisliitoissa 2.5 metrisiä. Itselläni on nuo Titan Titaniumin 2 metriset, kun halvalla sain rannesiteiden kanssa paketissa. Saisivat kyllä olla pidemmät, mutta so not.

Dreamer sanoi:
Miksi reisilihas pitäisi jännittää? Luulisi, että siteet ovat noston aikana kireämmät, kun side on laitettu reisilihasta jännittämättä?
Ei kovasti tarvitse jännittää, mutta niin että jalka on suorana. Pikasen jännittäisin, että polvilumpio tulee juuri omaan kohtaansa. Olen sellaisiakin aloittelijoita nähnyt, jotka käärii siteet polvi koukussa. Hyväksi olen havainnut 2,5 metrin siteet, ne voi kääriä polven yläpuolelta alas ja vielä takaisin ylös, kun vetää kireälle. Koko polveen tulee tuplakerros sidettä.

Kyllä siellä itsellä menee aina joku verisuoni tukkoon ja repeää. Sidettä kiristäessä tuntee, kun suoni menee tukkoon ja veri rupeaa pumppaamaan. Polvitaipeen taakse tulee joskus aika pahat patit, kun suonet on repeytyneet. On muuten aika saatanan kipeät.

kyl toi jalka suorana ja pikku jännite päälle on aika ensiarvoinen, ettei mee lumpio tohjoksi. kuten sanottua, toimenpide pitää lumpion oikeella paikallaan siteiden laiton ajan. kyllä sen toisaalta huomaa, jos on siteellä vääntäny lumpion sivuun...AIJAI!

vamma-alttius kohdistuu lähinnä lumpion takaosaan, eli sinne rustopintaan, joka on reisiluita vasten. neljällä viidestä voimailijasta on kulumia siellä alueella ja mitä kireemmällä siteet tms. on, sitä kovemman paineen sinne pintaan saa sen hillittömän rautamäärän lisäksi.

joillain on treenivaste nivelissä niin hyvä, ettei koskaan juuri mitään vammoja tule, tai ne ei ainakaan ole kivuliaita. aika monilla vaan tuppaa tuleen ja se on siten siltä osin loppu - slut, sano mm. peter pippinskiöld diakonissalaitokselta.

no...siteet vai ei? kyllä ne sen verran paljon auttaa, ettei tasotusta kannata antaa. lisäksi ne auttaa hieman pitämään polvee suorassa linjassakin, mikä on tosi tärkeetä polven ehjänäpysymisen kannalta. melkein suosittelisin jo mainittua; kovissa raudoissa lähellä kisoja tekniikan varmistamiseksi siteet käytössä ja pikku hiljaa kiristellen kisan lähestyessä. muuten ei.

kaikissa sarjoissa yli 3 toistoa siteet saa pysyä treenikassissa. löysät neopreenilämpät on hyvät pitään nivelen lämpötilan korkeella. treenin jälkeen nivelet jäihin ½ tunniksi. yksinkertanen ennaltaehkäsevä kikka pitään nivelet kunnossa.

ne pikkuset hiertymät ja verenpurkaumat on melkein aina pelkkiä pintavammoja, eikä niistä kannata välittää. jotku käyttää talkkia liukasteena, mutta kannattaa muistaa, että vaikka väri ja koostumus on mankan kanssa aika sama... ominaisuudet on päinvasaiset...

:)

Onko jotain erityisen hyvää syytä miksei kannattaisi käyttää siteitä esim. 5-6 toiston sarjoissa? Sarjat uskaltaa vetää paljon kovemmin, eikä polvet kipeydy lainkaan.

Ite käytin aikoinaan siteitä isommilla romuilla, oikeastaan suurimmassa osassa kyykkysarjoja. Sillontällön tuli pidettyä siteitä myös sarjojen välissä ku ei jaksanu ottaa pois. Harvemmin kuitenkin. Uskoisin, että polven takaosaan tulleet suonikohjut johtuu siitä. Sellanenkin vaara saattaa siis vaania...jos nyt jotakuta sellanen haittaa.

Repe Sorsa sanoi:
Onko jotain erityisen hyvää syytä miksei kannattaisi käyttää siteitä esim. 5-6 toiston sarjoissa? Sarjat uskaltaa vetää paljon kovemmin, eikä polvet kipeydy lainkaan.

Joo toisilla tuntuu kipeytyvän polvet kun reenaa siteillä. Mulla hävis polvikivut kun seinään kun rupesin käyttää löysiä siteitä kevyissäkin reeneissä. Vaihtoehtoisesti toki voisin ostaa polvenlämmittimet ,mutta enpä ole saanu ajoiksi ja saman asian ne siteet ajaa kun löysälle jättää.

Miten nuo polvisiteet kannattaa sitoa? Polven ylä- ja alapuolelta tiukalle ja polvilumpion päältä löysemmästi vai samalla kireydellä joka paikasta?

Back
Ylös Bottom