Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on maalattu ulkosmyygeissä Sikaflexiä öljymaalilla ja hyvin on kestäny. Vähän on kutistunut, mutta ottaen huomioon lämpötilanvaihtelut, auringon, jne. niin kyllähän tuo hyvin on viisi vuotta kestänyt. Elastinen ikkunalasitusmassa (esim. Tremco) on varmasti vieläkin kestävämpää ja myös päällemaalattavissa. Akryylimassa ei kyllä kovin isoa railoa kaksa kertavedolla pitää halkeilematta.

Niinjoo, ulkona pitäisi vetää semmoset jiirinurkat jollain massalla. Vissiin sitten sikaa siihen...

Niinjoo, ulkona pitäisi vetää semmoset jiirinurkat jollain massalla. Vissiin sitten sikaa siihen...

Inskalla lienee nuo smyygit tiivistetty jotta vesi pysyy oikealla puolella. Mun mielestä puutalossa on ja pitää olla "näkyviä" saumoja ulkopuolella jotka vaan maalataan. Turhaa noita massoja on laittaa jotta "sauma menee piiloon" paitsi jos se on raksa-apinan jäljiltä tehty päin persettä.

Sisäpinnat on eri juttu ... mutta jos nyt kuitenkin haluat hifistellä niin sitten Sika 11FC+

Sulla kun tuota pihaa ja notskipaikka, niin et ajatellut upottaa betonirengasta hiekkaan jotta voit tehdä rosvopaistia hallitusti. Syksypäivä vierähtää mukavasti kun polttaa tulet ja sitten paistit ja jatkaa pihahommia kunnes illemmalla on valmista ruokaa...
Täällä kaupungissa tuo ei käytännössä onnistu (avotuli), vaikka laidalla metsän reunassa ollaankin (kettukin vierailee pihassa).

On mulla betonirengas. Eli kiitti vinkistä, pitää muistaa laittaa sinne hyvni hiekkaa alle. Ja nyt tuo pitäs jo olla kun on tuota risua taas järkyttävät läjät poltettavana heti kun on hyvä tuuleton keli eikä ihan ole koko päivää satanut alle että ne paskat palaa ilman sankkaa savua.

Inskalla lienee nuo smyygit tiivistetty jotta vesi pysyy oikealla puolella. Mun mielestä puutalossa on ja pitää olla "näkyviä" saumoja ulkopuolella jotka vaan maalataan. Turhaa noita massoja on laittaa jotta "sauma menee piiloon" paitsi jos se on raksa-apinan jäljiltä tehty päin persettä.

Sisäpinnat on eri juttu ... mutta jos nyt kuitenkin haluat hifistellä niin sitten Sika 11FC+

Kyseessä siis terassin tolpat jotka on verhoiltu ja nurkat on jiirissä. Irvottaa aika pahasti.

Muistaakseni Sika 11FC:n päälle pystyi maalaamaan vaan vesiohenteisilla maaleilla. Alkydiöljymaali ei sen päällä pysy, kokeiltu on. Vaikka pinta kovettuu ulkona, jää se hieman nahkeaksi ja kerää kaiken siitepölypaskan ja muun skeidan ja valkoinen massa ei kestä edes kesää valkoisena. Sen takia tuo päällemaalaus on mielestäni harkittava asia. Sikalla on joku toinen Sikaflex, jonka päälle pystyi maalaamaan myös öljymaalilla. En muista tarkkaa tyyppiä. Petrooliöljymaali ainakin tuntui pysyvän kiinni. Itse siis tiivistin smyygit karmeihin ja ulkovuoraukseen, ettei vesi pääse rakenteiden sisään. Sisällä tuon 11FC:n päälle voi maalata kai jotenkin öljymaalillakin, jos vetää Otexin alle. Otexin pitäisi pysyä polyuretaanin päällä. Tämä siis huomiona jos meinaa käyttää öljymaalia. Tremcon monoflex lasitusmassa on hyvää tavaraa jolla voi ulkona tiivistella noita puuliitoksia ja maalata päälle myös öljymaalilla. Tuolla olen itse lasittunut osan ulkopokista ja täyttänyt jotain rakoja. http://vanha-talo.blogspot.com/2011/11/ikkunan-lasitus.html

Tein itse, säästin - rakentajat. Mistä olette ammentaneet kaiken tiedon rakentamista varten?
Kaikki omaksuttu jostain opuksesta etukäteen vai vedetty lonkalta tilanteen ollessa päällä?

Tein itse, säästin - rakentajat. Mistä olette ammentaneet kaiken tiedon rakentamista varten?
Kaikki omaksuttu jostain opuksesta etukäteen vai vedetty lonkalta tilanteen ollessa päällä?

Mulla on suvussa sen verran osaamista, että ei tarvinnut kovin kaukaa hakea. Faija on joskus rakentanut itse ja on koulutukseltaan kirvesmies. Nykyään tekee sähköhommia ja toimikin sähkövastaavana. Vaimon veli on kanssa sähköhommissa ja hoiti sähköjen vedon. Siskonmies on rakennusinsinööri joka toimi myös vastaavana. On myös tekijämiehiä ja olikin tehnyt itse kämpän pitkästä vuosi ennen. Faijan serkku on kaivinkonemiehiä, eli se tuli sieltä jne.

Jos olisin ollut ns. yksin tämän jutun kanssa, niin olisin jättänyt rakentamisen kokonaan.

Aika pitkälle pärjää kun lukee Hupen blogista miten ei kannata asioita tehdä ;)

Mulla oli/on hyvä vastaava mestari kenelle sai soitella niin paljon kun jaksaa. Lueskelemalla sai paljon tietoa ja aina kun ongelma tuli vastaan, sitä vaan alkoi jostain selvittämään. Kontaktit kasvaa projektin aikana tosi paljon. Lähinnä ongelmia tulee jos on kiire ja ei ehdi selvittää asioita sen takia tai jos ei tunnista potentiaalisia ongelmakohtia. Aika monta vuotta tuli seurailtua alaa ennen rakentamiseen ryhtymistä.

Taas on painettu niska limassa eikä tää valmistu koskaan:

http://landetalo.blogspot.com/2012/05/takkahuonetta-etuterassi-sailytystilaa.html

IMG_5356.jpg

^Jumalauta, potpurituuletin katossa :D Tuohan alkaa näyttämään jo valmiilta. Itsellä projekti ei tunnu taas edistyvän mitenkään. Ostin vanhoja ovia ja niitä saikin sitten sitten maalata yhteensä yli kuukauden päivät. Varsinkin kun Tikkurilan valkolakka oli viallista ja sai maalta vielä lisää. No nyt ne on sitten paikoillaan. 60 cm leveä ovi on sen verran kapea, ettei kaveri meinannut mahtua kulkemaan ilman että olisi ottanut karmit mukaansa. Ihan sama, pääasia että sain leivinuuniin. Vähän rumalta näyttää kun ei nuo pariovet menneet samaan linjaan lattian kanssa, mutta eipä sillä paljoa ollut tehtävissä.

Yhtenä uutena vitutuksen aiheena on tällä kertaa Cascon valkoinen saumalaasti, joka on alle kahdessa vuodessa kellastunut. Luulin että tuo koski vain silikoneja, mutta ei. Vittu että taas vituttaa. Silikonit nyt vielä jaksaa vaihtaa, mutta olisin ostanut keltaista saumalaastia, jos sellaista olisin halunnut. Tänään reklamoimaan taas Cascolle. Yksi asia on kuitenkin varma: en enää jatkossa laita mihinkään omassa talossa sisälle valkoista silikonia, valkoista öljymaalia tai valkoista saumalaastia.

katso liitettä 81501

katso liitettä 81502

katso liitettä 81503

Voi ristus että menee vielä tunteja, hikeä ja olutta että nuot pihat on ees jossakin kuosissa. Mikäs siinä jos ois rahaa niin ottas "kivimiehet" paikalle ja käskis tehdä. Mutta yritetään tehdä tuosta nyt maisemaan sopiva ja kohtuu budjetilla, eli joutuu vääntään itse törkeesti duunia. Mutta toisaalta, mikäs siinä, tykkään tehdä omassa pihassa hommia ja pojatkin viihtyy erittäin hyvin ulkotouhuissa.

Yhtenä uutena vitutuksen aiheena on tällä kertaa Cascon valkoinen saumalaasti, joka on alle kahdessa vuodessa kellastunut. Luulin että tuo koski vain silikoneja, mutta ei. Vittu että taas vituttaa. Silikonit nyt vielä jaksaa vaihtaa, mutta olisin ostanut keltaista saumalaastia, jos sellaista olisin halunnut. Tänään reklamoimaan taas Cascolle. Yksi asia on kuitenkin varma: en enää jatkossa laita mihinkään omassa talossa sisälle valkoista silikonia, valkoista öljymaalia tai valkoista saumalaastia.

Kiva. Meillä on kaikki laatat valkoista ja kaikki saumalaastit valkoista Cascoa. Yhteensä neliöitä ehkä 25m2....

En osannut itse ajatellakkaan että saumat kellastuisi. Ymmärrän että käytössä voi paskaantua, mutta että seinien saumat menee tuohon kuntoon itsestään. Pitää soittaa Cascolle ja kysyä onko tämä edes mahdollista. Ei varmaan millään kloriitillakaan saa valkaistua noita. Ensi kerralla sitten harmaat laatat ja harmaa saumalaasti.

En osannut itse ajatellakkaan että saumat kellastuisi. Ymmärrän että käytössä voi paskaantua, mutta että seinien saumat menee tuohon kuntoon itsestään. Pitää soittaa Cascolle ja kysyä onko tämä edes mahdollista. Ei varmaan millään kloriitillakaan saa valkaistua noita. Ensi kerralla sitten harmaat laatat ja harmaa saumalaasti.

Silikoonit on vähän jo parissa vuodessa kellastuneet, mutta saumat ei onneksi. Ihan karseen näkönen tollanen kusenkeltainen raita.

Voi ristus että menee vielä tunteja, hikeä ja olutta että nuot pihat on ees jossakin kuosissa. Mikäs siinä jos ois rahaa niin ottas "kivimiehet" paikalle ja käskis tehdä. Mutta yritetään tehdä tuosta nyt maisemaan sopiva ja kohtuu budjetilla, eli joutuu vääntään itse törkeesti duunia. Mutta toisaalta, mikäs siinä, tykkään tehdä omassa pihassa hommia ja pojatkin viihtyy erittäin hyvin ulkotouhuissa.
Itse tekemällä saa sentään hyvän, ammattilaisilla teettämällä saa mitä sattuu milloinkin tulemaan. Nimimerkillä "koko paska pihoja myöten avaimet käteen" talon pahimmillaan nilkkoihin asti upottavaa nurmipohjaa viimeisen viikon iltapuhteina tasoitellut/tiivistellyt/jyräillyt. Näillä ammattilaisilla oli hukassa sellainen fakta että perunamaa ja käyttönurmikko perustetaan snadisti eri tekniikoin :jahas:

Itse tekemällä saa sentään hyvän, ammattilaisilla teettämällä saa mitä sattuu milloinkin tulemaan. Nimimerkillä "koko paska pihoja myöten avaimet käteen" talon pahimmillaan nilkkoihin asti upottavaa nurmipohjaa viimeisen viikon iltapuhteina tasoitellut/tiivistellyt/jyräillyt. Näillä ammattilaisilla oli hukassa sellainen fakta että perunamaa ja käyttönurmikko perustetaan snadisti eri tekniikoin :jahas:

Kyllä se siitä parin talven aikana kovettuu + kun nurmi itää. Nilkkoihin upotti meilläkin vaikka aika kovaksi vedettiin kaivinkoneen kauhalla toi.

Kyllä se siitä parin talven aikana kovettuu + kun nurmi itää. Nilkkoihin upotti meilläkin vaikka aika kovaksi vedettiin kaivinkoneen kauhalla toi.
Ja lopputulos on kaukana tasaisesta, kokemusta on. Edellisen kämpän pihalle toinen peeloporukka teki rullanurtsin liian pehmeälle alustalle: lopputulos oli epätasainen nurmikko joka mm. oli painunut kokonaisuudessaan 5-10 cm pihakivetysten alapuolelle. Ei nää oo vaikeita juttuja, jos haluaa hyvän/virheettömän lopputuloksen hommat pitäs tehdä järjellä/asianmukaisten työohjeiden mukaan eli nurmipohja pitäisi tasoittaa/jyrätä sellaiseksi ettei se upota yhtään ennenkuin siihen siemeniä tai rullia levittää. Noh, nyt on parinkymmenen tunnin töillä + kiroilulla + purkillisella buranaa nurmipohja kunnossa ja Finnurmen rullat saapuu perjantaina. Nurmialuetta on kokonaista 150 neliötä, ammattilaisten välineillä ei ois montaa tuntia lisää tarvinnu tehdä että homma ois ollu kerralla kuosissa.

Samassa urakassa tuli kerätty myös iso kasa hyödyllisiä "lannoitteita" tuolta nurtsimullan seasta: ruosteisia konenauloja/katkoveitsen teriä, lukemattomia teräväreunaisia pellinpalsia peltimiesten jäljiltä, lasinsirpaleita jne :hyvä:...

Meillä on kyllä aika epätasanen toi nurtsialue. En oo jaksanu vielä stressata siitä. Pitäs tilata nyt 80m2 pihakiviä ja alkaa vääntämään niitä paikoilleen.

Back
Ylös Bottom