Ei tarvitse uskoa. Puhuin ymmartamisesta. En usko evoluutioon mutta ymmarran miksi joku siihen uskoo.
mielipiteitasi kirjoittaessa, et ota huomioon sita relativismia, etta sun fakta ei ole mun fakta joten se on ihan turha kayttaa "tieteellisia" faktoja todisteena. Enhan minakaan raamatun virkkein kumoa teidan uskomuksianne, vaan pyrin selittamaan ne parhaani mukaan.
Minä otan huomioon relativismin. Minä en muodosta lauseitani sen mukaan, sillä edellä ei ole kertaakaan esitetty, missä rajoissa me relativismia käytetään. Relativismilla voidaan vesittää mikä tahansa keskustelu. Mikäli otamme relativismisi mukaan tähän keskusteluun, sen luonne laantuu. "Ai sä uskot siihen? No mä uskon tähän." Rinnastat myös lauseen
tiede ei voi vaikuttaa maailmankatsomukseeni ja
raamattu ei voi vaikuttaa maailmankatsomukseeni ts. käsittelet niitä tasavertaisina (tai pikemminkin samankaltaisina). Nyt keskustelumme alkaa muodostaa lähinnä omien kantojen
kuvailuja, kun emme tunnusta mitään yhteisiä kriteereitä niiden käsittelylle. Tämä threadihan tietty alkaa kysymyksellä "mihin uskotte", mutta keskustelu otti tuulta alleen ja alettiin puhua esimerkiksi miksi evoluutio on/ei ole totta.
Miten osaat sanoa etta se on naennaista aukottomuutta. Se etta sanot etta se on naennaista aukottomuutta, tarkoitttanee sita etta se on naennaista sne vuoksi koska en ota huomioon sinun faktojasi jotka ei ole faktoja minulle. Tassa tulee se relativismin pointti. Koska sun faktat ei ole mun faktoja tarkoittaa etta ne eivat luo minkaanlaista aukkoefektia mun maailmankuvaan. Ja On vain ylimielista vaittaa etta ilman omia faktoja jonkun maailmankuva ei voi olla kuin aukollinen ja vajaa. Itse pidan Jumalan olemassaoloa faktana, mutta ymmarran silti miten jollain voi olla taysin aukoton maailmankuva ilman Jumalaan uskoa. Myonnettakoot, olisi pitanyt selittaa tama "relativismi" tarkemmin, joten ei ollut reilua syyllistaa sua siita etta et ymmartanyt.
Minä sanon, että se
voi olla näennäistä aukottomuutta. Kokisin parhaaksi vaihtoehdoksi sen, että esimerkiksi uskovainen voi esittää
Jos Jumalaa ei olisi, niin asiat olisivat sillä-ja-sillä tavoin. Jos määritellään omat totuudet ennen niistä keskustelua, niin tämä keskustelu on vain kuvailua, ei esimerkiksi väittelyä.
Kylla keskustellaan, en sita kiellakaan. Mutta sinulla ei ole hajuakaan mun ajatusmaailmasta. Paaasiassa puuttelisen ymmarryksesi vuoksi relativismia koskien luulisin, mutta toivottavasti ymmarrat sen ylemmasta tekstistani.
Relativismista olen (mielestäni) verrattain hyvin perillä. Ajatusmaailmastasi minulla on "hajua" siinä missä tekstejäsi lueskelen ja pohdin päässäni. Ei minulla ole mitään motivaatiota ruveta juuri sinusta esittämään väittämiä. Keskityn uskovaisten mielenliikkeiden yleistettäviin piirteisiin.
Mutta ennen kuin voit kritisoida sun pitaisi ymmartaa, tai ainakin yrittaa, miksi ja milla logiikalla joku uskoo mihin uskoo. Aika turhaa kritisoida jonkun nakemysta faktoilla joilla ei ole mitaan painoarvoa vastapuolen maailmankatsomuksessa.
Tähän kommentoisin, että oma käsityksesi relativismista horjuu. Toisaalta tulkitset asiat hyvin kirjaimellisesti (maailmankaikkeus on sillä-ja-sillä tavoin), mutta toisaalta sanot, että
Maailmakokemuksemme eivät ole verrattavissa koska relativismi. Olet sikäli oikeassa, että jotta tämä keskustelu olisi ankarasti pätevä, meidän pitäisi sopia
faktoja ovat nämä-ja-nämä ja
faktat ovat kaikille samat tms. Ymmärryksen tavoittelu on toki suotavaa, mutta se ei ole yhtä kuin pitää toisen maailmankuvaa totena - suhteellista tai ei. Kyllä minä voin kritisoida Spagettihirviökulttia, terrorismia, kristinuskoa tai vaikkapa Spinozan filosofiaa sen perusteella on mitä sanottu, sillä henkilökohtainen kokemus "ymmärtämisestä" ei ole aina kovin luotettava asia.