Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Turha sitä on kritisöidä tässä asiassa. Juutalaiset=valitu kansa. Tämä antaa heille etuja, mutta myös enemmän vastuuta. Jostain syystä tähän vastuuseen kuuluu enemmän säädöksiä. Etuja en jaksa listata, jos kiinnostaa erityisen paljon, niin lue Raamattua läpi.
Kaikki mita puhuin aiemmin siita miten ateisti ei voi lukea raamattua, tai ymmartaa uskovaista koska sun mieli on taynna ennakkoluuloja koko konseptia kohtaan mitka estaa sua ajattelemasta pinnallista pidemmalle, on taytetty tuolla sun ajatuksenkululla milla tuon postin rustasit, eiko se ole ironista.
Mieti nyt ensi kerralla asiaa useammasta nakokulmasta, eiks joo?
Aika rasistista. Eikö kaikkien pitänyt olla yhdenvertaisia jumalan edessä tjsp. Muutenkin ihmeellistä luoda maailma ja sinne ihmiset ja tehdä yhdestä porukasta valittu kansa. Jo ilman jumalallistakin älyä tajuaa että hirveä epäsopu ja riitahan siitä vain ihmisten kesken seuraa... Vai oliko tämä joku jumalallinen psykologinen koe.
Sun jutut menee kyllä niin överiksi, että välillä mietin onko siellä joku uskovaisia vihaava teeskentelemässä oikein stereotyyppisen idioottia uskovaista. :DÄlä siis noin vaikeita asioita käsittele täällä, vaan kysy Jumalalta tai joltain paavilta. Ehkä ne osaa vastata, toi on meinaan yksi vaikeimmista asioista vastata.
Nyt aletaan olla sen argumentin kyljessä, joka saa näitä keskusteluja kovasti kärjistymään ja aiheuttaa sitä "uskovaiset on vaan tyhmempiä" sanailua. "Kaikkivoipainen Jumala on luonut kaiken" -argumentti kun niin selkeä kumottavaksi ihan vaan maailmaa havainnoimalla. Tottakai on vaikea vastata. Tässäkin ketjussa on käyty se "Jos Jumala on kaikkivoipainen ja hyvä, niin miksi..." -keskustelu, johon ei-uskovaisen mielestä koskaan saada tyydyttävää vastausta kun taas uskovalle kelpaa esim. JayJay28:n esittämä "se on sillai jännää ja Juupeli tykkää jännästä"-vastaus.Mutta kun Jumala on päättänyt (Luojan kiitos) tehdä maailmankaikkeudesta monimutkaisen, niin puut on erikokoisia ja ihmiset erilaisia, kansoilla eri tehtävät, ja Juupeli on valinnut sieltä yhden kansan, jonka avulla voi tehdä maailmankaikkeudesta vieläkin jännemmän.
...toi on meinaan yksi vaikeimmista asioista vastata.
JayJay28 kuulutko johonkin lahkoon? Jos et, olet varmaan käynyt rippikoulun. Mitä sielllä piti opetella... 10 käskyä. Mitä katekismuksessa on, 10 käskyä. Miksi kaikki kristityt kirkkokunnat (osia lahkoja lukuun ottamatta) pitävät 10 käskyä Uuden liitonkin alaisena, jos niin ei ole?AAPINEN perustele miksi juuri 10 käskyä säilyy. Et ole tainnut lukea tarpeeksi Pyhää kirjaamme. Se on osa Mooseksen lakia, juutalaisille siis. Se ei meille säily yhtään sen enempää, kuin mikään muukaan sääntö. Chillatko koko lauantain, koska Jumala niin käski juutalaisille? Kuljetko lauantaina enintään 4 stadioninmittaa(tms.)
Jos otat 10 käskyä, niin silloin sinulla ei ole mitään syytä jättää esim. lepopäivää ja muita säädöksiä.
Long story short: 10 käskyä ei ole meille. Amen, case closed.
Toorassa on 101 käskyä uhreista ja uhraamisesta. Jeesuksen Kristuksen (Messiaan) uhri Golgatalla päätti kaikki vanhan liitot uhrit sekä niihin liittyvät käskyt uhraamisista vanhan liiton järjestyksen mukaan. Vanhan liiton pappeudesta on annettu 33 käskyä. Uudessa Liitossa on kumottu vanhan liiton pappeus sekä tietysti myös pappeuteen liittyvät lait. Vanhan liiton temppelin ja temppelin esineistä on annettu 32 käskyä. Uudessa Liitossa Jeesuksen opetuslapset ovat Jumalan temppeleitä. Uudessa Liitossa ei ole voimassa yksikään vanhan liiton temppeliä koskeva käsky, sillä Uuden Liiton temppeli ei ole ihmiskäsin rakennettu, vaan Pyhässä Hengessä uudestisyntyneen uskovan sydämeen rakennettu Jumalan voiman kautta.
Uudessa Liitossa ei Jeesuksen opetuslapset vaella käskyjä täyttäen, sillä Herra Jeesus on täyttänyt lain meidän puolestamme. Olemme vapaat lain ja käskyjen täyttämisestä, mutta emme vapaita elämään laittomuudessa ja vastoin Jumalan sanan opetusta. Jeesus ei kumonnut lakia. Jumalan laki ei ole 613 käskyä, niin kuin edellä kävi ilmi. Mikä on Jumalan laki, jota Jeesus ei kumonnut? Kymmenen Käskyä on laki, joka on Jumalan laki, jota Jeesus ei kumonnut. Kymmenen käskyä ja vanha liitto ei siis ole sama asia, vaikka kymmenen käskyä kuuluivatkin vanhaan liittoon.
2Mo 24:12 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi".
Kymmenen käskyä ei ole laki meille, joka meidän pitäisi täyttää, vaan ohje ja opetus miten meidän tulee elää. Vapaus Kristuksessa Uudessa Liitossa ei kehota meitä elämään vastoin kymmentä käskyä, vaan niiden mukaisesti, mutta ei lain käskynä, vaan Jumalan armosta uskon tekona, jota Hän vaikuttaa meissä Pyhän Hengen kautta. Uuden Liiton uskovat eivät pelastu Kymmenen Käskyn kautta, vaan Jumalan armosta uskomalla Jeesuksen olevan Herra ja Messias. Raamatussa VT:ssa on Israelilaisille annettu 613 käskyä. Nämä 613 käskyä olivat käskyjä ja säädöksiä, jotka olivat annetut israelilaisille, että he olisivat pyhä kansa erotettu muista kansoista palvelemaan elävää Jumalaa. Mitä olivat kaikki muut lait ja käskyt, kun vain kymmenen käskyä olivat lain arkissa? Niiden tarkoitus oli myös erottaa Israelin kansa muista kansoista palvelemaan Jumalaa. Mutta nämä 603 käskyä Jeesus kumosi, mutta ei kymmentä käskyä. Tietenkin jos jokin näistä 603 käskystä pitää yhtä kymmenen käskyn kanssa on se hyvä ja sovelias rakennusaine Uudessa Liitossa.
Juutalaiset olivat Vanhan liiton aikana valittu kansa. Eivät enää Uuden liiton aikana, elleivät he usko Jeesukseen Kristukseen, eli käänny kristityiksi. (Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse isäni luo muutoin kuin minun kauttani Joh. 14:6) Jeesus sanoo selvästi, että kaikki maailman kansat, ketkä uskovat Häneen, ovat samanveraisia.Turha sitä on kritisöidä tässä asiassa. Juutalaiset=valitu kansa. Tämä antaa heille etuja, mutta myös enemmän vastuuta. Jostain syystä tähän vastuuseen kuuluu enemmän säädöksiä. Etuja en jaksa listata, jos kiinnostaa erityisen paljon, niin lue Raamattua läpi.
Minä olen maailman valo. Se joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo Joh. 8:12.
Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi. Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet. Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. Joh. 10:7-11
Paavali ja Pietarikin puhuivat siitäMenkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti. Matt. 28:19-20
Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!" Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme. Room. 8:14-17.
Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva". Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi" ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi". Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin. Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut. 1. Piet. 2:6-10.
Tuohon sen verran, että suurin osa ristiretkistä tehtiin islamien valtaamille kristityille asuin seuduille, eli etelä-eurooppaan. Eli niiden tarkoituksena oli saada jo ennestään kristityt alueet takaisin. Kaikki lähti siis siitä kun islamit olivat vallanneet ja alistaneet entisiä kristittyjä alueita heidän valtaansa.Eli mielestäni esim. ristiretkiä voisi verrata siihen, jos vaikkapa englanninkielisistä maista lähdettäisiin pakkokouluttamaan englanninkieltä kaikille kiinalaisille, koska heidän kielensä on vääränlainen. Kuten myös islamilaiset itsemurhaterroristit, räjäyttävät itsensä ja muutaman kymmentä vääräuskoista siinä mukana 40 neitsyen kuvat silmissä vilkkuen - ei mitään muuta kuin heidän oppinsa väärää tulkintaa.
Siis siksi asuttaisiin luolissa, kun ei olisi ikinä keksitty mitään uusia ajatuksia. Aina kun joku koittaa miettiä jotain vähän monimutkaisempaa ja normeja kyseenalaistavaa, kysyä miksi asiat tehdään näin eikä noin, niin muut vastaa että älä meiltä kysy, kysy jumalalta. Niinpä koskaan ei tapahdu mitään kehitystä.Mitäs vittua höpötät, miksi minunlaiseni eläisivät edellleen luolissa. Ymmärrät varmaan, että kommentteja voi kärjistää.
Tuohon sen verran, että suurin osa ristiretkistä tehtiin islamien valtaamille kristityille asuin seuduille, eli etelä-eurooppaan. Eli niiden tarkoituksena oli saada jo ennestään kristityt alueet takaisin. Kaikki lähti siis siitä kun islamit olivat vallanneet ja alistaneet entisiä kristittyjä alueita heidän valtaansa.
Kyllä nyt rippikoululla ja evl. kirkolla on paljon tekemistä keskenään. Rippikoulussa opiskellaan raamattua, puhutaan Jeesuksesta, järjestetään jumalanpalveluksia ym. Rippikoulu päättyy konfirmaatio tilaisuuteen joka on kasteen vahvistus. Se antaa myös henkilölle mahdollisuuden osallistua ehtooliseen, tulla kummiksi ja vaalikelpoisuuden seurakuntavaaleissa. Tuo väite, että rippikoulussa naidaan ja ryypätään on kyllä niin tuulesta temmattu kun voi olla. Alkoholin kanssa siellä on täysin nolla toleranssi, eli heti lentää ulos. Mitä tuohon naimiseen tulee, niin jos kaksi henkilöä haluaa naida, niin eiköhän tuo ole aivan sama missä sitä ollaan. Eihän rippikoulukaan mikään vankila ole. Mutta tuo nyt on aivan naurettavaa väittää, että rippikoulun tarkoitus olisi nuo edellä mainitut.@aapinen: en kuulu mihinkään lahkoon, en kuulu edes kirkkoon. En ole käynyt riparia. Mitä tekemistä btw. riparilla ja kritstiuskolla on keskenään. Eipä oikeastaan mitään.
Siellä ryypätään ja naidaan, kuulostaa ihan kivalta ajanvietolta, muttei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa.
Mutta noista 10 käskystä. Vituttaa just tollaiset täysin epäitsenäiset uskovat. Mitä sitten, vaikka jotkut kuppaiset papit opettaa sitä. Suomessa jopa osa papeista on ateisteja, mieti sitä. Joten todistaako pappien mielipide 10 käskyä meille merkkaavaksi.
En haluaisi sanoa ilkeästi, mutta lue nyt vitun pässi se ensimmäinen käsky. Saatana, jos ei senkään jälkeen tajua, että juutalaisille ne on niin huhhuh.
Vähän oma-aloitteisuutta, älä luota jonkun luterilaisen paskakirkon näkökulmaan sokeasti.
Hän myös kertoi mikä on tärkein laki:Älkää luulko, että minä olen tullut lakia(10 käskyä) tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Matt. 5:17-18
"Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?" Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat." Matt. 5:36-40
Tuo väite, että rippikoulussa naidaan ja ryypätään on kyllä niin tuulesta temmattu kun voi olla. Alkoholin kanssa siellä on täysin nolla toleranssi, eli heti lentää ulos.
Siis siksi asuttaisiin luolissa, kun ei olisi ikinä keksitty mitään uusia ajatuksia. Aina kun joku koittaa miettiä jotain vähän monimutkaisempaa ja normeja kyseenalaistavaa, kysyä miksi asiat tehdään näin eikä noin, niin muut vastaa että älä meiltä kysy, kysy jumalalta. Niinpä koskaan ei tapahdu mitään kehitystä.
Uskovaiset kun ottavat kaiken saneltuna, maailma on sellainen kuin se on koska se on jumalan tahto, eikä sitä tarvitse sen kummemmin miettiä. Aina kun joku juttu ihmetyttää, niin ajatellaan vain että en minä voi sitä ymmärtää, se on jumalan mystisen suunnitelman osa.
Tuolla mentaliteetilla ei paljon tietokoneita tai hiukkaskiihdyttimiä rakenneta.
Kyllä se nykyaikana ainakin on lähtökohtana, että jos ryyppää -> pihalle. Mutta tietenkin voihan sitä salassa juoda ja tulla vaikka konfirmaatioon kännissä. Mutta pääpointti on se, ettei riparia sen takia järjestetä, jotta siellä naitaisiin/ryypättäisiin.Ei meillä ainakaan kukaan lentänyt, omalla eikä niillä joilla olin isosena. Mitä jos ottaisit ne "Minun totuus on ainoa totuus" -lasit pikkuhiljaa pois päästäsi?