Kaikki vinopenkistä

Meta title: 💥 Kaikki vinopenkistä – yläpekin kovin rakennusliike ja kiistaton testipenkki äijille

Meta description: Keskustelua vinopenkin kulmista, tekniikasta, tunne–paino -tasapainosta ja variaatioista – miten yläpeksi oikeasti saadaan kasvamaan?**

Täytyy pistää kokeiluun ens kerralla. Toivottavasti oon yksin ettei kukaan tuu neuvomaan että ei sitä penkkiä noin tehdä :D

Ton reverse gripin pitäis olla myös hyvä ojentajille ja takaolkapäille, näin ainakin jotku voimannostajat jotka on tota tehny on sanonut.

Tossa alussa oli tekstiä että ylärinta aktivoituisi enemmin kapealla otteella, olen itse huomannut saman :D Tosiaan keskittymällä siihen mitä tekee, voi vaikuttaa tuohon aktivoitumiseen aika paljon, esim. kapeassa penkissä ei mulla ojentajat edes huomaa treenin tapahtuneen vaan se ottaa eniten juuri ylärintaan ja etuolkapäihin.

Kaveri katsoo niin kieroon kun selitän sille että jos kyynärvarsi on pystysuorassa, ojentaja ei pääse tekemään paljoa työtä, jos taas kyynärpäät menee sivuille niin silloin joutuu jo työntämään ojentajillakin, se riippuu ihan asennosta että voiko mitä lihasryhmää hyödyntää ilman että nosto kaatuu eteen/taakse :)

Tänään tuli nyt sitten kokeiltua tuota "retardin penkkiotetta" ja ai että mikä tunne. Ylätissit oli napalmia täynnä kun parit sarjat vetelin. Koettakaa ihmeessä!

Tänään tuli nyt sitten kokeiltua tuota "retardin penkkiotetta" ja ai että mikä tunne. Ylätissit oli napalmia täynnä kun parit sarjat vetelin. Koettakaa ihmeessä!

Teitkö tangolla?Ja miten paljon painoa lähti pois verrattuna "normaaliin" penkkipunnerrukseen?

Oli kyllä taas semmonen otsikko ketjulla että nauratti.. Tuskin se vinopenkki ylärinnalle huonoa tekee :) Oon kans kuullu kaikennäköstä hyvää tästä vastaotteella penkkaamisesta, mutta itelle ei tuntunu sopivan.. Vinopenkki käsipainoilla tuntuu olevan itelle se ykkönen kyllä mitä ylärintaan tulee.

Teitkö tangolla?Ja miten paljon painoa lähti pois verrattuna "normaaliin" penkkipunnerrukseen?

Kyllä tangolla jyystin. Oli uusi liike niin en lähtenyt painoilla riehumaan, mutta nyrkkisääntö tuntui olevan että menee AINAKIN raskaammalla kuin mitä teen kapeaa penaa. Testasin normipenan sarjapainot -20 kg ja varaa olisi ollut nostaa. Uskoisin että itsellä tiputtaa sen kymmenen-viitisentoista kiloa painoja.

Kyllä tangolla jyystin. Oli uusi liike niin en lähtenyt painoilla riehumaan, mutta nyrkkisääntö tuntui olevan että menee AINAKIN raskaammalla kuin mitä teen kapeaa penaa. Testasin normipenan sarjapainot -20 kg ja varaa olisi ollut nostaa. Uskoisin että itsellä tiputtaa sen kymmenen-viitisentoista kiloa painoja.
siis miten teit? vinopenkki tangolla?

Mikelle ja miksei muillekin kysymys tuosta ensimmäisen sivun tekniikasta.

Tekstissä kerrotaan seuraavaa:
En nyt ole varma hämääkö tuo kuvakulma, mutta eikös tuossa alemmassa kuvassa tapahdu juurikin tämä kyynärpäitten leviäminen?
Tarkoitus ei ole kuittailla, mutta jos asia näin on, niin voisiko tuota tekniikkakuvaa hieman päivitellä? :piis:

Tähän minäkin toivoisin saavan tarkennusta. Tekstissä sanotaan että tanko kaulalle, miten se on mahdollista ilman että kyynärpäät leviää?

Eihän sen tankon tarvi siihe kurkun päälle tippua,riippuu muutenki vähä ote leveydestä ja nostajan suhteista mihin se tanko tulee ala-asennossa ja siitä missä kulmassa se vinopenkki on.Ite lasken vähän solisluiden ala puolelle suurin piirtein tissien väliin koska tämä tuntuu luonnonnisimmalta ja saan parhaimman tuntuman.

Ensimmäisen sivun tästä threadista luettuani siirryin suoraan tälle viimeiselle sivulle ja koin pienehkön deja-vu ilmiön: "hetkinen, enkös mä juuri lukenut tämän saman asian..?" Kyynärpäiden leviämistä siis ihmeteltiin melkein samoilla sanoilla jo 1. sivulla :P

Mikäs saakeli siinä on kun ei toi vinopenkki oikeen mene sille ylärinnalle. Nyt oon tehnyt sellasella tekniikalla, että lavat yhdessa ; ote hieman kapeempi ku penkissä ; tangon lasken ylärintaan , mutta silti rasitus menee enimmäkseen olkapäille. Vinopenkin kulma on varmaan joku 30 astetta. Where is the problem?

Mikäs saakeli siinä on kun ei toi vinopenkki oikeen mene sille ylärinnalle. Nyt oon tehnyt sellasella tekniikalla, että lavat yhdessa ; ote hieman kapeempi ku penkissä ; tangon lasken ylärintaan , mutta silti rasitus menee enimmäkseen olkapäille. Vinopenkin kulma on varmaan joku 30 astetta. Where is the problem?

Itsellä tapahtui jälleen pieni ahaa-elämys kun nostin penkin kulmaa lähemmäs 45 astetta. Itse lasken rauhallisesti ylärinnalle ja vähän nopeammin ylös, keskityn pitämään paineen rinnalla ylöstyönnössä, siksi rauhallisesti ylös ettei mene liian ylös -> olkapäille rasitus lopussa, paine karkaa rinnalta. Vaikka joidenkin mielestä mind muscle connection onkin :anssi: niin rintatreenissä se on mulla toiminut punnerrusliikkeissä, koska muuten se rasitus vaan karkaa muille lihaksille. Eli haet vaan sitä tuntumaa ja keskityt siihen rintaan, kyllä se sieltä löytyy. :thumbs: Edit. Itsellä oteleveys että olkakulma on tanko rinnalla 90 astetta.

Oon tehny ehkä kymmenisen kertaa vinopenkissä pidempää sarjaa (~15 toistoa) nyt lyhyillä palautuksilla. Hokasin semmoisen homman, että kun aktiivisesti yrittää puristaa olkavarsia "yhteen", ajattelematta kyynärpäiden ojennusta, niin ojentajien hapotus vähenee ja pystyy vielä tekemään samat toistot, mitkä ois vanhalla tyylillä ja ajatuksella jääny takuulla tekemättä. Tangon lasken aivan solisluun alapuolelle ja kovin rasitus tuolla tyylillä tuntuis menevän ylärinnalle ainakin poltteesta päätellen. Lapaluut pidän "yhdessä". Tuonkin olen tajunnut tehdä eka kerran vasta 36 vuotiaana. Sitä ennen lapaluut ja niiden päissä sijaitsevat olkapäät seilas missä tahto sarjan aikana. Kovia penkkireenejä kestikin parhaillaan ennen vanhaan vajaa kuukausi, ennen kun olkapää alkoi temppuilemaan. Olen vasta vuodenvaihteen jälkeen alkanu tekemään rinnalle jotain muuta ku levytankopunnerruksia eli käsipainoilla vipareita ja käsipainopenkkiä. Oiskohan nuo liikkeet jotenki herätelly rintalihasten toimintaa eristetymmässä muodossa. Penkkipunnerrus on ollu aina huono mulla ja monesti tuntunu sille, ettei saa yläkropan voimia kunnolla käytettyä. Siitä kertonee sekin, että kapea sotilaspenkkipunnerrusenkka on vaan 5 kg huonompi ku tavallinen penkkienkka leveällä otteella.

Back
Ylös Bottom