Penkki ja ylätalja tuloksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JaniT
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä tuo penkittäminen tuntuu pahasti tökkivän. Syyllistä tuohon olen hakenut pitkistä käsistä + tietysti huonosta tekniikasta. Tuntuu vain siltä, ettei penkkaamalla saa milään ilveellä rintaan venytystä ja tuntumaa, käsipainoilla kylläkin.

Selkä taas on tuntunut edistyvän mukavasti. Ajattelin mielenkiinnosta pistää kyselyn millaisia on porukan penkki ja ylätalja tulokset. Eli olenko aivan jäljessä tuon rinnan kanssa suhteessa selkään :)

Itse viime treeneissä koitin maksimi sarjat täysin puhtailla suorituksilla. Ylätaljalla siis jokainen toisto eteen rintaan kiinni ilman minkäänlaisia heijareita, leveällä otteella.

Sarjani siis:
Penkki 10x70 6x75 3x80
Ylätalja 10x70 8x75 6x80

Eli seljällä liikkuu hieman enemmän rautaa. Onko tällainen vertailu edes mitenkään järkevää?
Treeniä minulla on takana sekalaisella menestyksellä muutama vuosi, pituus 186 ja paino 90.

Ei noissa vertailuissa kyllä paljoa ole järkeä, ylätaljoissa kun on niin paljon eroavaisuuksia. Mutta kyllä yleensä penkissä itselläni ainakin on liikkunut kovemmat raudat, olettaen että ylätaljakin tehdään suht "puhtaasti".

Vertailu voi olla tosiaan vähän tyhmää, mutta mulla on kans ylä- ja alataljakin penkkiä vahvempi. Pahus kun en nyt muista ulkoota ylätaljan sarjapainoja (vetelen leukoja nykyään ennemmin), mutta jotain 60-65kg varmaan (kympin sarjoja). Penkkimaksimi ainoastaan 70kg, nyt tosin ehkä pari kiloa enemmän koska tosta on jo jotain kuukaus aikaa. Alataljassa kympin sarjoja 75 kilolla. Mäkään en saa penkissä kunnollista venytystä aikaseks (ja haluan rintalihakset saman kokosiks) ni teen nykyään pelkillä käsipainoilla. Niillä se tuntuu siellä missä pitääkin.

Strategiset mittani löin tiskiin siksi, että voisi nähdä millaisella suhteella eri pituiset kaverit saavat painoja liikkeelle selällä/rinnalla. Ei tästä tarkoitus mitään eksaktia tiedettä ole tehdäkään. Mielenkiitoista vain olisi todeta onko niin, että pidemmillä tyypeillä selällä liikkuu suhteessa suuremmat kamat kuin rinnalla?

Pakko sanoo et mul o ainaki sillee et selkä kehittyy mut rinta junnaa :(. Tekniikkaaki hionnu jo kaua. Voi olla et ny pitäs lähtee taas nousee. Sen näkee sit jonkuajan pääs.

Ps. oon se 178cm "pitkä" et emt oks se ny sit sillee. Oha toi sellane keskiverto pituus. Ehk vähä yläpuolel.

Tuntuu, että kaikki muu kehittyy paitsi tankopenkki :D

Pakko sanoo et sama. Ainoo joka voi enää kusta o tekniikka, mut mielestäni seki o kunnos. Videoo tulee kyl ens trostain treenistä, ku en oo varma meneekö oikein vieläkää.

Btw, kannattaaks mu ottaa videota pääsarjojen ekasta vai vikasta sarjasta?

Itsellä tuo penkittäminen tuntuu pahasti tökkivän. Syyllistä tuohon olen hakenut pitkistä käsistä + tietysti huonosta tekniikasta. Tuntuu vain siltä, ettei penkkaamalla saa milään ilveellä rintaan venytystä ja tuntumaa, käsipainoilla kylläkin.

Selkä taas on tuntunut edistyvän mukavasti. Ajattelin mielenkiinnosta pistää kyselyn millaisia on porukan penkki ja ylätalja tulokset. Eli olenko aivan jäljessä tuon rinnan kanssa suhteessa selkään :)

Itse viime treeneissä koitin maksimi sarjat täysin puhtailla suorituksilla. Ylätaljalla siis jokainen toisto eteen rintaan kiinni ilman minkäänlaisia heijareita, leveällä otteella.

Sarjani siis:
Penkki 10x70 6x75 3x80
Ylätalja 10x70 8x75 6x80

Eli seljällä liikkuu hieman enemmän rautaa. Onko tällainen vertailu edes mitenkään järkevää?
Treeniä minulla on takana sekalaisella menestyksellä muutama vuosi, pituus 186 ja paino 90.

Meikäläisella liikkuu ylätaljassa aika pitkälti samat raudat kuin penkissä ja vielä sopivasti täsmäävät sinun painojen kanssa

Pistäkääs vaikka ylätalja tuloksenne lisäksi kulmasoutu/Leuanveto tuloksia. Ittee kovin aina hämmästyttää, miten jengi kiskoo ihan hirveitä rautoja ylätaljasta ? :). Ite nyt duunaillu 10x55 / 8x60 settejä. Kuitenkin kulmasoutua tulee 3X12 X 75kg, leukoja 10kpl 10kg lisäpainolla

Mulla ainakin häviäisi tuntuma kokonaan ylätaljasta, jos rupeisin kiskomaan oikein urakalla.

Itellä ylätaljassa semmosta perussettiä on 3x12x60kg. Leukoja menee 8-12. Kulmasoutua maanantaina tein 12x70kg, 12x80kg, 12x90kg, 12x80kg, 12x70kg setin. En ollu kokeillu tuolla ysikympillä aiemmin, mutta ihan hyvin tuli. Tuota ylätaljaa en kovin usein tee ensimmäisenä liikkeenä, joten menee varmaan enemmänkin, jos kokeilis tehä ekana liikkeenä. Mulla aina kulmasoutu tai leuanveto ekana.

Back
Ylös Bottom