Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Todennäköisin syy miksi meillä taloprojekti saatiin jotenkin maaliin ja saman katon alla elellään on se että vaimo ei pahemmin käynyt työmaalla. Ei ole 1. eikä viimeinen kerta kun on vaimon kyselyt, neuvot ja arvostelut ajaneet timpurin / timpuriporukan pois työmaalta. Voi olla että olen sovinisti tmv, mutta väitän että 90% naisista ei ymmärrä että ei sitä timpuria mennä neuvomaan / arvostelemaan, eikä muutenkaan tyhmien kyselemään.

En henkilökohtaisesti itsekään haluaisi että myös töissä joutuisin kuuntelemaan nalkutusta.

Vähän kärjistettyä, mutta on tässä vinha perä. Sitä tullaan monesti arvostelemaan täysin keskeneräistä ja ns. puskista kertomaan miten tuokin olisi pitänyt tehdä. Sitten samalla ihmetellään, että mitä helvettiä siellä on tehty kädet munissa viikko kun ei mitään näkyvää ole tullut. Juotu kaljaa vaan ja pelattu korttia.

Sen huomasi itse omalla työmaalla, että keskeneräistä on turha arvioida ja että joskus meni oikeati päiviä ettei tullut yhtään mitään näkyvää ja joskus pitän päivän ahertamisen jälkeen ei olisi samaksi raksaksi uskonut. Ihan totaalisen täysin työvaiheesta kiinni.

Jos se naisväki ei oikeati ole koko ajan mukana hommassa, niin turha sinne on puolivälissä neuvomaankaan tulla. Joko on mukana tai sitten pitää lusikkansa pois sopasta loppuun asti.

EDIT: Tuota videota en ole edes vielä kastonut, joten en tiedä siitä asiasta mitään.

Todennäköisin syy miksi meillä taloprojekti saatiin jotenkin maaliin ja saman katon alla elellään on se että vaimo ei pahemmin käynyt työmaalla. Ei ole 1. eikä viimeinen kerta kun on vaimon kyselyt, neuvot ja arvostelut ajaneet timpurin / timpuriporukan pois työmaalta. Voi olla että olen sovinisti tmv, mutta väitän että 90% naisista ei ymmärrä että ei sitä timpuria mennä neuvomaan / arvostelemaan, eikä muutenkaan tyhmien kyselemään.
Naiselle on hyvä näyttää konkreettisesti, että mitä raksaaminen on. Meillä emäntä oli paljon mukana raksalla ja ei tehnyt mitään aputöitä, vaan ihan täysin timpurin hommia. Näytin ja opetin, niin tuo perkele teki ja hyvin tekikin. Ei ollut täysiä päiviä, mutta useampia tunteja viikonloppuisin kuitenkin. Ei rutkuttanut ikinä työnjäljestä tai tahdista, kun tiesi itse tasan tarkkaan, että mitä se raksaaminen on.

En henkilökohtaisesti itsekään haluaisi että myös töissä joutuisin kuuntelemaan nalkutusta.

Jos se on palkollinen niin totta helvetissä saa ja pitää kysellä ja arvostella kun siltä tuntuu. Odotan sitä omassakin työssäni eikä se saa olla missään ammatissa mikään ongelma. Tekee vain selväksi paljonko kysely maksaa menetettynä työaikana ja pitemmän päälle voi katsoa peiliin jos tarvetta tuollaiselle kyselylle jatkuvasti tulee. Ei oo missään duunissa paha rasti skipata nuo ongelmat käyttämällä aikaa etukenossa asioiden selvittämiseen asiakkaalle ja dokumentoimalla tekemistä niin, että ei jää jossiteltavaa. Mutta eihän semmoinen raksa-apinoille keskimäärin sovi tietenkään.

Eipä tule helppoja pihahommia. Vaimolla on kaikkia hienoja visioita, joita se ei saa paperille vaan mun pitäs sitä kuunnella. Niinpä niin, se sitten paljon auttaa kun lopputulema on että teit niin tai näin niin lopputulos on jotain muuta kuin se mitä haluttiin ja mitä jossain ohjelmassa oli. Alkaa vähän oleen sellanen fiilis, että tuohon pitää ottaa joku ulkopuolinen tekijä. Väntäkööt sen kanssa sitten noita. Mä en ole ikinä tehnyt mitään piharakennustöistä, eli joutuu itse miettimään maakerroksia kun vaimo miettii kukkalaatikoiden paikkoja. Keskustele tässä sitten rakentavasti. Talon rakentaminen tuntui vielä helpolta tuohon verrattuna. Tulossa siis ihania riitoja...paljon. Senverran on itsellä nyt pipo kireellä muutenkin. Kaikkee pitäs tehdä, mutta kun ei tunnu olevan mitään tolkkua siinä että mistä pitäs alottaa kun ei ole todellakaan rahaa tehdä kaikkea kerralla. No ehkä tääkin tästä selkiytyy, mulla ei vaan ole itselläni kiva olla kun ei ole hommat ns. hanskassa yhtään.

Mikäs sulla Timba olikaan se sokkelimateriaali? Jotain valmista kuvioitua pintaahan se oli, mutta löytääkö siitä netistä lisää? Vision, että siitä tekisi pengerryksiä tai reunamuureja...

http://www.kivikopla.fi/images/betonimuurikivet/juha_valkoinen.jpg

Eli tuollainen Juha-julkisivuharkko harmaana. Eipä tässä ideoista puutetta ole, pitäs vaan jostain ratakiskosta vääntää, että tämä routiva piha on salaojitettava. Siinä yhteydessä ylimääräinen maa pitää koneella raapia pois ja tasottaa kuoppakohtiin. Vastan tämän jälkeen voi haaveilla muista asioista. En mä jaksa ees haaveilla mistään kivetyksistä sun muista eroikoisuuksista ennenkuin tuo koko iso roska on rouhittu siihen kuntoon että siinä voi jotain rakentaa. Tuo on tuollaista routivaa silttimoreenisotkua joka nytkin on noussut vain n. 10 cm roudan ansiosta. Tuolla pihan ja metsän rajalla on n. 10 cm vesilammikot. Jos tuohon rahaa ei kaiva ojaa tuonne olemassa olevaan syvään raja-ojaan niin tuo piha tulee olemaan mutalammikko heinäkuuhun asti. Ei sitä ojaa tarvi näkyviin jättää, hyvät sorat/murskeet vaan sinne salaojatputken kanssa.

Mielipiteitä piipun sijainnista, Päältä vai sivulta? Takaa ei onnistu koska takana on kantava seinälinja.
Päältä paremman näköinen mutta sivulta toteutettuna piippua voisi käyttää jo aikaisessa vaiheessa lämmitykseen kun liittää siihen vaikka vanhan kiukaan.

Naiselle on hyvä näyttää konkreettisesti, että mitä raksaaminen on. Meillä emäntä oli paljon mukana raksalla ja ei tehnyt mitään aputöitä, vaan ihan täysin timpurin hommia. Näytin ja opetin, niin tuo perkele teki ja hyvin tekikin. Ei ollut täysiä päiviä, mutta useampia tunteja viikonloppuisin kuitenkin. Ei rutkuttanut ikinä työnjäljestä tai tahdista, kun tiesi itse tasan tarkkaan, että mitä se raksaaminen on.

Kuten on tullut muutaman kerran todettua, tehtiin talo muijan kanssa kahdestaan töiden ohella vesikateasennuksella olleen talopaketin jäljiltä ja kolme vuotta siihen meni. Faija jaksoi olla ekan vuoden apumiehenä että saatiin ekana keväänä ulkoa valmiiksi ja muija korkeanpaikan kammoisena maalasi talon ulkoa, korkeimmalla kohtaa jossain 6m varvisteli telineen putkella että yletti. Nuo piti tehdä alta pois ennen kouru- yms. asennuksia eli ulkopinnat on maalattu myös nurkkalautojen alta. Kaikki sisäpintojen paklaukset, hionnat, maalaukset, tapetoinnit, saumaukset oli mm. hänen hommia ja aputyttönä kaikki muu mahdollinen. Että pysyy naulapyssy kädessä ja menee räystäänaluslauta paikalleen...

No, naisia on moneen lähtöön ja useimmat raksa-apinat vihaa naisia (osin aiheestakin). Meillä putkareilta jäi pohjaviemäreiden tekovaiheessa keittiön putki pois kun niiltä meni pasmat sekaisin kun muija asensi likan kanssa patolevyjä. Mitenköhän homma olisi mennyt jos olisivat olleet edellisenä päivänä kun nuo laittoi kosanilla bitumikermiä...:D

Muija vaihtoi tuossa iltapäivällä autoonsa renkaat ja ohiajavilla ukoilla oli taas läheltä piti tilanteita...:)

Mielipiteitä piipun sijainnista, Päältä vai sivulta? Takaa ei onnistu koska takana on kantava seinälinja.
Päältä paremman näköinen mutta sivulta toteutettuna piippua voisi käyttää jo aikaisessa vaiheessa lämmitykseen kun liittää siihen vaikka vanhan kiukaan.

Vanhalla kiukaalla on halpa lämmittää rakennusta jos aikataulu vie hommat talviaikaan ja lämmitysjärkkää ei saa käyttöön. Takasta riippuen sivussa olevan piipun saa ainakin paikalla muuratun takan kanssa hyvin yhteen jos haluaa ja muurari osaa (yhtenä vaihtoehtona).

Toden totta :) Emäntä hommiin vaan ja tarvittaessa pistää tekemään niin monta kertaa uusiksi, että työnjälki on riittävän hyvää. Kummasti se turha kitinä ja ihmettely vähenee. Aluksi voipi olla hermot kireällä molemmin puolin, mutta kyllä se perhana vieköön kannattaa. Meillä rouva tekee kaikki maalaus- ja listatyöt, koska itseäni ne eivät nappaa ja tekeekin vielä parempaa jälkeä.

Riippuu varmaan siitä valittavasta tulisijastakin. Pääsääntöisesti palokanava muurataan hormiin alhaalta. Jos tulisijaan saa järkevän kierron päältä, niin ei kai sillä sitten merkitystä ole.

Että pysyy naulapyssy kädessä ja menee räystäänaluslauta paikalleen...
Tämä. Meillä tuo tykitteli lattianiskat paikoilleen naulapyssyllä, muurasi pitkät pätkät savupiippua sekä palomuureja, levytti seiniä, villoitti, maalasi, hakkasi paneelikattoa, pyöritti betonimyllyä, körötteli traktorin takakauhalla täytemaita jne. Käytännössä katsoen teki kutakuinkin kaikkea. Ei minkäänlaista raksataustaa eikä askarteluluonnetta eli täysin akateeminen kaupunkilaistyttö. Riitti, että homman opetti ja hiukan perään katsoi, niin kyllä hommat kävi. V*ttu, mun naisella on enemmän munaa kuin kolmella neljästä pakkiksen talonrakentajista! :D

Se on harmi, että monessa paikassa talonrakentaminen on miesten yksinoikeus ja naisten rooli on katsella sisustuslehdistä kaikkia ihquratkaisuja toteutettaviksi.

Takkahuonetta väkerretään edelleen. Jos ei oo tarpeeksi hommia talossa niin ala nyt pe***le rakentelemaan itse huonekaluja sitten...
Ei tule muuten seuraavaan taloon ainottakaan seinäupotusta eikä itse tehtyä hyllyä ynnä muita, alussa hyviltä ideoilta vaikuttaineita juttuja. :curs:

takkahuone.jpg

No ihan kivaltahan toi näyttää. Ylös pitäisi saada litran kolpakoiden tilalle ehkä jotain muuta. Upotuksiin tulee jotain musiikkiaiheista, esim. "LP-kultalevyjä" tai jotain muuta.

Riippuen hieman materiaaleista, alaliittymä on yleensä parempi vaihtoehto kuin yläliittymä lämpölaajenemisen kannalta.

TV-taso pitäs vielä rakentaa. Kyllä tohon joku pieni pöytäkin tarvittais.

Tein tv-tason niin, että piirtelin kuvat keittiökalustefirmalle ja pyysin sahaamaan niitten mukaan. Ite vaan sitten kasasin. On samaa sävyä kuin keittiön tasot, kun meillä on oh, k ja rt toisiinsa yhteydessä. Lasiovet sitten mittojen mukaan, kun taso oli muuten kasassa.

Sohvapöytä tulee oikeasta puusta.

Back
Ylös Bottom