Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Charles Poliquin kertoo nettisivuillansa (CTRL+F ja "Avoid Caffeine"), ettei kofeiinia kannata nauttia treenin jälkeen, koska se nostaa kortisolitasoja. (Muistetaan lähdekritiikki, mielipiteet Poliquinista jakautuvat kahteen eri ääripäähän.)

Tarkoittaako tuo välittömästi treenin jälkeen nauttia kofeiinia vai esim. aamutreenaajalla ihan koko päivänä nautittua kofeiinia? Kuinka tosissaan dieettiläisen tuota kannattaa noudattaa, ja onko saavutettu hyöty minimaalinen?

Onhan näitä muitakin tutkimuksia

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21832305

The study provides novel data by demonstrating that adding caffeine to postexercise CHO feeding improves subsequent high-intensity interval-running capacity, a finding that may be related to higher rates of postexercise muscle glycogen resynthesis previously observed under similar feeding conditions.

Joo tiedetään, että intervallijuoksu ei ole sama asia kuin salitreeni, mutta huomionarvoinen juttu

parantaako/huonontaako kreatiini lihaserottuvuutta? kuureittain siis vedän sitä ja mietin, että ollakko vaiko eikö olla kuurilla kesällä :)

Aineenvaihdunta jumissa?

Moikka!

Osaisko joku neuvoa tätä naisdieettajaa vähän. Olen 166cm pitkä ja painan 58.7kg. Olen aina liikkunut tosi paljon, mutta silti rasvaa löytyy. Rasvaprosentti oli viime mittauksessa 24% (pihdit) ja nyt se ois tarkoitus tiristellä alle 20%. Aloitin siis dieetin -500kcal per päivä. Ihan perus fitnessruokaa ( rahkaa, puuroa, mehukeittoa, salaattia, lihaa yms) Eli ihan puhdasta ruokaa. Nyt kohta 3 vkon jälkeen paino ei ole pudonnut yhtään! Treenaan 6 x vkossa: 2 krt salitreeniä kovaa + kahvakuulatunti + hiihtoa, lenkkiä, intervallia+ aamulenkkiä. Mistä kiikastaa? Protskuista tulee yli 100g ja rasvoista n. 20-30g päivässä loput hyvistä hiilareista. Lisäravinteina kalaöljy, tonalin, fat burneri yms. Vettä menee reippasti ja sitten vielä emäsjauheet, molkosanit on päivittäistä kauraa.
Olen aina syönyt aika vähän, joten tuollakin ruokamäärällä en juurikaan näe nälkää- onko vika siinä että aineenvaihdunta tukossa?? Jelppikään kun vähän usko meinaa mennä tälle dieetille.

Kiitos :-)

^ota RASVAA ENEMMÄN!! toi on aivan liian vähän.

- ja sä liikut TOSI paljon! - sun keho on todella koetuksella. ehkä se ei haluu päästää niistä rasvoista irti?

Eväitä

Kertokaas joku jotain hyviä "eväitä" , joita voisin aamulla väsäillä kun kahdeksaksi menen kouluun ja pääsen kolmen jälkeen ja eväät olisi silloin tarkoitus syödä. Meinaan nyt siis jotain , joka ei mene pilalle lämpimässä koska jääkaappiahan tunnetusti kouluilla ei ole ainakaan meidän. Viiden aikaan salille joten jotain evästä pitäis vetää ennen salia että jaksaa. Kiitos jo etukäteen!

Okei- se on totta että rasvoja pitäs varmaan lisätä. Ne vaan on aina muusta syömisestä pois...mutta ehkä yritän lisätä niitä ja vähentää vielä hiilareita. Kiitos vinkistä! :)

Oon lukenut täältä pakkotoistolta, että jos on paljon rasvaa niin kehittyisi huonommin, onko tuo totta ja miksi?

Morjestaaa.

Oon ny ollu täs dieetillä sen 3vk ja hyvin on lähteny rullaamaan ja olo on hyvä. Tänään esim tuo jakauma oli 230g prodee, 80g hiilareita ja 100g rasvaa. Ja kokonaiskalorit siellä 2000 paikkeilla salipäivänä. Voiko tuota proteiinia syödä ''liikaa'', onko noihin jotakin optimaalista suhdetta? ja pitäisikö rasvojen määrää nostaa?

Painoa nyt siis 85kg ja pituutta sen 177cm. Kiitoksia

Oon lukenut täältä pakkotoistolta, että jos on paljon rasvaa niin kehittyisi huonommin, onko tuo totta ja miksi?

Siis tarkoitatko kehossa vai ravinnossa? Ravinnon rasvan vaikutuksesta kehitykseen en tiedä, mitään oleellista, mutta voin päätellä näin: Kaloreita --> energiaa lihaksen rakennukseen. Ja rasva ravinnossa pitää hormonitoimintaa yllä, joten jos vähä rasvaisella menee niin hormonit menee vituilleen ja silloin ei oikein lihasta tahdo saada.

Kehossa taas runsaan rasvakerroksen on todettu vähentävän testosteroiinin määrää, joka taas tekee lihaksen kasvun vaikeammaksi, koska testohan on aika isossa osassa sitä prosessia.

Kehossa. No kuinka paljon sitä pitää olla, että on haittaa?

Mistä johtuu etten kasva (siis paino ei lisäänny)? Kahdessa kuukaudessa aamupaino on noussut vain 2kg vaikka kaloreita tulee +500/pv ja proteiinia 120-200g (Lasken siis ruuasta tulevat kalorit päivittäin). Omapaino 64kg. Onko mulla sitten sen verran nopea aineenvaihdunta vai onko kalorilaskurin kulutusarvot turhan alakanttiin? Tulee kyllä viikon aikana liikuttua vaikka missä eri muodossa salin lisäksi että vaikea arvioida kalorilaskuriin niitä kulutusta vastaavia määriä... jos tässä nyt syömistä pitää alkaa lisäämään niin mitkä on helppoja ruokia jolla saa lisää kaloreita ja jotka menee helposti kurkusta alas, tuntuu jo +500kcal meno välillä tökkivän kun aina olen ollut ''huono syömään''?

Mistä johtuu etten kasva (siis paino ei lisäänny)? Kahdessa kuukaudessa aamupaino on noussut vain 2kg vaikka kaloreita tulee +500/pv ja proteiinia 120-200g (Lasken siis ruuasta tulevat kalorit päivittäin). Omapaino 64kg. Onko mulla sitten sen verran nopea aineenvaihdunta vai onko kalorilaskurin kulutusarvot turhan alakanttiin? Tulee kyllä viikon aikana liikuttua vaikka missä eri muodossa salin lisäksi että vaikea arvioida kalorilaskuriin niitä kulutusta vastaavia määriä... jos tässä nyt syömistä pitää alkaa lisäämään niin mitkä on helppoja ruokia jolla saa lisää kaloreita ja jotka menee helposti kurkusta alas, tuntuu jo +500kcal meno välillä tökkivän kun aina olen ollut ''huono syömään''?
Kyllä ne netin laskureiden arvot on lähes aina sen verran viitteellisiä, että niitä joutuu vähän omalla kohdalla säätämään. Sinullahan on nyt hyvä tilanne, kun tiedät mitä olet syönyt ja paljonko paino on lisääntynyt. Jos haluat että paino nousee nopeammin, yksinkertaisesti hienosäädä vähän arvoja, eli lisää ruokaa :)

minne ruoka menee kun se ei tule läpi ?

n.2000kcal/ pv ja yli 24h ilman sontimista.

päivässä menee 70g kauraleseitä ja 2rkl pellavansiemenrouhetta joten kuituja pitäs olla koneessa.

ei kumminkaan ummetus vaivaa tai vatsa muutenkaan kiukkuile.

Kehossa. No kuinka paljon sitä pitää olla, että on haittaa?

Piitää sen rasvaprosentin alle 15% niin ei pitäs tulla ongelmia. Ja testotasojen laskun lisäksi insuliiniresistenssi kasvaa sitä mukaa kun läskiä kertyy jolloin suurempi osa kaloreista päätyy sinne rasvavarastoihin.

minne ruoka menee kun se ei tule läpi ?

päivässä menee 70g kauraleseitä ja 2rkl pellavansiemenrouhetta joten kuituja pitäs olla koneessa.

ei kumminkaan ummetus vaivaa tai vatsa muutenkaan kiukkuile.

aineenvaihdunnassa jotain häikkää tai vaan muuten hidas?

Mikäs ihme tämä nyt sitten on?
Jos minä söisin 2000kcal edestä ravintoa päivässä, niin olisin viikon käymättä paskalla.

Ihmisen ohutsuolen pituus on 3 - 8 metriä henkilöstä riippuen ja paksusuolikin 1 - 1.5 metriä.
Kyllä sinne nyt tuon verran safkaa hukkuu helposti.

Mikäs ihme tämä nyt sitten on?
Jos minä söisin 2000kcal edestä ravintoa päivässä, niin olisin viikon käymättä paskalla.

Ihmisen ohutsuolen pituus on 3 - 8 metriä henkilöstä riippuen ja paksusuolikin 1 - 1.5 metriä.
Kyllä sinne nyt tuon verran safkaa hukkuu helposti.

eli hiljaa hyvä tulee, ehdin jo säikähtää :)

Back
Ylös Bottom