Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Suht kallista touhua pitää varalla suurta joukkoa tuota varten.. Mitenkäs olisi kansalliskaarti tai partiolaisten käyttö moisissa tehtävissä? Kansalliskaarti sillä erotuksella, että en kyllä useinkaan antaisi oikeaa asetta kellekään vapaaehtoiselle paramilitaarille :)

Virastot eivät ole pöhöttyneet - valtion osuus työllisistä on laskenut. Se on tuo paikallishallinto, joka on pöhöttynyt. Siihenhän tuo täysin läpällä heittämäni valtionosuuksien katkaisu vaikuttaisi nopeasti: 3/4 kunnista ajautuisi pikaisesti konkurssiin -> julkisen sektorin työvoimaa päästettäisiin vapaaksi, niin sanotusti, aika sankoin joukoin. Kunnan hallinnosta leijonanosa, terveydenhuolto, koulutus jne jne. Olisi aika minimihallinto sen jälkeen. Ja tolkuton rakenteellinen työttömyys, tietysti, mutta se on näissä pakkiksen jutuissa ohitettu yleensä jo oletuksena :)

EDIT: Mutta vakavasti, Suomen suurin ongelma on älyttömän tuhlaileva haja-asutus yhdistettynä vahvaan paikallishallintoon (johon ei siis ole useinkaan varaa). Teollisuuden rakennemuutokset ovat jättäneet paljon pikkupaikkakuntia ilman todellista mahdollisuutta omavaraisuuteen.

Ymmärsinkö, että mielestäsi nämä puolustusvoimien muut rauhanajan tehtävät voidaan luotettavasti hoitaa vapaaehtoisvoimin?!?

Ymmärsinkö, että mielestäsi nämä puolustusvoimien muut rauhanajan tehtävät voidaan luotettavasti hoitaa vapaaehtoisvoimin?!?

No korvausta vastaan ehkä? Ei se varusmiesten käyttökään ilmaista ole - vaihtoehtoiskustannukset voivat olla suuretkin. Etenkin, kun toivottaisiin nopeampaa kouluttautumista ja siirtymistä työelämään.

No korvausta vastaan ehkä? Ei se varusmiesten käyttökään ilmaista ole - vaihtoehtoiskustannukset voivat olla suuretkin. Etenkin, kun toivottaisiin nopeampaa kouluttautumista ja siirtymistä työelämään.

Nopeampaa kouluttautumista kun samalla leikataan aloituspaikkoja... työllistymistä kun nuorisotyöttömyys on tälläkin hetkellä huomattavan korkealla tasolla.

Kansalliskaarti ja partiolaiset eivät oikein korvaa Puolustusvoimia, jonka ensisijainen tehtävä kuitenkin on puolustaa Suomen itsenäisyyttä ja rajojen koskemattomuutta.

Lapsilisät pois, samoinkuin kaikki päivähoidon sun muun tukemiset.
Ei niitä kersoja ole pakko tehdä jos ei rahat riitä ilman muiden rahoja niiden ruokkimiseen.

Lapset ne sunkin tulevaisuuden eläkkeet maksaa ;)

Perhekohtainen verotus käyttöön jossa perheeseen lasketaan myös siinä asuvat isovanhemmat. Alkaisi ehkä kiinnostamaan omista vanhuksista huolenpito kun veroprosentti pienenee. Ja samalla vanhustenhoidossa säästettäisiin tukku rahaa, pahoinvointi vähentyisi yhteisöllisyyden kautta jne...

Eiköhän lapsilisissä ja päivähoidon tuessa ole kyse hyvin pitkälti myös lapsien suojelemisesta. Fakta on, että ihmiset tekisivät lapsia (suunnitelmallisesti ja vahingossa) vaikkei noita tukia olisikaan ja vaikkei omat rahat niiden lasten hoitamiseen riittäisi. Leikkauksia on todella ongelmallista kohdistaa sellaisiin piirteisiin, jotka lähtevät sieltä kaikkein primitiivisimmistä vaistoistamme ja käyttäytymisestämme, kuten lisääntymisestä.

Ja tuolla saataisiin syntyvyys laskuun kunnolla, sehän se olisikin hyvä asia kun muutenkin huoltosuhde menee kohta todella perseelleen. Ja jos ei olisi järkevänhintaista päivähoitoa, niin sitten toisen pitäisi olla kotona lasten kanssa ja pois töistä ja veroja maksamasta. Että en mä nyt tiedä mitä tässä sitten lopulta säästettäisiin...

Lapset ne sunkin tulevaisuuden eläkkeet maksaa ;)

Perhekohtainen verotus käyttöön jossa perheeseen lasketaan myös siinä asuvat isovanhemmat. Alkaisi ehkä kiinnostamaan omista vanhuksista huolenpito kun veroprosentti pienenee. Ja samalla vanhustenhoidossa säästettäisiin tukku rahaa, pahoinvointi vähentyisi yhteisöllisyyden kautta jne...

Juuri näin. Monella keski-ikäisellä on isot omakotitalot puoliksi tyhjinä kun lapset on lähtenee pesästä. Sinne saisi pikku rempalla mummelille hyvän kodin. Tässä olisi ihan oikeasti mahdollisuuksia.

Olen jo hyväksynyt sen tosiasian, että valtion avustuksella en tule eläkkeelle pääsemään. Tämä systeemi tulee romahtamaan kauan ennen sitä.

Sama täällä. Silloin kun itse en tämän päivän vanhuuseläkeiässä, tuota sanaa luetaan lähinnä historiantunnilla. Mutta sitä ennen tottakai mun pitää maksaa mun vanhempien eläkkeet. :curs: Ennemmin pistäsin nekin rahat jemmaan ja jeesaisi sitten muuten kun ovat vanhoja.

Sama täällä. Silloin kun itse en tämän päivän vanhuuseläkeiässä, tuota sanaa luetaan lähinnä historiantunnilla. Mutta sitä ennen tottakai mun pitää maksaa mun vanhempien eläkkeet. :curs: Ennemmin pistäsin nekin rahat jemmaan ja jeesaisi sitten muuten kun ovat vanhoja.

No onneks saa lukea uutisista kuinka eläke lafkat ostaa pomoilta asuntoja ylihintaan tai myy pomoille kelolinnoja alihintaan niin tietää että niistäkin rahoista on edes jollekin iloa.

No onneks saa lukea uutisista kuinka eläke lafkat ostaa pomoilta asuntoja ylihintaan tai myy pomoille kelolinnoja alihintaan niin tietää että niistäkin rahoista on edes jollekin iloa.

Tämäkin vielä. Ja saahan sinne sitten monta poliitikkoa työllistettyä hallituksiin ja asiantuntijoiksi, siis jos "pistää itsensä likoon" eikä seuraavalla kerralla herukkaan ääniä.

Perkele kun saisi ihan normaalisti työtä tekevänä ja veroja maksavan itsensä ulosmitattua tuosta koko eläkesysteemistä. En mä ainakaan huonommin itse niitä rahoja sjoittaisi ja sitten jos sijoittaisin huonosti, niin voisin syyttää vain itseäni...

Mun mielestä on ihan vinksahtanutta, että meidän vanhempien ikäluokka on maksanut koko ikänsä, että saisi eläkettä, ja meidän pitäisi sitten maksaa ne uudestaan. Missä rahat? Samanlaista rahanpesua kuin kaupunkien vuokra-asunnot.

Mun mielestä on ihan vinksahtanutta, että meidän vanhempien ikäluokka on maksanut koko ikänsä, että saisi eläkettä, ja meidän pitäisi sitten maksaa ne uudestaan. Missä rahat? Samanlaista rahanpesua kuin kaupunkien vuokra-asunnot.

Sepä ja lisäksi tämä on vielä pakollista tai sitten pitäisi lopettaa rehellinen työnteko kokonaan...

Jep, ongelmahan on vain se, että emme elä suunnitelmataloudessa, joten yllätykset tuovat lisää menoja ja kyseiset rahat kuluvat johonkin muuhun.

Mun mielestä koko eläke järjestelmä pitäisi muuttaa vapaaehtois vakuutus tyyliseksi joka kuitenkin on pakollinen. Eli tarkoitan että eläke säästäminen olisi pakollista, % palkasta, jokaisella olisi henk koht "tili" jolta rahoja ei voi nostaa ennen kuin eläkkeellä ja sitten jokainen voisi henk koht päättää kuinka tiliä hoidetaan. Nykyiset eläke yhtiöt varmaan tarjoaisi omanlaisiaan paketteja, pankit ja sijoitus yhtiöt omiaan ja voisipa innokkaimmat sijoitella rahojaan suoraankin osakkeisiin. Ja hienointahan olisi kun tilille voisi vapaaehtoisesti laittaa ylimääräistä ja koko ajan olisi tieto mikä on oman eläke tilin saldo.

Ai niin, sitten katoaisi tämä "kyllä valtio tietää paremmin" idea...

Mun mielestä koko eläke järjestelmä pitäisi muuttaa vapaaehtois vakuutus tyyliseksi joka kuitenkin on pakollinen. Eli tarkoitan että eläke säästäminen olisi pakollista, % palkasta, jokaisella olisi henk koht "tili" jolta rahoja ei voi nostaa ennen kuin eläkkeellä ja sitten jokainen voisi henk koht päättää kuinka tiliä hoidetaan. Nykyiset eläke yhtiöt varmaan tarjoaisi omanlaisiaan paketteja, pankit ja sijoitus yhtiöt omiaan ja voisipa innokkaimmat sijoitella rahojaan suoraankin osakkeisiin. Ja hienointahan olisi kun tilille voisi vapaaehtoisesti laittaa ylimääräistä ja koko ajan olisi tieto mikä on oman eläke tilin saldo.

Ai niin, sitten katoaisi tämä "kyllä valtio tietää paremmin" idea...

Juuri näin. Muutos vielä niin että mikään ei muutu ellet itse niin päätä eli oletus on tuo eläkeyhtiön "sijoituskori" ja halutessasi voit itse tehdä omasi. Itse varmaan tunkisin Seligsonin indeksirahastoon suurimman osan. Tällä tavoin muuten saataisiin varmaan jotain REIT tyyppisiä ratkaisuja tännekin maahan.

Mielestäni suurimpia haasteita ovat suomen kilpailukyvyn heikkeminen ja valtion velkaantuminen. Mielestäni simppelein keino on nostaa ALV:a ja korottaa eläkeikää. Paukkuja voisi hieman lisätä karsimisista huolimatta viennin edistämiseen, joka vaikuttaisi suomen luottoluoikitukseen ja sitä kautta rahan hintaan. Kilpailukyvyn parantamiseen pitäisi saada sovittua ammattiliittojen kanssa yhteinen katto palkankorotuksille esim. seuraavan 5v ajaksi (vrt saksa).

Vittumaisia juttuja, mutta jotain on pakko tehdä ja pienet viilaukset eivät paljoa auta tässä vaiheessa.

EDIT: Ja jatkossa olla äänestämättä SDP:tä...

+1

Pitäisi tehdä juuri näin. Demarit vaan menivät politisoimaan tämänkin joten ilman uutta hallitusta tätä tärkeää päätöstä ei pystytä tekemään. Jos ALVia ja eläkeikää ei nosteta, niin ne joudutaan tekemään näiden kaikkien muiden leikkauksien jälkeen jokatapauksessa. Nyt voitaisiin ehkä välttää joitain muita ikäviä päätöksiä, jos olisi munaa tehdä ne oikeat, isot peliliikkeet.

Voihan sitä sanoa, että alvin nosto koskisi myös samalla tavalla köyhiä ja siksi suhteessa heihin enemmän, mutta kohta koskisi kovempaa, kun homma kosahtaisi isommassa mittakaavassa. Solidaarisuusverot vain lisäisivät katkeruutta ja luokkaeroja ja johtaisivat itseasiassa vain tuottavuuden laskuun. Omalla kohdallani miettisin lähinnä sitä, että kun tulotaso nousisi tietyn rajan yli niin alkaisin neuvottelemaan työnantajan kanssa palkattomista vapaista. Viikko palkatonta vai duunia ja lisäveroa? Lisäksi solidaarisuusveron merkitys on valtion kassaan ihan nolla.

Ja pitääkö eläkeiän nostamisesta edes keskustella? Ollaan koulussa kolmikymppiseksi ja eletään ysikymppiseksi.. Ei se vaan toimi niin. Ensiksi heti 65vee rajaksi ja myöhemmin sitten 67vee. Jos duuni on niin kovaa että ei pysty niin sittenhän on oikeutettu sairaseläkkeeseen. Mutta ei ole mitään perustetta sille, että päästämme täysin terveitä vähän päälle kuusikymppisiä lomailemaan Kanarialle kolmeksikymmeneksi vuodeksi.

Suomessahan tuo eläkejärjestelmä on hoidettu vielä fiksusti. Eli niitä kerrytetään rahastoihin, jossa ne kasvavat korkoa. Olikohan se nyt jotenkin niin, että yli selvästi puolet rahasta tulee näistä eläkerahastoista ja loput sitten verovaroin.
Näin asia ei ole monissa muissa maissa vaan eläkemaksut hassataan sitä mukaan, kun niitä saadaan ja maksellaan sitten eläkkeet kokonaisuudessaan verovaroin.

Ja siellä koulussa ei läheskään kaikkien tartte maleksi kolmekymppiseksi. Kaikista turhinta on käydä ensin lukio ja sitten ammattikoulu. Todellista ajan haaskaamista. Toki ihmisten pitää saada kouluttautua, mutta ylikouluttaminen on aivan yhtä turhaa kuin päästää liian nuorena eläkkeelle. Ja sitähän voisi ottaa niitä joustavia eläkemalleja enempi käyttöön, eli osa-aikasta työtä vanhempana.

Mitään pakollisia eläkemaksuja tai muita maksuja kuin veroja ei pitäisi olla. Perustulo vain ja jokainen menee sitten eläkkeelle, kuin itse haluaa vaikka minkälaisen osa-aikaduunin kautta kuin saa itse junailtua. Vähemmän byrokratiaa, niin vähemmän välistävetäjiä ja ihmisiä jotka voivat sössiä rahasi. Pakollinen eläke sopii sitten holhouksenalaisille.

Ja siellä koulussa ei läheskään kaikkien tartte maleksi kolmekymppiseksi. Kaikista turhinta on käydä ensin lukio ja sitten ammattikoulu. Todellista ajan haaskaamista. Toki ihmisten pitää saada kouluttautua, mutta ylikouluttaminen on aivan yhtä turhaa kuin päästää liian nuorena eläkkeelle. Ja sitähän voisi ottaa niitä joustavia eläkemalleja enempi käyttöön, eli osa-aikasta työtä vanhempana.

Ensimmäisen tutkinnon jälkeen omista järjestelyistä kiinni. Mä oon sen verran kauan ollut nykyisessä työpaikassa, että voin aina välillä tehdä lyhyempää työviikkoa ja opiskella vähän enemmän. Toista tutkintoa ei tarvitse suorittaa yhtä nopeasti kuin ensimmäistä, enkä tee sitä tukirahoilla.

Ja joo, kaikilla ei käy samalla tavalla asiat, mutta se on valntakysymys että nipistääkö vapaa-ajasta vai jostain muusta.

Toki ei siihen pelkkään ikään pidä tuijottaa; jotkut ovat ensin töissä ja opiskelevat vähän vanhempana.

Back
Ylös Bottom