Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Olet oikeassa että todistamisen vastuu on kieltämättä minulla. Kaikki mikä on mahdollista ei ole välttämättä totta, mutta kaikki mikä on mahdollista VOI olla totta. Sen takia kieltäydynkin jossain määrin ottamasta kantaa ontologisiin kysymyksiin. Skeptisismi mitä tällä hetkellä edustan on pomminvarmaa, mutta samalla myös täysin turhaa ja ei johda mihinkään, mutta uskon ettei nämä metafysiikka -keskustelut johda muutenkaan mihinkään joten pidän skeptisismiä oikeutettuna. Maanläheisemmissä kysymyksissä edustan yleensä pragmatismia, eli väite on tosi, mikäli se toimii käytännössä.

Nähdäkseni skeptisismi ei kuitenkaan ole pomminvarmaa. Pikemminkin, jotta voisi olla skeptisismiä, on oltava myös yleisesti hyväksyttyjä väittämiä. Jotta olisi epäilevää käytöstä, on ensin oltava epäilemätöntä käytöstä.

Skeptisistikin elää maailmassa, jossa väite tämä on oikea käteni pitää paikkaansa. Sen kieltäminen on mielettömyyttä, ja siitä on myös metafysiikka kaukana. Johdonmukainen skeptisisti ei kykenisi edes keskustelemaan, sillä hän epäilisi jokaista sanaa, sanojen viittaussuhteita, omaa olemassaoloaan... jne. Tosin tässä menin jo vähän offtopiciksi. Uskontopuheessa en väitä vastaan, vaan pidän ilmaisuasi oikein mainiona.

Pakko vastata vaikka menisikin offtopiciksi :D Taitaa mennä pohja mun teksteiltä kokonaan kun kumoan itseäni kokoajan.

Nähdäkseni skeptisismi ei kuitenkaan ole pomminvarmaa.
Olet oikeassa, skeptisismi ei ole pomminvarmaa sillä se kumoaa itsensä. Kun skeptikko väittää "Mitään ei voida tietää" hän väittää että ainakin tuon lauseen voi tietää.

Pikemminkin, jotta voisi olla skeptisismiä, on oltava myös yleisesti hyväksyttyjä väittämiä. Jotta olisi epäilevää käytöstä, on ensin oltava epäilemätöntä käytöstä.
Voisitko avata tätä ajatustasi? Onko ideana että epäilevä käytös tulisi pohjustaa jollekkin varmalle?

Skeptisistikin elää maailmassa, jossa väite tämä on oikea käteni pitää paikkaansa. Sen kieltäminen on mielettömyyttä, ja siitä on myös metafysiikka kaukana. Johdonmukainen skeptisisti ei kykenisi edes keskustelemaan, sillä hän epäilisi jokaista sanaa, sanojen viittaussuhteita, omaa olemassaoloaan... jne.

Esimerkki tästä on äärimmäisestä subjektiivisesta idealismista johdettu solipsismi. Saamme kaiken tietomme mielemme vastaanottamina havaintoina, joten minkä vuoksi meidän tulisi olettaa mielemme ulkopuolelle yhtään mitään? Ehkä kaikki on vain mielemme luomusta.

Mutta aivan kuten sanoit, skeptikko ei pystyisi epäillessään elämään "normaalia" elämää. Solipsisminkin voi kumota olankohautuksella, ei ole väliä kaadutko reaaliseen kiveen vai kiven mielikuvaan jonka olet muodostanut, kivun tunne on sama.

Todista minulle ettei sellaisia tapahdu? ;O
Tähän jo joku vastasikin, mutta siis todisteeksi nyt kelpaa ihan vaikka se että minä en ole niistä kuullut. Jos täällä joku herättelisi kuolleita henkiin ja jakaisi meriä kahtia ajatuksenvoimalla, niin kyllä siitä nykyaikana aika nopeasti kuulisi.

Tässä, niinkuin melkein missään muussakaan asiassa, minulle riittää tietämisen perusteeksi se, ettei ole mitään syytä olettaa asian olevan toisin. Tiedän ettei jumalaa ole, koska en ole nähnyt mitään syytä olettaa toisin. Samasta syystä tiedän ettei yksisarvisia ole. Implisiittisesti kaikki tällainen tieto pitää sisällään sen pienen mahdollisuuden, että saatan olla väärässä, mutta sitä on aivan tarpeetonta aina korostaa, kun se liittyy ihan kaikkeen mitä tiedän havaintojen kautta.

Kuten sanoin jo edellä, järkevä ihminen suhtautuu kaikkeen tietoon kriittisesti. Tämä ei ole mikään agnostikon yksinoikeus, tai sitten melkein kaikki ihmiset ovat agnostikkoja. Paitsi tietysti uskovaiset, joilla ei ole mitään syytä epäillä yhtään mitään, kun absoluuttinen varmuus löytyy satukirjaa lukemalla.

ettei ole mitään syytä olettaa asian olevan toisin. Tiedän ettei jumalaa ole, koska en ole nähnyt mitään syytä olettaa toisin.

Tämä on ontologisesti hyvä perustelu ja hyväksyn näkökantasi. Ylimääräisten olioiden olettaminen on tarpeetonta jos ilmiöt voi esittää jo valmiiksi olevilla olioilla ( esimerkiksi fysiikan teoriat ).

No riippuu tietysti mita silla jumalalla tarkoitetaan. Mutta sellainen jumala, mika kaikissa valtauskonnoissa esiintyy, ei ole millaan tavalla fyysisen todellisuuden ulkopuolella. Sehan vaikuttaa hyvin aktiivisesti fyysiseen todellisuuteen esim muuttamalla vetta viiniksi ja jakamalla meria kahtia. Tarvitseeko sinulle selittaa miksi on selvaa ettei tuollaista olentoa ole?

Entä jos asialla oli pari star trekistä karannutta heeboa joilla oli mukanansa pirtua ja voimakenttä? Jengi vaan vähän skitsos ja alko kirjotteleen hassuja tarinoita. Toki federaation ohjekirjan mukaan alemmilla kehitysasteilla olevien pallojen asioihin ei saa sekaantua, syyllisiä rankaistiin ja palattiin status quo:hon missä maapallo saa kehittyä rauhassa. Juuei :)

Tähän jo joku vastasikin, mutta siis todisteeksi nyt kelpaa ihan vaikka se että minä en ole niistä kuullut. Jos täällä joku herättelisi kuolleita henkiin ja jakaisi meriä kahtia ajatuksenvoimalla, niin kyllä siitä nykyaikana aika nopeasti kuulisi.

Tässä, niinkuin melkein missään muussakaan asiassa, minulle riittää tietämisen perusteeksi se, ettei ole mitään syytä olettaa asian olevan toisin. Tiedän ettei jumalaa ole, koska en ole nähnyt mitään syytä olettaa toisin. Samasta syystä tiedän ettei yksisarvisia ole. Implisiittisesti kaikki tällainen tieto pitää sisällään sen pienen mahdollisuuden, että saatan olla väärässä, mutta sitä on aivan tarpeetonta aina korostaa, kun se liittyy ihan kaikkeen mitä tiedän havaintojen kautta.
Sinulla on ihan hyviä pointteja, mutta argumentaatio ei ole hirveän vakuuttavaa. Sanot, että "tiedät, että jumalaa ei ole, koska et ole nähnyt syytä olettaa toisin". Eli argumentointi on laatua "teoria B on oikea, koska teoria A ei ole vielä saanut empiiristä tukea". Jokainen voi itse miettiä olisiko tuossa jokin virhe. Ontologia on kyllä mielenkiintoinen ala siinä mielessä, että siinä on luotu juurikin argumentoinnin perustat ja se mitkä ovat ehdot, että havainnoista voidaan tehdä johtopäätöksiä. Monista luonnontieteellisistä ilmiöistä kuten kvarkeista meillä on tietääkseni vain välillisiä havaintoja, sillä yksiköt ovat niin pieniä, ettei niitä voi varsinaisesti suoraan millään laitteilla nähdä, kuulla, maistaa, haistaa tai tuntea. Sitten meillä on kasa uskovaisia, joista osa kuulee Jeesuksen puhuvan heille, hän ilmestyy heille paahtoleivässä ja tortillassa, johdattaa täyttämään oikeat numerot lotossa, jne. Silti filosofiassa on päädytty siihen, että kvarkkien olemassaolo on vankemmalla ontologisella pohjalla kuin Jeesuksen olemassaolo.

Kuten sanoin jo edellä, järkevä ihminen suhtautuu kaikkeen tietoon kriittisesti. Tämä ei ole mikään agnostikon yksinoikeus, tai sitten melkein kaikki ihmiset ovat agnostikkoja. Paitsi tietysti uskovaiset, joilla ei ole mitään syytä epäillä yhtään mitään, kun absoluuttinen varmuus löytyy satukirjaa lukemalla.
Sekoitat nyt oman käsityksesi järkevyydestä siihen, miten asiat ovat. Ymmärrän mitä haet takaa ja siinä on oma logiikkansa eikä keskustelu siihen kaatuisi, vaikka agnostismi erotettaisiin käsitteistöstä. Väännän nyt kuitenkin rautalangasta oman pointtini vielä kertaalleen ja sitten en ota tähän aiheeseen enää kantaa.

Kuvittele mielessäsi ateismi-teismi - jatkumo janana, jolla on kaksi päätepistettä ja keskipiste. Jokainen ihminen voidaan asettaa tälle janalle sen mukaan, miten varmoja he ovat jumalan olemassaolosta tai olemattomuudesta. Jos asia tehtäisiin kyselytutkimuksena esimerkiksi seitsenportaisella likert-asteikolla, niin kysymyksenasettelu ja sen tulkinnat voisivat olla esimerkiksi seuraavat:

Onko Jumala olemassa?
1. Olen varma, ettei Jumalaa ole (vahva ateismi)
2. Olen erittäin vakuuttunut, ettei Jumalaa ole (keskivahva ateismi)
3. Luulen, ettei Jumalaa ole (heikko ateismi / ateistinen agnostismi)
4. En tiedä / en osaa sanoa (agnostismi)
5. Luulen, että Jumala on (heikko teismi / teistinen agnostismi)
6. Olen erittäin vakuuttunut, että Jumala on (keskivahva teismi)
7. Olen varma, että Jumala on (vahva teismi)

Kohtiin 1-2 vastanneet tulkittaisiin ateisteiksi, 3-5 vastanneet agnostikoiksi ja kohtiin 6-7 vastanneet teisteiksi. Itse tulkitsisin asian noin, mutta toki ainoastaan kohta 4 on ongelma-alue ja kaikki muut voidaan lukea joko teismin tai ateismin puolelle, mikäli näin halutaan tehdä. Kysymys on lähinnä siitä minkälainen varmuustaso halutaan, että kannanotto tulkitaan joko ateismin tai teismin puolelle. Sinä varmaan kannattaisit enemmän tuota jälkimmäistä tulkintaa.

Joka tapauksessa... jotta agnostismin käsite on täysin turha, niin kohdan 4 tulisi saada tilastollisesti merkittävän vähän vastauksia, sillä sitä voidaan pitää ongelma-alueena tässä kysymyksessä. Jos näin käy, niin käsitteet ateismi ja teisti ovat riittäviä käsitteitä kuvaamaan tätä ilmiötä. Esitän kuitenkin hypoteesin, että Suomessa on merkittävän paljon agnostisia ihmisiä, koska aika monella täällä on "kutina" korkeammasta voimasta, mutta ei sen kummempaa uskonnollista elämää eli vastaukset 3-5 olisivat täällä hyvin edustavia. Monissa maissa kuten Yhdysvalloissa kohdat 6-7 olisivat varmasti selkeästi dominoivia ja todennäköisesti häntä laskisi nopeasti, kun liikuttaisiin siitä alempiin numeroihin. Vielä jyrkempi lasku olisi, jos kysely tehtäisiin esimerkiksi Iraniin ja väittäisin, että kohta 7 saisi yli 95% kaikista vastauksista. Ranskassa kohdat 1 ja 2 saattaisivat saada muuhun maailmaan verrattuna todella paljon ääniä. Minusta tämä jaottelu parantaa eri ihmisten ja erityisesti erilaisten kansakuntien uskonnollisten käsitysten vertailtavuutta pidetään mitä tahansa asemoitumista järkevänä tai tyhmänä. Paremmin en osaa enää kantaani selittää tähän agnostismi-kysymykseen.

Voisitko avata tätä ajatustasi? Onko ideana että epäilevä käytös tulisi pohjustaa jollekkin varmalle?

Onko tuo siis solipsismin perusajatus? Että valitaan absoluutti, kuten Descartesilla ja siitä edetään kohti faktoja?

Ajattelisin ennemminkin, että epäilevä käydös pohjustuu epäilemättömälle, ei siis niin, että tämä pohjustaminen olisi ihmisen oma päätös.

1. Olemassaolo ja ajattelu tapahtuvat tietyssä viitejärjestelmässä.

2. Viitejärjestelmä on kognitiivis-kielellis-sosiaalis-you name it-konstruktio. :)

3. Viitejärjestelmään kuuluu peruslauseita, kuten Havainnoista voidaan tehdä johtopäätöksiä jne.
3.1. Toisaalta viitejärjestelmään kuuluu lauseita, kuten Saatan erehtyä havainnossani, tulla huijatuksi, tehdä vääriä johtopäätöksiä.

Ja sitten mitä haen takaa;

4. Tietyt erehtymisen mahdollisuudet, kuten Saattaa olla, että näen vain unta ovat keinotekoisia, eivätkä siksi oikeastaan epäilyä. Sillä jos näen unta, jossa 6x6 onkin 42 eikä 36 niin olen myös uneksinut viittaussuhteet, numerot, ajattelun. Kyseessä on mielivaltainen konstruktio, joka ei oikeastaan kuulu viitejärjestelmäämme.

En nyt siis tässä pyri loogisesti kumoamaan skeptisismiä, sen olettaisin mahdottomaksi. Mutta Wittgensteinia lainaten, vaikka emme tässä osu maaliin, niin lienee selvää mitä taulua olemme yrittäneet ampua?

Tässä tietoteorian mahdollisuus on tavallaan verrannollinen induktion mahdollisuuteen? "Tiedämme", että se on totta, mutta teoreettisesti sitä on mahdoton todistaa? Aurinko on noussut elämäni jokaisena aamuna, eikä minulla ole syytä olettaa toisin, mutta siltikin se saattaisi huomenna jättää nousematta jne.

Näkyy olevan uusia nimimerkkejä tässä ketjussa, hyvä.

Onko Jumala olemassa?
1. Olen varma, ettei Jumalaa ole (vahva ateismi)
2. Olen erittäin vakuuttunut, ettei Jumalaa ole (keskivahva ateismi)
3. Luulen, ettei Jumalaa ole (heikko ateismi / ateistinen agnostismi)
4. En tiedä / en osaa sanoa (agnostismi)
5. Luulen, että Jumala on (heikko teismi / teistinen agnostismi)
6. Olen erittäin vakuuttunut, että Jumala on (keskivahva teismi)
7. Olen varma, että Jumala on (vahva teismi)

Hmm. Joskus tässä ketjussa uskossa oleva muistaakseni määritteli ateismin olevan "puhtaimmillaan" silloin kun ei kiinnosta, eikä ole mitään kantaa ko asian suhteen. Se "onnelakolli" määritelmä. Vai muistankohan mä nyt väärin. No, kuitenkin mihin se sopii tuohon asteikolle? Minusta ei oikein mihinkään kohtaan. Entä sitten sellainen, joka ei ole kuullutkaan ikänä mistään jumalasta. Eli jos nyt viilataan oikein viimmesenpäälle tuota määritelmää, niin piisaako pelkkä jana kuvastamaan vasen ja oikea laita akselilla sitä vai pitäisikö mukana olla olla yx ulottuvuudet?
Ei sillä etteikö tuo jana piisaisi mulle jo aivan hyvin määritelmäksi, mistä voimme puhekielessä ymmärtää mitä kulloinkin tarkoitetaan, kunhan nyt pilkkua nussin.:)

Pilkkua saa nussia ja toki aina asiaa voidaan monimutkaistaa kysymällä, että sopiiko kysymyksenasettelu polyteistisiin uskontoihin, koska kysymyksenasettelu on itsessään monoteistinen. Mutta se on saivartelua. Tarkoitus ei ollut esittää universaalia kyselytutkimusta vaan vain kuvata noita määritelmiä ja miten uskonnollisuuden eri asteet voidaan ajatella eräänlaisena janana. Poikkeuksia on aina. Jos ei kiinnosta onko jumalaa tai ei, niin se menee määritelmällisesti agnostismin puolelle. Ateismi ja teismi ottavat kantaa siihen onko jumalaa tai jumalia. Agnostismi on neutraalia maastoa ja sen alle voidaan hyvin ujuttaa kaikki eri tavat olla sanomatta juuta eikä jaata.

IMO koko agnostikko-käsite joutaisi roskakoriin. Jos haluaa selvittää itselleen, onko ateisti vai teisti, tehköön seuraavasti:

1. Ota paperia ja kirjoita sihen allekkain kaikki jumalat mitä mieleesi juolahtaa.
2. Tee viereen sarakkeet "Uskon" ja "En usko", ja laita kunkin jumalan kohdalla rasti sen mukaan uskotko kyseiseen jumalaan vai et.
3. Jos vastasit kaikkiin kieltävästi, olet ateisti. Muulloin teisti/polyteisti.

Näin mun aivot toimii.

Onko tuo siis solipsismin perusajatus? Että valitaan absoluutti, kuten Descartesilla ja siitä edetään kohti faktoja?

Ahh ei, mutta ajattelin että se voisi olla se mitä sinä haet takaa. Otin solipsismin esille, koska se on mielestäni vielä enemmän kumoamaton kuin skeptismi. Solipsismin ideana tosiaan tämä perinteinen "Entä jos kaikki onkin vain mielen luomusta"

Ajattelisin ennemminkin, että epäilevä käydös pohjustuu epäilemättömälle, ei siis niin, että tämä pohjustaminen olisi ihmisen oma päätös.

1. Olemassaolo ja ajattelu tapahtuvat tietyssä viitejärjestelmässä.

2. Viitejärjestelmä on kognitiivis-kielellis-sosiaalis-you name it-konstruktio. :)

3. Viitejärjestelmään kuuluu peruslauseita, kuten Havainnoista voidaan tehdä johtopäätöksiä jne.
3.1. Toisaalta viitejärjestelmään kuuluu lauseita, kuten Saatan erehtyä havainnossani, tulla huijatuksi, tehdä vääriä johtopäätöksiä.

Ja sitten mitä haen takaa;

4. Tietyt erehtymisen mahdollisuudet, kuten Saattaa olla, että näen vain unta ovat keinotekoisia, eivätkä siksi oikeastaan epäilyä. Sillä jos näen unta, jossa 6x6 onkin 42 eikä 36 niin olen myös uneksinut viittaussuhteet, numerot, ajattelun. Kyseessä on mielivaltainen konstruktio, joka ei oikeastaan kuulu viitejärjestelmäämme.

En nyt siis tässä pyri loogisesti kumoamaan skeptisismiä, sen olettaisin mahdottomaksi. Mutta Wittgensteinia lainaten, vaikka emme tässä osu maaliin, niin lienee selvää mitä taulua olemme yrittäneet ampua?

Tässä tietoteorian mahdollisuus on tavallaan verrannollinen induktion mahdollisuuteen? "Tiedämme", että se on totta, mutta teoreettisesti sitä on mahdoton todistaa? Aurinko on noussut elämäni jokaisena aamuna, eikä minulla ole syytä olettaa toisin, mutta siltikin se saattaisi huomenna jättää nousematta jne.

Tässä tiestysti oletus, että olemassaolo ja ajattelu tosiaan muodostuisi esim. sosiaalisessa konstruktiossa. Tämä on mielenkiintoinen ajatus ja hauska idea nevertheless. Paljon hyviä pointteja, kiitos tästä :)

Siis mun pointti on se, etta taman jumalakysymyksen ei pitaisi olla mitenkaan erityisessa asemassa verrattuna vaikkapa yksisarviskysymykseen.

Satuin löytämään pienen pätkän oppikirjasta: "Omaa skeptisyyden lajiaan edustaa agnostikko, joka ei suostu ottamaan kantaa joidenkin tiedollisten väitteiden todenperäisyyteen (kreik. a = kieltotavu + gnostikos = tietämistä koskeva ) Tällainen agnostisismi on tavallista varsinkin uskonasioissa."

Eli jos tähän on uskominen, niin jumalkysymys ei ole mitenkään erityisasemassa.

Satuin löytämään pienen pätkän oppikirjasta: "Omaa skeptisyyden lajiaan edustaa agnostikko, joka ei suostu ottamaan kantaa joidenkin tiedollisten väitteiden todenperäisyyteen (kreik. a = kieltotavu + gnostikos = tietämistä koskeva ) Tällainen agnostisismi on tavallista varsinkin uskonasioissa."

Eli jos tähän on uskominen, niin jumalkysymys ei ole mitenkään erityisasemassa.
Mutta käytännössähän se kuitenkin on, vai oletko usein kuullut puhuttavan yksisarvisagnostikoista?

Mutta käytännössähän se kuitenkin on, vai oletko usein kuullut puhuttavan yksisarvisagnostikoista?

No ei ole mikään tavallisin topikki yleensäkkään nuo yksisarviset, mutta aion kyllä käyttää termiä jatkossa. Minun mielestä on sen sijaan epäreilua, että yksisarviskysymykseen ei ole kehitetty vastaavaa jaottelua mitä jumal(aan/iin) sovelletaan eli ateismi / panteismi / teismi / mikälie. Mielestäni käsitteet ateismit ja teismit tulisi poistaa, sillä eihän jumalan kaltaisen ontologisen oletuksen tulisi olla missään erityisasemassa kielenkäytössämme!

Jos kaikki olisivat ateisteja niin tuokin tyttö olisi säästynyt.

Ehkä tyttö (Malmön manaustapaus http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012030115273058_ul.shtml) olisi säästynyt tai sitten ei.Lähin "ateistinen valtio" vuodesta 1917 alkaen on muuten tuossa itä-rajan takana.Kun uskonnosta ja kaikenlaisesta "väärinajattelusta" vapaata ihanneyhdyskuntaa lähdettiin rakentamaan, niin henkensä menettäneiden uhrien lukumäärä lasketaan kymmenissä miljoonissa ja maailmanlaajuisesti noin 100.000.000:ssa.Toki naapurimaasta on uskovia aina löytynyt, mutta nyt puhutaan valtioateismista.Kertauksena voi lukea vaikka Kommunismin mustan kirjan.

Ateismi säästää vain uskonnolliselta typeryydeltä muttei tietenkään muilta totalitaristisilta typeryyksiltä. Henkilökulttiin perustuva totalitarismi on siitä parempi kuin mielikuvitushenkilöön perustuva, että henkilö kuolee aikanaan pois. Tämän ymmärtäminen ei vaadi kovin korkeatasoista logiikkaa, mutta jos ei kerran osaa edes välejä laittaa välimerkkien jälkeen, niin ehkei looginen ajattelu ole edes niin tasokasta, että tunnistaisi oman kognitiivisen dissonanssin.

Ehkä tyttö (Malmön manaustapaus http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012030115273058_ul.shtml) olisi säästynyt tai sitten ei.Lähin "ateistinen valtio" vuodesta 1917 alkaen on muuten tuossa itä-rajan takana.Kun uskonnosta ja kaikenlaisesta "väärinajattelusta" vapaata ihanneyhdyskuntaa lähdettiin rakentamaan, niin henkensä menettäneiden uhrien lukumäärä lasketaan kymmenissä miljoonissa ja maailmanlaajuisesti noin 100.000.000:ssa.Toki naapurimaasta on uskovia aina löytynyt, mutta nyt puhutaan valtioateismista.Kertauksena voi lukea vaikka Kommunismin mustan kirjan.

Taas piti kaivaa se ehkä väsynein ja paskin argumentti ikinä.

Ateismi ei ole yhtä kuin neuvostososialismi.

Ateismi säästää vain uskonnolliselta typeryydeltä muttei tietenkään muilta totalitaristisilta typeryyksiltä. Henkilökulttiin perustuva totalitarismi on siitä parempi kuin mielikuvitushenkilöön perustuva, että henkilö kuolee aikanaan pois. Tämän ymmärtäminen ei vaadi kovin korkeatasoista logiikkaa, mutta jos ei kerran osaa edes välejä laittaa välimerkkien jälkeen, niin ehkei looginen ajattelu ole edes niin tasokasta, että tunnistaisi oman kognitiivisen dissonanssin.

Tahallinen väärinymmärtäminen on joillekin tietysti korkeimpia hyveitä.Mutta olkoon.Jatkossa suosittelen kuitenkin etsimään argumentointivirheitä omista kirjoituksistasi, ennenkuin julkaiset ne.

Ja kiitokset siitä, että "äidinkielenopettajan" roolissasi oikaisit minua kirjoitusvirheistäni ja samalla upeasti yhdistit sen loogisen ajattelun puutteeseen ja lopuksi annoit "sisäisen kotipsykologisi" lausua kuolemattomat sivistystaikasanasi!

Ps.Luotan myös hyväntahtoisuutesi siinä, että varjelet muitakin pakkikselle kirjoittavia, kuten moderaattoreita ja sivustonpitäjää silloin, kun ovat vaarassa luisua kieliopin ja loogisen ajattelun tarkkojen sääntöjen parista pois.

Back
Ylös Bottom