Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Mun mielestä naturaaliurheilijan kannattaa ottaa kaikki hyöty mitä irti saa. Joten miksi olla tekemättä jotain tuollaista esim. palkkarin pois jättö, jos siitä voi pienikin hyöty voi olla.

Hetkinen, olikos jossain puhetta prosessoiduista ja prosessoimattomista ruuista asiaan liittyen? Kun puhuin optimoidusta ruokavaliosta, tarkoitin makrojen, hivenaineiden ja vitamiinien teoreettista pohjaa, en niinkään prosessoidun/prosessoimattoman merkitystä.

Oli jossain puhetta, mutta ei ollut sinulle tarkoitettu :)

Koko konsepti kun rikkoo sitä ruokavalion kulmakiveä, jonka mukaan tulisi aina syödä mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, jota jauhot eivät ole.

Kyllä se treenin välittömässä yhteydessä nautittu heraproteiini on lisännyt proteiinisynteesiä, lihaksen poikkipinta-alaa ja rasvatonta kehonpainoa lähes kaikissa tutkimuksissa. Tämä on toistettu niin terveillä nuorilla miehillä kuin naisillakin.

Ja huom. Juha Hulmi on tutkimuksissaan osoittanut että tämä vaikutus säilyy vaikka päivittäinen proteiininsaanti olisi luokkaa 1,4-1,5g/kg.

Hyvin suunniteltuja tutkimuksia:) (Oma käsitykseni oli, että näyttö on hieman epävarmempaa mutta luotan asiantuntemukseesi tässä) Mutta onko sillä kuitenkaan merkitystä suuremmassa mittakaavassa? Oma kokemukseni tästä on, että eipä juuri ja ruokavaliosta voidaan saada kokonaisuutena toimivampi, jos korvataan palkkari "oikealla" ruualla.

Ruokien jako prosessoituihin ja prosessoimattomiin on monelta osin keinotekoista ja turhaa. Heraproteiini on hyvä esimerkki ravinteesta joka on pitkälle prosessoitu mutta sillä vaikka mitä hyödyllisiä ominaisuuksia.

Tavallaan totta, enkä varsinaisesti heraa kritisoinutkaan. Syön sitä itsekin useimpina päivinä, joskaan en treenin yhteydessä. Silti lähtisin koostamaan terveellistä ruokavaliota siltä pohjalta, että syödään pääasiassa tuoretta ja mahdollisimman vähän käsiteltyä evästä.

Mun mielestä naturaaliurheilijan kannattaa ottaa kaikki hyöty mitä irti saa. Joten miksi olla tekemättä jotain tuollaista esim. palkkarin pois jättö, jos siitä voi pienikin hyöty voi olla.

Mun pointti on siinä, että pieni teoreettinen hyöty on kenties vähemmän tärkeä kuin pitkän aikavälin konkreettisempi hyöty. Ruokavalioiden suurin ongelma ei liity siihen, etteikö niillä saisi nopeita tuloksia, vaan siihen ettei niitä jakseta/viitsitä/pystytä noudattamaan niin pitkiä aikoja, joita pysyvien tuloksien aikaan saaminen vaatisi.

Oli jossain puhetta, mutta ei ollut sinulle tarkoitettu :)
Jeps, my bad :)

Kyllä, mutta tässä mennään taas siihen optimointiin ja hifistelyyn, jota toki voi harrastaa oman maun mukaan.

Ketään en kiellä hörppimästä palkkaria, sillä sitä samaa minäkin teen; palkkari kitusiin kun salin saunassa köllötetään. Mitä tässä kokonaisuudessaan hain takaa, on tämä debatin turhuus anabolisen ikkunan minuuttipelistä. Mitä huonommin on ruokavalio koostettu, sitä suurempaan osaan palkkari muodostuu sillä kaikki on tässä tapauksessa kotiin päin. Mitä optimaalisempi ravintoaineiden saanti, sitä pienemmäksi palkkarin merkitys kasvaa, mutta ei muutu olemattomaksi. Se jää siinä vaiheessa loppuviimein käyttäjän tavoitteiden ja tottumusten mukaan otettavaksi, ja niin kuin täällä on jo puhuttu, natuna otetaan se hyöty irti mitä saadaan.

Toivottavasti esitin asian jotenkuten järkevästi nyt.

TL;DR - jos on safkaukset kunnossa, niin vedä se palkkari 0,53 sekunnin kuluttua treenistä tai 15min treenistä, et jää tappiolle. Jos jätät juomatta, niin ok, et kuole siihen.

Hyvin suunniteltuja tutkimuksia:) (Oma käsitykseni oli, että näyttö on hieman epävarmempaa mutta luotan asiantuntemukseesi tässä) Mutta onko sillä kuitenkaan merkitystä suuremmassa mittakaavassa? Oma kokemukseni tästä on, että eipä juuri ja ruokavaliosta voidaan saada kokonaisuutena toimivampi, jos korvataan palkkari "oikealla" ruualla.

Niin ne ovat :) Itse luotan tässä asiassa edelleen Hulmin asiantuntemukseen ja hänen väikkäristään löytyy melko kattava pläjäys infoa.

Onhan se aina vähän vaikea määritellä, mikä lopulta välittyy suurempaan mittakaavaan. Palkkarin osalta uskaltaisin kuitenkin sanoa, että näyttö on sen verran vakuuttavaa, että sillä voidaan sanoa jo olevan merkitystä.

Silti lähtisin koostamaan terveellistä ruokavaliota siltä pohjalta, että syödään pääasiassa tuoretta ja mahdollisimman vähän käsiteltyä evästä.

Oikeaa ruokaa ei korvaa mikään mutta heraprotskulla sitä voidaan tehokkaasti täydentää. Ei se mikään välttämättömyys ole mutta jos jotain lisäravinnetta ajatellaan niin uskaltaisin väittää että ylivoimaisesti siellä parhaassa päässä heti kreatiinin kanssa.

Mitä tässä kokonaisuudessaan hain takaa, on tämä debatin turhuus anabolisen ikkunan minuuttipelistä.

Tämäkin on kyllä totta. Itse aloitan palkkarin juomisen jo viimeisten sarjojen aikaan ja suosittelen samaa muillekin. Syy on siinä, että se vastaa melko hyvin sitä "tutkimusasetelmaa", miten nuo hyödyt on osoitettu. Ilman muuta sitä hyötyä voi olla sama vaikka ottaisi vähän myöhemminkin ja onhan siitäkin jonkinlaista näyttöä. Toinen ja tärkempi syy on kuitenkin se, että minulla menee yleensä 1-2h treenin jälkeen ennen kun pääsen kunnolla syömään - nälkähän siinä ehtii tulla :D

Mun mielestä tuosta ei kannata mitään turhaa stressiä repiä, eikä se todellakaan ole mitään sekuntipeliä. Näkisin että on perusteltua vetää se palkkari heti treenin päätteeksi mutta ei se kataboliapeikko syö vaikka se viivästyisikin jonkin verran.

Onhan se aina vähän vaikea määritellä, mikä lopulta välittyy suurempaan mittakaavaan. Palkkarin osalta uskaltaisin kuitenkin sanoa, että näyttö on sen verran vakuuttavaa, että sillä voidaan sanoa jo olevan merkitystä.

Yhden hengen kenttätesti? Seuraavaksi kun polttelet rasvoja niin vedä kokeeksi parin viikon jakso, jolloin teet kaiken muun normaalisti mutta korvaat palkkarin isokalorisella ja makroiltaan vastaavalla "oikealla" ruualla. Tee havainnot vaikutuksesta palautumiseen ja kylläisyyteen. Jos mun hypoteesi pitää paikkansa, niin vaikutus ensimmäiseen on neutraali ja toiseen lievä positiivinen. Okei, kaksi viikkoa ehkä hiukan lyhyt aika arvioida palautumista ja suorituskyvyn kehittymistä mutta tuon kylläisyyden suhteen pitäisi jo jotain huomata jos on huomatakseen.

Mulla on ollut tuo testi päällä kolmatta vuotta...

Oikeaa ruokaa ei korvaa mikään mutta heraprotskulla sitä voidaan tehokkaasti täydentää. Ei se mikään välttämättömyys ole mutta jos jotain lisäravinnetta ajatellaan niin uskaltaisin väittää että ylivoimaisesti siellä parhaassa päässä heti kreatiinin kanssa.

Samaa mieltä näistä. Tosin kreatiinia en enää käytä, koska omakohtaista hyötyä en siitä(kään) havainnut. Vedin kyllä sitä aika kauan "varoiksi" koska näyttö oli poikkeuksellisen hyvää ja tavara puoli-ilmaista. Sitten sekin alkoi vaan tuntua jossain vaiheessa hiukan hölmöltä.

Ite olen tullut siihen lopputulokseen näitä tutkimuksien ja kokemuksien pohjalta, että herat heitän huivin reenin jälkeen, mutta maltot jää kauppaan. Post workout mealilla dieetillä kiskon sitten 250-500g väliin erilaisia rehuja + marjoja. Löysemmällä kun ollaan niin saatan erehtyä keittämään riisit päälle. Fuhrer on saanut meikäläisen jo jättämään gluteenit kauppaan. Paletaani tais olla tästä gluteenivauhkoamisesta eri mieltä, odotan takaisin käännyttävää postausta ;)

Joo kreatiinista en ole huomannut mitään hyötyä, mutta on niin halpaa, että samapa se.

Yhden hengen kenttätesti? Seuraavaksi kun polttelet rasvoja niin vedä kokeeksi parin viikon jakso, jolloin teet kaiken muun normaalisti mutta korvaat palkkarin isokalorisella ja makroiltaan vastaavalla "oikealla" ruualla. Tee havainnot vaikutuksesta palautumiseen ja kylläisyyteen. Jos mun hypoteesi pitää paikkansa, niin vaikutus ensimmäiseen on neutraali ja toiseen lievä positiivinen. Okei, kaksi viikkoa ehkä hiukan lyhyt aika arvioida palautumista ja suorituskyvyn kehittymistä mutta tuon kylläisyyden suhteen pitäisi jo jotain huomata jos on huomatakseen.

Mitä väliä tuolla kylläisyydellä on? Se kun kertoo vain, että maha on täysi. Tietysti kiinteä ruoka toimii siinä paremmin kuin neste.

Mitä väliä tuolla kylläisyydellä on? Se kun kertoo vain, että maha on täysi. Tietysti kiinteä ruoka toimii siinä paremmin kuin neste.
Ilmeisesti merkitystä sen verran, että tilanteessa vajekalorit ja ruokavalion "helppous" näläntunteen minimoimisella. Jotenkin aiheeton koska näläntunne on monelle kovin yksilöllinen asia.

Kylläisyyshän on iso miinus :D Jos minä en koskaan söisi ollessani ja valmiiksi kylläinen, ei päivän energiatarvetta saisi mitenkään täyteen.

Edit: Tietenkin dietillä sitten aivan toisinpäin

Dieetin pystyy myös suorittamaan niin, että 250kcal ruokaa ei tarvisi tuodakseen kylläisyyden tunteen, eikä nälkä paina yleisestikkään. Tietysti saattaa tarvita viikon totuttelun.

Ilmeisesti merkitystä sen verran, että tilanteessa vajekalorit ja ruokavalion "helppous" näläntunteen minimoimisella. Jotenkin aiheeton koska näläntunne on monelle kovin yksilöllinen asia.

Aiheettomuuden kannalla minäkin olen, kylläisyys tai näläntunne kun eivät ole ne ruokailua ohjaavat tekijät omalla kohdalla. Kylläisyys on muutenkin huono indikaattori jos syö jotain energiatiheydeltään matalaa ruokaa kuten vaikka kasviksia paljon.

Maha tuskin on tässä kontekstissa koskaan aivan täysi. Viittaan tuolla enemmänkin sellaiseen fyysiseen ja psyykkiseen tyytyväisyyteen "että on saanut syödä jotain" vs. hörpännyt drinkin. Minähän olen tässä koko ajan katsonut asiaa kosmeettisesta vinkkelistä, eli pyritään polttamaan rasvaa ja pitämään ne alhaalla. Silloin on koko ajan enempi tai vähempi nälkä ja ylläpidettävyyden kannalta paras olisi pysytellä siellä "vähempi"-päässä aina kun mahdollista.

Jos ollaan reilummilla eväillä niin silloin toki on enemmän pelivaraa syömisten suhteen ja miksei palkkarikin voisi "vakuutuksena" silloin ottaa.

Maha tuskin on tässä kontekstissa koskaan aivan täysi. Viittaan tuolla enemmänkin sellaiseen fyysiseen ja psyykkiseen tyytyväisyyteen "että on saanut syödä jotain" vs. hörpännyt drinkin. Minähän olen tässä koko ajan katsonut asiaa kosmeettisesta vinkkelistä, eli pyritään polttamaan rasvaa ja pitämään ne alhaalla. Jos ollaan reilummilla eväillä niin silloin toki on enemmän pelivaraa syömisten suhteen ja miksei palkkarikin voisi "vakuutuksena" silloin ottaa.

Et taida oikein ymmärtää palkkarin funktiota?

Mikä estää syömästä saman sapuskan vielä palkkarin lisäksi?

Viittaan tuolla enemmänkin sellaiseen fyysiseen ja psyykkiseen tyytyväisyyteen "että on saanut syödä jotain" vs. hörpännyt drinkin.

Minulle ainakin on aivan sama, koostuuko päivän ateriat nesteistä vai kiinteästä ruoasta. Ei tule mitään fyysistä tai psyykkistä tyytyväisyyttä puoleen tai toiseen. Kuten Invisus sanoi, tuo on niin henkilöstä riippuvainen asia jo, että sitä voi pitää suurelle yleisölle irrelevanttina.

Aivan oikein. Olenhan treenannut ja kehittynyt(siis palautunut) sekä palkkarilla, että myös ilman sitä.

Energiamäärä(kosmeettisessa kontekstissa).

Ekaa en tajunnut.

Eli jos otat 120-160kcal herasta ja laitat päälle vaikka 20g glutamiinia ja 20g glysiiniä niin sun kosmeettinen puoli menee pilalle?

Jep jep. Jätä vaikka murot aamupalalta niin kompensoit tuon, ja saat vielä enemmän treenitehoa.

Back
Ylös Bottom