Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Olen tässä viimesten viikkojen aikana tarkkaillu "Bulkki" syömistäni vähän tarkemmin, ja kalorilaskuriin kirjannut kaiken ja joka päivä tuntuu jäävän Proteiini/hh/rasva suhteeksi 25%/50%/25% meneekö ihan metsään? kaloreita tulee noin +500 ja prodea 2g/ painokilo ja rasvaa tullut noin gramma kiloa kohden päivittäin.

Maaliskuussa olisi tarkotus alkaa kiristelemään paikkoja niin tuon -500 kcal tiedän ja prodea tuo sama 2-3g ja rasvaa 1g per kilo ja nopeat hiilarit sekä sokerit pois, mutta aina lukee "hiilareita tarpeen mukaan?" mitä tämä käytännössä meinaa? pitikös se suhde saada johonki 30/40/30 dietillä?

Kiitos jos viitsitte vastailla avuttomalle..

Olen tässä viimesten viikkojen aikana tarkkaillu "Bulkki" syömistäni vähän tarkemmin, ja kalorilaskuriin kirjannut kaiken ja joka päivä tuntuu jäävän Proteiini/hh/rasva suhteeksi 25%/50%/25% meneekö ihan metsään? kaloreita tulee noin +500 ja prodea 2g/ painokilo ja rasvaa tullut noin gramma kiloa kohden päivittäin.

Maaliskuussa olisi tarkotus alkaa kiristelemään paikkoja niin tuon -500 kcal tiedän ja prodea tuo sama 2-3g ja rasvaa 1g per kilo ja nopeat hiilarit sekä sokerit pois, mutta aina lukee "hiilareita tarpeen mukaan?" mitä tämä käytännössä meinaa? pitikös se suhde saada johonki 30/40/30 dietillä?

Kiitos jos viitsitte vastailla avuttomalle..

"Hiilarit tarpeen mukaan" tarkoittaa tässä ilmeisesti sitä, että lasketaan se 2-3g proteiinia, 1g rasvaa per painokilo ja loput energiasta hiilareina.

Millainen hiilihydraatti sopii treenin jälkeiselle aterialle? Jos syön lihaa, niin millainen hiilari kyytipojaksi, poislukien hedelmät? Tumma riisi?

kas kun just kysytään samaa mitä aattelinkin. hyvähyvä. - jospa määkin sit jossain kohtaa otan sen HH:n aterian treenin jälkeenkin. (tää ei sit ollu arvostelun/arvioinnin kohde...)

mä nyt sit kysyn kuitenkin..
onks ihan päin "sitä", jos ja kun mä otan ne hiilarit ILLALLA ja vasta aamulla menen salille? - dieetillä oon ja läski on kivasti sulanut+jotain ihanko lihaksennäköstä näkyis jossain päin(?). joka iltahan en ota siitä hiilarii vaan päivän hiilarit on siellä 25-40.
laihtuminen on kuitenkin hidastunut; oon tietoisesti kyllä lisännyt kaloreita. - en kuitenkaan lisännyt treeniä enkä mitään aerobiittista.

eli onko nyt kuitenkin niin että toi mun "iltamässäily" hidastais laihtumista?? - on vaan niin kiva syödä se iso lautasellinen puuroa joka 3. ilta - muina iltoina ihan normi VHH-ruokaa. kasviksii + kanaa jne...
rasvalla oon lakannut "LÄTRÄÄMÄSTÄ", mutta kyllä sitä vieläkin lähemmäs 100g tulee päivässä; tai no helmikuussa ka. on 115g. - ainakin iho pysyy hyvänä, kun aiemmin vähillä rasvoilla on ollu kauheeta kukintaa jne.

pääasia oli siis se, että aamulla aloitan treenin n. 9.30-10 enkä millläääään jaksa/EHDI(lapset pitää vaipattaa/syöttää/pukee jne.) syödä ihan hirveesti aamulla; pelkät munat vaan kitusiin. -> on tuntunut helpolta, ja olo on silleen kevyt mutta energinen.

kalorit mulla siis ka. 1600, mutta vaihtelen niitä treeni/lepopäivinä - suurin muutos siis noissa hiilareissa.

- joku mulle kyl jo neuvoi tuolla toisaalla, että voisin sitä hiilarii enemmänkin ottaa treenin jälkeen. mut en oo viä siihen ryhtynyt, ku oon aatellut että rasvanpoltto vois olla maksimaalisempi ilman sitä.
rasvanpoltto on kuitenkin se pääasia; saa se lihaskin siellä kehittyä, mut siihen tietty vaikuttaa treenikin enemmän ja sitä nyt ei aleta ruotimaan....

(hohhoijaa ja blaablaa ja sori)

Nyt olen pari pv dieettaillut ja kreatiini kuuri samalla päällä niin nyt on sitä painoa tullut se pari kg eli 83->85 mistä minulle jo sanottiinkin , että aluksi saattaa paino nousta , mutta paljon se sitten yleensä nousee krea kuurin aikana tai ekoina päivinä.

Niin ja edit 1: Minkälaista dieettiä suosittelisitte minulle ikää 17v ja pituus 185cm ja paino 85kg. Nyt olen mennyt ihan tälläisen kaavan mukaan: HH 35% , P35% , R30%. Siinä siis mistä energia tulee päivän aikana ja kuinka paljon. Kalorit ovat noin 2000kcal tietämillä.

Nyt olen pari pv dieettaillut ja kreatiini kuuri samalla päällä niin nyt on sitä painoa tullut se pari kg eli 83->85 mistä minulle jo sanottiinkin , että aluksi saattaa paino nousta , mutta paljon se sitten yleensä nousee krea kuurin aikana tai ekoina päivinä.

Itsellä nousi noin 2kg 5 pvn aikana

Kysyttävää palautusjuoman juomisajankohdasta

Pienen oikeassa elämässä käydyn debatin jälkeen on pakko varmistaa, että kannattaisiko palautusjuoma juoda maksimissaan 15 minuuttia treenauksen jälkeen? Miksi?

Pienen oikeassa elämässä käydyn debatin jälkeen on pakko varmistaa, että eikö palautusjuoma kannattaisi juoda maksimissaan 15 minuuttia treenauksen jälkeen? Miksi?

Riippuu keltä kysytään. Tutkimukset näyttävät, että se "anabolinen ikkuna" saattaa olla auki tunninkin, mutta mm. Charles Poliquin neuvoo huikkaamaan suuhunsa max. 10 min treenin jälkeen. Miksi? Se anabolinen ikkuna. Palautusjuoma nimensä mukaisesti auttaa palautumaan, täyttämään tyhjentyneitä energiavarantoja ja keho on vastaanottavassa tilassa kovan treenin jäljiltä. Unohtui mainita myös, että insuliiniherkkyys on korkeimmillaan treenin jälkeen, joka liittyy juuri tuohon energian varastointiin.

:face:

Koskakohan me saataisiin tää palkkaridebaatti loppumaan? Onhan se nyt toki hyvä keskustella siitä hifistelystä, mutta kun äh. Se nyt on ihan oikeasti todella merkityksetöntä se itse palkkaridrinkki, jos sulla on safkaus kunnossa. Tässä asiassa ehkä pahiten jyllää tää "broscience", jengi tuntuu kaiken treenaamisen ja oikean ruokavalion sijaan keskittyvän siihen palaripaukkuun. Munakkaan pasteema linkki on ihan passelia luettavaa.

Palautusjuoma on aika ehdoton jos lihasmassaa haluaa. Se oli Poliquininkin Top 10 listalla kuudentena muistaakseni.

Mutta kyllä se vain fakta on että jos ruokailut on muuten päin persettä niin ei se yksinään ihmeitä tee.

Invisus, päinvastoin, miksi se olisi merkityksetöntä jos ruokailut muuten on kunnossa?

Mistä tuon top 10 listan voisi löytää?

Palautusjuoma on aika ehdoton jos lihasmassaa haluaa. Se oli Poliquininkin Top 10 listalla kuudentena muistaakseni.

Mutta kyllä se vain fakta on että jos ruokailut on muuten päin persettä niin ei se yksinään ihmeitä tee.

Invisus, päinvastoin, miksi se olisi merkityksetöntä jos ruokailut muuten on kunnossa?
Puhun yleispätevästi "merkityksettömästä" suhteutettuna siihen usein törmättyyn faktaan, että sillä palkkarilla yritetään korjata muun ruokailun epäonnistuminen. Se että pystyt hyödyntämään anabolisen ikkunan kiskaisemalla palkkarin kolme nanosekuntia treenin jälkeen, on likipitäen merkityksetön rooli jos ja kun ei se muu ruokailu ja ravinto ole kohdillaan.

En osoita sormella nyt yhtään ketään tiettyä, vaan kauhistelen palkkarin muodostumista jonkin sortin legendaariseksi Elämän Eliksiiriksi, jolla asiat korjaantuu. Se kun nyt ei ole oikeasti mielestäni merkityksellinen tekijä Pekka Peruspunttaajalle, niin kauan kun ruokavaliossa on reilusti parantamisen varaa.

Omakohtainen kokemukseni on, että "palautusjuoma" on hyvin merkityksetön ja jopa haitallinen osatekijä palautumisessa ja kehittymisessä. Koko konsepti kun rikkoo sitä ruokavalion kulmakiveä, jonka mukaan tulisi aina syödä mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, jota jauhot eivät ole. Asia muuttuu hyvin konkreettiseksi varsinkin dieetillä, kun vertaa "palautusjuoman" kylläisyysvaikutusta(sekä fyysistä että psyykkistä) kalorimäärältään vastaavaan oikeaan ruokaan. Ja tuolla on pitkällä aikavälillä suuri merkitys ruokavalion noudatettavuuden kannalta. Paljon suurempi, kuin treenin jälkeen mahdollisesti saatavalla lyhytkestoisella edulla, jonka olemassaolokin on koko tutkimuskentän perusteella kiistanalainen.

Tarkennetaan vielä kun en osannut lukea;

Jos ruokailu on kunnossa, eli saat ns teoreettisen määrän optimaalista ravintoa päivässä, salitreenin jälkeenkin niitä on sulla elimistössä, ja varmasti anaboliseen ikkunaan riittää sieltä myös rakennuspalikoita. Mihinkään kilpakehonrakennus-optimisointiin en pysty ottamaan kantaa, sillä olen jäävi siitä puhumaan, mutta onko "normaalille" salikävijälle 250~350kcal prodedrinkistä niin suunnaton hyöty välittömästi salin jälkeen, etteikö saman pystyisi tekemään esim. syömällä kiinteätä ruokaa sen edestä salitreenin jälkeen, ottaen huomioon sen että pääset kuitenkin "kohtuullisessa" ajassa syömään? Kiinteän ravinnon pilkkomisessa toki menee huomattavasti pidempään kuin nestemäisen palkkarin juominen, mutta jos on elimistössä jo valmiiksi rakennuspalikkaa sen verran tarjolla aikaisemmista päivän syömisistä, niin onko se oikeasti niin massiivisen suuri tekijä juoda palari tuohon Polinquinin viittaamaan todella lyhyeen anaboliseen ikkunaan?

Oli miten oli, mutta koen henkilökohtaisesti debatin palkkarin merkityksestä minuuttipelinä todella pienenä.

Tarkennetaan vielä kun en osannut lukea;

Jos ruokailu on kunnossa, eli saat ns teoreettisen määrän optimaalista ravintoa päivässä, salitreenin jälkeenkin niitä on sulla elimistössä, ja varmasti anaboliseen ikkunaan riittää sieltä myös rakennuspalikoita. Mihinkään kilpakehonrakennus-optimisointiin en pysty ottamaan kantaa, sillä olen jäävi siitä puhumaan, mutta onko "normaalille" salikävijälle 250~350kcal prodedrinkistä niin suunnaton hyöty välittömästi salin jälkeen, etteikö saman pystyisi tekemään esim. syömällä kiinteätä ruokaa sen edestä salitreenin jälkeen, ottaen huomioon sen että pääset kuitenkin "kohtuullisessa" ajassa syömään?

- mä YRITÄN luottaa tähän. no.. saas nähä miten muijan käy. palkkaria nyt en todellakaan edes halua, joten yritän syödä ravintorikasta, oikeaa ruokaa. toivon vaan että oletukseni sen suhteen on oikeassa.

Jos vitamiinien ja hivenaineiden suhteen on pientä erimielisyyttä niin tässä asiassa ehdottomasti komppaan Fuhreria :)

Kyllä se treenin välittömässä yhteydessä nautittu heraproteiini on lisännyt proteiinisynteesiä, lihaksen poikkipinta-alaa ja rasvatonta kehonpainoa lähes kaikissa tutkimuksissa. Tämä on toistettu niin terveillä nuorilla miehillä kuin naisillakin.

Ja huom. Juha Hulmi on tutkimuksissaan osoittanut että tämä vaikutus näkyy vaikka päivittäinen proteiininsaanti olisi luokkaa 1,4-1,5g/kg.

Ruokien jako prosessoituihin ja prosessoimattomiin on monelta osin keinotekoista ja turhaa. Heraproteiini on hyvä esimerkki ravinteesta joka on pitkälle prosessoitu mutta sillä vaikka mitä hyödyllisiä ominaisuuksia.

Ruokien jako prosessoituihin ja prosessoimattomiin on monelta osin keinotekoista ja turhaa. Heraproteiini on hyvä esimerkki ravinteesta joka on pitkälle prosessoitu mutta sillä vaikka mitä hyödyllisiä ominaisuuksia.
Hetkinen, olikos jossain puhetta prosessoiduista ja prosessoimattomista ruuista asiaan liittyen? Kun puhuin optimoidusta ruokavaliosta, tarkoitin makrojen, hivenaineiden ja vitamiinien teoreettista pohjaa, en niinkään prosessoidun/prosessoimattoman merkitystä.

Back
Ylös Bottom