Vitamiinit ja mineraalit

Jos haluaa C-vitamiinia ottaa lisäravinteena niin luulisi Madre-C tai vastaava kuivatetuista marjoista jauhettu valmiste olevan parempi kuin puhdas askorbiinihappo?

Joissakin piireissä C-vitamiinia pidetään totaalisena elämän eliksiirinä. Kyllähän se tärkeä juttu onkin mutta omasta mielestäni mahdolliset hyödyt saavutetaan jo suhteellisen pienellä määrällä. Ja vaikka olen ehdottomasti sitä mieltä, että molekyyli on molekyyli, C-vitamiinitarpeen voi mielestäni huoletta täyttää vaikkapa marjoja ja appelsiinia popsimalla. Omnomnomnom :kuola: Jos kokee, että supplementaatiota tarvii, 500mg/pv on jo aika hyvä määrä. Eikä treenin välittömässä läheisyydessä. Flunssan uhatessa voi hetkellisesti kokeilla suurempaa annosta lyhyemmän sairastelun toivossa.

Nämä olisivat siis omia "C-vitamiinisuosituksiani" :)

Ihan alkuun on todettava, että ennen kuin aletaan etsiä tutkimustuloksia aiheesta, täytyy tietää mihin halutaan vastaus. Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että esim. C-vitamiinin positiiviset terveysvaikutukset tietyssä suhteessa eivät pois sulje sen negatiivisia vaikutuksia toisen asian suhteen. C-vitamiini tosiaan näyttää vaikuttavan negatiivisesti oksidatiiviseen stressiin. Se ei kuitenkaan vähennä sen mahdollisia vaikutuksia flunssaan, josta löytyy tosiaan tutkimuksia puolesta (ja vastaan). Tiede on siitä metkaa, että jonain päivänä saatetaan keksiä C-vitamiinin olevan jonkun todella merkittävän aiheen totaalinen parantaja. Silloin unohdetaan oksidatiivinen stressi ja negatiivinen vaikutus. Mutta nyt mennään tällä tutkimustuloksella.

Monet gurut tosiaan suosittelevat C-vitamiinia mega-annoksina, mutta mielestäni tuo minun aikaisempi suositus ei niihin verrattuna (joillakin 8-16 grammaa!) ollut lähelläkään mega-annosta. Mä luin nyt noita tutkimuksia tarkemmin, ja täytyy myöntää, että opin taas jotain uutta. Mä en ole missään vaiheessa uskonut C-vitamiinin olevan mikään ihmeaine, mutta uskon edelleen sen tarpeen olevan hieman suurempi kuin monissa tutkimuksissa annetaan ymmärtää. Mä muutan omaa suositustani kuitenkin nyt kahdelta osalta:
  • En suosittele enää C-vitamiinia otettavaksi treenin jälkeen (no tämä on nyt selvä).
  • Suosittelen edelleenkin saamaan C-vitamiinia vähintään gramman päivässä, mutta (olisin voinut ehkä tarkentaa tätä jo ekassa postissa) ottamaan sen täysin luonnollisista lähteistä. Tästä eteenpäin suosittelen supplementtia (1-3 grammaa) vain flunssakaudelle. Mä en voi editoida tätä nyt aloituspostiin, mutta jospa joku lukis tänne asti :)

Tutkin myös vähän tuota monen luontaistuotesivun väittämää C-vitamiinista ja syövästä - ja yllätys yllätys, kaikki viittasivat tohon Linus Paulingiin.

C-vitamiinia sisältäviä ruokia (pitoisuudet suurimmasta pienimpään):

• Chili
  • Punainen paprika
  • Papaija
  • Appelsiinimehu
  • Appelsiini
  • Parsakaali
  • Kiivi
  • Appelsiini
  • Vihreä paprika
  • Mansikka
  • Greippi

Ja osa mehuista ja muista seteistä on C-vitaminoitu (mutta onko se enää luonnollista?). Tuoreessa tyrnissä on muuten todella paljon C-vitamiinia.

Joten myönnän siis, että olin C-vitamiinin osalta osittain väärässä. Mut hyvä että tääkin tuli esille. Tää on just keskustelupalstan suola, pippuri ja durban curry (väittelyn lisäksi), kun tietoa voidaan kätevästi vaihtaa ja päivittää lennosta.

Mulle herää nyt kysymys, että mites me suhtaudutaan näihin ns. superfoodien über-antioksidantteihin, kuten pakurikääpään jne, joissa väitetään olevan ihan tolkuttomat määrät vähän kaikkea? Akuutti vaikutus on hyvä (?), mutta mites pitkäaikainen solutason vaikutus? Ja nimenomaan liikkuvalla ihmisellä?

Siinä vaiheessa jos pakurikääpää saa pillereiden muodossa niin voin kokeilla, mutta koska olen suuri teen ja muiden lämpimien ja mauttomien juomien inhoaja, en koske noihin yrttilitkuihin pitkällä tikullakaan. Normaali vihreä teekin saa irvistämään, pidän jopa teenpurujen rouskuttamista miellyttävämpänä.

Jos haluat tyrmätä jonkun alle 5min niin greippimehua ja sinne kaks 10mg diatsepaamia..

Juu, ainakin teoriassa kuulostaa mahdolliselta :) Tosin, vaikutus voi mennä greippimehun P-glykoproteiinia inhiboivan vaikutuksen, eikä niinkään maksan sytokromien, kautta.

Juu, tuossa tutkimuksessa mihin viittasin oli jotain eri versiota c-vitamiinista. En tähän hätään muista että mitä, mutta se ei vaikuttanut luonnollisten tappajasolujen määrään.

En kyllä löytänyt tuollaisesta mainintaa kirjallisuudessa. Oletko varma, että kyseessä oli kokonaisilla ihmisillä tehty tutkimus, eikä mikään soluviljelykoe?

Mitenkä nyt suhtautuvat toisiinsa kortisoli, kortisoni ja hydrokortisoni?

Let me Google that for you: kortisoli, kortisoni ;)

Astman epäsuora sivuvaikutus ainakin on hypokorti-jotain, ja siinä mekanismi on jotain sentapaista, että astmalääkkeen aine X korvaa lisämunuaisten tuottaman X:n, jonka jälkeen lisämunuainen ei sitä tuota enää sittenkään kun tarvittaisiin isompi annos flunssan takia. Koska ongelma koskee meilläkin poikasta, olisi kiva kuulla tähän kunnon selitys.

Menee nyt kyllä niin pahasti offtopicin puolelle, että paiskaa vaikka privaattiviestiä niin mietitään lisää.

Joten myönnän siis, että olin C-vitamiinin osalta osittain väärässä. Mut hyvä että tääkin tuli esille. Tää on just keskustelupalstan suola, pippuri ja durban curry (väittelyn lisäksi), kun tietoa voidaan kätevästi vaihtaa ja päivittää lennosta.

Kiitos kun palautit uskoni tähän nettikeskusteluun! :kippis1: Itsekin olen oppinut tätä kautta valtavasti uutta mutta viime aikoina on alkanut tuntua siltä ettei koko hommassa ole mitään järkeä kun viestiä voi joskus olla niin vaikea saada perille. Enkä tietenkään voi sanoa olevani itsekään mikään malliesimerkki.

Mun ei siis ollut tarkoitus mitenkään leimata C-vitamiinia vaaralliseksi. Toin noita haittoja esille vain sitä varten, että ehkä jonain päivänä pääsisimme eroon niistä vitamiinimyyteistä, kuten "mitä enemmän antioksidantteja, sen parempi" tai "vitamiinilisistä ei voi olla mitään haittaa". Haittaa voi joissakin erikoistapauksissa olla mutta varsinkin C-vitamiinilisän kohdalla pidän sitä enemmänkin turhana, kuin haitallisena.

C-vitamiinilisään käytettävän rahan voi aivan hyvin käyttää vaikka ylimääräisten appelsiinien ostamiseen.

Jos tämä ketju ei ole kaikessa tietotulvassaan kyllästyttänyt kaikkia moderaattoreita pois, ehkä joku heistä voi käydä tekemässä tarvittavat korjaukset ensimmäiseen postaukseen? :)

Mulle herää nyt kysymys, että mites me suhtaudutaan näihin ns. superfoodien über-antioksidantteihin, kuten pakurikääpään jne, joissa väitetään olevan ihan tolkuttomat määrät vähän kaikkea? Akuutti vaikutus on hyvä (?), mutta mites pitkäaikainen solutason vaikutus? Ja nimenomaan liikkuvalla ihmisellä?

Minä tiedän ainakin, miten itse suhtaudun: äärimmäisellä kriittisyydellä :D Tärkeimpänä juuri se, ettei meillä ole mitään rationaalista syytä uskoa siihen että mitä enemmän antioksidantteja, sen superimpaa fuudia.

Toki noissa voi olla paljon muitakin terveyttä edistäviä ainesosia mutta tutkimusdata on toistaiseksi aika onnetonta. Anekdootteja löytyy senkin edestä mutta niillä nyt voi perustella mitä tahansa.

Herättää: :anssi:

Tai siis kyllä kai noita C-vitamiinilisän käyttöä lievästi puoltavia tutkimuksia voi jonkin verran löytyä mutta jos toiseen vaakakuppiin laitetaan ne vastakkaiset tulokset niin nähdään, ettei totuus olekaan niin ruusuinen. Tuossa linkittämässäni katsauksessa antioksidanteista ja suorituskyvystä löytyy kyllä 9 positiivista tulosta mutta niiden vastapainoksi on 23 negatiivista. Sopivasti kirsikoita poimimalla voi löytää vain nuo positiiviset tulokset ja päätyä väärään johtopäätökseen.

Tässähän on nyt sopivasti koko kerma koolla niin esitän kysymyksen joka on esitetty aikasemminkin jossain threadissa jossa ysikymppinen jotain höpötteli. Liittyy siis kalaöljyyn, jos ottaa isoja annoksia kuten +10g päivässä (siis kalaöljyä 10g ei epa/dha yhteensä 10g) niin ottaako sen kerralla vai pistääkö osiin ja päivän mittaan? Fuhrer varmaan osaa kokemuksesta vastata kerran suosittelee isoja annoksia. Ja Paletaani pääsee sopivasti kertomaan kuinka epäterveellistä se määrä omega 3 on.

Ihan ensiksi haluaisin kyllä kuulla, miksi

a) kukaan vetäisi +10g kalaöljyä päivässä ja
b) kalaöljy olisi joku poikkeus sääntöön "liika on liikaa"?

Tiedän kyllä, että esim. Poliquin suosittelee mega-annoksia mutta sen tarkempia perusteluja en ole lukenut. Ilmeisesti myös Fuhrer on suurien kalaöljyannosten ystävä? Onko noita mega-annoksia tarkoitus vetää jatkuvasti vai joissain tietyissä erikoistilanteissa "kuurina"?

Ja Paletaani pääsee sopivasti kertomaan kuinka epäterveellistä se määrä omega 3 on.

Ehdin tekemään ennakoivan iskun :) Mikään asia ei siis ole itsessään terveellistä/epäterveellistä - vasta määrä ratkaisee. Kalaöljyn kohdalla (kuten C-vitamiininkin) minua mietityttää enimmäkseen tehon puute - ei niinkään mahdollinen haitallisuus. Tehon puutteella viittaan suuriin meta-analyyseihin, joista mm. Reijo Laatikainen on blogissaan kirjoitellut. Kokonaista neljä satunnaistettuihin päätetapahtumatutkimuksiin perustuvaa meta-analyysiä ei ole löytänyt kalaöljyille mitään hyötyä sydän- ja verisuonitapahtumien ehkäisyssä. Vastaavasti löytyy parikin väestötutkimusta, jossa kalaöljyn käyttö on ollut yhteydessä 2-tyypin diabeteksen puhkeamiseen. Muitakin haittoja kyllä löytyy kun vähän tonkii. Ensimmäisenä noista isoista kalaöljymääristä tulee mieleen veren liiallinen oheneminen ja epäsuotuisat vaikutukset immuunipuolustukseen.

Kannattaa lukea tuo Pronutritionistin loistava kirjoitus aiheesta.

Olen silti sitä mieltä, että kun lisäravinteita ajatellaan, kalaöljy on ehdottomasti sieltä järkevimmästä päästä. Lisäravinteiden tarkoitushan on nimenomaan täydentää normaalia ravintoa joten jos kalan syönti on vähäistä/olematonta niin kyllä jonkinlainen kalaöljysupplementaatio on paikallaan. Olen aikalailla samaa mieltä tuosta Timon 1-3g/pv suosituksesta. Oikean kalan syöntiä ei kyllä näytä korvaavan mikään, joten sen tulisi olla ykkösjuttu.

Vaikka nuo isot meta-analyysit ovat olleet pääasiassa tuloksettomia, kalaöljyllä kyllä näyttäisi olevan mielenkiintoisia vaikutuksia moniin surrogaattimarkkereihin, kuten lipideihin, tulehdustekijöihin yms. Myös mahdolliset vaikutukset kehonkoostumukseen ym punttikansaa kiinnostaviin asioihin ovat jokseenkin lupaavia. Sanoisin kuitenkin, ettei näiden hyötyjen saavuttamiseksi ole tarvetta vetää poskettomia määriä.

EDIT: Itsekin muuten popsin 3g/pv.

John Berardi myös suosittelee aloituksessa 1g kalaöljyä rasvaprosenttia kohden ekat 2 viikkoa ja sen jälkeen puolittamaan annoksen. Berardi on kuitenkin tunnettu hyvin käytännönläheisestä tavasta hoitaa ravintosuosituksia (useita aterioita päivässä, joka aterialla kasviksia, ei pidä hiilihydraatteja kaiken pahan alkuna ja juurena ja kohtuullinen määrä proteiinia).

[TD="class: nu_row"] Natural Fish Oil Concentrate [/TD]
[TD="class: nu_row"] 2.0 g (2,000 mg) [/TD]
[TD="class: nu_row"] [/TD]

[TD="class: nu_row"] Omega-3 Fatty Acids [/TD]
[TD="class: nu_row"] 680 mg [/TD]

[TD="class: nu_row"] Eicosapentaenoic Acid (EPA) [/TD]
[TD="class: nu_row"] 360 mg [/TD]

[TD="class: nu_row"] Docosahexaenoic Acid (DHA) [/TD]
[TD="class: nu_row"] 240 mg [/TD]

[TD="class: nu_row"] Other Omega-3 Fatty Acids
[/TD]
[TD="class: nu_row"] 80 mg [/TD]

Pitää varmistaa tällainen seikka, eli kun puhutaan noista määristä niin puhutaanko tuosta kalaöljyn kokonaismäärästä, eli yllä olevassa tuotteessa tuo 2g?

Kannattaako kalaöljykapseleissa käyttää normaaleja (kuten yllä) kapseleita missä kokonaismäärästä about 1/3 Omega3 rasvahappoja ja EPA 18%, DHA 12%. Vai "väkevämpiä" kapseleita missä on suuremmat prosentit EPA ja DHA. Esimerkiksi tuosta ylläolevasta tuotteessa on olemassa double strength jossa samassa 2 grammassa kalaöljyä on tuplamäärä EPA ja DHA. Mites EPA:n ja DHA:n suhde, joskus muistelisin nähneeni tekstiä että EPA on vastuussa monista terveyshyödyistä. Ite olenkin käyttänyt Super Omega 3 kapseleita missä on nykyään 1000mg:ssa EPA 530mg ja DHA vain 90mg. Ennen oli 600 ja 150, mutta ovat näköjään huonontaneet jostain syystä..

Itse asiassa nyt oon pikkusen sekaisin taas vaihteeksi. Nuo Berardin suositukset siis ovat ihan kalaöljyä eli EPA/DHA gramma määriksi tulee vain 3-6g riippuen nyt kuinka paljon syö. Samaa taisi ysikymppinen tutkimusten kera suositella että EPA/DHA olisi noin 3g mikä olisi perus kalaöljy valmisteilla noin 10g kalaöljyä. Nyt vaan kiinnostaa onko Poliquinin suositukset EPA/DHA määriä vain ihan kalaöljyä.

Eipä ole kalaöljyssä tullut aikoihin muuta ostettua kuin nuita Vitamarin 1000 kapseleita. Yhdessä kapselissa on 1020mg omega-3, josta EPAa on 600 mg ja DHAa 300 mg. Nuihin yllä mainittuihin nähden vähintäänkin kohtuu hyvässä suhteessa näyttäis siis olevan nuita EPA/DHA:ta ja eipä tuo hintakaan ole paha ollut.

Mun pitää herätä aamulla 4.15 työmatkalle joten menen nukkuu, mut nopee tähän sulle Paletaani.

Kiitos kun palautit uskoni tähän nettikeskusteluun! :kippis1: Itsekin olen oppinut tätä kautta valtavasti uutta mutta viime aikoina on alkanut tuntua siltä ettei koko hommassa ole mitään järkeä kun viestiä voi joskus olla niin vaikea saada perille. Enkä tietenkään voi sanoa olevani itsekään mikään malliesimerkki.

No problem. Mä pyrin kanssa kehittämään itseäni jatkuvasti ja egoni kestää kyllä kolahdukset jotka aiheutuvat virheellisistä väittämistäni. Myönnän siis virheeni silloin kun siihen on aihetta. Pyrin muutenkin aina herrasmiesmäisempään keskusteluun (joskin ulosantini ja kielikuvani ovat joskus ihan mitä sattuu), joten jos joku päivä täältä päästä alkaa tulla ad hominemia, olen varmasti flipannut kunnolla. Tai kännissä. Netissä nyt on anyway hankala keskustella asioista kun ei näe toisen reaktioita eikä voi tulkita äänensävyistä ja painoista mitään.

Se asia mikä keskustelupalstoilla ei mun mielestä meinaa mennä millään perille on se, että maailma ei ole niin mustavalkoinen paikka kun monet olettavat. Mutta sitten toisaalta välillä se taas on ja sen pitää olla. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Minä tiedän ainakin, miten itse suhtaudun: äärimmäisellä kriittisyydellä :D Tärkeimpänä juuri se, ettei meillä ole mitään rationaalista syytä uskoa siihen että mitä enemmän antioksidantteja, sen superimpaa fuudia.

Toki noissa voi olla paljon muitakin terveyttä edistäviä ainesosia mutta tutkimusdata on toistaiseksi aika onnetonta. Anekdootteja löytyy senkin edestä mutta niillä nyt voi perustella mitä tahansa.

Mä sain tuttavalta tota pakurikääpää 80 g jauheena. Meinasin ottaa testiin kunhan tästä vaan ehdin. Mä tiedän, että kun mä keitän liemen tosta setistä, niin seuraavana päivänä mun lievä lannerangan rappeuma on hävinnyt, mun rasvaprosentti on 4 % ja kaikki maailman aseet on jauhettu paskaks. Tän lisäks Megan Fox soittaa ovikelloo kaljakopan kanssa.

On se niin kovaa ainetta. Jos tota jauhetta ois 100 grammaa, niin Meganilla ois vielä viskileka mukana. Mut hei ihan kaikkee ei voi saada.

Mä sain tuttavalta tota pakurikääpää 80 g jauheena. Meinasin ottaa testiin kunhan tästä vaan ehdin. Mä tiedän, että kun mä keitän liemen tosta setistä, niin seuraavana päivänä mun lievä lannerangan rappeuma on hävinnyt, mun rasvaprosentti on 4 % ja kaikki maailman aseet on jauhettu paskaks. Tän lisäks Megan Fox soittaa ovikelloo kaljakopan kanssa.

On se niin kovaa ainetta. Jos tota jauhetta ois 100 grammaa, niin Meganilla ois vielä viskileka mukana. Mut hei ihan kaikkee ei voi saada.

Heitä mulle 30grammaa, niin heittäydyn ja houkuttelen vaimos pois kotoo ennenkun Megan tulee?

"Ei tää sun muijas ainakaan missään spinningissä käy"

Heitä mulle 30grammaa, niin heittäydyn ja houkuttelen vaimos pois kotoo ennenkun Megan tulee?

No 50 grammalla voisin ehkä just saada Keiran paikalle... harkitaan ;)

"Ei tää sun muijas ainakaan missään spinningissä käy"

Ei niin kun combatissa.

Itse asiassa nyt oon pikkusen sekaisin taas vaihteeksi. Nuo Berardin suositukset siis ovat ihan kalaöljyä eli EPA/DHA gramma määriksi tulee vain 3-6g riippuen nyt kuinka paljon syö. Samaa taisi ysikymppinen tutkimusten kera suositella että EPA/DHA olisi noin 3g mikä olisi perus kalaöljy valmisteilla noin 10g kalaöljyä. Nyt vaan kiinnostaa onko Poliquinin suositukset EPA/DHA määriä vain ihan kalaöljyä.

Itse taisin tuossa edellä puhua ehkä enemmänkin kansanterveydellisestä näkökulmasta, enkä niinkään urheilijan optimaalisesta saannista. Näissä voi olla vissi ero. Voihan kenties olla, että noita kalaöljyjen huonoja tuloksia väestötasolla selittää se, ettei EPA/DHA-asiat ole olleet kunnossa. Näitä tuskin on isoissa trialeissa kontrolloitu kovin tarkkaan. Toisaalta sitten taas jos EPA/DHA:n määrää aletaan nostamaan, myös mahdollisten haittavaikutusten riski kasvaa. Siksi en ainakaan itse suosittelisi noita isoja annoksia pitkään käytettynä.

Mielenkiintoisena kuriositeettina mainittakoon, että esim. kalaöljyn suotuisat vaikutukset veren lipideihin (triglyjen lasku) on jäljitetty juuri EPAan. Ilkeät lääkefirmat ovatkin kehitelleet tästä puhtaan etyyliesterin, nimeltään AMR101. Se on tällä hetkellä lupaava molekyyli 3-vaiheen kliinisissä trialeissa hypertriglyseridemian hoitoon. Se on ikään kuin lääkkeeksi jalostettu super-kalaöljy. Lähivuodet tulevat kertomaan, onko siitä mitään hyötyä laajemmassa käytössä.

Pitää kyllä kaivella, mitä se ysäri on sanonut suositellessaan noita määriä. Ei tätä tapausta ole vielä loppuunkäsitelty :)

Milloin nämä vitamiinit olisi hyvä ottaa? Aamulla,koulun/töiden jälkeen,salia ennen/jälkeen vai illalla? Ja jos otan kaksi pilleriä pvässä niin mitkä olisivat optimaallisimmat aijat esim ennen ruokaa(30min?)? Ja sitä vielä, että mikä olisi paras D-vitamiinin lähde? Juon protskupirtelön päivittäin plusmaidon kanssa, vedän vitamiinia ja omegaa, syön sinappisilliä ja raejuustoa n 200g pvässä, joten noista ei juurikaan saa D-vitamiinia mitä kattelin tossa. Vitamiineissakin on vain 5mg each joten 10mg päivässä siitä. Maidosta n 15mg päivässä. Nämä ei ilmeisesti riitä siihen 50g/pvä antiin.

Itseänikin kiinnostaisi mikä on teoriassa paras aika ottaa vitamiinit ja kalaöljy. Tietenkin ruuan yhteydessä, mutta illalla, aamulla vaiko treenin jälkeen? Kiitoksia vastauksista!

Back
Ylös Bottom