Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Löytyykö sitten lähdettä että mikro ei vaikuttaisi?

Ei nyt ihan tulvaksi asti ole mikron puolestakaan mitään dataa.

Nykyravinto on muutenkin melko riisuttua ravinteista joten kyllä mä mielellään pidän kaiken mitä siinä on.

Niin kauan kun joku todistaa että mikro ei tapa mitään tärkeitä ravinteita ruoasta niin jatkan anti-mikro linjalla. Sitten kun tutkimustieto on vakuuttavasti sitä vastaan vaihdan kelkkaa. Koska en ole tyhmä.

Sama juttu kuin kaikessa muussa, jos mielipide ei muutu ymmärryksen mukana niin ei voi kehittyä.

ei kait sitä turhaan sanota imettäville äideillekään, että sitä tissimaitoa ei sinne mikroon saa laittaa, että kait siinä jotain perää on...

No sanottakaoon nyt näin, että eiköhän tuo ole aikasta testattu ja turvalliseksi todettu laitos. Sen haitallisuudestakaan kun ei ole minkään sortin todisteita, vaikka tuo vermele on jo parikymmentä vuotta vähintään ollut ns. joka kodin laitos.

Jos ja kun haluaa ne kaikki ravinteet ruuasta pitää, niin et sitten varmaan syö muita kun juuri pensaasta poimittuja marjoja taikka kasviksia suoraan maasta etkä nyt ainakaan kypsennä mitään syömääsi ruokaa koskaan?

edit. etanainen: -Eikös kaikki tuttipullot ym. ole nykyään mikron kestäviksi tehty, miksiköhän?

paitsi että joistain ruoka-aineista jotkut hivenaineet tai mitäniisnyon tulee paremmin kösiteltäviksi meitin ihmisten kropassa, kun ne käsittelee eikä syö raakana. - ei asiat oo niin mustavalkosii. juunou.

ei kait sitä turhaan sanota imettäville äideillekään, että sitä tissimaitoa ei sinne mikroon saa laittaa, että kait siinä jotain perää on...

Mulla olis vahva veikkaus että tää liittyy ihan puhtaasti siihen että sitä ei saa lämmittää liian kuumaksi, lämpö taitaa jotain rakenteita tuhota, ei mikro.

No sanottakaoon nyt näin, että eiköhän tuo ole aikasta testattu ja turvalliseksi todettu laitos. Sen haitallisuudestakaan kun ei ole minkään sortin todisteita, vaikka tuo vermele on jo parikymmentä vuotta vähintään ollut ns. joka kodin laitos.

Jos ja kun haluaa ne kaikki ravinteet ruuasta pitää, niin et sitten varmaan syö muita kun juuri pensaasta poimittuja marjoja taikka kasviksia suoraan maasta etkä nyt ainakaan kypsennä mitään syömääsi ruokaa koskaan?

edit. etanainen: -Eikös kaikki tuttipullot ym. ole nykyään mikron kestäviksi tehty, miksiköhän?

No just joo. Onhan aspartaamikin ollut käytössä pitkään ja "turvalliseksi todettu". Kassakuititkin on ollut käytössä aika pitkään. Nyt vasta tajuttiin että niistä irtoaa BPA:ta aika reilusti.

Aika huono argumentti jos joku asia on ollut käytössä pitkään että se olisi turvallinen.

Ja tuo pilkunnussiminen ruoan valmistuksesta.. Luulen että ymmärsit mitä tarkoitan.

Jos aletaan miettimään kaikkia asioita jotka terveyteen vaikuttaa, mutta ovat jokapäiväisiä ja turvallisia niin niitä on aika saatanan paljon, aina tietokoneesta lähtien.

E: Ja edelleen, löytyyko risumies jostain tutkimustietoa mikron turvallisuudesta?

ja tosiaan tuttipulloista. nythän on viime vuosina todettu että niistä mikronkin kestävistä muoviesineistä lähtee myrkkyjä, ja tuttipulloissa ne on kielletty. tosin siihen ei tarvita mikroa, jotta niitä flataatteja sun muita irtoaa. että silleen vähän ootee.

-- mutta siis kuten fufrerkin sanoi niin... kaikkee sitä sanotaan että on turvallista - -- kunnes toisin sitten todistetaankin.

No eikös se nyt sun pitäisi esittää ne todisteet siitä, että mikro olisi jollain tapaa huonompi tapa lämmittää ruoka kuin joku toinen lämmitystapa? Jossen väärin muista, niin sinähän se esitit sen olevan erityisen haitallinen sen sijaan että minä olisin sen terveellisyyttä erikseen kehunut. Mun ymmärrykseni mukaan kun sen mikron toiminta periaatteissa ei ole mitään niin ihmeellista tai merkillistä, että sen erityisen haitalliseksi näkisin. Ja edelleen, muutan kyllä mielipiteeni ja uskomukseni, jos edes jonnin sortin todisteita siihen suuntaan jostain asiallisesta lähteestä löytyy.

No eikös se nyt sun pitäisi esittää ne todisteet siitä, että mikro olisi jollain tapaa huonompi tapa lämmittää ruoka kuin joku toinen lämmitystapa? Jossen väärin muista, niin sinähän se esitit sen olevan erityisen haitallinen sen sijaan että minä olisin sen terveellisyyttä erikseen kehunut. Mun ymmärrykseni mukaan kun sen mikron toiminta periaatteissa ei ole mitään niin ihmeellista tai merkillistä, että sen erityisen haitalliseksi näkisin. Ja edelleen, muutan kyllä mielipiteeni ja uskomukseni, jos edes jonnin sortin todisteita siihen suuntaan jostain asiallisesta lähteestä löytyy.

Eli se on silloin itsestäänselvä asia että mikro on 100% turvallinen? Vaikka luotettavia todisteita ei löydy puolesta eikä vastaan?

Ei vaan mene mun makuun että ruoan "nukettaminen" olisi niin hyvä tapa valmistaa sitä kuin perinteinen paistinpannu tai uuni.

E: Toisaalta, en ymmärräkkään kodinkoneista tai sähköstä juuri mitään. Voin hyvinkin olla väärässä. Mutta ennenkuin sitä dataa löytyy niin tämä väittely jatkuu vaikka maailmanloppuun asti. Eli ainakin joulukuuhun,

Niin, mun ymmärtääkseni se silloin on turvallinen, jos se myyntiin on päästetty ja saanut siellä rauhassa vuosikymmeniä olla, ilman että se haitallisuudesta on muuta juttua kuin foliohattujen kevätkokouksen fanaatikkoringin huutelut, joille ei koskaan pyynnöistä huolimatta löydy mitään todisteita.

Ja juu, saa mun puolesta olla. Edelleen, vielä kerran, jos joku nyt löytää niitä todisteita tuon mikron haitallisuudesta suhteessa muihin ruuan lämmitys menetelmiin, niin mielellään lähdettä kehiin. Jos ei, niin sitten ainakin itse jatkossakin ne harvat kerrat jolloin mikroa tarvin, jatkan sen käyttöä ilman foliohattua. Jos taas joku ei sitä halua käyttää, niin kaikki vapaus hänelle. Eihän sitä kukaan pakotakkaan käyttämäänkään. Mutta jos nyt joku taas jälleen kerran päättää yhtäkkiä huudella sen käyttökelvottomuudesta ruuanlämmitykseen, niin vähintäänkin kohtuullista olisi nuille huuteluilleen jotain dataa saada taakseen.

ps. Löydätkö muuten keraamisen lieden avulla parsakaalen höyryttämisestä tutkimusta, että se olisi 100% turvallista? Jos et, niin eikös se silloin ole samaa kastia mikron kanssa turvallisuudessaan? Riskipeliä siis tekipä kummin vain, mutta rohkea uskaltaa ja niin päin pois.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3894486
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2775405

Wikipediasta napatut linkit helvetin epämääräisiin abstrakteihin. Englanninkielisessä wikissä vielä isompi kasa linkkejä.

Mikroaallothan aiheuttavat tosiaan molekyylien liikettä, joka kitkan vaikuttaessa lämmittää ruuan. Tavallisessa uunissa sähkö kuumentaa vastuksen, joka lämmetessään tuottaa infrapuna- eli lämpösäteilyä kuumentaen ruuan ulkoisesti (lämpö siirtyy kohteeseen pinnan kautta). Sana "mikro" tulee aallonpituudesta, joka mikroalloilla on paljon pienempi kuin infrapunasäteilyllä.

Henkilökohtaisesti en pelkää mikroaaltouunia, mutta en sitä muuhun käytäkään kuin pakasteiden sulattamiseen kiireessä, jonka jälkeen kypsennän ne uunissa tai pannulla. Jo lähtökohtaisesti suuri osa mikroruuista on aika helvetin prosessoitua, halvalla tuotettua mujua, johon en arkielämässä koske. Mikäli ruokaa jää yli (jota ei tapahdu ikinä minun arjessani), uudelleenkuumentaminen uunissa tai pannulla tuo kyllä mielestäni paremman maun. Toisin sanoen "kunnollisen" (etukäteen kypsentämättömistä aineksista itse valmistetun) ruuan suosiminen arkielämässä johtaa siihen, että ei paljon tarvitse mikroaaltojen haittoja miettiä.

Pannulla ja uunissa taas syntyy muita haitallisia yhdisteitä, miksi ne sitten ovat jotenkin ok?

Mikäli oli minulle tarkoitettu, niin tuohon asiaan en ottanut kantaa, enkä ota. Sanoin vain, että mikäli syö ns. perusterveellistä ruokaa, niin mikroaaltouunin haittoja ei pahemmin tarvitse vähäisen käytön takia miettiä. Ja tovottavasti kaikki ovat sitä mieltä, että näitä miettiessä ollaan jo aika hifilinjalla, koska ne haitalliset yhdisteet ovat läsnä raaka-aineen lannoituksesta ja ruokinnasta saakka.

Mikäli oli minulle tarkoitettu, niin tuohon asiaan en ottanut kantaa, enkä ota. Sanoin vain, että mikäli syö ns. perusterveellistä ruokaa, niin mikroaaltouunin haittoja ei pahemmin tarvitse vähäisen käytön takia miettiä. Ja tovottavasti kaikki ovat sitä mieltä, että näitä miettiessä ollaan jo aika hifilinjalla, koska ne haitalliset yhdisteet ovat läsnä raaka-aineen lannoituksesta ja ruokinnasta saakka.

Ihan kaikille yleisesti, osa kun tuntuu katselevan näitä asioita todella mustavalkoisesti. Olisi hauska tietää, miten vakavasti ihmiset suhtautuvat ilman pienhiukkasiin ja huoneilman radoniin yms. epäpuhtauksiin. Vai eikö niistä vain ole joku guru vielä puhunut?

Back
Ylös Bottom