Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Onko ruoka-ajoilla väliä treenin kannalta? Ja millos noi proteiini jauhot on tarkoitus ottaa? Oon ihan pihalla noista protskujauhoista. :D

Terve! Ei löytyny tolla söörtsillä mitää tästä.. Elikkäs olen nyt arponu tässä jo tovin että onko sillä mitään väliä dietillä onko ravinto nestemmäistä (esim. proteiinijuoma) vai kiinteää.. Siis suomeksi voinko laskea yhen protskujuoman (30g putua) välipalaksi?

Terve! Ei löytyny tolla söörtsillä mitää tästä.. Elikkäs olen nyt arponu tässä jo tovin että onko sillä mitään väliä dietillä onko ravinto nestemmäistä (esim. proteiinijuoma) vai kiinteää.. Siis suomeksi voinko laskea yhen protskujuoman (30g putua) välipalaksi?

Voit, kalorit on aina kaloreita eikä sillä ole merkitystä mistä ne ottaa tai jättää ottamatta. Tää lukee varmasti täällä tai täällä . Aina kummiskin painotetaan, että kalorit kannattais ottaa ruoasta.

Löysin nettiä selaillessa aika monta artikkelia, jossa sanottiin mikron tuhoavan ruuan ravinteet ja entsyymit. Onko tossa jotain perää? Joka aamu tulee puuro laitettua mikrossa, tuhoutuuko siitä nyt sitten kaikki ravinteet?

Minä löysin netistä artikkelin, että japanilainen (vai oliko kiinalainen) mies on tehnyt ihmispaskasta proteiinipihvejä :wtf:

Siis ainahan ruuan lämmittäminen tuhoaa jonkun entsyymin sieltä ja toisen täältä, mutta ei nyt sentään niitä kaikkia. Jos oikein HC olet niin voithan sen kauravesivellin kylmiltäänkin raakana vetää, mutta ei sillä käytännön kannalta ole kyllä vitunkaan väliä.

Vielä toinen kysymys. Bulkilla on hiilarit pyöriny siinä 240-260g paikkeilla, niin miten nuo kannattais ajoittaa? En oo sitä ennen kauheesti miettiny vaan syöny esim. Aamupala 60g, lounas 70, välipala 40, päivällinen 65g, ja iltapala n. 15g vai kannattaako tota edes mennä muuttamaan, jos se on tähänkin mennessä toiminut?

Jos homma toimii niin ei kannata muuttaa.
Ja ihan hyvinhän nuo on jaksotettu.

Onko ruoka-ajoilla väliä treenin kannalta? Ja millos noi proteiini jauhot on tarkoitus ottaa? Oon ihan pihalla noista protskujauhoista. :D

Tunnin sisällä ennen treeniä kannattaa syödä jotain helposti sulavaa välipalaa... ei mitään raskasta tai liian lähellä treeniä ettei tule ylös. Rahka tai proteiinisheikki ja sellaisen kanssa joku hedelmä esimerkiksi.

Tunnin - viimeistään parin sisällä treenistä kannattaa sitten syödä tukeva ateria, koska silloin ravinteet on parhaiten imeytymässä lihaksistoon.

Proteiinijauhoa ota treenin jälkeen palautusjuomassa.
Välipalojen yhteydessä sellaisia kannattaa juoda vain jos ei syö mitään proteiinipitoista... ykkös vaihtoehto pitäisi kuitenkin aina olla kiinteä ruoka.
Sen enempää niiden kanssa ei tarvi alkaa läträämään. Se riittää hyvin jos vaan palautusjuomassa ottaa protskujauhot (minä ainakaan en niitä sen enempää käytä).

Siis ainahan ruuan lämmittäminen tuhoaa jonkun entsyymin sieltä ja toisen täältä, mutta ei nyt sentään niitä kaikkia. Jos oikein HC olet niin voithan sen kauravesivellin kylmiltäänkin raakana vetää, mutta ei sillä käytännön kannalta ole kyllä vitunkaan väliä.

Ai mikron käyttö ei vaikuta ruokaan?

Ai mikron käyttö ei vaikuta ruokaan?

No eikös tuossa mun vastauksessa lue että VAIKUTTAA.
Joo-o, kyllä siinä niin lukee ...kuten aina kun aletaan ruokaa lämmittämään. Tapahtui se lämmitys sitten pannulla tai mikrossa tai nuotiossa.

...mutta ei todellakaan vaikuta niin paljoa, että se safka pitäisi jättää mikrossa lämmittämättä, vaan terveysvaikutusten takia. Minä ainakin olen aina tehnyt safkat valmiiksi seuraavalla päivälle ja ne duunissa mikrossa lämmittänyt ja hyvin on kasvanut liha tähänkin asti ja hengissä olen pysynyt.

Raakaravinto-paleo-luolamiesdietti-mormoonien on ihan turha tulla minulle huutelemaan...

No eikös tuossa mun vastauksessa lue että VAIKUTTAA.
Joo-o, kyllä siinä niin lukee ...kuten aina kun aletaan ruokaa lämmittämään. Tapahtui se lämmitys sitten pannulla tai mikrossa tai nuotiossa.

...mutta ei todellakaan vaikuta niin paljoa, että se safka pitäisi jättää mikrossa lämmittämättä, vaan terveysvaikutusten takia. Minä ainakin olen aina tehnyt safkat valmiiksi seuraavalla päivälle ja ne duunissa mikrossa lämmittänyt ja hyvin on kasvanut liha tähänkin asti ja hengissä olen pysynyt.

Raakaravinto-paleo-luolamiesdietti-mormoonien on ihan turha tulla minulle huutelemaan...

Onhan mikroaallot täysin luonnollinen tapa säteilyttää ruoan vesimolekyylejä.

mut mikro vaikuttaa ruokaan kyl vitusti enemmän ku muut lämmitysmenetelmät. Vaikka käytän kyllä itsekin mikroa, sillä se on miltei aina nopein ja helpoin tapa lämmittää ainakin edellispäivän ruoat.

Löysin nettiä selaillessa aika monta artikkelia, jossa sanottiin mikron tuhoavan ruuan ravinteet ja entsyymit. Onko tossa jotain perää? Joka aa

senpä takia en oo mikroa käyttänyt kohta 5 vuoteen kuin satunnaisesti jonkun pakasteen sulattamiseen, yleensä vieraille. :D

(terv. mrs ylireagoiva)

Miten papupurkkien protskumäärät oikein lasketaan?

Esim kidneypapupurkissa (gogreen) lukee paino 380 g, valutettuna 230 ja ravintosisältönä protskujen määrä 8 grammaa per satanen, niin onko tuo 8 grammaa per papujen paino vai per paketin valuttamaton paino?

Nyt sitten mielellään jonnin sortin lähteitä tuohon, että mikro olisi niin erityisen huono tapa lämmittää ruoka. Mitä ja miten se mikro niitä ravintoaineita tuhoaa sen enempää kuin muukaan lämmittäminen? Ja jos nyt jätetään ne tarinat ruokien bioenergiakentistä ym. seteistä väliin.

Mulle riitti todisteeksi se yksi testi jossa kasteltiin kahta samanlaista kukkaa, mutta toisen vesi käytettiin aina mikrossa. Kukka kuoli aika nopeasti.
Ja siihen päälle vielä kun miettii että miten hyvää voi mikroaallot ruoalle tehdä.

Jos mikro pilaa normaalin hanaveden niin hyvin niin mitähän se ruoalle tekee.

Miten papupurkkien protskumäärät oikein lasketaan?

Esim kidneypapupurkissa (gogreen) lukee paino 380 g, valutettuna 230 ja ravintosisältönä protskujen määrä 8 grammaa per satanen, niin onko tuo 8 grammaa per papujen paino vai per paketin valuttamaton paino?
papujen paino

Ottamatta sen kummemmin kantaa mikroaaltojen haitallisuudesta/haitattomuudesta ruoalle niin olipahan ^ surkea otanta tutkimuksessa.

100 kukkaa, joista 50:lle mikrolämmitettyä vettä ja 50:lle lämmittämätöntä niin voitaisiin saada jotain osviittaa olettaen, että sekä lämmittämättömän että lämmitetyn veden tarjoilulämpötilat olisivat samat kuten myös kaikki muut kukkien hyvinvointiin ja kasvuun vaikuttavat olosuhteet.

Ottamatta sen kummemmin kantaa mikroaaltojen haitallisuudesta/haitattomuudesta ruoalle niin olipahan ^ surkea otanta tutkimuksessa.

100 kukkaa, joista 50:lle mikrolämmitettyä vettä ja 50:lle lämmittämätöntä niin voitaisiin saada jotain osviittaa olettaen, että sekä lämmittämättömän että lämmitetyn veden tarjoilulämpötilat olisivat samat kuten myös kaikki muut kukkien hyvinvointiin ja kasvuun vaikuttavat olosuhteet.

En kirjoittanut tutkimuksesta, vaan yksittäisestä testistä.
Siitä ei voi vetää mitään johtopäätöstä, mutta aika pirun kova oli efekti mikrolla veteen.

Back
Ylös Bottom