Smith-laite salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥🔩 Smith-laite salilla 🔩💥

Meta description: Tehokas opas Smith-laitteen käyttöön: turvalliset perusliikkeet, lihaskohtaiset variaatiot ja vinkit voiman sekä lihasmassan maksimaaliseen...

Kiitoksia parille viimeiselle hyvin perustellulle vastaukselle... Etenkin wääntäjän posti sisälti juuri niitä pointteja joita halusin kuulla.

Ajatus siitä että alkaisin tekemään kyykyn, penkin ja mahdollisesti maven/SJMV:n on hieman omaa filosofiaa vastaan, sillä LUULEN että tukilihasten rasitus kävisi pitemmässä treenijaksossa liian pieneksi. Onko kuitenkaan näin, jos tukilihakset treenaa niille tarkoitetussa yksittäisessä apuliikkeessä ?

Voisi kyllä äkkipäätään epäillä, että mavea on HIEMAN luonnoton tehdä smithissä :wtf:

*EDIT*

Oho, Turisas olikin jo aiheesta maininnut. Eipä sitten mitään.

Omille välityksille en kyllä mavea saanut toimimaan, kun aikoinaan jouduin olosuhteiden pakosta smithissä vääntämään. Ei vaan pysty vetämään sääriä pitkin ylös, tangon joutui jättämään huomattavan irti kropasta eikä tehnyt hyvää kyllä tämä asento, selälle varsinkaan.

Ei vittu meinas henki lähtee...

Tänään tehdässäni kyykky 100kg:lla koko smith teline lähti liukumaan (ei keikkaamaan) lattiaa pitkin taaksepäin, jolloin koko painon rasitus alkoi kohdistumaan luonollisesti takaolkapäille ja eipä tuohon muu auttanut kuin päästä irti painoista ennen kuin käy pahasti. Samalla vedin rempulat josta selvisin säikähdyksellä ja kipeellä päällä (jonka löin tankoon).

Luulin että laitteen kiinnitys lattiaa kohden olisi ollut viallinen ja kävinkin kertomasta tästä kassalle ja he ottivat asian ylös. Muutaman minuutin kuluttua toinen henkilökuntaan kuulunut henkilö tuli tarkastamaan tilannetta ja kertoi että telineessä ei ole lattiakiinnitystä. Tekniikkani on ollut kuulema virheellinen tai minulla on ollut liikaa painoa(?). "smith telineessä et voi viedä jalkoja liian eteen koska silloin painoa kohdistuu pienen nojauksen myötä myös taaksepäin"

Siis mitä vittua ? Heti syyllistetään asiakasta ?
Juuri sen takia teenkin kyykkyä smithissä, se on turvallisempi selälle ja tasapainolle. Olen aina tehnyt samalla tekniikalla kyseisessä laitteessa ja ensimmäisen kerran kävi nyt näin. En sano että tekniikkani on virheetön(siinä on aina parannettavaa), mutta jos alla olevissa linkeissä kuvattu asento/työntökulma on väärä niin tuskin nuo kaverit sitä ammatikseen tekisivät:

http://hulkki.*********.fi/files/2009/01/utti_02012009.jpg
http://greenbd.info/video/PUHD-qPqfVI/Smithkyykky-leveä-MOV.html

Vastaavan tekniikan harrastajia löytyy varmasti paljon sillä rasituksen saa kohdistettua eri tavalla kuin kyykyssä pelkällä tangolla.
Vittu mitä paskaa, en tee enää ikinä tuolla salilla smithiä ennen kun ne telineet on lattiassa.

/Kiitos ja kumarrus, ymmärtäkää meikäläistä kun on pää kipee ja kerrotaan että koko episodi oli mun vika.

EDIT: Jahas, pakkis sensuroi linkin hulkin blogiin jossa hulkki vääntää siis smithiä. Sama kuva löytyy kun googlettaa smith kyykky (eka kuva)

Viimeksi muokattu:
Tohon tarkotukseenhan moni taitaa smithiä käyttää, koska asento on mahdoton vapaalla tangolla. Kyllähän sitä tietysti olettais, että salilla kutakuinkin kaikki laitteet ja telineet on kunnolla pultattu kiinni lattiaan, ja jos ei ole niin siitä on sitten varotettu jollain tavalla. Oletuksena tässä on mun mielestäni kuntosali tehnyt mokan, jos ei ollut edes mitään varoituslappua, mutta parempi tietysti aina ite tarkistaa vähän että miten se härveli on kiinnitetty, ennen kuin alkaa puskea sitä.

Kaikki laitteet missä liikutellaan isoja rautoja pitäis pultata aina lattiaan. Turha ihmetellä sitten jos laitteet salilla kaatuilee pitkin poikin tai liukuu.:D

Vaikka kyseessä onkin vanha thread, niin kysyn nyt kuitenkin tässä, kun en uuttakaan threadia viitsi tämän vuoksi tehdä, että mitenkäs tämä kapea penkki pitäisi oikein suorittaa? Olen vasta muutaman kerran ko. liikettä tehnyt, ensin vapaalla tangolla ja viimeksi eilen smithissä. Ojentajiin en tällä kuitenkaan saanut mitään tuntumaa, treeni taisi pikemminkin mennä kokonaan etuolkapäille.

Suoritustekniikka oli kädet kyljissä miltei kiinni ja tanko laskuun ylävatsan kohdalle, ja siitä punnerrus ylös. Eikö tämän kokolailla näin pitäisi mennä? Nostovaiheessa lihasjännitys ei kuitenkaan tuntunut kuin etuolkapäissä. Ojentajissa ei seuraavana päivänä (eli tänään) tunnu lainkaan siltä, että niitä olisi edes treenattu. Mitä teen väärin? Onko kenelläkään vinkkejä jatkoon? Vai tuleeko sitä keskittyä vain enemmän dippiin ja jättää kapea pois, kun en vaan osaa. :jahas:

Vaikka kyseessä onkin vanha thread, niin kysyn nyt kuitenkin tässä, kun en uuttakaan threadia viitsi tämän vuoksi tehdä, että mitenkäs tämä kapea penkki pitäisi oikein suorittaa? Olen vasta muutaman kerran ko. liikettä tehnyt, ensin vapaalla tangolla ja viimeksi eilen smithissä. Ojentajiin en tällä kuitenkaan saanut mitään tuntumaa, treeni taisi pikemminkin mennä kokonaan etuolkapäille.

Suoritustekniikka oli kädet kyljissä miltei kiinni ja tanko laskuun ylävatsan kohdalle, ja siitä punnerrus ylös. Eikö tämän kokolailla näin pitäisi mennä? Nostovaiheessa lihasjännitys ei kuitenkaan tuntunut kuin etuolkapäissä. Ojentajissa ei seuraavana päivänä (eli tänään) tunnu lainkaan siltä, että niitä olisi edes treenattu. Mitä teen väärin? Onko kenelläkään vinkkejä jatkoon? Vai tuleeko sitä keskittyä vain enemmän dippiin ja jättää kapea pois, kun en vaan osaa. :jahas:

Selkä kaarelle, vedä lapoja yhteen ja pidä olkapäät takana/alhaalla, äläkä työnnä niillä vaan pyri keskittymään puristamaan ojentajilla.

Selkä kaarelle, vedä lapoja yhteen ja pidä olkapäät takana/alhaalla, äläkä työnnä niillä vaan pyri keskittymään puristamaan ojentajilla.

Lavat pyrin pitämään kyllä takana, mutta täytynee kiinnittää ensi kerralla enemmän huomiota noihin olkapäihin. Nähtävästi kaikki työ tuli tehtyä nyt niillä.

Noh, ei muuta kuin uuteen nousuun, kaippa se tekniikka sieltä jossakin vaiheessa vielä löytyy.

Oisko vinkkejä tuohon smith-kyykkyyn kun vasen olkapää ei tunnu kestävän noita olkapehmusteita. Olkapäässä on kyllä jotain vikaa kun lonksuu tietyissä liikeradoissa, mutta eihän tuommosen päältä tulevan painon kuuluis rasittaa niveliä niin paljoa, pehmuste osuu kuitenkin osaltaan epäkkäällekkin. Jokaisen sarjan jälkeen olkapäätä pakottaa ja vihlasee hieman kun liikuttaa olkavartta. Kipu kyllä menee ohi about 10sek jälkeen mutta epäilyttää kun se on vaan tuossa toisessa ja jokaisen sarjan jälkeen. Varmin tapa ois tietysti pitäytyä noissa tankokyykyissä jotka ei tunnu missään, mut jos jollain on samaa ongelmaa niin vinkkejä on aina kiva saada, monipuolinen jalkatreeni on kuitenni aina parempi vaihtoehto :)

Smith on perseestä. Sen paremmin en osaa sitä sanoa. Siinä ei ole yhtään hyvää puolta miksi sitä kannattaisi tehdä.

Varmasti voimanhankintamielessä näin, mutta kehonrakennuksessa oikein hyödyllinenkin kapine joissakin liikkeissä. Esim ite oon tykänny tehdä välillä erilaisia kyykkyjä smithlaitteessa ja saanut siinä paljon paremman tuntuman kohdelihakseen kuin vapaalla tangolla. Samoin joitakin erilaisia punnerruksia tulee välillä smithissä tehtyä juuri sen takia ettei tarvitse keskittyä sen tangon paikan hakemiseen vaan voi keskittyä kohdelihaksen treenaamiseen. Toki teen paljon enemmän vapaalla tangolla ja muilla laitteilla, mutta joissakin jutuissa tuosta laitteesta on ainakin itselleni suuri apu.

Pitääpä kokeilla tuota smitissä kyykkäilyä, kun body mielessä salilla rullaillaan.

3. voimanostokyykky tanko alhaalla ja jalat leveällä (kisasyvyys)

Voimanostovariantti ei oikein istu polville pidemmän päälle, sen sijaan pohjakyykyt on polvien kannalta ok. Vaativat vain notkeat nilkat, jotka useimmilta puuttuu.

.

Eikös tämä nimenomaan säästä polvia? Rasite siirtyy enemmän lantioon kuin polviin. Mitä suoremmin kyykkää sen puhtaammin polvet ottavat 90asteen kulman ja siinä kulmassa kun menosuunta muuttu niin ymmärtääkseni rasittaa polvia kaikkein eniten.

Varmasti voimanhankintamielessä näin, mutta kehonrakennuksessa oikein hyödyllinenkin kapine joissakin liikkeissä. Esim ite oon tykänny tehdä välillä erilaisia kyykkyjä smithlaitteessa ja saanut siinä paljon paremman tuntuman kohdelihakseen kuin vapaalla tangolla. Samoin joitakin erilaisia punnerruksia tulee välillä smithissä tehtyä juuri sen takia ettei tarvitse keskittyä sen tangon paikan hakemiseen vaan voi keskittyä kohdelihaksen treenaamiseen. Toki teen paljon enemmän vapaalla tangolla ja muilla laitteilla, mutta joissakin jutuissa tuosta laitteesta on ainakin itselleni suuri apu.
Onkos sun mielestä kyykyn tekeminen sitten hyvä asia jos se tehdään niin että yksi kohdelihaksista on ns "pois pelistä". Voi miettiä onko ihmistä tarkoitettu tekemään niinkin luonnollista liikettä kuin kyykkyä ilman että joku tärkeä lihas osallistuu liikkeeseen. Jos sä haluut välttämättä eristää jotain lihasta niin mikset tee sitä kokonaan jollain liikkeellä jonka nimi ei ole kyykky?

Onkos sun mielestä kyykyn tekeminen sitten hyvä asia jos se tehdään niin että yksi kohdelihaksista on ns "pois pelistä". Voi miettiä onko ihmistä tarkoitettu tekemään niinkin luonnollista liikettä kuin kyykkyä ilman että joku tärkeä lihas osallistuu liikkeeseen. Jos sä haluut välttämättä eristää jotain lihasta niin mikset tee sitä kokonaan jollain liikkeellä jonka nimi ei ole kyykky?

Miksi tehdä se jollain muulla kun smith-kyykyllä, kun smith-kyykky on loistava siihen? Ja ei, hän ei tee kyykkyä, vaan hän tekee smith-kyykkyä. Vissi ero. Mun mielestä vapaalla painolla tehtävää kyykkyä ja smith-kyykkyä vois nimiensä puolesta verrata vaikka johonkin leg pressiin ja bench pressiin, molemmissa liikkeen nimi loppuu samaan sanaan, mutta liike ei ole läheskään sama, eikä edes haeta samaa lopputulosta.

Miksi tehdä se jollain muulla kun smith-kyykyllä, kun smith-kyykky on loistava siihen? Ja ei, hän ei tee kyykkyä, vaan hän tekee smith-kyykkyä. Vissi ero. Mun mielestä vapaalla painolla tehtävää kyykkyä ja smith-kyykkyä vois nimiensä puolesta verrata vaikka johonkin leg pressiin ja bench pressiin, molemmissa liikkeen nimi loppuu samaan sanaan, mutta liike ei ole läheskään sama, eikä edes haeta samaa lopputulosta.
No okei miksi luulette että smithissä se rasitus on enemmän toisilla lihaksilla verrattuna kyykkyyn? Koska smithissä tangosta otetaan tukea ja näin saadaan toisen lihaksen rasitus pienemmäksi liikkeen aikana, nyt voidaan sitten miettiä mitä se tekee esimerkiksi polville kun kaikki lihakset jotka tukee polvea ei toimi optimaalisella tavalla.

Itse tuli saliharrastuksen alussa tehtyä smith-kyykkyä, mutta onneksi sittemmin tulin järkiini, ja aloin kyykkäämään.

Olit bodari tai et, niin minusta kyykky kuuluu jokaisen treeniohjelmaan.

Itse tuli saliharrastuksen alussa tehtyä smith-kyykkyä, mutta onneksi sittemmin tulin järkiini, ja aloin kyykkäämään.

Olit bodari tai et, niin minusta kyykky kuuluu jokaisen treeniohjelmaan.

Minä en sitten ole kumpaakaa kun ei kuulu kyykky mun ohjelmaan, ei smithillä eikä muutenkaan. Prässi on se mitä itse teen.

Vuoden alusta alottekin kyykkäilemään takareidet pohkeisiin ja nyt on lanneselän särkyjä. Muuta syytä en oikein keksi, ainahan siitä on sanottu, että jossei liikkuvuus riitä, niin älä tee. Ilmeisesti lantion notkahdus ei siellä pohjassa hyvää tee :) Nyt joutuu itsekkin harkitsemaan, että alanko vääntämään hetkeksi hackia ja prässiä, sitten kyykkyä taas puolikyykkynä...

Heti kun salille menen, mistä Smithlaite löytyy, niin otan kyllä testiin.

Back
Ylös Bottom