Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

En tajua verokorteista mitään..

Olen työharjoittelussa maaliskuun loppuun asti, ja saan tästä palkkaa. Lisäksi minulla on osa-aikainen työpaikka ollut jo monta vuotta firmassa X, jossa jatkan taas harjoittelun jälkeen opiskelujen ohessa. Tilaanko molemmille työntantajille normaalin verokortin, vai pitääkö tänne harjoittelupaikkaan olla joku spesiaali, koska loppuu kohta?

Fysiikassa apua!

Kaasusäiliössä hapen massa on 6,0kg ja lämpötila on 16°C.
Kuinka paljon energiaa tarvitaan hapen lämmittämiseen 66°C:n lämpötilaan siten, että sen
a) paine b) tilavuus
pysyy vakiona?

a)c=Q/â–˛T*m
Q=c*m*â–˛T
Q=0,92kJ/(kg*K)*6,0kg*50K
Q=276kJ

Mihin tässä siis tarvittiin tietoa että paine on vakio? Osasin kyllä laskea :D

MUTTA kohta b), apua!?

Olen työharjoittelussa maaliskuun loppuun asti, ja saan tästä palkkaa. Lisäksi minulla on osa-aikainen työpaikka ollut jo monta vuotta firmassa X, jossa jatkan taas harjoittelun jälkeen opiskelujen ohessa. Tilaanko molemmille työntantajille normaalin verokortin, vai pitääkö tänne harjoittelupaikkaan olla joku spesiaali, koska loppuu kohta?

En osaa muuta neuvoo antaa kuin mee käymään tai soita verotoimistoon niin menee oikein.

Jos et saa molemmista duuneista samaan aikaan palkkaa, niin voit käyttää samaa verokorttia. Ruksi yhden tulorajan vaihtoehto ja kiikuta kortti nykyiseen harjoittelutyöpaikkaasi. Työsuhteen loputtua he merkitsevät korttiisi tulojesi määrän tältä vuodelta. Sitten, kun jatkat osa-aikaisessa työssäsi, viet saman kortin sinne.

Jos palkansaanti menee päällekkäin, voit käyttää sivutuloverokorttia toisessa paikassa (jolloin veroprosenttikin on suurempi), ja päätoimen verokorttia pääduunissasi. Jos taas haluat pyörittää useampaa samapalkkaista duunia samaan aikaan, kannattaa soittaa verotoimistoon ja tilata ns. freelancer-verokortit, joissa tuloraja jaetaan eri verokorttien kesken, ja pystyt käyttämään tavallista veroprosenttiasi.

Eli jos et ole uutta verokorttiasi osa-aikaiseen duuniin vielä toimittanut, niin veisin sen ensin harjoittelupaikkaan, ja käyttäisin samaa korttia vanhassa duunissa sen jälkeen.

Mikä on pulttijako Mitsubishi Lancerissä vm. 96? Se on tota koria jota on tehty vissiin 92->96. Vannetukun soveltuvuustaulukossa lukee 4x100, mutta monessa paikassa oon löytäny että ois 4x114,3. Löysin ton vannetukun linkin vasta äsken joten oon luullut kokoajan että se on toi 4x114,3 ja menin viime viikolla ostamaan sillää jaolla olevat kesävanteet. Osaisko joku sanoa tähän asiantuntevasti, kumpi se on? Luotettavammaltahan tommonen "virallinen" taulukko vaikuttaa ku jotku foorumit mut ei sitä koskaan tiiä..

Ainiin, vanteet on varastossa piilossa ja en viitsisi lähtäe sieltä hakemaan vain kokeillakseni...

Fysiikassa apua!

Kuinka paljon energiaa tarvitaan hapen lämmittämiseen 66°C:n lämpötilaan siten, että sen
a) paine b) tilavuus
pysyy vakiona?

a)c=Q/â–˛T*m
Q=c*m*â–˛T
Q=276kJ

MUTTA kohta b), apua!?
...

Fysiikassa apua!

a) paine b) tilavuus
pysyy vakiona?

a)c=Q/â–˛T*m
Q=c*m*â–˛T
Q=276kJ

MUTTA kohta b), apua!?

B)-kohta menee ihan samalla tavalla. Ominaislämpökapasiteetti vaan on vakiotilavuudessa pienempi (energiaa ei kulu kaasun laajanemiseen).

Mikä on pulttijako Mitsubishi Lancerissä vm. 96? Se on tota koria jota on tehty vissiin 92->96. Vannetukun soveltuvuustaulukossa lukee 4x100, mutta monessa paikassa oon löytäny että ois 4x114,3. Löysin ton vannetukun linkin vasta äsken joten oon luullut kokoajan että se on toi 4x114,3 ja menin viime viikolla ostamaan sillää jaolla olevat kesävanteet. Osaisko joku sanoa tähän asiantuntevasti, kumpi se on? Luotettavammaltahan tommonen "virallinen" taulukko vaikuttaa ku jotku foorumit mut ei sitä koskaan tiiä..

Ainiin, vanteet on varastossa piilossa ja en viitsisi lähtäe sieltä hakemaan vain kokeillakseni...

Menny editointiaika umpeen niin lisätään nyt vielä, että vannehaku.fi ilmoittaa jaoksi taas 4x114.3.

Jos et saa molemmista duuneista samaan aikaan palkkaa, niin voit käyttää samaa verokorttia. Ruksi yhden tulorajan vaihtoehto ja kiikuta kortti nykyiseen harjoittelutyöpaikkaasi. Työsuhteen loputtua he merkitsevät korttiisi tulojesi määrän tältä vuodelta. Sitten, kun jatkat osa-aikaisessa työssäsi, viet saman kortin sinne.

Jos palkansaanti menee päällekkäin, voit käyttää sivutuloverokorttia toisessa paikassa (jolloin veroprosenttikin on suurempi), ja päätoimen verokorttia pääduunissasi. Jos taas haluat pyörittää useampaa samapalkkaista duunia samaan aikaan, kannattaa soittaa verotoimistoon ja tilata ns. freelancer-verokortit, joissa tuloraja jaetaan eri verokorttien kesken, ja pystyt käyttämään tavallista veroprosenttiasi.

Eli jos et ole uutta verokorttiasi osa-aikaiseen duuniin vielä toimittanut, niin veisin sen ensin harjoittelupaikkaan, ja käyttäisin samaa korttia vanhassa duunissa sen jälkeen.

Hmm, oonkohan kohta kusessa.. :D tilasin nimittäin kaksi päätoimen verokorttia, molemmille työnantajille suoraan palkkakonttoriin. Eli nyt on kahdessa työpaikassa päätoimen verokortit prosentilla 14%, mutta toinen työsuhde loppuu parin kuukauden päästä. Noh eletään jännän äärellä ens vuoden jouluun!

EDIT: itse asiassa näinhän mää tein joulukuussa, kun harjoittelu alkoi: soitin verotoimistoon ja tilasin toisen päätoimen verokortin prosentilla 0 % sinne harjoittelupaikkaan, ja ei se täti siellä vastaankaan mutissut. Varmaan se siis onnistuu nuinkin.

Saako osuuspankin nettipalvelun kautta suljettua tilejä?

Voiko/kannattaako mennä "portsariksi" alaikäisten juhliin, jossa nautitaan alkoholia?
Lähinnä tässä mietityttää se, että minulla ei ole mitään lupia. Joudunko vastuuseen, jos siellä tapahtuu alaikäisten välillä jotain?
Onko tälläinen edes laillista?
Kertokaa vapaasti siis, onko yksinkertaisest järkevää.

Onko mahdollista saada kännykästä sim-lukitus pois? Oon lähdössä vuodeks Ausseihin ja hommaan paikallisen liittymän. Luuri on kytkykaupalla ostettu eli puhelimessa ei toimi mikään muu sim-kortti kuin kaupan mukana tullut. Ajattelin siis ihan operaattorilta kysyä, voisivatko poistaa lukituksen, mutta en usko, että onnistuu. Onko mitään muuta keinoa saada toinen sim-kortti toimimaan puhelimessa?

Back
Ylös Bottom