D-vitamiinista on mielipiteitä kyllä paljon. Itse taas kuulun leiriin joka ottaa koko viikon annoksen kahdessa osassa. Eli n.600-1000ug 4 päivän välein.
Miksi muuten näin? Onko tuosta jotain etua verrattuna siihen että nappaisi päivittäin?
Ainoa varma asia D-vitamiinin suhteen on varmasti se, että lähes kaikki tarvitsevat sitä lisäravinteena.
Näin se kyllä taitaa olla. Varsinkin Suomessa. Ja talvella.
Toinen lähes varma asia on (mielestäni) se, että nykyiset viralliset suositukset ovat useimmille ihan liian alhaiset.
Periaatteessa joo mutta mielestäni se tärkein juttu on nimenomaan tuo plasmapitoisuus. Jos se on yli 75nmol/l, tilanne on siltä osin hyvällä mallilla. Pidän esim. 100µg annosta melko suurena, enkä itse lähtisi ihan sokkona sellaista suosittelemaan.
D-vitskun haittavaikutuksista on monia mielipiteitä mutta voisin kuvitella että ne ilmenevät vasta pitkällä aikavälillä. Esim. kalsiumin imeytymisen vaikutus verisuoniterveyteen. Satun myös tietämään, että kohtapuolin pitäisi tulla ulos eräs jenkkitutkimus, jossa yli 100nmol/l plasmapitoisuus oli yhteydessä kohonneeseen flimmeririskiin. Näihin on kyllä hyvä vastata sillä, että aurinkoisilla alueilla elävät valkoihoiset ylittävät nämä rajat melko usein. Tosin, ehkä hieman yllättäen, puutostiloja tavataan myös päiväntasaajan leveyksillä, joten yksilöllistä vaihtelua löytyy sieltäkin.
Minä myös ihmettelen kovasti tuota Timon C-vitamiinisuositusta
1-3g on melkoisen iso haarukka ja itsekin toteat että yli 2g:n annoksella imeytyminen on onnetonta. Suosittelet vieläpä otettavaksi kovan treenin jälkeen, mikä ainakin minun käsittääkseni voi blokata treenin aiheuttamaa positiivista ROS-signalointia. Liittyen esim. insuliiniherkistymiseen. Pitää tässä hieman lukea kirjallisuutta ja palata asiaan.
Jos kokee, että supplementaatiota tarvii, 500mg/pv on jo aika hyvä määrä. Eikä treenin välittömässä läheisyydessä. Flunssan uhatessa voi hetkellisesti kokeilla suurempaa annosta lyhyemmän sairastelun toivossa.