Pakko vielä sohaista kerta kiellon päälle...
Edelleen, mitä on se ylimääräinen aerobinen ja millä tehoilla tapahtuvaa harjoittelua tuolla nyt tarkoitetaan? Miksi sen ylipäätänsä pitäisi olla lajiharjoituksista erillinen harjoitus? Ja jos onkin, missä menee se raja turhuuden ja hyödyllisyyden välissä ja millä perustein tuo raja arvioidaan?
Onko vaikkapa nyt nyrkkeilijälle ylimääräistä aerobista tehdä osana harjoitusta 6-12x3min varjopoksailua/säkkitreeniä/pisteitä aerobisilla tehoilla vaikkapa uuden tekniikan sisäänajamiseksi?
Tai lajiharjoituksista ihan erillisenä harjoituksena, onko voimanostajalle tunnin maastokävely peruskestävyys sykkeillä kaikin puolin hukkaan heitettyä aikaa vaikkapa peruskuntokaudella ja/tai stressijaksojen päätteeksi?
Ja kyllä, olen nuo Poliquinin artikkelit lukennut, mulle ei vain ole niistä selvinnyt mitä ja mitä ja millä tehoilla tapahtuvaa aerobista tarkoitetaan harjoituksilla, joilla nuita mainittuja vaikutuksia mahdollisesti tulee.
Varjo ja säkki ei ole ihan meikäläisen käsitys aerobisesta. Lyöminen kun on aika nopeeta puuhaa. Se on tekniikkaharjoittelua, vaikka se pysyisikin 100% aerobisella teholla (mitä ei tule tapahtumaan) niin se opettaa silti kriittisiä teknisiä taitoja.
Kävely on ainut aerobisen muoto mitä jopa suosittelen, varsinkin metsässä. Ja sekin siksi että ihmisten pitäisi olla enemmän luonnossa.
Yleensä kun puhutaan aerobisesta harjoittelusta niin se käsittää tasavauhtista aerobista. Juosten, crosstrainerilla, soutulaitteella etc etc.
Jos itse lajissa tapahtuu aerobista työtä niin so be it, voimaharjoittelua vaan päälle ihan jo kortisolin ja androgeenien takia.
Olen tätäkin kysynyt moneen otteeseen ilman vastausta; eli jos urheilija treenaa lajiaan vaikka 10-12h viikossa+voimaharjoittelut, ja mahdolliset anaerobiset EST:t päälle, niin tarvitseeko siihen lisätä vielä aerobista harjoittelua?
. Tämä toki lienee ihan väärä foorumi kestävyysharjoittelusta sen kummemmin puhua...