Vitamiinit ja mineraalit

No auttaa varmasti tunnetiloihin, psykoosilääke kun on. Esimerkiksi ihan peruslääke kaksisuuntaisen mielialahäiriön maniavaiheessa. No, ei sulla varmaan annokset ihan samaa kaliiberia ole...

Se on sinällään mielenkiintoista, että ihmisen elimistö ilmeisesti luonnostaan tarvitsee litiumia... Vähän niin kuin se tarvitsee magnesiumia.

Haven't been taking it too steadily. Maybe 1-2 every two days. Either way i feel like i have more control over my feelings and they never get out of control LitOr seems like a good life enhancer for most people including myself

Sitä vaan saadaan pirun minimaalisia annoksia. Itse vedän vain 5 mg päivässä ja se on kaukana toksisuudesta.

Itse tunnen oloni hieman siltä, että on kontrolloidumpi fiilis. Kieltämättä hyvin mielenkiintoinen aine.

Se on sinällään mielenkiintoista, että ihmisen elimistö ilmeisesti luonnostaan tarvitsee litiumia... Vähän niin kuin se tarvitsee magnesiumia.

Haven't been taking it too steadily. Maybe 1-2 every two days. Either way i feel like i have more control over my feelings and they never get out of control LitOr seems like a good life enhancer for most people including myself

Sitä vaan saadaan pirun minimaalisia annoksia. Itse vedän vain 5 mg päivässä ja se on kaukana toksisuudesta.

Itse tunnen oloni hieman siltä, että on kontrolloidumpi fiilis. Kieltämättä hyvin mielenkiintoinen aine.

Nuo lääkkeiden pitoisuudet ovat välillä 50-300 mg. Tämä on itse asiassa todella mielenkiintoinen aine. Mihin perustuu tuo väite, että ihminen tarvitsee luonnostaan litiumia? Täytyykin katsella löytyykö tutkimusdataa eroaako eri suolojen imeytyminen tai liukeneminen toisistaan.

Nuo lääkkeiden pitoisuudet ovat välillä 50-300 mg. Tämä on itse asiassa todella mielenkiintoinen aine. Mihin perustuu tuo väite, että ihminen tarvitsee luonnostaan litiumia? Täytyykin katsella löytyykö tutkimusdataa eroaako eri suolojen imeytyminen tai liukeneminen toisistaan.

Litiumille ollaan vissiin harkitsemassa ihan virallista saantisuositusta, joka on luokkaa 1mg/vuorokausi, joten näyttöä hyödyistä kyllä on.

http://www.puhdasruoka.fi/topic/222-litium/page__hl__litium__fromsearch__1

Tossa on englanniksi hyvää juttua koskien myös muita vitamiineja ja hivenaineita:

http://www.puhdasruoka.fi/topic/228-opas-vitamiini-ja-hivenainevalmisteista-kiinnostuneelle/

Tarkkana kannattaa olla ainakin E-vitamiinin, folaatin ja betakaroteenin osalta siitä, että käyttää mieluummin luontaista kuin synteettistä versiota. AOR:n Multi Basics 3 on esimerkiksi hyvä multivitamiini/-mineraali, jossa kaikki noi luotaisessa muodossa. Litium siitä tosin puuttuu, joten se pitää ottaa erikseen.

Perustele kolme viimeistä lausetta. Suurin osa ravintolisistä nimittäin pitää sisällään alfatokoferolia. En väitä, etteikö gammatokoferoli olisi muotona alfatokoferolia parempaa, mutta en sanoisi sitä haitalliseksi.

Elimistö nimittäin käsittääkseni imee paremmin sisäänsä nimen omaan alfatokoferolia, vaikka se ravinnossa onkin yleensä gammatokoferolina, niin joidenkin tutkimusten perusteella on epäilty alfatokoferolin suojaavan elimistöä liialta gammatokoferolilta, jonka on suurina annoksina todettu olevan toksinen joillekin valkosolutyypeille.

Halvat tuotteet sisältää pelkkää alfatokoferolia. Kannattaa käyttää parempia tuotteita. Esim. iHerbistä löytyy kunnollisia multivitamiineja ja E-vitamiinikomplekseja. E-vitamiinin saantiahan voi lisätä syömällä siemeniä ja pähkinöitä, niin ei tarvi pillereitä välttämättä. Suomessa heikosti saatavilla noita kunnollisia monivitamiineja ja E-vitamiineja.

Joo, alfatokoferoli poistaa muita muotoja tehokkaasti kropasta. Niitä on yhteensä neljä tokoferolia ja lisäksi on neljä tokotrienolia. Muistaakseni esim. gammaa pitäisi saada vähintään tuplasti alfaan verrattuna. Luontaisissa lähteissä E-vitamiini ei ikinä esiinny pelkkänä alfana. Tutkimuksissahan noilla alfatokoferolivalmisteilla on havaittu myös kaikenlaisia haittoja ja jopa kuolleisuuden lisääntymistä.

Indeed, supplementeissa muoto on yleensä foolihappo, kun ravinnossa sen on folaattina (tarkalleen ottaen sen polyglutamaatteina). Foolihappo pelkistyy elimistössä, mutta yleensä niin hitaasti, että sen kapasiteetti ei riitä. Siksi verenkiertoon jää usein hengaamaan muuttumatonta foolihappoa.

Paremmissa tuotteissa on folaatti metyloidussa muodossa. Esim. noissa AOR:n vitamiineissa on 5-methyltetrahydrofolate.

Liittyy varmaankin juuri vitamiinien liukoisuuksiin (D- rasva ja C- vesi), mutta voidaanko suoraan päätellä vitamiinin imeytymisestä elimistöön sen liukoisuuksista. Kyllähän ruuansulatuselimistö voi flaskata tota D-vitamiiniakin, niin ettei pääse edes verenkiertoon ja sitämyöten rasvakudokseen. Kuitenkin entsyymeillä, reseptoreilla, jne on todella suuri merkitys eri aineiden pääsyyn verenkiertoon.

D toimii tutkitusti viikkoannoksena täysin yhtä hyvin kuin päivittäin otettuna, jos mitataan veren D25-tasoa. Jopa kerran kuukaudessa otettuna se toimii vielä kohtalaisesti.

Tämä koskee vain D3-vitamiinia. D2 ei vissiin toimi kovin hyvin suurina kerta-annoksina.

Kiitos tiedoista! :)

Tällä hetkellä käytössä on Obsidan, jota ostin viimeksi Suomessa käydessäni. Olen kokeillut Hemojern & Aminojern tuotteita ja sairaanhoitajan vinkistä ostin vielä Ferroduretter nimistä rautaa (en tiedä löytyykö samoja tuotteita Suomesta). Obsidania olen ottanut nyt sen yhden tabletin vrk. Lääkärini kanssa sovittiin, että katsellaan ensi vuoden puolella verikokeita jälleen ja tilannetta uudelleen.

Ruokavalioni on pääsääntöisesti VHH-linjaa arjessa, lihan osuutta olen yrittänyt lisätä ja vähentää turhaa maitotuotteiden käyttöä. Syömiseni on kuitenkin valitettavasti hyvin epäsäännöllisiä vuorotyön takia.

Syitä pohdittiin viimeksi, varmaan monen tekijän summa tässä tapauksessa, menkat ja lisääntynyt jatkuva nenäverenvuoto, yhdistettynä laihdutukseen viime vuoden puolella ja ahkeraan liikkuntaan. Erikoislääkärille pitäisi päästä helmikuussa nenäverenvuodon takia, ongelma on täysin toispuoleista ja oireilee limakalvojen jatkuvana kuivumisena/ärtymisenä ja verenvuotona. Kosteuttavat nenäsuihkeet vähän auttaa, mutta eivät tunnu poistavan vaivaa kokonaan.

Tarkoitatko tuolla viimeisellä kysymyksellä, että onko rehuilla ja kuiduilla negatiivista vaikutusta vitamiinien yms. imeytymiseen, vai ylipäätään negatiivisia vaikutuksia?
Lähinnä noiden vitamiinien ja hivenaineiden imeytymiseen. Kuitenkin runsas kahvisten ja kuitujen syönti nostaa suolistossa olevaa massaa/volyymia, joka johtaa nopeampaan kiertoon ja siten kaikki ruuansulatusentsyymit ei välttämättä ehdi vaikuttaa.

Entäs kun puhutaan että kalsium estää sinkin imeytymistä, johtuen niiden samanlaisesta kemiallisesta luonteesta. Mutta parantaako D-vitamiini myös sinkin imeytymistä ja käyttöönottoa, vai onko tämä vaan kalsiumilla luustossa.

Onko sillä väliä missä vaiheessa päivää sitä nappailee näitä vitamiineja? Magnesiumin kohdalla oli että joitain väsyttää joten ehkä iltasella parempi ottaa, mutta lähinnä tarkotin sitä että voiko nämä kalaöljyt, c-vitamiinit, sinkit yms. heittää heti aamusta läskiin vai onko parempi ripotella pitkin päivää?

Käsittääkseni naudanlihassa on paljon hemirautaa. Jos haluaa saada rautatasoja korkeammaksi, niin vetää naudanjauhelihaa päivittäin sellaiset 400 grammaa ainakin...

Kiitos tiedoista! :)

Tällä hetkellä käytössä on Obsidan, jota ostin viimeksi Suomessa käydessäni. Olen kokeillut Hemojern & Aminojern tuotteita ja sairaanhoitajan vinkistä ostin vielä Ferroduretter nimistä rautaa (en tiedä löytyykö samoja tuotteita Suomesta). Obsidania olen ottanut nyt sen yhden tabletin vrk. Lääkärini kanssa sovittiin, että katsellaan ensi vuoden puolella verikokeita jälleen ja tilannetta uudelleen.

Ruokavalioni on pääsääntöisesti VHH-linjaa arjessa, lihan osuutta olen yrittänyt lisätä ja vähentää turhaa maitotuotteiden käyttöä. Syömiseni on kuitenkin valitettavasti hyvin epäsäännöllisiä vuorotyön takia.

Syitä pohdittiin viimeksi, varmaan monen tekijän summa tässä tapauksessa, menkat ja lisääntynyt jatkuva nenäverenvuoto, yhdistettynä laihdutukseen viime vuoden puolella ja ahkeraan liikkuntaan. Erikoislääkärille pitäisi päästä helmikuussa nenäverenvuodon takia, ongelma on täysin toispuoleista ja oireilee limakalvojen jatkuvana kuivumisena/ärtymisenä ja verenvuotona. Kosteuttavat nenäsuihkeet vähän auttaa, mutta eivät tunnu poistavan vaivaa kokonaan.

En puutu tuohon rautavalmisteen annosteluun, koska lääkäri on antanut sulle ohjeet ja tietää tilanteesi paremmin. Itse voit tosiaan vaikuttaa ruokailuilla ja c-vitamiineilla tuohon raudan imeytymiseen.

Vuorotyö on ihan kannikasta ja siitä ei elimistölle seuraa mitään hyvää. Noiden rautavalmisteiden perusteella asut jossain Tanskan diipeissä? Jos teet vuorotyötä, niin oletko ehkä hoitsu? Ei työpaikalla sinänsä merkitystä ole, mutta naisena kannattaa varoa erityisesti vuorotyöstä johtuvaa kohonnutta rintasyövän riskiä. Muista sairauksista puhumattakaan...

Oletko kokeillut tuohon nenäverenvuotoon ja/tai limakalvojen kuivumiseen A-vitamiinitippoja tai suihketta? Suosittelen kokeilemaan.

Onko sillä väliä missä vaiheessa päivää sitä nappailee näitä vitamiineja? Magnesiumin kohdalla oli että joitain väsyttää joten ehkä iltasella parempi ottaa, mutta lähinnä tarkotin sitä että voiko nämä kalaöljyt, c-vitamiinit, sinkit yms. heittää heti aamusta läskiin vai onko parempi ripotella pitkin päivää?

Yleisesti ottaen ei, mutta esim. tuo C-vitamiini kannattaa jakaa pitkin päivää pienempiin annoksiin. Suurempi merkitys imeytymiseen on noilla imeytymistä haittaavilla ja edistävillä tekijöillä (taulukosta, tosin sekään ei ole täydellinen).

Kiitos paljon hyvästä ketjusta ja tiedoista! :)

Miten on raudan laita, syön tällä hetkellä raudanpuuteanemiaan lääkärini ohjeistuksella 100mg rautatabletteja, kannattaako niiden kanssa alkaa syömään c-vitamiinia lisänä vai riittääkö esim. ihan tuoremehu ja hedelmät? Tähän asti olen ottanut mehun kanssa, joskus myös vähän syönyt jotain jotta ei tulisi niin paljon sivuoireita tuosta raudasta, vältellen parhaani mukaan kuitenkin noita imeytymistä heikentäviä ruokia/juomia. Sivuoireita ja turvotusta olen saanut kaikista kokeilussa olleista rautavalmisteista.

Anemia huomattiin kesällä, mutta en ole vieläkään oikein saanut rauta-arvoja nousemaan, hemoglobiini oli jo viime mittauksissa raja-arvon yläpuolella, seerumin ferritiini arvo kuitenkin edelleen selkeästi alle (vain 8 µg/l). Toinen asia mitä mietin, onko tuolla raudanpuutteella mitään vakavampia pitkäkestoisia seurauksia tai muita seikkoja mitä pitäisi ottaa huomioon? Tähän asti omat oireeni on olleet niin lieviä (tai ehkä olen ollut sen verran tottunut niihin), etten edes huomannut koko asiaa, vaan anemia tuli ilmi ihan normaalissa lääkärintarkastuksessa.

Jos sun hemoglobiini on normaali --> ei anemiaa. Ferritiini kuvaa rautavarastoja ja jos se on alhaalla niin sulla ei ole tilanne täysin normaali vielä ja riski anemisoitua säilyy vielä (runsaat kuukautiset, keliakia, huono ravinto?). Yleisesti pari kk kestää, että Hb normalisoituu ja yhteensä 6kk, että on vielä varastotkin ok. C-vitamiini mahdollisesti parantaa raudan imeytymistä, että kannattaahan sitä koittaa. Vakavimpiin seurauksiin nyt voisi kuulua sydämen vajaatoiminta, mutta jos sulla on normaalirajoissa jo Hb niin ei mitään hätää.

edit. jaah sulla oliki toisessa postissa jo listailtuna noita...
edit2. jaah noihin olikin jo myös vastattu :D

Indeed, supplementeissa muoto on yleensä foolihappo, kun ravinnossa sen on folaattina (tarkalleen ottaen sen polyglutamaatteina). Foolihappo pelkistyy elimistössä, mutta yleensä niin hitaasti, että sen kapasiteetti ei riitä. Siksi verenkiertoon jää usein hengaamaan muuttumatonta foolihappoa.

Se on sitten eri asia tarvitseeko folaattia lisää, kun sitä tulee ruoasta aika hyvin. Jos syö maksaa, papua, täysjyväviljaa, kasviksia ja hedelmää, niin en itse näe mitään syytä. Ellet ole raskaana. Tai alkoholisti. Tai syöpälääkityksessä. Toisaalta, kovin toksinen tämä ei ole, joten jokainen saa laittaa rahansa mihin tahtoo…

Ja ton linkin mukaan Harvardi suosittelee foolihappolisää kaikille, vaikka sitä lisätään USAssa jauhoihin. No, jospa amerikkalainen syö niin huonosti, että sitä ei vaan ruoasta tule tarpeeksi. Ja kun foolihappo btw tuhoutuu kuumentamisen seurauksena, niin mitä järkeä sitä on lisätä jauhoihin?

Nyt vähän kaipaisi sulta ja hivemindilta selvitystä lisää. Foolihappo ja folaatti on sama aine mutta eri protolysoitumisasteella. Ja verenkierrossa olevan muodon määrä riippuu lähinnä pH:sta. Vähän tuntuisi tulevan nyt muutenkin tässä ketjussa mutuheittelyä jonkin verran hivemindilta ym. tolosen/poliquinin juttuihin viittaavilta nimimerkeiltä...

Tuosta annostelusta olen kyllä samaa mieltä, että ehkä se lisäravinteena on melkosen turha... Ellei ole noita Timon mainitsemia tiloja/lääkityksiä. Mietin vain kun normaali-ihmisellä maksan folaattivarastot riittävät muutamaksi kuukaudeksi normaaliravinnolla niin mitä helvettiä tekee lisäravinteena sillä...

En puutu tuohon rautavalmisteen annosteluun, koska lääkäri on antanut sulle ohjeet ja tietää tilanteesi paremmin. Itse voit tosiaan vaikuttaa ruokailuilla ja c-vitamiineilla tuohon raudan imeytymiseen.

Vuorotyö on ihan kannikasta ja siitä ei elimistölle seuraa mitään hyvää. Noiden rautavalmisteiden perusteella asut jossain Tanskan diipeissä? Jos teet vuorotyötä, niin oletko ehkä hoitsu? Ei työpaikalla sinänsä merkitystä ole, mutta naisena kannattaa varoa erityisesti vuorotyöstä johtuvaa kohonnutta rintasyövän riskiä. Muista sairauksista puhumattakaan...

Oletko kokeillut tuohon nenäverenvuotoon ja/tai limakalvojen kuivumiseen A-vitamiinitippoja tai suihketta? Suosittelen kokeilemaan.

Juu, Tanskassa asun, työpaikkana teollisuuslaboratorio. Vuorotyöstä on kertynyt useamman vuoden kokemusta, sekä yhdessä vaiheessa tein puolitoistavuotta vakituista yötä, käytännössä elin sen koko ajan täysin yörytmissä. Vaikutukset kyllä huomaa elimistössä, monellakin tapaa. Ainakin hormoonitoimintaa pistää sekaisin, samoin nukkumiset, aineenvaihdunnan ja syömiset. Välillä sitä on aika zombie, tosinaan taas ei väsyttäisi millään ja on ihan ylipirteä. Onneksi liikunta auttaa paljon, tarpeeksi pitään kun vaikka juoksee aamuyön tunteina, niin kyllä jossain vaiheessa yleensä alkaa väsyttää. :D Työkaverin taistelua rintasyöpää vastaan tuli seurattua läheltä ja sen myötä riskeistäkin tuli käytännössä hyvin tietoiseksi, valitettavasti tällä kertaa syöpä voitti. Alan vaihto on suunnitteilla..

Nenäsuihkeet auttaa ja ahkerasti tulee käytettyä, kokonaan ei vaan tunnu saavan vaivaa pois millään. Ongelman toispuoleisuuden takia sain lähetettä eteenpäin, oire joka on hyvä tarkistaa, omalääkärini mukaan.

Nyt vähän kaipaisi sulta ja hivemindilta selvitystä lisää. Foolihappo ja folaatti on sama aine mutta eri protolysoitumisasteella. Ja verenkierrossa olevan muodon määrä riippuu lähinnä pH:sta. Vähän tuntuisi tulevan nyt muutenkin tässä ketjussa mutuheittelyä jonkin verran hivemindilta ym. tolosen/poliquinin juttuihin viittaavilta nimimerkeiltä...

Minulla ei ole mutuheittelyä ainakaan. Kaiken olen lukenut luotettavasta lähteestä. Foolihappojuttuakin olen aiemmin tutkinut. Foolihapolla tosiaan on havaittu mahdollisia negatiivisia vaikutuksia.

Tässä on tutkimus, jossa foolihappo lisäsi eturauhassyövän riskiä, mutta luontainen folaatin saanti ravinnosta vähensi sitä, mikä tosin saattoi luontaisen folaatin kohdalla johtua muista asioista kuin folaatista itsestään. Kannattaa syödä vihreitä lehtikasviksia joka päivä. :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2657096/?tool=pmcentrez

In conclusion, this clinical trial provides evidence that daily supplementation with 1 mg of folic acid was associated with an increased risk of prostate cancer. It is unclear why dietary and plasma levels among nonmultivitamin users may be inversely associated with risk. These findings highlight the potentially complex role of folate in prostate carcinogenesis.

Folate supplementation in the trial was in the form of folic acid, a fully oxidized, monoglutamyl form of folate that may differ in its effects from the natural reduced and methylated forms (mostly 5-methyl tetrahydrofolate). Folic acid is more bioavailable than natural sources (20); natural folates exist as polyglutamates that are hydrolyzed to monoglutamates in the small intestine and then polyglutamated in peripheral cells (21).

Back
Ylös Bottom