Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ruvennut kiinnostamaan tämä, alkuun ihan testausmielessä.

Treeniajat vaihtelee sen verran paljon että luultavasti helpoimmaksi tulee toteuttaa viikottainen 24-36h paasto. Satunnaisia paastoja ollut siellä täällä mutta jos tästä yrittäisi saada vähän toistuvamman tavan. Kokeiluun menee ehdottomasti.

Ruvennut kiinnostamaan tämä, alkuun ihan testausmielessä.

Treeniajat vaihtelee sen verran paljon että luultavasti helpoimmaksi tulee toteuttaa viikottainen 24-36h paasto. Satunnaisia paastoja ollut siellä täällä mutta jos tästä yrittäisi saada vähän toistuvamman tavan. Kokeiluun menee ehdottomasti.

Mitä meinaa viikottainen paasto?

http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Voisiko joku sanoa mitä tässä tekstissä sanotaan suomeksi tuosta pämppäämisestä? Ihan vaan pähkinänkuoressa? Ärsyttää kun ei osaa englantia suunnilleen yhtään mutta tekis mieli lukea koko leangains blogi läpi. Kai se on ruettava enkkua opiskelee...

Lyhyesti vapaa suomennos menee jota kuinkin näin:

-jos aiot juoda kyseisenä päivänä, kato että rasva ja hiilari saanti on vähäistä tälle päivälle mutta protskuu reilusti vähä rasvaisista lähteistä.
-hyviä juomia tähän tarkotukseen on vähäkaloriset juomat, viinit ja väkevät (konjakit, viskit, vodkat jne.)

ja sit pähkinänkuoressa tähän tiivistys että kohtuukäyttö satunnaisesti ei haittaa, poistaa parhaimmassa tapauksessa nestepöhöä koska alkoholihan on diureetti.

itse käytän joskus 2-3 olutta (siis puhutaan nyt kerran 1-2kk aikana, ei oikein maistu tuo alkoholi) enkä ole tämän huomannut haittaavan millään tavalla, ei tule läskiä eikä vaikuta seuraavan päivän treeniin millään tapaa.

mä nyt lisään tähän samaan viestiin mun omia kokemuksia ja ajatuksia IF:stä ja leangainsista. kun alotin tän siitä on nyt 3kk niin ensimmäiset 2-3 viikkoo oli ihan kauheat. se ettei aamusin saanut syödä tuntui kidutukselta ja myöskin ateria määrien rajoittaminen. tämän kärsimys ajan jälkeen huomasinkin ettei tätä tuskaa aamuisin enää ole ollut, ruoka maistuu todella hyvin ja pystyy syömään aivan käsittämättömiä määriä ruokaa kerralla! :)

olin ensimmäiset 2kk vhh-tyylillä koska halusin nopeesti kertynyttä läskiä pois ja nyt viimeisen kk olen toteuttanut tätä leangainsin hiilarien syömistä treenipäivinä. ainiin ja olen koko tämän ajan käyttäny tuota bcaa. tuona vhh-aikana treenauksesta loppui puhti muutaman viikon jälkeen tyystin, ja tämän johdosta olen pitäny tähän asti huijauspäiviä vetämällä kohtuullisesti hiilarimättö päiviä n. 1-2 krt viikossa. nyt viimeisen kk aikana kun olen toteuttanut tätä hiilarien syömistä treenipäivinä ja muuttanut treeniä leangainsin suosituksen mukaiseksi eli 2-3 sarjaa vähän toistoja raskailla painoilla niin on treeni on kulkenut aivan eri tavalla.

mun mielestä tää on aika huikee systeemi kun rasvaa on lähtenyt ja tulokset noussut. vaikka aloittelija olenkin näissä hommissa niin tää on toiminut mulle paljon paremmin kun se perinteinen bulkkausmassailu.

saakohan tästä nyt mitään selvää, kofeiinihöyryissä kirjoittelen tätä näin aamutuimaan.:hyper:

Kiitti suomennoksesta! :nolo: Ei tuota itsekkään tule juotua usein mutta täytyy jo valmistautua kun uudenvuoden pirskeissä kuitenkin tulee varmaan sivistyneesti parit otettua.
Mukavaa että sinullakin on hyviä kokemuksia leangainsista. Itsekin nyt pari viikkoa tällä ollut ja tulokset nousee. Hiilarit on ajoitettu treenipäiville ja recompilla mennään. Tähän mennessä tuntunut erittäin hyvälle ja luulen että tämä on se toimivin tyyli kaikista näistä dieeteistä millä on viimeisen vuoden aikana tullut itseensä kidutettua. Ensi viikolla varmaan muutan itsekin tuohon RPT tyylin treenailun. Parasta tässä kuitenkin on että saa syödä ittesä ihan kunnolla kerralla täyteen eikä mitään hiiren annoksia puputtaa pitkin päivää.

Viimeksi muokattu:
Olen aloittelemassa IF -kokeilua, tarkoitus olisi hieman pudottaa rasvoja. Muutama asia mietityttää; onko paaston pituus 16 h kiveen hakattu, eli haittaako jos paaston pituus vaihtelee vaikkapa 14-18 h välillä? Olen vuorotyössä ja on vaikea treenejä järjestää säännöllisiin aikoihin joka päivälle. Onko merkitystä jos on jokapäivä miinuksilla, myös treenipäivinä? Paaston jälkeen ruoan ahtaminen hieman tökkii, ainakin isoja määriä on vaikea ahtaa yhdeltä istumalta, treenin jälkeen. "Puhtaasta" ruoasta 1000 kaloria on välillä työn alla. Sitten vielä, onko hiilareita pakko ahtaa reippaasti, voisiko kyseistä ruokavaliota soveltaa VHH- tyylisesti, eli painottaisi protskuun, myös treenipäivinä.

Olen aloittelemassa IF -kokeilua, tarkoitus olisi hieman pudottaa rasvoja. Muutama asia mietityttää; onko paaston pituus 16 h kiveen hakattu, eli haittaako jos paaston pituus vaihtelee vaikkapa 14-18 h välillä?

Tuskin haittaa. Pääasia on toteuttamisen helppous

Onko merkitystä jos on jokapäivä miinuksilla, myös treenipäivinä?

Eipä oikeastaan, rasva palaa vaan nopeammin. Viikkokaloreita kannattaa laskea, jos haluaa laskea teoriassa rasvanpolton vauhtia

Paaston jälkeen ruoan ahtaminen hieman tökkii, ainakin isoja määriä on vaikea ahtaa yhdeltä istumalta, treenin jälkeen. "Puhtaasta" ruoasta 1000 kaloria on välillä työn alla. Sitten vielä, onko hiilareita pakko ahtaa reippaasti, voisiko kyseistä ruokavaliota soveltaa VHH- tyylisesti, eli painottaisi protskuun, myös treenipäivinä.

Syömään tottuu jos vaan haluaa. Suosittelen kuitenkin pitämään annoskoon kurissa ja mieluummin lisäämään aterioiden määrää. Tässä touhussa voi käydä niin, että mikään annos ei enää riitä, kun tottuu koko ajan isompiin.

Hiilaritankkaus treenin jälkeen on ainakin leangainsin perusperiaatteita, mutta kylläpä nuo VHH:llakin tätä toteuttavat. Tuloksista en sitten mene takuuseen. Itse olen tämän myötä pystynyt hölläämään ainakin yltiöpäisen proteiininsyömisen kanssa, dieetillä välipäivinä tulee välillä 1,5g/kg ja treenipäivinä n.2g/kg eikä vielä ole vaikuttanut mihinkään.

Itsekin olen nyt aloittanut Leangains-kokeilun. Ensimmäistä viikkoa mennään ja hyvältä tuntuu. Keho tottuu nopeasti pätkäpaastoon, eikä päätäkään enää päivällä särje. Treenaan paastotilassa, 30min ennen treeniä Bcaa huiviin. Kiristely tavoitteena, treenipäivät olen ollut n. 10% plussalla ja välipäivinä 30-40% miinuksilla. Viitsitkö beginner laittaa ohjelmaa näytille, millä treenaat? Itse olen nyt vetänyt RPT tyylillä: MA: Mave ja lisäpainoleuat KE: Penkki, pystäri seisten ja PE: Kyykky. Tuntuu vaan niin kovin vähältä, vaikka ihan täysiä vetääkin.

1:
Etukyykky RPT 3x6-10
1 jalan prässi RPT 2x5-8
Pohkeet RPT 3x6-15

2:
Vinopenkki RPT 3x6-10
Penkki RPT 2x5-10
Dippi lisäpainoilla RPT 3x4-12

3:
Maastaveto/räkkiveto RPT 2x5-8
Leuat lisäpainoilla RPT 3x4-8
T-takosoutu (rintatuellinen) 2-3x5-6
Pystypunnerrus kp RPT 2x5-12

Vatsaa pari-kolme sarjaa jalka- tai rintatreenin yhteydessä. Toistoalue on joissain liikkeissä aika laaja, varsinkin pohkeiden kanssa menen sen verran fiilispohjalla että saatan lisätä kolmessa-neljässä viikossa reippaastikin painoa kierron ekan viikon painoihin. Myös käsipainoliikkeet (tällä hetkellä siis pelkkä pystypunnerrus) menee melko reippaalla tiputuksella ja sitten otetaan kunnolla toistoja lisää tokaan sarjaan. Joka 4. tai 5. viikko on yleensä kevyempi.

Tuo on kyllä todella toimiva ohjelma dieetillä, jatka vaan rohkeasti. Voi tuonne jotain raskaita vatsaliikkeitä ja pohkeita heittää väliin tai mitä muuta nyt sattuu keksimään, mutta sulla on erittäin hyvä perusrunko tuossa. Äläkä riko ittees, jää tehokkaimmat liikkeet muuten tekemättä

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Itse olen tämän myötä pystynyt hölläämään ainakin yltiöpäisen proteiininsyömisen kanssa, dieetillä välipäivinä tulee välillä 1,5g/kg ja treenipäivinä n.2g/kg eikä vielä ole vaikuttanut mihinkään.

Onkos tuosta liiallisesta proteiinin määrästä liiemmin haittaa? Itse olen rajoittanut hiilarin saannin melkeimpä kokonaan treeninjälkeiseen ateriaan nii treenipäivinäkin tulee protskua nyt 3xpainokilo eli suurinpiirtein 240g. Ja välipäivinä taas suunnilleen 150g. Kannattaako noita kaikkia hiilareita edes ajoittaa tuohon treenin jälkeiseen ateriaan? Nimittäin meikällä on ainakin ihan reilun kokonen ollut tuo ateria kun tyyliin 300g hiilareita tulee syötyä yhdellä aterialla:D. Tullut jonkunlainen hiilarikammo tässä viimeisen vuoden aikana vhh dieettailun myötä nii en oo sitä uskaltanu muille aterioille lisäillä.

RPT nyt kävis muuten järkeen, mutta eikös se ole vaan normaali nouseva ja laskeva pyramidi kun lämmittelyt otetaan huomioon? Jos työsarjat on esim. 6x100kg 8x90kg ja 10x80kg, niin lämmittelyksi pitää olla esim. 6x40kg 6x60kg ja 6x80kg.

Proteiinista voi sanoa sen verran että mitä enemmän aminohappoja kroppa saa kiertoon niin sitä enemmän se käyttää niitä hyväkseen, eli jos vetää just jonkun 3g/painokilo niin siinä menee protskua myös hukkaan kun sitä aletaan käyttämään normaalissa aineenvaihdunnassa. Kyllä siitä ylimääräsestä proteiinista on myös hyötyä mutta jos syö esim 3g/painokilo niin sitten se melkein pitää pitää koko ajan siinä 3 grammassa.

"Puhtaasta" ruoasta 1000 kaloria on välillä työn alla.

mun mielestä tää on taas niin helppoo että joutuu oikeesti laskee päivän kalorit ettei mee yli, ite oon oikeestaan koko ajan miinuksella ja sit vedän n. 1-2 viikon välein reilummin. mulle on toiminu hyvin, läskii lähteny ja tulokset noussu.

tosta ruoasta vielä että esim. tällanen satsi ruokaa:

perinteinen pastasoosi puhtaista luomuaineksista jos ajatellaan yhtä annosta
200g jauheliha 17%
juustoraastetta vaikkapa 25g
sit jos haluu olla vhh ja korvata pastan niin vetää raejuustoa (laskettu raejuustolla 200g ingman 2.0%)

911kcal p93g hh5,5g r59g

en oo laskenu tähän kastikkeeseen käytettävää voita jauhoa mukaan eli niistäki tulis vielä

ja jos tän huuhtelee vielä punaisella maidolla alas niin tästä tulee reilusti 1000kcal

tää oli ihan vaan esimerkki miten helposti saa kotiruoalla mätettyy :)
treenipäivinä sit vetää noi kalorit rasvojen sijaan hiilareista

Onkos tuosta liiallisesta proteiinin määrästä liiemmin haittaa? Itse olen rajoittanut hiilarin saannin melkeimpä kokonaan treeninjälkeiseen ateriaan nii treenipäivinäkin tulee protskua nyt 3xpainokilo eli suurinpiirtein 240g. Ja välipäivinä taas suunnilleen 150g. Kannattaako noita kaikkia hiilareita edes ajoittaa tuohon treenin jälkeiseen ateriaan? Nimittäin meikällä on ainakin ihan reilun kokonen ollut tuo ateria kun tyyliin 300g hiilareita tulee syötyä yhdellä aterialla:D. Tullut jonkunlainen hiilarikammo tässä viimeisen vuoden aikana vhh dieettailun myötä nii en oo sitä uskaltanu muille aterioille lisäillä.

Porukka aina kyselee, onko liiasta proteiinista haittaa. Liika mikä tahansa on aina vähintäänkin turhaa, ellei haitallista. Kyse on siitä, mikä on liikaa. Noin yleisesti uskaltaisin mututuntumalla linjata, että 2,5g/rasvaton painokilo riittää päivänä kuin päivänä. Tämä tietää sitten rasvaisemmille ukoille painokiloon verraten pieniä määriä. Eihän se rasvakudos proteiinia tarvitse.

Olet siis n.80kg, kuten minäkin. Välipäivänä lasken yleensä minimiksi 120g ja treenipäivinä 160g. Proteiini toki lisää kylläisyyttä, joten siltä kantilta korkeat määrät ovat käytännöllisiä.

300g hiilaria päivässä ei ole hiilarikammoa :)

RPT nyt kävis muuten järkeen, mutta eikös se ole vaan normaali nouseva ja laskeva pyramidi kun lämmittelyt otetaan huomioon? Jos työsarjat on esim. 6x100kg 8x90kg ja 10x80kg, niin lämmittelyksi pitää olla esim. 6x40kg 6x60kg ja 6x80kg.

Eihän toki. Lämmittely on yksilöllistä, ja tärkeää onkin olla rasittamatta itseään liikaa sen aikana. Jos viimeinen lämmittelypaino on 80% suunnitellusta kovasta sarjapainosta, niin en kyllä helvetissä lähtisi tekemään sillä saman pituista sarjaa. Pari-kolme toistoa riittää tuossa esimerkissäsi ihan hyvin.

mun mielestä tää on taas niin helppoo että joutuu oikeesti laskee päivän kalorit ettei mee yli, ite oon oikeestaan koko ajan miinuksella ja sit vedän n. 1-2 viikon välein reilummin. mulle on toiminu hyvin, läskii lähteny ja tulokset noussu.

tosta ruoasta vielä että esim. tällanen satsi ruokaa:

perinteinen pastasoosi puhtaista luomuaineksista jos ajatellaan yhtä annosta
200g jauheliha 17%
juustoraastetta vaikkapa 25g
sit jos haluu olla vhh ja korvata pastan niin vetää raejuustoa (laskettu raejuustolla 200g ingman 2.0%)

911kcal p93g hh5,5g r59g

en oo laskenu tähän kastikkeeseen käytettävää voita jauhoa mukaan eli niistäki tulis vielä

ja jos tän huuhtelee vielä punaisella maidolla alas niin tästä tulee reilusti 1000kcal

tää oli ihan vaan esimerkki miten helposti saa kotiruoalla mätettyy :)
treenipäivinä sit vetää noi kalorit rasvojen sijaan hiilareista

En kyllä tiedä miten sä tosta 900kcal sait... Jos ei halua pastaa syödä niin esim. kesäkurpitsasta saa spagettia helposti. Ja jos kaloreita haluaa niin jauhelihan joukkoon purkki kookosmaitoa/kermaa ja kylkeen avokadoa. Ei oo vaikeeta.

En kyllä tiedä miten sä tosta 900kcal sait... Jos ei halua pastaa syödä niin esim. kesäkurpitsasta saa spagettia helposti. Ja jos kaloreita haluaa niin jauhelihan joukkoon purkki kookosmaitoa/kermaa ja kylkeen avokadoa. Ei oo vaikeeta.

kalorilaskurin mukaan 200g 17% naudan jauhelihaa on jo 641kcal, että eihän tuohon sitten enää muut setit heittämällä ole pitkä matka.

kalorilaskurin mukaan 200g 17% naudan jauhelihaa on jo 641kcal, että eihän tuohon sitten enää muut setit heittämällä ole pitkä matka.

"Jauheliha naudan, 17% rasvaa, paistettu ilman rasvaa" - 321kcal/100g

vs.

"Jauheliha naudan, 17% rasvaa" - 228kcal/100g

"Jauheliha naudan, 17% rasvaa, paistettu ilman rasvaa" - 321kcal/100g

vs.

"Jauheliha naudan, 17% rasvaa" - 228kcal/100g

:) juurikin tuota paistettua tarkoitin, täytyy kirjottaa ens kerran täsmällisesti ne millä laskee nuo arvot niin ei tule väärinkäsityksiä:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom