Minkälaista kustannusarviota pankki on teiltä vaatinut ennen kuin on voinut lainaa alkaa nostamaan. Riittääkö itse tehty kustannuslaskelma, johon mahdollinen VTJ lupasi laittaa nimen alle jos näkee sen mahdolliseksi toteutumaksi (ei tosin aikonut ottaa mitään vastuuta että siihen pääsee tietenkään). Tarkan kustannusarvion tekemisestä VTJ ottaisi ~1500e, mitä en aijo tuosta kyllä maksaa.
Meillä OP ei vaatinut muuta kuin heidän omalla laskurillaan väännetyn karkean arvion. Olin kyllä tehnyt tarkemmankin version, jota pidin laukussa siltä varalta että olisivat kyselleet. Eivät kysyneet, joten en tuota omaa arviota heille antanut.
Tarkan kustannusarvion tekeminen on käytännössä mahdotonta, ellei ole hyvin tarkkaan tiedossa kaikki tulevat ratkaisut yksityiskohtia ja pintamateriaaleja myöden. Kustannusarvion laadinta on kova homma jos sen haluaa tehdä kunnolla. Se vaatii tarkkaa määrälaskentaa ja tarjouspyyntörumbaa mikä vie aikaa. 1500€ hintaan harva rupeaa tekemään todella laskettua arviota. Se että mestari tekee hihasta vedetyn arvion hintaa 1500€ on varmasti parempi arvio kuin maallikon tekemä hiha-arvio, mutta se on edelleen hihasta vedetty arvio eikä oikea kustannuslaskelma.
Kustannuslaskelman tekemisen helppous on tietenkin suhteessa siihen, miten pitkälle talon ottaa valmiiksi tehtynä. -> Talotehtaan avaimet käteen hinta on paljon helpompi arvioida kuin pitkästä tavarasta omilla timpureilla tekemän..
pitäisi haastatella jotain spu eristeisessä passiivitalossa asuvaa tuosta äänieristyksestä, olen vain kuullut että se olisi jonkin verrankin heikompi verrattuna villalla eristettyyn seinään.