Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Voiko kananmunia syödä joka päivä? raakoja tarkoitan.

Kuten keitettyjen/paistettujen munienkin osalta niin n. 70% suomalaisista geeniperimässä on kyky käsitellä munien kolesterolia, ts. valtaosa pystyy noita syömään päivittäin useitakin kappaleita, pienellä osalla väestöä taas munat nostavat kokonaiskolesterolia joten tälläisten ihmisten ei tulisi munia syödä päivittäin. Helpointa varmaan käydä mittauttamassa arvot, syödä kuukauden verran munia ja käydä uudelleen. Itse syön munia viikkotasolla 15-20 kappaletta, ilman että tällä on ollut merkittävää vaikutusta kolesteroliarvoihini, mutta tiedän ihmisiä joiden kolesteroli nousee jo 5-7 munan viikkotahdillakin.

Perustele. Mieluiten lähteiden kera.

Am J Physiol. 1999 Nov;277(5 Pt 1):G935-43.
Amount and fate of egg protein escaping assimilation in the small intestine of humans.
Evenepoel P, Claus D, Geypens B, Hiele M, Geboes K, Rutgeerts P, Ghoos Y.
SourceDepartment of Medicine, Division of Gastroenterology, Gastrointestinal Research Centre, University Hospital Leuven, B-3000 Louvain, Belgium.

Abstract
Studies attempting to evaluate protein assimilation in humans have hitherto relied on either ileostomy subjects or intubation techniques. The availability of stable isotope-labeled protein allowed us to determine the amount and fate of dietary protein escaping digestion and absorption in the small intestine of healthy volunteers using noninvasive tracer techniques. Ten healthy volunteers were studied once after ingestion of a cooked test meal, consisting of 25 g of (13)C-, (15)N-, and (2)H-labeled egg protein, and once after ingestion of the same but raw meal. Amounts of 5.73% and 35.10% (P < 0.005) of cooked and raw test meal, respectively, escaped digestion and absorption in the small intestine. A significantly higher percentage of the malabsorbed raw egg protein was recovered in urine as fermentation metabolites. These results 1) confirm that substantial amounts of even easily digestible proteins may escape assimilation in healthy volunteers and 2) further support the hypothesis that the metabolic fate of protein in the colon is affected by the amount of protein made available.

PMID: 10564098

Tuossa vielä ihan terveillä ihmisillä.

Käsittääkseni munat eivät nosta kolesterolia, koska kolestorolia tekee maksa. Kun ravinnosta saa kolesterolia, niin maksa ei muodosta sitä. Kun ravinnosta ei saa sitä, niin maksa tekee sitä. Siksi on aivan sama syökö kolestorolia tai ei.

Käsittääkseni munat eivät nosta kolesterolia, koska kolestorolia tekee maksa. Kun ravinnosta saa kolesterolia, niin maksa ei muodosta sitä. Kun ravinnosta ei saa sitä, niin maksa tekee sitä. Siksi on aivan sama syökö kolestorolia tai ei.

samaa mieltä. taitaa kolesterolihössötys olla aiheellista yleensäkin vasta sitten jos sattuu olemaan huonot geenit. sitten saa panikoidakin jo vähäsen.
mistä lie jäänyt se panikointi ja lietsominen kaiken maailman kananmunista ja korrestelooleista, olisiko taas kerran joku kaupallinen juttu...

laitan tähän perään vielä: kaveri on syönyt koko ikänsä rehuja ja luonua ja kaikkea tuollaista skeidaa, silti kolesteroliarvot hälyttävän korkeat.
ja tyyppi siis 100% terveyshössöttäjä ja ikää alta 30.

samaa mieltä. taitaa kolesterolihössötys olla aiheellista yleensäkin vasta sitten jos sattuu olemaan huonot geenit. sitten saa panikoidakin jo vähäsen.
mistä lie jäänyt se panikointi ja lietsominen kaiken maailman kananmunista ja korrestelooleista, olisiko taas kerran joku kaupallinen juttu...

laitan tähän perään vielä: kaveri on syönyt koko ikänsä rehuja ja luonua ja kaikkea tuollaista skeidaa, silti kolesteroliarvot hälyttävän korkeat.
ja tyyppi siis 100% terveyshössöttäjä ja ikää alta 30.
Kolesteriarvojen nousu on minunkin käsitykseni mukaan pitkälti perimästä kiinni, eikä ruokavaliolla kovinkaan paljon ole vaikutusta. Ja suomalaisilla geeneillä lähes jokaisen yli nelikymppisen kannattaisi melkein vetää kolesterolia alentavia lääkkeitä..

Mun on pakko kompata tätä:

Kuten keitettyjen/paistettujen munienkin osalta niin n. 70% suomalaisista geeniperimässä on kyky käsitellä munien kolesterolia, ts. valtaosa pystyy noita syömään päivittäin useitakin kappaleita, pienellä osalla väestöä taas munat nostavat kokonaiskolesterolia joten tälläisten ihmisten ei tulisi munia syödä päivittäin. Helpointa varmaan käydä mittauttamassa arvot, syödä kuukauden verran munia ja käydä uudelleen. Itse syön munia viikkotasolla 15-20 kappaletta, ilman että tällä on ollut merkittävää vaikutusta kolesteroliarvoihini, mutta tiedän ihmisiä joiden kolesteroli nousee jo 5-7 munan viikkotahdillakin.

...tosin, en ole noista prosenttiosuuksista ihan varma. Gobbella tähän jotain viitettä?

Näyttäisi siis siltä, että tuohon kolesterolin imeytymiseen vaikuttaa hyvin suuresti geeniperimä. Esimerkiksi apoE-fenotyyppi (katsaus). Korkeammassa riskissä ovat myös tyypin 1 diabeetikot, joilla tavataan ravinnosta saatavan kolesterolin hyperabsorptiota. Sanoisin myös, että jos jotain dyslipidemian merkkejä on jo päällä, ravintoperäisen kolesterolin alentaminen on luultavasti hyödyksi.

Lisäksi on hyvä huomata, että kolesterolin imeytymistä estävä etsemibi laskee veren LDL:ää kaikilla. Yhteys on siis olemassa mutta todennäköisesti useimmilla tuo imeytymisen/endogeenisen tuotannon säätely pelaa hyvin eikä ongelmia tule.

Tuosta munien paistamisesta tuli vielä mieleen se, että raakana vetämiseen sisältyy aina pieni riski jonkin ärhäkän salmonellan saamiseen. Siis sellaisen, joka on päässyt porautumaan muuten steriilin kananmunan sisälle.

Miten kasvaisi (vai kasvaisiko) kaveri, joka ei mieti kalorimääriään, eli syö vaikkapa jokatoinen päivä plussalla ja joka toinen vain vähän miinuksella,tai vaikkapa 3 päivää sattumoisin putkeen plussalla ja sitten 3 miinuksilla, mutta pitää huolta siitä että saa kokoajan proteiinia tarpeeksi. Eli onko se siis välttämätöntä että mennään viikkoja sitä samaa kalorimäärää, ja sitten vaihdetaan? Vai voiko siis ,kunhan proteiinitarve täyttyy aina, vedellä plussaa ja miinusta ristiinrastiin.

Oikeasti, onko se kolestoroli sittenkään niin pahasta? Verisuonien kalkkeutuminen on.

Kolesteroli on taikasana ydinsäteilyn kanssa, mihin meidät on ehdollistettu pelkäämään...

^ Hyvin harvan asian suhteen voidaan tehdä mustavalkoista jakoa "hyvään" ja "pahaan". VARSINKAAN ravitsemuksessa. Sama koskee myös kolesterolia. Sen vaikutukset tulee arvioida hyvin laajassa kontekstissa aina tapauskohtaisesti.

Miten kasvaisi (vai kasvaisiko) kaveri, joka ei mieti kalorimääriään, eli syö vaikkapa jokatoinen päivä plussalla ja joka toinen vain vähän miinuksella,tai vaikkapa 3 päivää sattumoisin putkeen plussalla ja sitten 3 miinuksilla, mutta pitää huolta siitä että saa kokoajan proteiinia tarpeeksi. Eli onko se siis välttämätöntä että mennään viikkoja sitä samaa kalorimäärää, ja sitten vaihdetaan? Vai voiko siis ,kunhan proteiinitarve täyttyy aina, vedellä plussaa ja miinusta ristiinrastiin.

meikällä menee jotakuinkin noin. muutamassa kuukaudessa nytkin ottanut 12kiloa lihaa kyytiin. (lihasmuistijuttuja kylläkin mutta silti)
mulla on kaiken maailman ryyppypäiviä ja sellaisia jolloin saatan olla syömättä melkein kaksikin päivää, paino rysähtää kilon tai kaksi alas, ja heti perään kolme ylös.

mulle ainakin sopii, kroppa reagoi ihan silminnähden yhtäkkisiin säikyttelyihin :)

prodet mä katson ja kaloreita niin paljon kuin jaksan, sitten jos ei jonakin päivänä kiinnosta syödä hirveästi niin sitten olen syömättä. ihan fiilispohjalta vaan kylmästi.

igestibility of cooked and raw egg protein in humans as assessed by stable isotope techniques.

Evenepoel P, Geypens B, Luypaerts A, Hiele M, Ghoos Y, Rutgeerts P.

Department of Medicine, Division of Gastroenterology and Gastrointestinal Research Centre, University Hospital Leuven, B-3000 Leuven, Belgium.

Egg proteins contribute substantially to the daily nitrogen allowances in Western countries and are generally considered to be highly digestible. However, information is lacking on the true ileal digestibility of either raw or cooked egg protein. The recent availability of stable isotope-labeled egg protein allowed determination of the true ileal digestibility of egg protein by means of noninvasive tracer techniques. Five ileostomy patients were studied, once after ingestion of a test meal consisting of 25 g of cooked 13C- and 15N-labeled egg protein, and once after ingestion of the same test meal in raw form. Ileal effluents and breath samples were collected at regular intervals after consumption of the test meal and analyzed for 15N- and 13C-content, respectively. The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively. A significant negative correlation (r = -0.92, P < 0.001) was found between the 13C-recovery in breath and the recovery of exogenous N in the ileal effluents. In summary, using the 15N-dilution technique we demonstrated that the assimilation of cooked egg protein is efficient, albeit incomplete, and that the true ileal digestibility of egg protein is significantly enhanced by heat-pretreatment. A simple 13C-breath test technique furthermore proved to be a suitable alternative for the evaluation of the true ileal digestibility of egg protein.

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/39170-kananmunat-raakana-11/ lue tuolta eteenpäin. Saat rauhassa tutustua raakoihin kananmuniin

niin mitä tää nyt meinaa? Mul on aika vaatimaton toi enkun taito. Niin saako/kannattaako niitä syödä raakana ? Syön päivässä 2-3kpl .

:wall: Ei oikeesti mitä juttua... Kohta joku aloittelija luulee että tuo voisi olla oikeasti mahdollista...

totta. jos siellä joku aloittelija lukee niin "lihasmuisti" on tuossa hyvin! oleellinen termi. :D
(= älkää lukeko tätä ollenkaan)

totta. jos siellä joku aloittelija lukee niin "lihasmuisti" on tuossa hyvin! oleellinen termi. :D
(= älkää lukeko tätä ollenkaan)
Vaikka olisi minkälaiset lihasmuistit et saa läheskään 12kg !puhdasta lihaa! muutamassa kuukaudessa. Kuinka paljon se paino nousi tuossa ajassa?

Kolesterolia on myös kahta eri tyyppiä, LDL:ää ja HDL:ää. Munat voivat nostaa kolesterolia jos geeniperimässä on alttius sille, tosin tuo ei ole kauhean yleistä. Tuo 70% oli jonkun tutkimuksen mukaan, en valitettavasti löytänyt nyt lähdettä siihen enää tähän aikaan, mutta yleisesti ottaen alttius on epätodennäköisempää, siis siitä vaan munia syömään, niin minäkin teen :)

Vaikka olisi minkälaiset lihasmuistit et saa läheskään 12kg !puhdasta lihaa! muutamassa kuukaudessa. Kuinka paljon se paino nousi tuossa ajassa?

jatketaan keskustelua jos/kun olet lukenut tuon mun ketjun tuosta, niin saat vähän taustatietoa siitä mistä on kyse. mutta natuna siis ehdottomasti. sieltä puuttuukin muuten viimeisin, tänään oli aamupaino tyhjällä masulla 85Kg:
http://www.pakkotoisto.com/treeni/90065-lihasmuistin-testaus-alkoi-kehitystae-seurataan/

jatketaan keskustelua jos/kun olet lukenut tuon mun ketjun tuosta, niin saat vähän taustatietoa siitä mistä on kyse. mutta natuna siis ehdottomasti. sieltä puuttuukin muuten viimeisin, tänään oli aamupaino tyhjällä masulla 85Kg:
http://www.pakkotoisto.com/treeni/90065-lihasmuistin-testaus-alkoi-kehitystae-seurataan/
"eli aloittaessa, oli paino 70kg " eli 15kg muutosta, josta varmasti pelkkiä nesteitä on 4-5kg, rasvaa 4-5kg lihasta ehkä 4-5kg. Muuten en usko jos käy pihdeillä mittaamassa rasvaprosenttia koska moni arvio tuon lihaskasvun niin pahasti metsään.

"eli aloittaessa, oli paino 70kg " eli 15kg muutosta, josta varmasti pelkkiä nesteitä on 4-5kg, rasvaa 4-5kg lihasta ehkä 4-5kg. Muuten en usko jos käy pihdeillä mittaamassa rasvaprosenttia koska moni arvio tuon lihaskasvun niin pahasti metsään.

silloin kun mä puntin aloitin, otin muistaakseni noin puoleen vuoteen 30Kg lihaa päälle. rasvat ei nousseet niin radikaalisti kuin näissä tapauksissa yleensä.
mun kehitys ei perustunut hyviin geeneihin, vaan pelkästään perusasioiden orjalliseen noudattamiseen ja kovaan treeniin.

kun ollaan tämä minun tapaus kiukuteltu niin meneppä seuraavaksi mentulan kanssa kiukuttelemaan. mun massat kasvoi mentulaa hieman nopeammin kylläkin mutta sinnepäin.
samanlaisesta rääpäleestä lähdettiin liikeelle, minä ja jari.

tuollaisista lähtökohdista rasvat ja varsinkin nesteet on itsestäänselviä kaikille pakkiksella, mutta muista nyt kuitenkin että samat ne on jotakuinkin kaikilla.

se että toiset eivät tiedä asioista tarpeeksi, eivätkä panosta tarpeeksi, ei oikeuta sitä, että sä voit tulla netissä ilmoittamaan että mun (tai esim jari mentulan) tulokset on vettä ja ihraa.

(sori mun kirjoitustyyli, mä en ole tässä kovin hyvä, ja helposti provosoin ja vittuilen, vaikka tarkoitus on vain sanoa asiat mahd. lyhyin lausein jne..) :) kaikella hyvällä!

mitä läskiin ja veteen tulee, mun tulokset mousi niin radikaalisti, että niitä rautoja ei vaan nosteta vedellä ja läskillä. saat myös niitä kuvia piakkoin. mutta kuitenkin, 30Kg massaa on silti voimaa ja kehitystä, varsinkin mun ulkoisen olemuksen muutokset huomioiden, vaikka sä puhuisit läskistä ja vedestä seuraavat kolme vuotta.

edelleen, sori vittuileva sävy, mä tykkään näistä keskustekuista, ja ymmärrän 100% sun kannan tässä asiassa. kysele pois niin mä vastailen niin hyvin kuin osaan, ehkä saat sitten oman kuvasi siitä paljonko on tullut otettua massa, nesteitä, läskiä jne.. ;)

Back
Ylös Bottom