Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Myin kaikki laput kun OMX Helsinki puhkaisi 6000. Tietysti harmittaa etten 8000:ssa myynyt, mutta myyntihinnoissa tuli vielä voittoa vielä noillakin myyntitasoilla kaikki laput yhteenlaskettuna. Osingot olivat sitten upsidena tästä sijoitusseikkailusta. Päätin sijoittaa asuntolainaan ja maksaa sen pois: tuotto (ei tarvitse enää korkoja maksella) vaatimaton, mutta suhteellisen varma verrattuna vaihtoehtoihin. Ei kyllä meikäläisen pumppu kestäisi vähään aikaan osakemarkkinoilla seikkailla; sen verran tummia pilviä näkyy joka puolella (Suomen asuntomarkkina, valtiontalous & kestävyysvaje, uusi globaali luottokriisi, Kreikka, koko eurokorttitalo, USAn valtionvelka, jne. jne.).
Palaan ostolaidalle sitten kun on taas rahaa ja kun edes jokin näistä uhkakuvista on saatu jollain kestävällä tavalla - siis jotenkin muuten kuin ottamalla taas lisää velkaa - ratkaistua.
Myin kaikki laput kun OMX Helsinki puhkaisi 6000. Tietysti harmittaa etten 8000:ssa myynyt, mutta myyntihinnoissa tuli vielä voittoa vielä noillakin myyntitasoilla kaikki laput yhteenlaskettuna. Osingot olivat sitten upsidena tästä sijoitusseikkailusta.
Mulla ei käynyt ihan noin hyvin. Tappiota tuli noin 20% jonka jälkeen hajautin lähinnä dollarista riippuviin bondeihin. Ihan vain siksi, kun alkoi pelottaa, että poliitikot kaatavat talouden. Jos olisin aavistanut tämän menevän näin paljon päin helvettiä, niin olisin ostanut myös VXX:ää ja TVIX:iäkin tasapainottamaan katastrofin varalta.
Voi olla, että olen yltiöoptimistinen, mutta minä ainakin lyön ostoja sisään tasaisesti sekä osakkeisiin, että indekseihin. Loppuvuodesta vähän normaalia isompi pompsi todennäköisesti kiinni eikä juuri jännitä vielä ainakaan. Salkku komeasti punaisella, mutta eipä noita tarvine myydäkään pitkiin aikoihin. Varmaan vielä halvemmallakin tulee saamaan, mutta koitapa siihen pohjaan sitten osua... Kymmenen vuoden sisällä nähdään menikö kaikki vai teinkö tilin. Voihan olla että tällä kertaa kaikki onkin toisin ja tulee ikuinen lama;)
Voi olla, että olen yltiöoptimistinen, mutta minä ainakin lyön ostoja sisään tasaisesti sekä osakkeisiin, että indekseihin. Loppuvuodesta vähän normaalia isompi pompsi todennäköisesti kiinni eikä juuri jännitä vielä ainakaan. Salkku komeasti punaisella, mutta eipä noita tarvine myydäkään pitkiin aikoihin. Varmaan vielä halvemmallakin tulee saamaan, mutta koitapa siihen pohjaan sitten osua... Kymmenen vuoden sisällä nähdään menikö kaikki vai teinkö tilin. Voihan olla että tällä kertaa kaikki onkin toisin ja tulee ikuinen lama;)
Sama, paitti että ei ole millä ostaa, eli tyydyn vain istumaan salkkuni päällä. En omista yhtään kriisiyhtiötä, joten noustaan tästä vielä. Kipeetä se voi tehdä ja kauan se voi kestää, mutta on tässä koko loppuelämä aikaa...
Ja jos tulisi se ikuinen lama, niin mitä hiton väliä on jollakin muutaman kympin salkulla? Ja tuolloin ei ainakaan käteisen eurokasan päällä kannata istua. En tosin itse luottaisi taalaankaan yhtään sen enempää. Jos valuuttaan sijoittaisi niin ehkä Kinuskien rahaan sitten.
Nyt pitää vaan pitää pää kylmänä. Ei kannata laittaa rahoja sisään, jos ei pää tai talous kestä pitää niitä siellä minimissään 3-5 vuotta. Oma tilanne on sellainen, että näitä ostoja ei ole tarkoituskaan nostaa pois pelistä seuraavan kymmeneen vuoteen. Kannattaako silloin edes ajatella isoja nousuja tai laskuja ensimmäisien vuosien aikana? Eikö oikeastaan ainoa oikea arvo osakkeille olekin se jolla ne nostaa pelistä pois? Entäs jos kurssit olisivatkin nousseet voimakkaasti ensimmäiset kolme vuotta? Kun kerran olen nyt ostolaidalla seuraavat vuodet, niin eikö se vain ole hyvä, että kurssit ovat alhaalla? Psykologisesti on helpompaa ostaa nouseviin kursseihin kuin laskeviin, mutta kumpi onkaan yleensä se oikea aika ostaa? Kahden vuoden laskun jälkeen vai kahden vuoden nousun jälkeen..
Pankkiosakkeita saa varmasti kohta aika halvalla.. Itse seurailen Nordeaa. Tuo vitosen kurssi kyllä kiinnostaa, mutta Kreikan kaatuessa kurssi voi olla jotai kakkosella alkavaa..
Itse seurailen ainakin tuloksentekokykyä pitemmällä aikavälillä, ja sen mukaan sitten ostot. Mitä halvemmaksi menee, sitä enemmän ostetaan. Kaikki liikenevä menee jo osakkeisiin, sen verran mielenkiintoista liikehdintää on. Alaspäin taidetaan kuitenkin lasketella vielä hyvän aikaa, joten ostopaikkoja löytyy. Jos mennään kunnolla pitempään alas, laitan säästötkin peliin.
Itse olen ostanut sillä mielellä, että pidän nuot ns. ikuisesti. Toki saatan ja varmasti vaihdankin hevosta välillä joiltakin osin. Mutta tarkoitus kasailla salkkua josta saa pitkässä juoksussa kassavirtaa osinkojen muodossa. Tätä kassavirtaa käytän sitten siten miten parhaiten tuntuu. Tällä hetkellä saan osinkoja senverran, että pitäisi jotain 8 viikonloppua tehdä ylkkää jotta samat rahat saisi näppiin. Eli siis tämä osakkeissa oleva raha tekee duunia mun puolestani. Toki tuo osinkomääräkin vaihtelee, mutta pitkässä juoksussa se lienee kuitenkin kasvava summa.
Niin ja mulla on aika paska palkka, joten tuo vertaus ylkkään ei kerro sitä että salkku olisi iso. ;)
Oman salkun heikkous on oikeastaan siinä, että se on huonosti hajautettu ja pieni (n20k). Ei vaan ole ollut aikaa perehtyä useaan yritykseen, joten minulla on vain neljää firmaa salkussa. Tosin ne ovat erillaisia yrityksiä ja eri toimialoilta. Lisäksi on rahastossa Intiaa. Jotenkin vaan pidän Intiaa enemmän tulevaisuuden alueena kuin Kiinaa. Intia kun on kuitenkin aito demokratia..
Huutonaurua - ehkä parempi mittari olisi vaikka se prosenttiosuus hallinnosta, joka oikeasti investoi budjetin fyrkat infraan eikä omaan taskuun. Kiina vie tässä Intiaa 100-0. Intia on demokratia, jossa maaseudun äänet menevät eniten tarjoavalle. Kun maaseudun väestömäärä kokonaisuudesta on edelleen yli 50%, niin on kyllä melkoista itsepetosta puhua demokratiasta ja Intiasta samassa lauseessa...
Huutonaurua - ehkä parempi mittari olisi vaikka se prosenttiosuus hallinnosta, joka oikeasti investoi budjetin fyrkat infraan eikä omaan taskuun. Kiina vie tässä Intiaa 100-0. Intia on demokratia, jossa maaseudun äänet menevät eniten tarjoavalle. Kun maaseudun väestömäärä kokonaisuudesta on edelleen yli 50%, niin on kyllä melkoista itsepetosta puhua demokratiasta ja Intiasta samassa lauseessa...
Kyllä Intia vaan on demokratia. Onhan siellä tietysti luokkaeroja yms, mutta ei se mikään diktatuuri ole. Sekoitatkohan nyt demokratian johonkin muuhun? Ei demokratia tarkoita pohjoismaista hyvinvointivaltiota.
Kiinaa taas ei voi demokratiaksi sanoa missään mielessä. Itse näen asian niin, että Kiinaan liittyy myös poliittinen riski, jota Intiaan ei liity. En yhtään ihmettelisi, jos Kiinassa tapahtuisi esimerkiksi jonkinlainen sisäinen vallankaappaus puolueen sisällä ja ulkomaiset yritykset laitettaisiin tiukoille.
Kaikkien panikoijien kannattaa muistaa, että Suomi-osakkeisiin on jo nyt hinnoiteltu taantuma ensi vuodelle. Juurikaan merkkejä ei tästä ole reaalitaloudessa, monella firmalla on ennätystilauskanta ja ensi vuosi näyttää todella hyvältä. Jos euromaiden ongelmista uidaan jotenkin kuiville, niin kurssit tulevat selvästi nousemaan hyvinkin nopeasti. Ainoastaan jos kaikki menee käteen ja ajaudutaan lamaan, niin siinä tapauksessa nähdään selvästi alempia osakehintoja ensi vuonna.
Itse en todellakaan ole myymässä näillä hinnoilla, nousu tulee ennenmin tai myöhemmin.
Intia on teokratia. Tsekkaapa suurinten puolueiden suuntaukset, nehän on uskonnollisia eikä poliittisia suuntauksia.
Kiina on valovuoden Intiaa edellä esim. infrastruktuurissa joka luo edellytykset taloudelliselle kehitykselle. Toisaalta jos ajatellaan niin että Intia ponnistaa paljon alempaa kuin Kiina, niin onhan sitä potentiaalia periaatteessa enemmän... toisaalta nykyisillä väestöntiheyksillä tuntuu että kummassa tahansa maassa voipi pian tulla melkoisia sairauden tai katovuoden aiheuttamia ongelmia.
Jos mahdollista niin hajauttaa sijoituksia molempiin maihin. Ei tarvi miettiä näin hassuja asioita.
Tavallisena demokratian ominaispiirteenä pidetään, että tärkeimmistä valtiollisista asioista päättää joko kansa itse tai kansan yleisillä vaaleilla kilpailevien ehdokkaiden joukosta valitsema toimielin (parlamentti).
Olet oikeassa, Intiassa on parlamentti kyllä. Siihen tämä puhe demokratiasta voidaan varmaan sitten lopettaakin.
Suurin osa uutisia seuraamattomasta ja lukutaidottomasta kansasta äänestää sitä, jota sen käsketään äänestää. Mielestäni silloin ei ihan ole kyse kansan yleisistä vaaleista vaan ihan samanlaisesta eliitin valtapelistä kuin mitä Kiinassakin kommunistisen puolueen sisällä käydään.
Intian suurimman puolueen (INC) johtoa ei myöskään valita kovin demokraattisesti vaan se selvästi periytyy: ensimmäisen pääministerin Nehrun tytär nousi Intian kolmanneksi pääministeriksi. Salamurhansa jälkeen puoluetta johti Indiran poika Rajiv Gandhi. Tämän murhan jälkeen valtaan nousi hänen leskensä Sonia Gandhi, joka on italialainen eikä loppupeleissä kansalaisuutensa takia ottanut pääministerin virkaa vaan nosti sinne nukkehallitsija Manmohan Singhin Sonian jäädessä kulisseihin johtamaan puoluetta. Rouva on vähän sairastellut viime aikoina, joten puoluetta on johtanut, kukas muukaan, hänen poikansa Rahul Gandhi. Kuka tätä nukketaloa oikeasti pyörittää ei ole ainakaan itselleni kovinkaan selvää.
Joka kuun ensimmäinen päivä pistän myös. En odottanut ihan näin rajua lössähdystä, mutta onneksi siellä on pelkästään sellaista rahaa jota ei tarvita muualla. Ja jos osinkoja tulee edes jonkun verran, niin tulee tuotosta parempi kuin tilillä.
IMO kannattaisi ostaa useampaakin. Jenkkien dollareita, Japanin jenejä, Sveitsin frangeja nyt aluksi. Tosin kaikissa näissä varmasti on pienet riskinsä. Jenkkien taloustilanne nyt ei mitenkään erityisen loistava kuitenkaan ole. Ainut asia mihin en koskisi on kulta. Pidän hintaa kuplana, joka vielä joskus puhkeaa ja hinta rymistelee kymmeniä prosentteja alaspäin. Toisaalta miksi ei sijoittaisi osakkeisiin niitä rahoja???
IMO kannattaisi ostaa useampaakin. Jenkkien dollareita, Japanin jenejä, Sveitsin frangeja nyt aluksi. Tosin kaikissa näissä varmasti on pienet riskinsä. Jenkkien taloustilanne nyt ei mitenkään erityisen loistava kuitenkaan ole. Ainut asia mihin en koskisi on kulta. Pidän hintaa kuplana, joka vielä joskus puhkeaa ja hinta rymistelee kymmeniä prosentteja alaspäin. Toisaalta miksi ei sijoittaisi osakkeisiin niitä rahoja???
AUD ja NOK ehkä vieläkin himoitumpia luonnonvarojen takia. Mielellään vielä setelimuodossa koska jos uskoo rytisevän lujaa niin ne bititkin katoavat yhtä lujaa pankkien mukana tileiltä. En ole aivan sata varma, mutta mulla on sellainen käsitys että talletussuojassa voi olla jotain miinoja valuuttatilien kohdalla?
Intia on teokratia. Tsekkaapa suurinten puolueiden suuntaukset, nehän on uskonnollisia eikä poliittisia suuntauksia.
Kiina on valovuoden Intiaa edellä esim. infrastruktuurissa joka luo edellytykset taloudelliselle kehitykselle. Toisaalta jos ajatellaan niin että Intia ponnistaa paljon alempaa kuin Kiina, niin onhan sitä potentiaalia periaatteessa enemmän... toisaalta nykyisillä väestöntiheyksillä tuntuu että kummassa tahansa maassa voipi pian tulla melkoisia sairauden tai katovuoden aiheuttamia ongelmia.
Jos mahdollista niin hajauttaa sijoituksia molempiin maihin. Ei tarvi miettiä näin hassuja asioita.
Siis parlamentin suurin puolue on sosiaalidemokraattinen. Seuraavaksi isoin taas hindunationalistinen.. Jne.. Ei nuo oikein uskonnollisilta minusta vaikuta?
Dopey. Jos etsit minulle jonkun uskottavan kansalaisjärjestön tms, joka kyseenalaistaa Intian demokratian uskottavasti, niin olen valmis muuttamaan mielipidettäni.
Minun pointtini tässä on se, että uskon demokratiaan perustuvan kehittyvän yhteiskunnan talouskasvun olevan "kestävällä pohjalla". Mikäli valtio ei ole demokratia, niin silloin siihen sijoittaessa ottaa mielestäni riskin. Esimerkkinä nyt vaikka Arabimaiden viime aikaiset tapahtumat tai vaikka Neuvostoliiton romahdus. Itse en usko Kiinan olevan vakaalla pohjalla tässä mielessä.
Itseäni pelottaa koko tilanne niin paljon, että siirtelin reilu kuukausi sitten kaikki säästöt ja sijoitukset dollareissa noteeratuiksi bondeiksi ostamalla ETF:iä BND, BSV ja VCSH. Eihän noiden tuotto nyt kummoinen ole, mutta velan kanssa leikkiessä en tällä hetkellä muuhunkaan uskalla laittaa. OMXH25-ETF:ään tulee luultavasti laitettua, jos tuo volatiliteetti vähenee.
Koska poliitikkojen kyky ratkaista Euroopan talousongelmat näyttävät päivä päivältä heikommalta, niin siirtelin nuo BSV:n ja VCSH:n rahat iPathin VXX ETN:ään, joka pyrkii futuurikaupalla seuraamaan S&P500-indeksin VIX-volatiliteettia, jolloin sen korrelaatio indeksin kanssa on vahvasti negatiivinen. Lisäksi Coca-colaa ja McDonaldsia. Joten turvallisuushakuisena ihmisenä kaikki säästöni ovat Vanguardin BND-ETF:ssä, iPathin VXX:ssä, Cocassa ja Mc:ssä.