Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Onkohan maastavedosta haittaa näin murrosiässä? Periaatteessa näitä selälle kohdistettuja rankkoja liikkeitä tulisi välttää, ettei kasvu pysähdy, mutten ole tästä täysin varma. Osaisiko joku kenties sanoa?

Sanoisin että riippuu tyylistä, jolla ykkösen nostaa. Toiset ottaa paineet ylhäällä, laskeutuu hitaasti alas ja vetää heti kun ote on saatu. Jotkut taas ottavat ensin hyvän käsiotteen kumarassa ja hakevat paineet ala-asennossa. Itse kun maksimia treenasin, niin nousin aina seisomaan toistojen välissä, koska maksimiyrityksissä käytin ensin mainitsemaani tapaa

Itelläki pitää hakea noi paineet ylösnousemalla siittä, en vain saa siinä ala-asennossa tiukaksi keskikroppaa.

Onkohan maastavedosta haittaa näin murrosiässä? Periaatteessa näitä selälle kohdistettuja rankkoja liikkeitä tulisi välttää, ettei kasvu pysähdy, mutten ole tästä täysin varma. Osaisiko joku kenties sanoa?

Ei sillä murrosiällä oo mun mielestä vittuakaan väliä kunhan on tekniikka kohdallaan ja ei vedetä ihan jokapäivä ykkösiä. Kyllähän se selkä joutuu kesälläki esim. hyllyn siirtämisen aikana rasittumaan jne. Kunhan tekniikka on kunnollinen ja tehdään mave sellaisilla painoilla joita pystyy hallitsemaan niin menee hyvin. Joku muu voi sanoa jotakin jos on toista mieltä.

Oma paino tällä hetkellä noin 85kg, maasta nouseen säälittävät 190kg, eli mitä se nyt siis on 223%?

Nyt tarvii kokeneempien neuvoja maastavetoon! Olen käynyt salilla kaksi vuotta aktiivisesti ja maastaveto ollut mukana melkein alusta asti, mutta viimeiset puoli vuotta mave on lähes tulkoon jumittanut paikallaan. Treeniura alkoi arnoldin golden sixillä, jota tuli tehtyä 3kk. Tämän jälkeen tein erilaisia 3 -jakoisia tämän vuoden kesään asti, maastavedon aloituspainot olivat 50-60kg. Nyt käytössäni on 2 -jakoinen, jolla olen yrittänyt nostaa sarjapainoja, mutta huonoin tuloksin. Teen mavea kerran viikkoon 4x5 menetelmällä, tänään kaksi ensimmäistä sarjaa 5x110kg ja loput 5x100kg. Viime viikolla meni 4x5x107,5kg ilman ongelmia.

Kuvittelisin, että kahden vuoden jälkeen sarjapainot olisivat vähintään 150kg. Muissa liikkeissä painot nousevat kohtalaisen hyvin... Syömisessä vika ei varmaankaan ole, koska paino nousee tasaiseen tahtiin, aloituspainon ollessa 77kg ja nykyään 92kg. Nukuttua tulee vähintään 8h, vaikkakin välillä herään jostain syystä aamuyöllä.

Maastaveto rupeaa aiheuttamaan suunnatonta turhautumista ja henkistä lussahtamista, jollei tässä pian keksi jotain...

Jim Wendlersin 5/3/1 (http://www.pakkotoisto.com/treeni/89273-jim-wendlers-5-3-1-a/) riittävän kevyesti aloittaen, että toistoja tulee n.10 vikassa sarjassa.

Sillä nousee, ja voin suositella että teet kaikki pääliikkeet sillä.

Mavekin on vähän sellainen että ei hirveästi kannata verrata mitä sen "pitäisi olla", lähtötasot eroavat kai välityksistä johtuen hirmuisesti . Itse otin mavesta kaikki painot jota löytyi (142,5kg) kun kokeilin elämäni toista kertaa mavea. Silti esim. kyykyssä hädin tuskin saa vieläkään useamman vuoden jälkeen tuollaisia.

Ite koittasin vaihdella vähän tekniikkaa eli vetäisin jokatoinen viikko leveällä ja joka toinen kapealla. Se paras mahdollinen vetoasento saattaa löytyä vaikka siitä välistä ja rauta alkaa taas pikku hiljaa keveneen. Ite näkisin kuitenkin tärkeimpänä asiana ärsykkeen vaihtelun jos mikä tahansa pääliikkeeistä alkaa jumittamaan pitemmäksi aikaa.

Back
Ylös Bottom