[venom];3329706 sanoi:
Hmm, en osaa edes tarkentaa kysymystä kun mun tietämys lisäaineista perustuu siihen että niistä varotellaan :D
Muista aina myös huomioida, KUKA niistä varoittelee ja millä perustein

Joillekin tuosta on nimittäin muodostunut lähes uskonto, jolloin myöskin järkiperusteet ovat päässeet unohtumaan.
[venom];3329706 sanoi:
Tuli vaan tässä kipinä kokeilla mahdollisimman luonnonmukaista ruokavaliota, mutta haluisin tietää, että jos pääosin syön kunnon safkaa, josta saan tarvittavat makroravinteet, vitamiinit ym. niin onko siitä erityistä haittaa, jos vedän esim. light limuja, missä on näitä E-aineita. Mikä "luonnollisesta" safkasta tekee erityisen hyvää "käsiteltyyn" ruokaan nähden? Mahdollisimman luonnollinen ruokavalio perustuu toki parempiin makroihin ym. ravinteisiin, mutta onko se suurin syy, vai se että pyritään välttämään kaikkea ei-luonnollista.
Tuosta on väännetty täälläkin pitkät ketjut, kirjoitettu kirjoja ja pystytetty blogeja. Mitään yksiselitteistä ja tiivistä vastausta lienee mahdotonta sanoa. Itse tiivistäisin asian niin että kyse on ihan siitä, mihin haluat vetää rajan. Mikään asia maailmassa ei ole pelkästään hyväksi tai pahaksi, vaan kaikki riippuu viimekädessä annoksesta.
Sitten pidempää jaarittelua:
Kyllähän sitä aina kannattaa suosia sellaista safkaa, missä on mahdollisimman paljon alkuperäisiä ravinteita tallessa ja niiden alkuperäisessä muodossaan. Tarkoittaa siis sitä, että vitamiinit, kivennäisaineet yms löytyy, hiilarit on mahdollisimman pitkässä muodossa (tiettyjä lyhyitäkin kyllä tarvitaan), rasvoja ei ole pilattu liiallisella prosessoinnilla eikä protskut ole jääneet matkan varrelle. Tämä ei silti tarkoita sitä, että jostain satunnaisesta light limusta olisi suoranaista
haittaa. Ellei se sitten ole koko ruokavalion pääraaka-aine. Mun mielestä melko pitkälle pääsee jo sillä että skippaa kaupassa eines-, valmisruoka-, karkki-, leivos-, ja jätskihyllyt.
Ihan hyvä sääntö vois olla vaikka 5/7 tai 6/7. Eli 5/6 päivää viikosta pääasiassa oikeaa kokoruokaa ja sitten 1/2 päivää vähän rennommin. Tuskin on koskaan haitannut kenenkään elämää/terveyttä/kehitystä.