Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Hyi helvata, itse ei ainakaan pysty olemaan syömättä neljään asti, aivan älyttömät poltot tuntuu vatsassa jo puolen päivän aikoihin jos ei mitään syö. Silti kiinnoistais kokeilla. Luulisi kehon tottuvan jos sitkeästi aloittaa? Mikä enemmän huolettaa on katabolia :rolleyes:

Jos katabolia pelottaa, niin et ole vielä lueskellut aiheesta tarpeeksi.

Jep ja se nälkä tosiaan riippuu siitä, millon illala syö viimeiseksi. Ei mulla ehtiny ihan älytön nälkä tulla, ei sitä niin ajattele ja se menee ohi. Nyt kun koulut alkaa kokeilen, että jos syön koulussa klo11-12 , palkkari klo3-4, kotona klo5-6, illalla klo7-8 aikaan. Jolloin välistä jää vain aamupala ja saan syötyä silti koulun herkut.... :dance2:

Jos katabolia pelottaa, niin et ole vielä lueskellut aiheesta tarpeeksi.

Uhh, itsellä on vaan ollut iskostettuna päähän tämä hirrveä kataboliamörkö joka hyökkää lihasten kimppuun jos ei kolmeen tuntiin saa ruokaa. Ehkä se kolmen-neljän tunnin välein tuleva nälkä on vain pääkopassa (psyykkistä, ei hormonallista). Pitää yrittää tänään uudestaan.

Eli eka päivä IF:ä alkoi tänään ja kiinnostaisi mitkä ovat pakkislaisten mielipiteet päivän ruokailun suhteen. Puolisen vuotta tullu salilla käytyä aktiivisemmin, jonka aikana paino tippunut noin 20kg.
Aamupaino tällähetkellä 130kg ja pituutta 195cm ja rasvaa olisi tarkoitus poltella vielä sen ~20kg. Ohjelmana Starting strength jota on nyt pari viikkoa tullut tehtyä.

Prewo:
Kaurahiutale 150gr
Maito 500gr
Oboy 50gr
Maitorahka 250gr

Treeniä pari tuntia tämän jälkeen ja treenin perään 70g mass recoa palkkariksi

PWO:
Naudan paistisuikale 300gr
Bataattikermaperunat 500gr
Tomaatti 200gr
Suolakurkku 150gr
Maito 500gr

Ja viimeinen ateria:

Tumma makaroni 120gr
Tonnikala vesi 140gr
Ketsuppi 50gr
Maito 500gr

HH: 393gr Pr: 252 R: 59gr
Kaloreita yhteensä: 3145

Viimeksi muokattu:
Eli eka päivä IF:ä alkoi tänään ja kiinnostaisi mitkä ovat pakkislaisten mielipiteet päivän ruokailun suhteen. Puolisen vuotta tullu salilla käytyä aktiivisemmin, jonka aikana paino tippunut noin 20kg.
Aamupaino tällähetkellä 130kg ja pituutta 195cm ja rasvaa olisi tarkoitus poltella vielä sen ~20kg. Ohjelmana Starting strength jota on nyt pari viikkoa tullut tehtyä.

Älä mitään palkkareita juo. Ota ruokana niin ei tuu nälkä. Tollaset turhuudet ei kuulu paastoiluun, ainakaan Berkhanin mukaan. Massalla sitten palkkareita, jos tuntuu syöminen vaikeelta.

Älä mitään palkkareita juo. Ota ruokana niin ei tuu nälkä. Tollaset turhuudet ei kuulu paastoiluun, ainakaan Berkhanin mukaan. Massalla sitten palkkareita, jos tuntuu syöminen vaikeelta.
Vaikken nyt palkkarin puolestapuhuja ole missään määrin, niin kun katselee tuota ruuan määrää jo muutenkin tuossa, ei se palkkari paina siinä suuntaan tai toiseen. Omia preferointeja saa käyttää paastoilulla.

atomman: Treenipäivälle näyttää varsin hyvältä määrältä sapuskaa ja makrot kohtaavat ihan mukavasti. Muistat vaan sitten ottaa rasvoja enempi offipäiville, niin eiköhän tuolla pärjätä. Hiilareita on melko järkälemäinen määrä, eli jos mahdollista niin tasapainottele hieman enempi lihaa kuin HH-lisuketta lautaselle.

En vielä dieettaile mutta aloin eilen kokeilemaan tätä paastoamista ja olipa aivan uskomattoman skarppi fiilis tänään koulussa, aivan ennennäkemätöntä. En syö aamupalaa enää koskaan.

Hyvä fiilis ja paino vähän pudonnut, mutta treenitehot meni muutamassa päivässä nolliin... Tiedä mistä johtuu, vai eikö vain sovi mulle. Jatkan nyt tavallisella VHH-dietillä, joka on hyväksi todettu!

Paastoillu lähes vuoden ja kokoajan on puskenut finnejä naamaan pirusti. Aloitin touhun kiristelyllä ja ajattelin että johtuisi siitä, mut perkeles kun on ollu bulkilla jo kuukausia ja finnejä puskee ihan samalla tavalla. Mulla ei ole ollut näin paljon finnejä edes teininä ja muutenkin ollut aina hyvä iho, paitsi kiristellessä saattanut aluksi joku näppy ilmestyä. Nyt lähestyn kolmeakymppiä ja naama kukkii hulluna. :( Se nyt on selvää että paastoilusta johtuu ainakin osittain, mutta normaaliin bodyruokailuun ei kiinnostaisi palata pätkääkään. Onko muille tullu samankaltaisia oireita? Mitään neuvoja?

Paastoillu lähes vuoden ja kokoajan on puskenut finnejä naamaan pirusti. Aloitin touhun kiristelyllä ja ajattelin että johtuisi siitä, mut perkeles kun on ollu bulkilla jo kuukausia ja finnejä puskee ihan samalla tavalla. Mulla ei ole ollut näin paljon finnejä edes teininä ja muutenkin ollut aina hyvä iho, paitsi kiristellessä saattanut aluksi joku näppy ilmestyä. Nyt lähestyn kolmeakymppiä ja naama kukkii hulluna. :( Se nyt on selvää että paastoilusta johtuu ainakin osittain, mutta normaaliin bodyruokailuun ei kiinnostaisi palata pätkääkään. Onko muille tullu samankaltaisia oireita? Mitään neuvoja?

Saatko ruokavaliostasi tarpeeksi rasvaa? Iho tykkää tosi paljon sisäisestä rasvauksesta, erityisesti kookosöljy (mitä voi muuten käyttää ulkoisestikin) on hyvää. Vältä transrasvoja ja muuta keinotekoista, mulla ainakin ne lyövät heti näppyjä kasvoihin.
Millainen ihotyyppi sulla on? Onko se koko ajan rasvainen vai pintakuiva? Onko näppyjä vai aknea? Kannattaa melkein käydä ihotautilääkärillä näyttämässä jos kovasti häiritsee.

Paastoilusta ei mulle ole ainakaan ikinä tullut finnejä. Näppyjä pukkaa ainoastaan silloin kun syön epäterveellisesti, ihan sama miten usein söin.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Mun pätkäpaastokokeilu kesti viikon. Itse paaston kanssa ei ollut mitään ongelmia, pikemminkin päinvastoin, mutta mun jo valmiiksi vittuileva ruuansulatuselimistöni ei näköjään tykkää tuosta systeemistä yhtään. Isommat annokset sulaa niin hitaasti, että seuraavaan syömiskertaan mennessä ei ehdi tulla nälkä ja pakkosyöminen johtaa niin tuskaisaan turvotukseen + vatsakipuihin, ettei niiden kanssa pysty elämään. Kahdeksan tunnin ruokailuikkuna on siis mulle liian tiukkaan rajattu. En sitten tiedä, miten suuri vaikutus oli päällä olleella antibioottikuurilla, mutta tältä erää paastoilut täytyy jättää tähän. Todennäköisesti kokeilen IF:aa tulevaisuudessa uudestaan - viimeistään sitten, kunhan saan selvitettyä, onko mulla oikeasti jotain diagnosoitavissa olevaa vikaa suolistossa.

Maddox, mulla tuntui olevan vähän sama kun tuossa kesällä elelin tuolla systeemillä, vaikka mulla oli vielä se naisille suositeltu 10 tunnin "ikkuna". Lepopäivinä meni ihan ok, etenkin jos nukkui pitkään, mutta treenipäivinä isot ateriat vain olivat liikaa ja sitten aamupäivisin nälkä niin kova, ettei se tuntunut enää hyvältä. Eka kuukausi meni ok, mutta sitten treenitehot alkoivat laskea ja olossa tuntua, että ruokaa tulee jatkuvasti ihan liian vähän. Mulla on kyllä ruoansulatus ihan hyvässä kunnossa nykyään, mutta ei se silti tuntunut oikein istuvan.

Luin Berkhania ensimmäistä kertaa keväällä ja siitä asti olen noudattanut IF:ää, tosin vähän mukaillen. Vaikka Berkhan sanoo, ettei Leangains sovi fyysisesti kovin aktiivisille duunareille (olen töissä liikuntasektorilla, treenaan muutenkin kovaa ja kaikkea mahdollista), niin mulle tämä on osunut kuin nyrkki silmään. Yhtenä päivänä viikosta joudun katkaisemaan paaston hieman liian aikaisin, mutta musta se on ihan ok kompromissi.

Näin jälkeenpäin mulle ei ole koskaan sopinut jatkuva syöminen (ja hiilarit). En ole koskaan jaksanut duunia näin hyvin ja kehitys omassa treenissä on ollut huippua. Eli en koskaan enää pakota itseäni syömään aamupalaa.:hyper:

Maddox, mulla tuntui olevan vähän sama kun tuossa kesällä elelin tuolla systeemillä, vaikka mulla oli vielä se naisille suositeltu 10 tunnin "ikkuna". Lepopäivinä meni ihan ok, etenkin jos nukkui pitkään, mutta treenipäivinä isot ateriat vain olivat liikaa ja sitten aamupäivisin nälkä niin kova, ettei se tuntunut enää hyvältä. Eka kuukausi meni ok, mutta sitten treenitehot alkoivat laskea ja olossa tuntua, että ruokaa tulee jatkuvasti ihan liian vähän. Mulla on kyllä ruoansulatus ihan hyvässä kunnossa nykyään, mutta ei se silti tuntunut oikein istuvan.
Sääli sinänsä, jos mullekaan ei tosiaan paastoilu sovi, koska paaston aikana on tosi terävä fiilis verrattuna siihen tavanomaiseen väsymyssumussa haahuiluun (huolimatta siitä, ettei ainakaan mulla näläntunne häviä missään vaiheessa). IF:sta on siis etua, jos joutuu viettämään aamupäivänsä niinkin arkisissa puuhissa kuin töissä. Toki voishan pelkkä syömisajan venyttäminen 10 tuntiinkin auttaa sen järkyttävän kestoähkyn torjunnassa, mutta uskallan vähän epäillä. Toinen ongelma on sitten se, että vaikka olo onkin muumimamman mittoihin turvonneena ja tuskaisena aivan karsea, niin periaatteessa tekee kuitenkin mieli ruokaa, koska joko a) päivän energiansaanti jää hyvästä yrityksestä huolimatta liian alhaiseksi tai b) kroppa nälänsäätelyjärjestelmineen menee jotenkin sekaisin paastosta ja/tai sen päättämisestä.

Ensinnä kannattaa toki varmistaa, että syö oikeita ruoka-aineita. Kaikki mahdollisimman prosessoimatonta ja mielellään enemmän paleoon kallellaan. Sokerit ja kevyttuotteet pois. Tämän jälkeen voi ehkä sitten alkaa miettimään, million syö. Ihan vaan ajatuksena, jos ruuansulatus ei meinaa toimia

^ Oon jo ennen IF-kokeilua syönyt ties kuinka kauan "melkein paleosti", eli sokeri, viljat ja pilalle prosessoidut eväät ei kuulu mun lautaselle kuin hyvin harvoissa poikkeustapauksissa. Maitotuotteita syön satunnaisesti: lähinnä heraa, täysrasvaisia juustoja, turkkilaista jogurttia ja raejuustoa (välillä oon ollut kokonaan ilmankin, mutta mitään merkittävää eroa olossa tms. en ole huomannut). Eli ei ne vatsaongelmat voi ainakaan täysin vääränlaisesta ruokavaliosta olla kiinni, ellei sitten ole käynyt niin ikävästi, että mulle lähestulkoon kaikki ruokavaliot on vääränlaisia.

^ Oon jo ennen IF-kokeilua syönyt ties kuinka kauan "melkein paleosti", eli sokeri, viljat ja pilalle prosessoidut eväät ei kuulu mun lautaselle kuin hyvin harvoissa poikkeustapauksissa. Maitotuotteita syön satunnaisesti: lähinnä heraa, täysrasvaisia juustoja, turkkilaista jogurttia ja raejuustoa (välillä oon ollut kokonaan ilmankin, mutta mitään merkittävää eroa olossa tms. en ole huomannut). Eli ei ne vatsaongelmat voi ainakaan täysin vääränlaisesta ruokavaliosta olla kiinni, ellei sitten ole käynyt niin ikävästi, että mulle lähestulkoon kaikki ruokavaliot on vääränlaisia.
Tämä menee nyt jo OT:ksi, mutta kumminkin: aikanaan, kun itsellä noita ruoansulatusongelmia oli tosi paljonkin, paleo tai vhh ei toiminut ollenkaan. Mahavaiva kun oli yhteydessä kehon yleiseen stressiin, uupumukseen ja heikkouteen (joka toki ilmeni myös muilla elämänalueilla, mutta silloin ne vatsajutut tuntuivat pahimmilta). Tilanne alkoi mennä parempaan suuntaan, kun vähensin treeniä radikaalisti, aluksi ihan sohvanpohjalle saakka ja söin monipuolista, helposti sulavaa ruokaa. Myös hiilihydraatteja, mahdollisimman helposti sulavina versioina kuten riisinä ja perunana. Tuo hiilari tuntui olevan jopa välttämättön tilanteen paranemiselle. Eli kannattaa pohtia tätä asiaa vähän toisestakin näkökulmasta etenkin, jos vatsavaivaan liittyy myös muita juttuja (uni- ja mielialaongelmia, palautumisen hitautta ja hidasta kehitystä, kummallisia selkä- ja niskakipuja jne.).

Ja sanottakoon vielä itse aiheesta, että minä en kokenut kyllä paaston aikana mitään kirkkauden hetkeä. Eroa aamupalaversioon ei oikeastaan ollut, mitä nyt kauhea nälkä koko ajan. Ehkä keho sitten on noilta ylikuntoajoilta vielä niin varuillaan, ettei noin vain suostu syömättömyyteen, vaikka pitkät ateriavälit eivät sinänsä enää tuotakaan mitään ongelmia.

Tämä menee nyt jo OT:ksi, mutta kumminkin: aikanaan, kun itsellä noita ruoansulatusongelmia oli tosi paljonkin, paleo tai vhh ei toiminut ollenkaan. Mahavaiva kun oli yhteydessä kehon yleiseen stressiin, uupumukseen ja heikkouteen (joka toki ilmeni myös muilla elämänalueilla, mutta silloin ne vatsajutut tuntuivat pahimmilta). Tilanne alkoi mennä parempaan suuntaan, kun vähensin treeniä radikaalisti, aluksi ihan sohvanpohjalle saakka ja söin monipuolista, helposti sulavaa ruokaa. Myös hiilihydraatteja, mahdollisimman helposti sulavina versioina kuten riisinä ja perunana. Tuo hiilari tuntui olevan jopa välttämättön tilanteen paranemiselle. Eli kannattaa pohtia tätä asiaa vähän toisestakin näkökulmasta etenkin, jos vatsavaivaan liittyy myös muita juttuja (uni- ja mielialaongelmia, palautumisen hitautta ja hidasta kehitystä, kummallisia selkä- ja niskakipuja jne.).
Mulla on vatsavaivojen lisäksi ajoittain ylirasitusoireita, jotka lienee yhdistettävissä elimistön stressitilaan (palautuminen treeneistä on hidasta, haavat ei meinaa parantua, atooppinen ihottuma aktivoituu, oudot tulehdusreaktiot esim. iholla, loputon väsymys, ruokahalun heittelehtiminen ääripäästä toiseen jne.). Luonnollisesti noita oireita ilmenee eniten silloin, kun nukun huonosti ja liian vähän. Toisaalta stressi taas ruokkii uniongelmia, joten joskus tilanne on päässyt melko toivottomaksikin. Tällä hetkellä nuo muut vaivat tuntuvat kuitenkin aika mitättömiltä verrattuna mua eniten piinaavaan rykivään ruuansulatukseen. Oon menossa asian takia lääkäriin, mutta todennäköisesti tutkimukset on yhtä tyhjän kanssa, eikä mulle jää lopulta muuta vaihtoehtoa kuin yrittää optimoida ruokavalio ja treeni mun kakkoslaadun osista kootulle kropalle siedettäviksi. Itken varmaan verta ja revin viimeisetkin hiukset päästäni, jos se optimointi tarkoittaa merkittävää kevennystä liikuntapuolelle ja syömisten mullistamista hiilarivoittoisiksi, mutta pakko kai siihenkin on ryhtyä, ellei muu auta.

Koko teksti
No mulle ainakin hyvinvointi, terveys ja toimintakyky ovat sitä tärkeintä, eikä aina treenitulosten saavuttaminen ja "dogmien" seuraaminen välttämättä palvele sitä. Mulla muuten ainakin noihin ylirasitukseen liittyviin vatsaongelmiin kuului selkeitä IBS:n piirteitä, jotka ovat nyt suurimmalti hävinneet. Kannattaa ehkä lukaista pronutritionistin 6-osaisen sarja ibs:lle sopivista ja sopimattomista ruoka-aineista. Paleossa ja vhh:ssahan (sekä "terveellisissä ruokavalioissa" yleensä) esim. noita fodmapeja tulee helposti tosi paljon, mikä ei sit välttämättä ärtyneelle mahalle sovi ollenkaan.

Syötkö probiootteja? Varsinkin jos on antibioottikuureja ollut, niin niitä suositellaan. Nuorena luulin, että minulla on heikko vatsa. Se oli usein kipeänä ja turvotti jne. Nyt kun olen syönyt erilaisia probiootteja jonkun vuoden, niin vatsa on terästä ja en käytä enää edes astmalääkkeitä. Sellaisia teoriotahan on, että ruoansulatuskanavan mikrobiston huono terveys olisi useiden tautien takana. Maddox lue myös treenipuolelta se ylikuntoketju. Olen saanut siitä paljon tuoreita ajatuksia treeneihin. Kannattaa miettiä onko kehittymisen kannalta parempi treenata joka päivä keskikovaa paikat jumissa, vai tehdä yksi kova harjoitus ja yksi palauttava.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom