Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Onko munien syönnistä jotain haittaa? Siis jos vetää päivässä jotain 4kpl tai vastaavaa?

Jos ei ole jo ennestään esim. korkeat kolesteroliarvot, ylipainoa tai korkeat verenpaineet, niin en näe mitään syytä, miksi pitäisi munien syöntiä erityisesti rajoittaa.

Tykkään tehdä Kiinankaalista saalaattia koska se on niin paljon paremmin säilyvää ja pikkaisen kivempi silputa ja paremman makauinen kuin vihreät salaatit mutta en viitsi kovin usein siitä tehdä koska siinä on korkea nitraatti taso joten kysynkin mikä on sopiva aikaväli syödä sellainen iso käärö mitä kaupassa myydään? Nitraattihan altistaa ainakin kilpisrauhasen vajaatoiminnalle ja kun vanhemmistanikin tuota sairastetaan vaakvasti niin ei huvita riskeerata.

Vaikka edellinen kysymykseni on tuossa pari postia ylempänä niin eikai se haittaa, että on utelias... :D

Tuli näin aamulla mieleen, että onko leivällä ja kaura/4-viljanhiutaleilla jotain suurta eroa? Kun hiutaleissa on kaloreita ja hiilareita enemmän 100g:ssä, mutta ovatko ne jotenkin parempia kuin esim. ruisleivän taikka pehmopalojen (näitä oli leipälaatikossa vertailukohtana)?

Vinkkejä, miten saisi päivän kalorimäärää nostettua helposti? Olen tällä hetkellä 65kg ja 173cm ja pitäisi kai syödä n. 2500-2700 kaloria treenipäivänä.

Tuossa kalorilaskurilla kattelin, että mun peruskulutus ois jotain 2300kcal ja jos massaa aion hankkia, niin vissiin +500kcal ois ihan ok? Eli 2800kcal/päivä
Mutta ongelma on työssä. Kun lähden töihin joskus neljän aikoihin iltapäivällä (Työaika n.12h), niin mitä ottaisin evääksi, jotta saan tarpeeksi kaloreita? Heräilen yleensä klo 14 aikoihin ja siinä sit jotain suuhun ennen treeniä ja treenin jälkeen palautusjuoma --> suihku --> kotiruokaa --> töihin.
Työpaikka on penkin ja ratin välissä, joten huoltoasemia matkan varrella on, mutta ei niissä jaksa istua, joten omat eväät mieluiten mukaan.
Eli tuolle 12h:lle pitäis saada kunnon eväät?
Searchilla kyllä löytyy vaikka mitä pirtelöohjeita yms. mutta onko mitään ehdotuksia? Kun ei kuitenkaan kerkeä mitään kanaa alkaa paistamaan yms. ennen töihin lähtöä.

Mistä saisi Helsingin seudulla halpaa perusheraa? Tähän asti oon ostanut tavallisista ruokakaupoista Fastia, mutta varmaan jostain erikoisliikkeistä saisi halvemmalla?

Mitenköhä tällänen toimis, eli salipäiviniä ma-ke-pe 2400kcal ja lepo päivinä jolloin vedän aerobisen juoksu lenkin. n 30min 5-6km
tai pyöräily 50min 17-18km, niin lepopäivinä 2200 tjsp.
Mitat on 175/57 ikä 17. Kalorilaskuri antaa 1800 jos laitan liikuntaan 0min ja erittäin kevyt. Luultavasti kävelyt kouluun ja sali vie jo sen 400kcal. Sali 50-60min ja kävely vauhtikin saattas olla 5-6km/h.
Kannattaako syödä esim. aamu 600kcal, lounas koulussa 600kcal, reenin jälkeen 600kcal eli n. 4-5klo. ja ilta pala joskus.
eli 4x syöminen / pv, sopii aika hyvin mulle.
Palautus juomana ajatelin pelkän whey80 vetää (1dl) ja rasvatonmaito/vesi. Eli jos joku vois neuvoo tarkemmin miten syklittää kalorit.
Kyllä, olen lukenut faq ja muita topicceja paljon. Pakko vaan kysyä omakohtasestikin neuvoa.

Ti-to-la sitten ne aerobiset. Yleensä juoksu lenkin jälkeen mittari sanoo 250-260kcal kulutettu, mutta ehkä se kulutus vielä jatkuu sen jälkeen suurempana eli n 300kcal.

Salilla alotan HST-treenin 2x15 2 viikkoo, 2x10 2 vk, 2x5 2 vk.
Tais olla 8 eri liikettä, mutta osa on aika kevyitä.

Ja tiiän sen, että palaudun vaikka noi lenkit vetäisinkin. Ma ja pe kun vain kyykyt vedän+pohkeet.

Yleisesti ottaen ravitsemus on kunnossa, eli protskut tulee n. 120-170g/pv. ja rasvat 60g suurinpirtein.

Mistä saisi Helsingin seudulla halpaa perusheraa? Tähän asti oon ostanut tavallisista ruokakaupoista Fastia, mutta varmaan jostain erikoisliikkeistä saisi halvemmalla?

Fitnesstukku Store Lönnrotinkadulla voisi olla yksi vaihtoehto, kai pääpiirteissään samat hinnat kuin netissäkin...

ihan perus ruokakaupoista saa myös american wheytä ( joka on fastin tekemää ) joka maksaa hieman vähemmän , kuin hera80

Mitat on 175/57 ikä 17. Kalorilaskuri antaa 1800 jos laitan liikuntaan 0min ja erittäin kevyt. Luultavasti kävelyt kouluun ja sali vie jo sen 400kcal. Sali 50-60min ja kävely vauhtikin saattas olla 5-6km/h.
Kannattaako syödä esim. aamu 600kcal, lounas koulussa 600kcal, reenin jälkeen 600kcal eli n. 4-5klo. ja ilta pala joskus.
eli 4x syöminen / pv, sopii aika hyvin mulle.
.
Pähkäilen itse myös ateriarytmikysymystä. Olen alkanut syömään välipalan 2-3 tunnin päästä lounaasta, kun silloin on nälkäinen olo. Rahka tms. välipalana täydentää hyvin, jos kouluruoassa vähäisesti proteiinia.

Mitä mieltä ihmiset on soijarouheesta, -pyöryköistä, -suikaleista? Niissä 100g sis.: n.50g protskuu, 28g hh ja muita hiluttimiä. Verrattuna esim paistijauhelihaan, jossa 19g proteiinia 100g:ssa. Hinnasta en tiedä, kun ei itse tarvitse maksaa jauhelihasta, kuin max 1e 400g, mutta noin vaihtoehtona kanalle tai lihalle? Kalaa en tähän sotke, koska sitä ei oikeen varmaan voi korvaa millään.

Mitä mieltä ihmiset on soijarouheesta, -pyöryköistä, -suikaleista? Niissä 100g sis.: n.50g protskuu, 28g hh ja muita hiluttimiä. Verrattuna esim paistijauhelihaan, jossa 19g proteiinia 100g:ssa. Hinnasta en tiedä, kun ei itse tarvitse maksaa jauhelihasta, kuin max 1e 400g, mutta noin vaihtoehtona kanalle tai lihalle? Kalaa en tähän sotke, koska sitä ei oikeen varmaan voi korvaa millään.

soijassa on huonot aminohapot ja sitten myös se juttu , että soijaa syömällä tulee naishormonia kehoon , ei se tee haittaa jos sillointällöin syö sitä.

Laitan tän kyssärin tännekkin, kun kiinnostaisi todellakin tietää!!

Löytyiskö jotain faktaa eri proteiini-jauhojen vertailusta (tehosta, ei mausta). Nyt mulla proteiini lähteenä Mass Isowhey 91g/100g. Älyttömän pahaa.
Sen verran "pullamosso", että alkaa olla vastenmielistä treenin jälkeen juoda, kun vastaavasti aikaisemmalla Mass whey 80g/100g odotti treenin jälkeistä juoma sessiota. Riittää pelkkä selitys tekstinäkin, jos ei muista lähdettä. Eihän näissä hirveitä virheitä voi tehdä, eihän..

Siis onko muutakin syytä syödä korkeapitoista proteiinia, kuin välttää lisäaineita?

Back
Ylös Bottom