Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Onko muita kulutusta laskevia kaavoja Harris-Benedictin kaavan lisäksi? Melkein joka toisessa tarinassa alle sata kiloinen jantteri yrittää vähentää painoa, vaikka syö 2000-3000 Kcal päivässä. Pitää liikkua tohon jo aika paljon. Alussa juoksin/hölkkäsin/laahustin tunnin purunradalla kalorimittarin näyttävän kulutusta 1300. Nyt tuntiin juoksen samalla purunradalla yli 10 km ja kulutus vajaa 500. Salilla saa vetää hirmu treenit, että saa palamaan 500 Kcal/h.Hyvä kuntoinen kuluttaa todella eritavalla kaloreita verrattuna huono kuntoiseen. Niin, löytyykö jotain kaavaa, joka huomioisi kuntotason?

En tiedä edes mistä kaavoista puhut, mutta 100 kiloinen voi todellakin laihduttaa 2000-3000kcal.. En tiedä kuinka laadukasta kalorimittaria käytät, mutta noihin ei ikinä kannata luottaa aivan 100%. Jos tuntuu ettei sinulla tipu jollain tietyllä kalorimäärällä niin vastaus on aina aika yksinkertainen: Vähennä kaloreita tai lisää liikuntaa! Toinen ratkaisu on kokeilla jotain uutta esim. ketoosidiettiä, jolla tulee automaattisesti monesti syötyä vähemmän.

Ota huomioon, että noiden "tarinoiden 100 kiloiset" laitetaan liikkumaan oikeasti kunnolla toisin kuin normijantterit jotka käyvät 2 kertaa viikossa puolen tunnin lenkillä, jonka jälkeen istuvat loppupäivän koneella ja luulevat laihtuvansa niin pirusti. Elämäntapojen on muututtava oikeasti kokonaan, jos haluat päästä todella hyvään kuntoon. Jos sinusta tuntuu, että huono kuntosi estää sinua treenamasta tarpeeksi tehokkaasti niin vastaus on taas yksinkertainen: Paranna aerobista kuntoasi! Helppoja tapoja on esim. HIIT, kaikki pallopelit jos kiinnostaa sekä muuten vain aktiivinen elämäntapa. Pyöräile töihin, kävele tai juokse kauppaan, pyri pysymään paljon liikkeessä ja vältä turhaa istumista. On tottakai tärkeää muistaa myös palautuminen, mutta kevyt kävely ei rasita ketään alle 60v niin paljon, ettei sitä voisi tehdä jokapäivä 10km tai enemmänkin. Unohda kaikki moottorikäyttöiset ajoneuvot jos mahdollista!

"Jokainen syy joka estää meitä liikkumasta on tekosyy."

En tiedä edes mistä kaavoista puhut, mutta 100 kiloinen voi todellakin laihduttaa 2000-3000kcal.. En tiedä kuinka laadukasta kalorimittaria käytät, mutta noihin ei ikinä kannata luottaa aivan 100%. Jos tuntuu ettei sinulla tipu jollain tietyllä kalorimäärällä niin vastaus on aina aika yksinkertainen: Vähennä kaloreita tai lisää liikuntaa! Toinen ratkaisu on kokeilla jotain uutta esim. ketoosidiettiä, jolla tulee automaattisesti monesti syötyä vähemmän.

Ota huomioon, että noiden "tarinoiden 100 kiloiset" laitetaan liikkumaan oikeasti kunnolla toisin kuin normijantterit jotka käyvät 2 kertaa viikossa puolen tunnin lenkillä, jonka jälkeen istuvat loppupäivän koneella ja luulevat laihtuvansa niin pirusti. Elämäntapojen on muututtava oikeasti kokonaan, jos haluat päästä todella hyvään kuntoon. Jos sinusta tuntuu, että huono kuntosi estää sinua treenamasta tarpeeksi tehokkaasti niin vastaus on taas yksinkertainen: Paranna aerobista kuntoasi! Helppoja tapoja on esim. HIIT, kaikki pallopelit jos kiinnostaa sekä muuten vain aktiivinen elämäntapa. Pyöräile töihin, kävele tai juokse kauppaan, pyri pysymään paljon liikkeessä ja vältä turhaa istumista. On tottakai tärkeää muistaa myös palautuminen, mutta kevyt kävely ei rasita ketään alle 60v niin paljon, ettei sitä voisi tehdä jokapäivä 10km tai enemmänkin. Unohda kaikki moottorikäyttöiset ajoneuvot jos mahdollista!

"Jokainen syy joka estää meitä liikkumasta on tekosyy."

Jep, täyttä asiaa toi sun teksti, mutta noi mä tein jo (lähti 31kg). Pituus 186, paino 74 ja rasva% 9, eli nyt lähden pikkuhiljaa plussilla vetämään. Hutiloiden taas tuon oman tekstin kirjoitin, mutta tarkoitus oli nimenomaan kysellä eri laskentakaavoja.
Tämmöisen tiedän: Harris-Benedictin kaava = 655.1 + 9.563 × paino (kg) + 1.850 × pituus (cm)–4.676 × ikä (vuosina).
Mistähän noi eri kertoimet tulee..
Ihan teoriassa kiinnostaa erillaiset kaavat ja miten niihin päädytään.
En vain ole nähnyt niissä huomioitavan kuntotasoa.
Samalla joku terävämpi voisi avata mulle sykemittarin kaavan eli millä eri painotteilla Kcal lasketaan.
Olihan tämä "yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne" osio :D

Jep, täyttä asiaa toi sun teksti, mutta noi mä tein jo (lähti 31kg). Pituus 186, paino 74 ja rasva% 9, eli nyt lähden pikkuhiljaa plussilla vetämään. Hutiloiden taas tuon oman tekstin kirjoitin, mutta tarkoitus oli nimenomaan kysellä eri laskentakaavoja.
Tämmöisen tiedän: Harris-Benedictin kaava = 655.1 + 9.563 × paino (kg) + 1.850 × pituus (cm)–4.676 × ikä (vuosina).
Mistähän noi eri kertoimet tulee..
Ihan teoriassa kiinnostaa erillaiset kaavat ja miten niihin päädytään.
En vain ole nähnyt niissä huomioitavan kuntotasoa.
Samalla joku terävämpi voisi avata mulle sykemittarin kaavan eli millä eri painotteilla Kcal lasketaan.
Olihan tämä "yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne" osio :D

Tässä linkki jossa kerrotaan jotain noiden mittarien laskentakaavoista.
Lisäksi löytyi keskustelun pätkä jossa on kaava, josta en tajua mitään :wtf:

Olen ainakin itse käyttänyt energiankulutuksen kcal/h laskemiseksi seuraavia kaavoja:
kokonaiskulutus = hapenkulutus l/min *((1,2064*hengitysosamäärä)+3,8455)*60
Kulutus rasvoista = hapenkulutus l/min * ((1,2064 * hengitysosamäärä)+3,8455)*((-344,691*hengitysosamäärä)+344,1363)*0,6
Kulutus hiilareista= hapenkulutus l/min * ((1,2064 * hengitysosamäärä)+3,8455)*((344,691*hengitysosamäärä)-244,1363)*0,6
Hengitysosamäärähän noissa on tuotettu hiilidioksidi jaettuna kulutetulla hapella

Tässä linkki jossa kerrotaan jotain noiden mittarien laskentakaavoista.
Lisäksi löytyi keskustelun pätkä jossa on kaava, josta en tajua mitään :wtf:

Olen ainakin itse käyttänyt energiankulutuksen kcal/h laskemiseksi seuraavia kaavoja:
kokonaiskulutus = hapenkulutus l/min *((1,2064*hengitysosamäärä)+3,8455)*60
Kulutus rasvoista = hapenkulutus l/min * ((1,2064 * hengitysosamäärä)+3,8455)*((-344,691*hengitysosamäärä)+344,1363)*0,6
Kulutus hiilareista= hapenkulutus l/min * ((1,2064 * hengitysosamäärä)+3,8455)*((344,691*hengitysosamäärä)-244,1363)*0,6
Hengitysosamäärähän noissa on tuotettu hiilidioksidi jaettuna kulutetulla hapella

Iso Kiitos! Kaikki selvisi mitä hainkin. Yhteenveto, vaikka tuskin se ketään kiinnostaa.

Halvassa sykemittarissa voi olla kymmenien prosenttien heitto energiankulutuksessa (Kcal).

Huippuvekottimessa huomioidaan lisäksi matka (gps) ja arvio kunnon noususta (tietokone ottaa talteen dataa ja muuttaa sen perusteella tietoja tarvittaessa).

Tarkimman saa noilla kaavoilla, joissa apuna käytetään hengityskaasuanalysaattoreita. Loppu:whip:.

Oon pitänyt elämäni ensimmäisen dietin 3 viikkoa, ja painoa tippui 9kg.
Tein paljon kävelyä ja söin huomattavasti vähemmän kun normaalisti.
Nyt tänään lopetin dietin, ja mikä olisi paras tapa jatkaa nyt dietin jälkeen, ettei kaikki tule takaisin?

Oon pitänyt elämäni ensimmäisen dietin 3 viikkoa, ja painoa tippui 9kg.
Tein paljon kävelyä ja söin huomattavasti vähemmän kun normaalisti.
Nyt tänään lopetin dietin, ja mikä olisi paras tapa jatkaa nyt dietin jälkeen, ettei kaikki tule takaisin?

Kalorikulutus + 5%

Ostin tänään Rainbow monivitamiinituubin(sisältää ABCDE-vitamiineja). Ajattelin vetää joka aamu yhden poretabletin.Kysymykseni on, että onko siitä mitään haittaa että syön kyseisiä tabletteja? Syön monipuolisesti, enkä siis korvaa vitamiinien saantia ruoasta tableteilla.

Ostin tänään Rainbow monivitamiinituubin(sisältää ABCDE-vitamiineja). Ajattelin vetää joka aamu yhden poretabletin.Kysymykseni on, että onko siitä mitään haittaa että syön kyseisiä tabletteja? Syön monipuolisesti, enkä siis korvaa vitamiinien saantia ruoasta tableteilla.
Ei ole haittavaikutuksia.

Syön monipuolisesti, enkä siis korvaa vitamiinien saantia ruoasta tableteilla.

Miksi sitten syöt niitä? Osa vitamiineista ainakaan rasvaliukoisista ei imeydy kovin hyvin pillereistä/poretableteista. Itse ottaisin lisänä vain ne mikä ruuasta jää saamatta, jos jää.

Dieetin ja bulkin syklittelystä

Moi! Olen tällä hetkellä ensimmäisellä dieetilläni, joka on kestänyt noin 5kk. Paino on tippunut 102 -> 91kg ja voimatasojen lasku on ollut naurettavan suurta. Pituus noin 187cm.

Painon tiputus näkyy kyllä peilikuvassa, mutta pyykkilauta on yhä teillä tuntemattomilla. Luulen, että minun tulisi tiputtaa painoa vielä muutamalla kilolla, ennenkuin olisin tyytyväinen rasvaprosenttiini. Kysymykseni kuuluukin, kannattaisko aloittaa taas maltillinen plussakausi vai tiputtaa painoa, kunnes olisin tyytyväinen peilikuvaani? Pelkään lihasteni muistuttavat taas vuodentakaista kuntoani ennen bulkkaustani, jos miinuskauteni saa jatkoa. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan!

Moi! Olen tällä hetkellä ensimmäisellä dieetilläni, joka on kestänyt noin 5kk. Paino on tippunut 102 -> 91kg ja voimatasojen lasku on ollut naurettavan suurta. Pituus noin 187cm.

Painon tiputus näkyy kyllä peilikuvassa, mutta pyykkilauta on yhä teillä tuntemattomilla. Luulen, että minun tulisi tiputtaa painoa vielä muutamalla kilolla, ennenkuin olisin tyytyväinen rasvaprosenttiini. Kysymykseni kuuluukin, kannattaisko aloittaa taas maltillinen plussakausi vai tiputtaa painoa, kunnes olisin tyytyväinen peilikuvaani? Pelkään lihasteni muistuttavat taas vuodentakaista kuntoani ennen bulkkaustani, jos miinuskauteni saa jatkoa. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan!

Rustailehan esimerkkipäivä syömisistäsi tänne. Kuinka naurettavasti voimatasot on laskeneet? Minkälaista treeniä teet?

Rustailehan esimerkkipäivä syömisistäsi tänne. Kuinka naurettavasti voimatasot on laskeneet? Minkälaista treeniä teet?

Voimatasojen lasku näkyy etenkin rinta- ja selkäliikkeissä. Jalka-, käsi- ja olkapääliikkeet sujuu paremmin. Penkissä sarjapainot ovat laskeneet 97,5kg -> 80-85kg ja selkäliikkeissä vähintään saman verran. Tiedän etenkin penkin korreloivan suuresti elopainon kanssa, mutta motivaatio on jo alkanut kärsiä dieetin aiheuttaman "heikkouden" vuoksi.

Esimerkkipäivä:

Aamiainen: Ehrmann, fitness-muroja, kahvi

Välipala: Ehrmann

Lounas: 200g broilerin-/porsaanfilee, salaattia, perunoita, ruisleipää ja 0,5l maitoa.

Välipala: Ehrmann, banaani

Treenin jälkeen: 60g heraa

Päivällinen: 400g broilerin fileesuikaleita, 65g riisiä, kourallinen pähkinöitä, 200g parsakaalia ja 0,5l maitoa

Iltapala: Ehrmann

Reilun puolen vuoden ajan oon tehnyt 2-jakoista treeniä 4 krt/vko. Liikkeitä oon pyrkinyt vaihtelemaan mahd. usein. Tätä ennen tein vuoden verran 4-jakoisella ohjelmalla.

Ajattelin kokeilla nopeampisyklistä kaloreiden jaksottelua, kun tuntuu että dieettini vielä jatkuessa viimeisetkin syksyllä saadut lihaksenrippeet alkavat kadota. Todennäköisesti oon turhankin itsekriittinen, sillä kukaan ystävä/tuttu ei ole todennut minun laihtuneen tällä ajanjaksolla, vaan jopa päinvastoin. Mene ja tiedä...

5kk on jo pitkä aika dietille. Lähtöpaino on aika korkea sulla ollut ja ihan villinä veikkauksena heittäisin, että varmasti sitä "höhhöä" on alkutilanteessa ihan mukavasti ollut ja samoin varmaan vieläkin. Painon laskun olisi pitäny olla nopeampaa. Alussa pitäisi nesteitä lähteä vauhdilla ja jatkossa painon putoamisen tasaantua 0,5kg - 1kg / viikko. 5kk aikana olisi pitänyt kyllä saada se pyykkilauta sieltä riipastua näkyviin, olettaen että myös lihasmassaa löytyy alta, eikä tuo elopaino pelkkää höhhöä tuohon pituuteen ole ollut.. anyway tuo noin 10kg pudotus on vähän. Toimimattomasta dietistä kertoo myös tuo voimatasojen lasku, mikä tosin on ihan loogistakin jo noin pitkällä dietillä. Ruokavaliosta kun vilkaisee nopeasti niin prodemäärät on tavaissa, kerta-annokset prodessa on muutamalla aterialla aivan älyttömiä ja hiilarimäärät sitä vastoin olemattomia, myöskin maitotuotteiden käyttöä vähentäisin huomattavasti. Neljännekseen tuosta. Oikein sopiva yhdistelmä tällä hetkellä tukkimaan kroppaa. Suosittelisin unohtamaan dietin hetkeksi aikaa ja rakentamaan hieman myöhemmin(kun kroppa on tuosta palautunut) dietin uudestaan paremmin ja uudella menestyksellä. Uskoisin tulostenkin olevan tyydyttävämpiä. :)

Olihan sitä ylimääräistä hieman joo vyötärön seudulle dieetille ryhtyessä. Vielä 98kg painossa InBody-mittari antoi rasvaprosentiksi noin 16-17%, joten en nyt pyyleväksi kuvailisi itseäni tuolloinkaan. Viimeiset 2kk on mennyt mielestäni miinuskaloreilla kropan tuntuen olevan omalla mukavuusalueellaan. Joko täytyisi tiputtaa kaloreita alle 2000kcal tai alkaa jopa rakentamaan uutta lihaa. Kyseenalaistaisin hieman tuon "kalorit taivaissa" -kohdan, sillä eihän tuo 250g liikaa ole, enkä nyt sitä useampaan ruokailuun jaksaisi jakaakaan. Hiilareita olen nyt yrittänyt vältellä tietoisesti. Minkälaisia syklejä suosittelisitte seuraavaksi esim. seuraavaksi 6kk:ksi? 4-6 vkoa plussilla, 2 vkoa minuksilla?

YO! Osaako joku kertoa minkä helvetin takia hiilihydraatin nauttiminen saa kropan keräämään nestettä? Olin pitkään vähällä hiilihydraatilla ja nyt olen pikkuhiljaa lisännyt sitä ruokavalioon lähinnä lihasmassan kasvatuksen toivossa. Naama vaan levenee kun nestettä kerääntyy. Edes reilu veden juonti ei tunnu pitävän sitä kurissa, juon 3-6 litraa päivässä. Mikä tämän nestepöhön aiheuttaa, miks hiilari saa kropan pitelemään kiinni nesteistä vaikka juo vettä reilusti?

Glykogeeni sitoo vettä. En osaa tarkkaa kemiallista prosessia selittää, mutta vaivasi lienee monelle tuttu. Monet ex-ketoilijat ainakin valittelevat suoranaista pursuamista hiilareille palattuaan. Leikkaa vähän alas hiilareista ja ota tavaksi juoda vaikka vihreää teetä. Paljonko menee suolaa?

Glykogeeni sitoo vettä. En osaa tarkkaa kemiallista prosessia selittää, mutta vaivasi lienee monelle tuttu. Monet ex-ketoilijat ainakin valittelevat suoranaista pursuamista hiilareille palattuaan. Leikkaa vähän alas hiilareista ja ota tavaksi juoda vaikka vihreää teetä. Paljonko menee suolaa?
En osaa oikeen arvioida tota suolan määrää... Grillimaustetta (n.40% suolaa) tulee ripoteltua usein munakkaan päälle.. Piilosuolaa tulee varmaan reilusti monestakin lähteestä..? Olen itseasiassa nykyään ruvennut pesemään pekonit ennen paistamista, niin hullulta kun se kuulostaakin! :D Lähtee suolaa pois ihan pirusti. Pitänee ehkä paneutua enemmän tohon suolan tarkkailuun.

Hiilarin lähteenä olen käyttänyt lähinnä kaurahiutaleita ja riisiä sillontällöin. Kerää naamaan nestettä ihan vitusti. Mutta eikait se auta muu kun pitää ainakin välipäivät vähemmällä hiilarilla ja yrittää tarkkaila tota suolan määrää.

Mitä lisäravinnetta?

Olen 18 vuotias nuori mies ja nyt on tullut käytyä salilla vähän päälle 6 kuukautta, 2 x /vko.

Näkyviä tuloksia on tullut hyvin, mutta nyt kyselisin teiltä viisaammilta, että auttavatko lisäravinteet/palautusjuomat/massalisääjät jne muut aineet oikeasti ja onko tässä vaiheessa järkevää alkaa käyttämään? Saako niillä parempian tuloksia samassa ajassa ja onko niillä terveyteen haittavaikutuksia?

Jotenkin ainakin itsestä tuntuu että sellaiset aineet eivät välttämättä niin terveellisiä ole, mutta monet niitä kuitenkin käyttävät.

Lisäksi vielä mitä näistä monista aineista kannattaisi ostaa minun tapauksessani? Mitat 183 cm / 72 kg Pääasiassa kohdealueet ovat haukkarit ja rinta. Lisäksi vatsaa on tullut reenattua melko paljon.

Lisäksi vähän offtopic, mutta en viitsisi aiheita spämmätä, joten nyt kysyn samalla vielä, että onko tehokkaampaa vetää esim 12 kg painoilla 2x20 sarjaa vai esim 15 kg 2x10?

Olen 18 vuotias nuori mies ja nyt on tullut käytyä salilla vähän päälle 6 kuukautta, 2 x /vko.

Mitat 183 cm / 72 kg Pääasiassa kohdealueet ovat haukkarit ja rinta. Lisäksi vatsaa on tullut reenattua melko paljon.

Alat syömään kunnolla, alat treenaamaan 3 tai 4 kertaa viikossa, otat kunnon ohjelman SS/G6/2-jakoinen tms. niin silloin alkaa tapahtumaan, lisäravinteita katot sitten kun niitä oikeasti tarvitset.

Alat syömään kunnolla, alat treenaamaan 3 tai 4 kertaa viikossa, otat kunnon ohjelman SS/G6/2-jakoinen tms. niin silloin alkaa tapahtumaan, lisäravinteita katot sitten kun niitä oikeasti tarvitset.

Arvasin että joku vastaa näin. En kysynyt reeniohjeita, paitsi tuossa lopussa sivukysymyksen. Kysymykseni oli mitä lisäravinnetta ja onko niillä haittavaikutuksia?

Back
Ylös Bottom