Oi kun sä olet kova sanaseppo. Nyt "paras" on muuttunut "vakavasti otettavaksi", koska vain Malloylla on ilmeisesti mandaatti määritellä, koska jokin asia on vakavasti otettavaa ja koska ei.
Hmm... ja mä sain palautetta pilkunnussimisesta. Kerro ihmeessä missä mä sanon ainoastaan itselläni olevan mandaatti määritellä milloin jokin asia on vakavasti otettavaa ja milloin ei?
Craigin kanta perustuu toiveajatteluun, joka ei ole rationaalista.
Craigin kanta perustuu siihen, että se, mistä varmaa tietoa ei ole,
saattaa olla totta, ja on siten rationaalinen. Harrisin kanta edellyttää, että Jumalaa ei
varmasti ole olemassa, ja koska tietoa asiasta ei ole, se lepää irrationaalisen oletuksen varassa.
Katsos kun
täysin varmaa materiaalista todistusta siitä, että Jumala on tai ei ole olemassa, ei ole. Loogisesti tästä seuraa, että kantaa suuntaan tai toiseen ei voi ottaa. Tällöin rationaalista on ottaa huomioon toiminnassaan se poissulkematon mahdollisuus, että se voi olla totta.
Craigin kannan voi hyväksyä vasta, kun todistetaan, että Jumala on olemassa.
Jumalan olemassaolosta on todistanut aika moni ihminen, mukaanlukien sellaiset, jotka ovat tunteneet tämän silloinkin, kun tällä oli materiaalinen muoto. Oletus, että nämä kaikki ihmiset valehtelevat tai puhuvat vailla parempaa tietoa, on taikauskoinen oletus, jolle ei ole mitään näyttöä. Väite, jonka mukaan Jumala ei olisi olemassa, on pelkkää taikauskoista toiveajattelua.
Joopajoo... hylkäätkö olankohautuksella kaiken muunkin ei-teistisen moraalin, käyttäytymiskoodin ja lait?
Kyllä - niin kauan, kuin niiden takana ei ole rationaalista perustetta kuten vaikkapa väkivallan uhka.
Meillähän ei esimerkiksi rikoslaissa lue, että ihmistä ei saa pahoinpidellä, koska Jumala käskee niin.
Ei luekaan, mutta Raamatussa lukee. Rikoslain perustana on yhteiskunnan väkivaltakoneisto. Ota se pois, ja laki menee hyvin nopeasti mukana.
Niinhän ne ovatkin. Mitkän maailman konfliktiktit ovat tällä hetkellä käynnissä aiheesta: "onko objektiivista moraalia olemassa vai ei?"
En saa selvää. Osaako joku suomentaa?
Aaah no sitten kumotaan se supernaturaalisti... Yksisarvinen välitti minulle telepaattisesti viestin, ettemme tarvitse objektiivista moraalikoodia vaan päättäkää niinku yhdessä mikä olisi hyväksi kansalaisille.
Kas, ateisti osoittaa moraalisuutensa valehtelemalla.
Olenko väittänyt, että sinä olet näin sanonut?
Kyllä:
Dragon sanoi:
Puolimatka on tätä samaa Plantingan väitettä viljellyt urakalla viimeisen vuoden pari ja nyt sinä teet sitä samaa.
Tämän väitteen olen kuullut lähes jokaiselta taikauskoiselta ihmiseltä, sinä tuskin olet poikkeus mutta olen syvästi pahoillani jos tästä suutuit ja jos et ajattele Jumalan kirjoittaneen moraalikoodia ihmisten sydämiin.
En tiedä onko. En myöskään tiedä mihin sen pitäisi liittyä.
Todistus, että käytit vapaata tahtoa ja että vapaa tahto on olemassa.
Ok: asianosaisena todistan käyttäneeni vapaata tahtoa, ja että tästä päätellen se myös on olemassa. Tietenkään et kelpuuta todistustani, joten kysymykseni on edelleen avoin:
Mikä olisi riittävä todistus?
"Koska tiede ei kerro miten minun tulisi elää elämäni, niin katson parhaaksi uskoa Jumalaan/Jeesukseen/Krisnaan/Shivaan/Yksisarviseen..."
Jostain elämälleen on tarkoitus löydettävä.
Etkö osaa itse päättää mitä tahtoisit tehdä elämälläsi ja miten se olisi parasta elää?
Ensimmäisen tulisi olla jälkimmäinen eikä jälkimmäinen ole mielipidekysymys jos oletetaan, että sille on vastaus. En tiennyt mitkä olivat oikeat premissit lähteä tavoittelemaan sitä, joten minulla ei ollut mahdollisuuksia päätyä siihen omillani - edes sillä oletuksella, etten olisi tehnyt ainuttakaan virhettä päämäärää rakentaessani (mikä menee yli-inhimillisen puolelle). Jos se, miten on parasta elää, olisi mielipidekysymys, niin
anything goes - taas, eikä se enää ole moraali.
Onko taikausko ikäänkuin jatkuvasti olan yli kurkotteleva kaitsija, joka pitää sut aisoissa?
Ehkä.
Muuten varastaisit aina karkkia kaupasta ja raiskaisit ihmisiä puistossa?
Ehkäpä väärin voi tehdä muillakin tavoin.
Lässyti lässyti...
Lässyti lässyti...
Tämä ei ole mitään muuta kuin pelkkää negaatioon vetoamista aikaisempien kreationistien lailla. "Yyyhyyyy kosmologia ei osaa selittää alkuräjähdystä, siksi se on tieteenalana kokonaan täyttä paskaa yhyyyhyyy raamattu yhyyy Jeesus yhyyy..."
If you can't draw, you can still scribble. If you can't create, you can still deconstruct. If you can't build, you can still destroy. And if you can't argue, at least you can still mock.
Pyydän vain kertomaan, että mikähän ihme siinä tietoisuuden ja järjen kehittymisessä hitaan evoluutio seurauksena on niin vaikea ja kamala asia.
Se, ettei se selitä sitä. Sanot "järki kehittyi hitaalla evoluutiolla", mutta invokaatiosi ei edelleenkään vastaa kysymykseen
miten.
On jotenkin luonnonvastaista ajatella, että solut ovat ensin kommunikoineet keskenään kemiallisesti, sitten osa soluista on erikoistunut kommunikoimaan, jossain vaiheessa sähköimpulssit ovat tulleet mukaan, erikoistuneiden hermosolujen kasvu on ollut ilmeisesti hyvä asia eliöiden selviytymisen ja menestyksen kannalta ja jossain vaiheessa lukuisat hermoyhteydet ja niiden välittämät viestit ovat emergenttinä ominaisuutena muodostaneet tietoisuuden.
Hupskeikkaa, ei tarvita kuin sokea
leap of faith ja jo "selittyy" tietoisuus.
Ei tiede eksaktia mekanismia ole vielä keksinyt miten se tarkalleen on tapahtunut
Nimenomaan:
se ei pysty selittämään sitä.
Tulit juuri toistaneeksi mun pointin. Mitään syytä olettaa, että keksisi, ei ole.
Matematiikka on päissämme ja kirjoissamme, jotka ovat ainetta ja energiaa.
Todista molemmat väitteesi.
Se ei abstraktina olentona leiju missään ideamaailmassa. Vai onko näyttöä, että leijuu?
Immateriaalin olemassaoloa ei voi näyttää toteen materiaalisin keinoin. Penäät loogisesti mahdotonta "näyttöä".
- Mikä mekanismi sen(järjen kehityksen evoluution kautta) estää?
Lähden puolustamaan vain itse esittämiäni väitteitä. En ryhdy puolustamaan olkiukkoja.
- Mikä vika siinä mun aikaisemmassa yritys-erehdys ja ympäristöön reagointikohdassa oli, kun et ole siihen edes vastannut.
Se ei selitä järkeä.
- Olet aikaisemmin pelkästään lausunut jotain sanahelinää "järki ei lepää luonnollisten lähtöoletusten päällä." Mitä tämä tarkoittaa?
In short the argument holds that if, as thoroughgoing naturalism entails, all thoughts are the effect of a physical cause, then there is no reason for assuming that they are also the consequent of a reasonable ground. Knowledge, however, is apprehended by reasoning from ground to consequent. Therefore, if naturalism were true, there would be no way of knowing it—or anything else not the direct result of a physical cause—and one could not even suppose it, except by a fluke.
By this logic, the statement "I have reason to believe naturalism is valid" is self-referentially incoherent in the same manner as the sentence "One of the words of this sentence does not have the meaning that it appears to have." or the statement "I never tell the truth".
- Mites tämä iankaikkinen kuolemanjälkeinen elämä?
- Mitä todisteita sinulla on esittää näistä? (Jumala, taivas, helvetti, iankaikkinen elämä)
Rajapyykin tällä puolen Raamattu. Sen toisella puolen voinet todeta asian itse.