Vastataan nyt vaikka tähän ensten:
Se jäänee avoimeksi onko kyse siitä, ettet jaksa, vai siitä, ettet pysty. Minulla on asiasta oma käsitykseni.
Naljaile vain. Totuus on, että olen viettänyt perhejuhannusta sukulaisten kera. Ja treenaamassakin on käyty normaalisti, vaikka on juhannus. Eli ensimmäisenä tärkeys järjestyksessä ei ole netin seuraaminen.
Viimeinen siteeraamasi lausuntosi ja kommenttini eivät kuulu yhteen. Jostain syystä minulla on melkoisia vaikeuksia pitää sitä sattumana.
Ei se ole sattuma toki. Siteerasin sen, enkä quotannu, ihan siksi että se olisi ja tavallaan olikin ihan mun oma lause. Sopi siihen kohtaan hyvin, esittämään vastakarvaa tuolle selvälle ja yksiselitteiselle kirja asenteelle.
Oliko leikkaa/liimaa eri vastaukset yhteen eri kysymysten kanssa -manööverisi tarkoitus osoittaa tämä?
Kyllä. Nyt voit unohtaa sen siteerauksen pois. Se toimii valan hyvin ilman sitäkin. Siihen takertuminen vie vain huomion pois itse oleellisesta. Ei siinä pitäisi olla eri kysymys ja vastausta missään kohtaa. Jos on niin huomauta ja korjaan tilanteen.
se oleellinen:
Joudut sekoittamaan omaan moraalisi uskonnollisen dogmin ja uskon historialliset tulkinnat. Ja taiteilemaan siinä välillä.
Minusta tämä ei ole kovin selvä ohjenuora.
Minulla ei kyllä yleensä ole tapana mennä henkilökohtaisuuksiin. Ainakin yritän sitä tietoisestivälttää.
Nyt kun otin esimerkiksi meidän keskustelun, jouduin astumaan harmaalle alueelle.
Joten otetaan nyt vaikka tähän väliin toi
Christina Johansdotter tapaus. Aivan käsittämätön tapaus ateistin silmin. Tuon ajan uskontulkinnan mukaan ja sen logiikan mukaan se meni varmaan käsikirjoituksen mukaisesti.
Minä puolestani voin turvallisesti väittää jokseenkin kaikkien pakkiksella itseään ateistiksi nimittävän pitävän kaikkea noitavainoihin liittyvää täysin kritiikittömästi osoituksena kristinuskon sisäänrakennetusta pahuudesta. Logiikka tai järki ei edes käy kuvioissa.
No ei aivan. En pidä suorana osoituksena kristinuson pahuudesta.
Mielummin pidän sitä merkkinä siittä kuinka, tuo "yksiselitteinen" moraalisääntö tulkittavissa ja pahemman kerran manipuloitavissa. Oikeastaan se on just sitä mitä oon tässä yrittänyt jankuttaa.
Kun en tulkinnut ohjekirjaa siltä osin. Totesinhan, että määritelmää noidalle ei ole, joten en pysty sitä tekemään.
Ei mitään ongelmaa tässä, että sinun pitäisi pystyä.
Niin se kreationisti ateisti... En tiedä onko sellaista, kirjoitinkin, et
voi kait ollakkin periaatteessa.
Tarkoittaa kaveria, joka todella uskoo ateismin olevan totta, eli ei jätä ottamatta kantaa asiaan, jota ei voi tietää, vaan pistää itsensä likoon näkemyksen puolesta, jonka tueksi ei ole mitään näyttöä.
Okei. Se mahdollisuus on myönnettävä, että saatan olla väärässä jeesuksen suhteen. Kuten myös ihmisiä sieppaavien ufojen ja bigfoottien.
Ei toki, tosin uskovaisilla on tilastollisesti vähemmän mielenterveysongelmia (ja ne myös kestävät vähemmän aikaa) kuin niillä, jotka eivät usko.
Jaa. pikaisella googletuksella en moisesta tutkimusta löytänyt.
Ihme jos siinä on eroa, kun se ateismikin on kumminkin uskonto. Tässä tapausessa se ei sitten ole, jos sitä vastaan löydetään jotain sitä negatiiviseksi mainittavaa.
Estikö ateismi äänestämästä kommunisteja? Kummat ovat noin historiallisesti saaneet pahempaa jälkeä aikaan, ateistiset kommunistit vai uskovat kristityt?
Tässä nyt on taas tämä sama logiikka virhe. Jos uskonto korvataan, jollain muulla uskomuksella, tässä tapauksella uskolla isäaurinkoiseen ja puolueeseen. Ollaan uskovaisia, voidaan toki olla uskomatta jumalaan. Mutta se tuhoominen ja pahantekeminen kumpuaamuualta kuin ateismista. Siinä on hiton moinen ero.
Se kertoo kyseisistä ateisteista omaa kieltään.
Kertoo juuri sen, että ne on kriittisempiä aukoriteetteja kohtaan ja eivät ole yhtä helpolla manipuloitavissa yleisesti ottaen. Mitään muuta yhteistä tekijää ei taidakkaan löytyä.
Paitsi ehkä treenaaminen, kun pakkiksella ollaan.
Antijudaismia kristityissä piireissä toki esiintyy, mutta se on samalla antihindua, antishintoa, antibuddhalaista, antiateistista ja niin edelleen - mikään näistä ei kohdistu ihmiseen. Antisemitismi kohdistuu, ja sitä on länsimaissa löytynyt pääsääntöisesti
muualta kuin kristityistä tahoista - kilistääkö Voltaire kelloja? (Lähde aiheesta:
The character of Modern Anti-Semitism (dating from 1688) was different from Classical or Christian Anti-Semitism in that it was based on racist rather than religious considerations.) Veikkaan Hitlerin saaneen paljon enemmän vaikutteita valistusajan ajattelijoista seuraajineen (esim. marxisteista, olihan politiikkansakin kansallis
sosialistista) kuin Martti Lutherista, kun ei koskaan ollut luterilainen vaan kasvoi katolisessa perheessä ja hylkäsi kristinuskon vanhemmiten tarkoitusperiinsä sopimattomana.
Tuohonen oikein osaa vastata. Asia ei kuitenaan liene täysin selvä, wikipediankaan mukaan:
On kiistelty paljon siitä, miten sosialistisia kansallissosialismi ja natsi-Saksa olivat, eikä asiasta ole yksimielisyyttä.
Puolueen 25-kohtainen kansallissosialistinen puolueohjelma esitti 10 sosialismille läheistä vaatimusta kuten ”tulot muusta kuin työstä on lakkautettava”, ”kaikki yritykset on kansallistettava”, ”sotavoitot konfiskoidaan”, ”suurten yritysten voitot jaetaan”, ”laajennetaan eläkkeitä”, ”maareformi”)[13]. Hitler julisti: ”me olemme sosialisteja, me olemme nykypäivän kapitalistisen talousjärjestelmän vihollisia”,[14] mutta hän korosti, ettei hänen sosialisminsa ole marxilaista sosialismia, jota hän vastusti. Hitlerin puheita on pidetty ristiriitaisina ja tilanteeseen ja yleisöön sovitettuina.
Sosialismin vakavasti ottaneet ainekset hävitettiin puolueesta Pitkien puukkojen yönä.
Vastustat ehkä kaikkia moraalin sisältäviä uskontoja, mutta et ateismia, joka on dogmaattinen uskomus sekin. Meinasin aluksi kirjoittaa uskomusjärjestelmä, mutta siinä on liian vähän sisältöä moiseen.
Lieneekö dogmia silloin kun ei väitä tietävänsä.
Vastustaminen oli ehkä väärä sana. Oikeampi olisi kritisointi, joka rajoittuu verbaaliseksi lähes ainoastaan pakkikselle.
Ens viikolla vien lapset taas seurakunnan kerhoon, jonka vetäjät on hyviä tuttuja. Lähinnä kyllä vien sen takia, kun ei täällä ole tarpeeksi muuta kerhotoimintaa. Semmonen ilkeä ja uskovaisia vihaava ateisti täällä.