Eli miten itse suhtaudut raamatun tulkitsemiseen?
Riippuu tulkinnasta. Jos sitä tulkitsee nappaamalla yhden pätkän sieltä ja toisen täältä kokonaisuutta vastaan, ei ole suuriakaan vaikeuksia tunnistaa sitä silkaksi oman toiminnan oikeuttamiseksi sen sijaan, että edes välittäisi siitä, mikä oikein on.
Minusta kyse on raamatun ja kristinuskon "uskottavuudesta", ja pidän eriskummallisena, että raamatusta poimitaan erinäisiä pätkiä, joista toiset onkin yhtäkkiä tärkeämpiä tai uskottavampia kuin toiset.
Kun kirjakokoelmassa on sekä myyttisiä, historiallisia, viisauskirjallisia, runoja, teologisia ja retorisia opuksia, on kohtalaisen selvää, että näitä painotetaan eri tavoin. Myös kronologialla on merkitystä - esimerkiksi lait, joita Jerusalemin temppelistä käsin oli määrä sekä valvoa että toteuttaa, lakkasivat olemasta lakeja viimeistään temppelin tuhouduttua, sillä ei ollut enää paikkaa, jossa niitä olisi ollut
laillista toteuttaa. Noin muuten kristityt eivät ole (ainakaan uskonnollisessa mielessä, harvoin etnisestikään) juutalaisia eikä
halakha sido heitä. Kristityillä on varsinaisen lain sijaan moraali, jonka sisältö on muuten melko lailla sama, mutta heillä ei ole tuomiovaltaa.
Eli osaatko sanoa, että miksi niin moni saa kuvan, että raamattua tulkitaan mielivaltaisesti?
Minun nähdäkseni pääsyy on se, että luetaan pätkä (yleensä Mooseksen laista), huomataan, että kristityt eivät pane tuomioita täytäntöön, ja ihmetellään sitten kovasti,
lukematta mitään muuta kirjasta. Syntyy kognitiivinen dissonanssi luetun ja nähdyn välille, ja päätellään, että kristityt tulkitsevat Raamattua mielivaltaisesti - käsitys, joka on mahdollinen yksistään siksi, että Uusi testamentti on sisällöltään täysin vieras. Minusta tämä "ristiriidan näkeminen" on samaan tapaan hassu kuin lukisi pari lausetta Sormusten herran alkupäästä ja sitten ihmettelisi kovaan ääneen kuullessaan "mielivaltaisia tulkintoja", joiden mukaan sormus ei ole enää Bilbolla.
Ei sillä, etteikö olisi täysin mahdollista sekin, että kristitty on tulkinnut Raamattua väärin - tokko minäkään sille mahdollisuudelle immuuni olen. Se vain ei ole todennäköisin mahdollinen selitys tilanteessa, jossa ensimmäinen mainitsemani osuu.