Vain yksi liike?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makez
  • Aloitettu Aloitettu
Aika on perheellisellä tiukassa ja kesällä voisi painottaa harrastuksia ulkona tapahtuviin, mutta salilla käyntiä ei viitsisi ihan kokonaan unohtaa.
Löytyykö jotain yleispätevää liikettä joka ottaisi mahdollisimman hyvin koko kroppaan, rinnalleveto, maastaveto, kyykky... joku muu mikä?

Eli tarkoituksena saada aikaan tehokas treeni jossa keskitytään yhteen pääliikkeeseen jonka päälle sitten normaalit vatsa, alaselkä jne, pientä kivaa.

Maastaveto :kuola:

Barry Rossin ohjelmassa jota ite nyt noudatan, tehdään maastavetoa, penkkiä ja vatsoja. Se on tarkoitettu urheilijoille jotka eivät halua kuin maksimivoimaa oman lajinsa takia. Eli eka mavetellaan, sitten mennään joko uimaan/kamppaileen/juoksenteleen/tennisteleen jne.

Menee kutakuinki näin:

Kolmesti viikkoon:

- Maastaveto 1x2-3x85%-95%, 1x5x85% + plyometrisiä hyppyharjotuksia 4-6 räjähtävää toistoa. Lepoa 5min näiden kahden sarjan välissä.

- Penkkiä (jos välttämättä haluaa) samalla systeemillä + plyometrisiä punnerrusharjoituksia (taputus) 4-6 toistoa.

- Vatsoja raskaalla vastuksella 2-3x2-3. Esimerkiksi Torture twists, jossa mennään vaikka jumppapallon päälle istumaan, lukitaan jalat jonnekki penkin/puolapuiden alle, ja taivutetaan sivulta toiselle ja pidetään 3sek per puoli = toisto.

Koko treeniin menee noin 20minsaa totaaliin jos sitäkään, ja tuntuu pöljältä "lopettaa kesken" kun vasta alkaa lämpeneen (lämmittelyjä ei tosiaan ole kuin jotain todella kevyttä ja nopeaa mobbausta, esim kasakkakyykkyjä tai sivukyykkyjä joku 4-6 toistoa). Tämä kuitenkin on mulle tuonut nyt kahden kuukauden aikana 10 kiloa maastavetoon ja parantanut mun mavetekniikkaa aivan huisisti. Vaikka liikun TOSI lähellä mun 1RMiä, en käytä vyötä tai sträppejä. Tykkään tosta ohjelmasta ihan sen takia etten salihommia varsinaisesti treenaa ja aikaa pitäs riittää sitten noihin kehonpainohommiin.

jos ihan ehdottomasti ja määrätietosesti haluaa vältellä kaikenlaisia muutoksia liikkeissä, vois rakentaa semmosen combon, missä menee kaikki samaan putkeen. esimerkiksi: rinnalleveto -> etukyykky -> vauhtipunnerrus -> kulmasoutu = yksi toisto.

Yksivaihtoehto voisi olla tuo Vilun ehdottama parin perusliikkeen kierrätys.

Tuollaista ChildInTimen ehdottaman kaltaista olen itsekkin ajatellut.
Liikkeeksi olen ajatellut rive+työntö yhdistelmää jonka lisäksi voisi sitten loppuun ottaa vielä vatsoja. Ja jos tuota kävisi tekemässä pari kertaa viikossa. Näin jäisi aikaa muulle toiminnalle, mutta salikin pysyisi mukana kuvioissa.

Onkos tuossa muuten tarkoitus jättää sarjoissa hiukan pelivaraa ettei runtata ihan failureen asti?

Jos tuon riven tekisi niin että kävisi kohtuu syvällä ja tuohon päälle tuo työntö ollaan kohtuu lähellä tuota jto:n ehdottamaa comboa.
Enkä nyt niin ehdottoman määrätietoisesti halua vältellä muutoksia. Aikanaan on tullut useamman vuoden väännettyä perusliikeillä ja peruskierroilla treeniä ja lopulta kyllästytty koko sali hommaan, niin nyt kun taas on alkanut löytyä pientä kipinää tuohon saleiluun ajattelin kokeilla jotain ihan erillaista.

makez: -Meinaako tuo nyt sitten että 2xrive + ylöstyöntö vaiko mitä? Työntöönhän jo itsessään kuuluu tuo rinnalleveto ja jossei raakana tee, niin syvän etukyykyn kauttahan tuo vielä kaiken lisäksi tulee.

"Liikkeeksi olen ajatellut rive+työntö"

Onkos tuossa muuten tarkoitus jättää sarjoissa hiukan pelivaraa ettei runtata ihan failureen asti?
Jos tarkoitit tuota mun mainitsemaa, niin joo. Voimatreenissä ei käsittääkseni koskaan tehdä failureen asti. Ja itseasiassa Barry suosittelee (jos kyseessä on urheilija jolla on tarve pystyä tekemään lajitreeni tämän jälkeen ihan 100% panostuksella) että maastavetotoistot "tiputetaan" polvien kohdalla. Eli vedetään vähän yli polvien ja tiputetaan, ei lukita yläasennossa. Heebo perustelee sitä niin, että kun ei kisanostoja ole tarkoitus treenata, vaan on tarkoitus nostaa mahdollisimman paljon rautaa mahdollisimman lyhyellä jännitysajalla, niin pudottaminen on paras vaihtoehto hermoston kannalta.

Tämä tietenkin tarkoittaa, kuten JTO toisessa thredissä tästä sanoikin, että se lopullinen mavetulos ei sitten välttämättä olekaan ihan niin raju kuin ne puolitoistot, mutta mun mielestä ne ei kyllä kovin kaukana voi olla. Ja besides: Kisanostot vs nostot vs nostot jne. Mikä on tavoite? Ite lukitsen, mutta kyllä se selkeesti tuntuu että jos EN lukitsis niin voisin treenata useammin maastavetoa, eli kyllä se selkäpihvi menee hyvinkin tukkoon noinkin alhaisilla toistoilla ja sarjoilla.

Barry Rossin ohjelmassa jota ite nyt noudatan, tehdään maastavetoa, penkkiä ja vatsoja. Se on tarkoitettu urheilijoille jotka eivät halua kuin maksimivoimaa oman lajinsa takia. Eli eka mavetellaan, sitten mennään joko uimaan/kamppaileen/juoksenteleen/tennisteleen jne.

Menee kutakuinki näin:

Kolmesti viikkoon:

- Maastaveto 1x2-3x85%-95%, 1x5x85% + plyometrisiä hyppyharjotuksia 4-6 räjähtävää toistoa. Lepoa 5min näiden kahden sarjan välissä.

- Penkkiä (jos välttämättä haluaa) samalla systeemillä + plyometrisiä punnerrusharjoituksia (taputus) 4-6 toistoa.

- Vatsoja raskaalla vastuksella 2-3x2-3. Esimerkiksi Torture twists, jossa mennään vaikka jumppapallon päälle istumaan, lukitaan jalat jonnekki penkin/puolapuiden alle, ja taivutetaan sivulta toiselle ja pidetään 3sek per puoli = toisto.

Koko treeniin menee noin 20minsaa totaaliin jos sitäkään, ja tuntuu pöljältä "lopettaa kesken" kun vasta alkaa lämpeneen (lämmittelyjä ei tosiaan ole kuin jotain todella kevyttä ja nopeaa mobbausta, esim kasakkakyykkyjä tai sivukyykkyjä joku 4-6 toistoa). Tämä kuitenkin on mulle tuonut nyt kahden kuukauden aikana 10 kiloa maastavetoon ja parantanut mun mavetekniikkaa aivan huisisti. Vaikka liikun TOSI lähellä mun 1RMiä, en käytä vyötä tai sträppejä. Tykkään tosta ohjelmasta ihan sen takia etten salihommia varsinaisesti treenaa ja aikaa pitäs riittää sitten noihin kehonpainohommiin.

Itsellakin tama Barry Rossin ohjelma kaytossa (Ferrikset luettu ;). En tosin harrasta mitaan urheilulajia, mutta ei talla hetkella kiinnosta "kehonrakennus", mutta voimaa olisi kiva saada lisaa. Ei tuota nyt 20 minuuttiin saa millaan mahtumaan, mutta nopsasti kylla hoituu, jos vaan ottaa asiakseen. Itse olen kyllakin tehnyt maven sijaan kyykkya, koska mave aiheuttaa kipua.

Mita kehonpaino-juttuja harrastat? Itsekin olen kovasti kiinnostunut noista, ja talla hetkella on luettava kirja nimelta Convict Conditioning, jossa on aika mielenkiintoisen nakoista ohjelmaa tarjolla. Ajattelin, jos jatkaisi tuolla Barry Rossin menetelmalla, ja sitten ottaisi siihen paalle kehonpainohommat paalle (leuat, punnerrukset, kasillaseisonnat jne.).

VIELA ITSE KETJUN ALOITTAJALLE: Jos sinne salilla asti jaksaa menna (kai siihenkin kuluu aikaa?), niin miksi siella pitaisi tyytya tekemaan vain yhta liiketta? On monia ohjelmia, joilla selviaa tyyliin 20 minuutissa, ja niissa kerkeaa kayda koko kropan lapi. Esim. HST-ohjelma, ja teet siina vain isot paaliikkeet (penkki, kyykky/mave, leuat, military press, jne.), ja sen jalkeen kiireesti kesarientoihin/terassille. Omasta mielesta mieluummin noin, kuin etta tekee useamman sarjan vaikka jotain mavea tai rinnallevetoa, jossa kuluu sitten yhteensa ihan yhta kauan. Tosin mistapa mitaan tiedan, kun olen tallainen kynis. Ja tietysti, jos tuollainen treeni ei nappaa, ja haluaa keskittya vain yhteen liikkeeseen, niin ei kai se kaan vaarin ole...

Minusta treenin voisi mieluummin jakaa useampaan, vaikka neli- tai viisijakoiseenkin. Minulla menee nelijakoisessa 50-60min per treeni ja siihen sisältyy 15 min lämmittely.

Mulle tuli kans heti otsikosta mieleen yhden käden tempaus kahvakuulalla, näköjään sitä olikin jo ehdotettu.. hyvä liike, saa myös vatsat kipeeks.

Itsellakin tama Barry Rossin ohjelma kaytossa (Ferrikset luettu ;). En tosin harrasta mitaan urheilulajia, mutta ei talla hetkella kiinnosta "kehonrakennus", mutta voimaa olisi kiva saada lisaa. Ei tuota nyt 20 minuuttiin saa millaan mahtumaan, mutta nopsasti kylla hoituu, jos vaan ottaa asiakseen. Itse olen kyllakin tehnyt maven sijaan kyykkya, koska mave aiheuttaa kipua.

Helposti menee 20minsaan. "Työaikaa" on alle 1min per treeni, ellet tee jotain aivan häröjä isometrisiä maastavetoja tms.

Mita kehonpaino-juttuja harrastat? Itsekin olen kovasti kiinnostunut noista, ja talla hetkella on luettava kirja nimelta Convict Conditioning, jossa on aika mielenkiintoisen nakoista ohjelmaa tarjolla. Ajattelin, jos jatkaisi tuolla Barry Rossin menetelmalla, ja sitten ottaisi siihen paalle kehonpainohommat paalle (leuat, punnerrukset, kasillaseisonnat jne.).
Skädääm!

makez: -Meinaako tuo nyt sitten että 2xrive + ylöstyöntö vaiko mitä?

Olipas tuo itseltä huonosti kirjoitettu, tarkoitin rive+pystypunnerrus eli tehdään rive ja sitten ylhäällä vielä pystypunnerrus tangolla. Selkiääkö tuo edes tuosta :)

depe: Ohjelmia tosiaan on jos jonkinmoista ja nopeasti voi tehdä vaikka mitä. Tällä hetkellä vain itseä tuntuu kiinnostavan löytää yksi hyvä liike joka ottaisi mahdollisimman laajasti ja kokeilla miten tuossa kehittyisi ja näin saisi aikaan mahdollisimman yksinkertaisin treenin.

Ja kiire ei ole terassille tai muualle rilluttelemaan, vaan salitreenit olisi tarkoitus hoitaa aamulla ennen töitä ja näin illat jäisivät perheelle ja esim. lenkkeilylle, pyöräilylle yms. mitä on mukavaa harrastaa ulkona kesäisin.

Tuollainen treeni saattaa olla ihan päätön idea, mutta ajattelin itse sellaista kokeilla. Nyt hain ideoita tuoksi liikkeeksi ja vinkkejä miten tuota kannattaisi lähteä toteuttamaan. Näitä vinkkejähän tuolla jo onkin.

Back
Ylös Bottom