Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
http://rakennusprojekti.fi/?p=1016

Ja päivän duunit. 125 kg meni saneerauslaastia ja 90% yläkerran lattiasta on levytetty. Jos ensviikolla tähän aikaan ois kipsilevyhelvetti kakkoskerroksessa valmis, voisi sitten siirtyä tallin pariin ja sitten alakerran levytys...

Tän kuun aikana PITÄÄ saada kaikki kipsilevyt paikoilleen! Niin talossa kuin tallissakin...

Eipä ole tullut pistettyä tikkua ristiin "rakennuksella" muuton jälkeen. Ei vaan jaksa. Pihaa on toki tullut siivottua, opeteltua talotekniikkaa pirusti sekä purettua muuttolaatikoita. Vasaraa en ole käteeni ottanut vaikka kyllä pitäisi jos joskus aikoo saada tämän kopin valmiiksi. Nyt varmaan iski se "vasarakammo" josta siinä Kari Ojalan kirjassa kerrottiin...
http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Käsikirja+pientalosta+haaveilevalle/HS20050304SI1AM02i6t

Jep, monasti siittä uudelta sohvalta on paaaljon pitempi matka rakentaan mitä vanhalta asunnolta.

http://rakennusprojekti.fi/?p=1039

Taas päivän duuneja. Ostin jo kipsilevyjen tasotteita valmiiksi ja sitten olikin siivottava kun vitutti se kaaos. Tarkotus oli siivota viikonloppuna.

Yläkerrassa olikin sitä nysväyslevytystä, eli noita mansardinurkkia ja muita erinäköisiä kolmioita ja aukkojen ylityksiä.

EDIT: Blogin ulkoasukin uudistuu tänään aika huolelle, nyt vielä hommat vaiheessa. Sain vähän sponsoria mukaan...eli siis hyviä matskuja törkeen halvalla. ;)

Hitto tuo Samon homma etenee vauhdilla, ihan kateeksi käy. No jos tuo omakin tuosta joskus elokuun lopun puolella näyttäs valmistumisen merkkejä, ainakin niin että muuttaan pääsis. Jos ei niin sitten on vähän kusiset paikat kun pitää syyskuun loppupäässä mennä töihin ja tuskin silloin on enää varaa paljon timpureitakaan palkata...

jos rehellisiä ollaan niin nopeammin ois edenny jos piätimpuri/mentori ois "kerenny"/antanut minun ja kaverin tehdä muutaman homman joita jemmaili itselleen jostain syystä. esim. levytykset ois tehty jo aikoja sitten. tosin tuo lattian kuivaminen hidastuttaa/viivästyttää toki loppupäästä. nyt nostan maltilla lämpöjä laatassa ja sitten aloitetaan "pumppaus" jos se kosteus poistuisi nopeammin.

edit: ollaan kyllä tosissaan tehty hommiakin kyllä. aina loppuviikosta alkaa takki olla melko tyhjä. sali on jäänyt jo aikoja sitten pois kuvioista, katsotaan jos kesällä kerkeis taas käydä. painimassa olen yrittäny ainakin kerran viikkon keretä/jaksaa käydä.

joko lujaa tai remontti ässää. hiukan kovempaa kulutusta kestävää, ettei lähde maalit mukana, kun tarvittaessa pyyhkii/putsaa.

Samo:Minkälaista maalia takan pintaan on tarkoitus vetäistä?

Itse kysyin vanhan tiilitakan maalausta rautakaupasta ja suosittelivat Teknoksen Superlateksia. Jotkut taasen ovat sitä mieltä, että mikään maali ei tule pysymään takassa kuumuuden takia joten tulisi uudelleen pinnoittaa antiikkilaastilla.

Itse kysyin vanhan tiilitakan maalausta rautakaupasta ja suosittelivat Teknoksen Superlateksia. Jotkut taasen ovat sitä mieltä, että mikään maali ei tule pysymään takassa kuumuuden takia joten tulisi uudelleen pinnoittaa antiikkilaastilla.

Riippuu vähän takastakin. Meillä ei takan pinta nousu koskaan kovinkaan paljoa yli 40 asteen. Taitaa ulkona suorassa auringonpaisteessa nousta yli tuon.

Tiilitakan pintahan ei juuri kuumene. Me maalattiin oma Tiilerimme jollain ihan standardimaalilla ja yhden ahkerasti lämmitetyn talven jälkeen ei ole mitään sanomista maalipinnassa. Ei edes nokijälkiä luukun päällä.

juu kuorellinen tiilitulisija meillekkin tulee. pintalämmöt ei nouse suuriksi. antiikkilaasti on siitä "huono" vaihtoehto pinnaksi, että siinä on niitä hiekanmurujuja mukana. puhtaana pitäminen vaikeampaa ja pinnoite "rapisee" pois. näin olen siis kuullut. omakohtaisia kokemuksia ei ole. muurari suosittelu juuri tuota, tiilitasotteella viimenen pinta ja sen siten jättää sileäksi tai harjaa taikka ihan mitä vaan mikä itseään miellyttää. näissä asioissa uskon 40v. kokemukseen.

huppe, eihän sulla ole mitään kadehdittavaa? asut jo talossassi!

http://rakennusprojekti.fi/?p=1049

Levytystä ja sähkörasioiden kiinnitystä oli tämän päivän teema. Tänään osui mitoituksetkin itsellä täysin nappiin, vaikka sai tehdä noita erilaisia kolmioita ja tehdä jotain tyyliin 30 reikää noita sähkörasioita varten. Ainuttakaan levyä ei mennyt hylkyyn. Itse leikkasin levyjä ja tein reikiä ja appiukko ruuvasi niitä kiinni. Sähkörasioita pistettiin yhdessä paikoilleen. Hyvä päivä oli tämä.

http://rakennusprojekti.fi/?p=1049

Levytystä ja sähkörasioiden kiinnitystä oli tämän päivän teema. Tänään osui mitoituksetkin itsellä täysin nappiin, vaikka sai tehdä noita erilaisia kolmioita ja tehdä jotain tyyliin 30 reikää noita sähkörasioita varten. Ainuttakaan levyä ei mennyt hylkyyn. Itse leikkasin levyjä ja tein reikiä ja appiukko ruuvasi niitä kiinni. Sähkörasioita pistettiin yhdessä paikoilleen. Hyvä päivä oli tämä.

Noitten rasioiden kiinnityksestä / sijoittelusta muutama kyssäri:
-Jos keittiössä yläkaapin alle tulee valot, niin laitetaanko levyn tasalle rasia johon ei laiteta kantta kuitenkaan vaan tehdään kaakeliin reikä ja otetaan johdot ulos? En ole kansia nähnyt kaakeleissa.
-Kaapin sisään laitettavat sähköt, esim. jääkaapin/pakastimen (mallia korkea). Rasia taas levyn tasalle, mutta laitetaanko rasian kansi kaapin takalevyyn vai seinään kiinni (tai sen tasalle)? Eli tehdäänkö rasian kokoinen reikä takalevyyn vai kannen kokoinen?
-Pesukone ja kuivausrumpu. Onko niitten rasioitten sijoittelussa jotain sääntöjä? Samaan kaappiin kuitenkin, ettei kuten astiapesukoneella viereiseen? Olisko esim. siis 30cm lattiasta pesukone ja kuivausrumpu sitten 120cm ja kummatkin keskelle leveyssuunnassa?

Ja vielä yksi vähän aihetta sivuten. Paljonko on ylösnostetun astianpesukoneen korkeus? Vaihtelee varmasti, mutta kai siinä joku kohtuu yleinen tapakin on.

Ei siis vain Timballe osoitettu näitä, jos joku muukin osaa vastailla.

Ja jos joku miettii, niin kyllä, kysyn sähkäriltäkin, mutta en viittis näin viikonloppuna häiritä.

EDIT: Timba, oliko sulla vain mitta käytössä kun reikiä teit levyyn vai millä sait oikeille kohdille? Onhan joku käyttänyt kuulemma huulipunaa tuohon :)

Noitten rasioiden kiinnityksestä / sijoittelusta muutama kyssäri:
-Jos keittiössä yläkaapin alle tulee valot, niin laitetaanko levyn tasalle rasia johon ei laiteta kantta kuitenkaan vaan tehdään kaakeliin reikä ja otetaan johdot ulos? En ole kansia nähnyt kaakeleissa.
Meillä tuli pelkkä johto läpi seinästä, jolle sitten tein reiän välitilaan tulevaan laattaan.
-Kaapin sisään laitettavat sähköt, esim. jääkaapin/pakastimen (mallia korkea). Rasia taas levyn tasalle, mutta laitetaanko rasian kansi kaapin takalevyyn vai seinään kiinni (tai sen tasalle)? Eli tehdäänkö rasian kokoinen reikä takalevyyn vai kannen kokoinen?
Kaapin takalevyyn ja takalevyssä rasian kokoinen reikä.
EDIT: Timba, oliko sulla vain mitta käytössä kun reikiä teit levyyn vai millä sait oikeille kohdille? Onhan joku käyttänyt kuulemma huulipunaa tuohon :)
Mitan kanssa mä ainakin otin kahdesta suunnasta mitat. Onhan niitä sit semmosia magneettejakin tohon hommaan.

juu kuorellinen tiilitulisija meillekkin tulee. pintalämmöt ei nouse suuriksi. antiikkilaasti on siitä "huono" vaihtoehto pinnaksi, että siinä on niitä hiekanmurujuja mukana. puhtaana pitäminen vaikeampaa ja pinnoite "rapisee" pois. näin olen siis kuullut. omakohtaisia kokemuksia ei ole. muurari suosittelu juuri tuota, tiilitasotteella viimenen pinta ja sen siten jättää sileäksi tai harjaa taikka ihan mitä vaan mikä itseään miellyttää. näissä asioissa uskon 40v. kokemukseen.

Empä ole missään nähnyt että antiikkilaasti olisi rapissut pois takan/leivinuunin/hellan pinnasta... Tuo tosiaan on ettei sitä oikein hyvä ole pyyhkiä eikä muutenkaan pitää siistinä mutta itse laskisin eduksi kuitenkin sen että äkkiä päälle maalaamalla siittä tule tas kuin uudennäköinen...

Back
Ylös Bottom