Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Minkä takia poikkeus vahvistaa säännön? Eikös se sääntö vahvistuis paremmin jos siinä ei olis yhtään poikkeamia?

Toi on vissiin käännetty latinasta väärin tai siis ihmiset ymmärtää sen vituilleen. Mutta tuo tarkoittaa sitä, että kun säännöstä poiketaan niin silloin tehdäänkin huomio että ei olisikaan pitänyt poiketa säännöstä. Karkeasti voisi heittää esimerkin liikenteestä: rikot liikennesääntöä ja ajat kolarin, jonka seurauksena huomaat että vituiksi meni eikä olisi kannattanutkaan rikkoa sääntöä. Paska esimerkki ja paska selitys näin yömyöhään.

"Säännöstä poikkeaminen vahvistaa sääntöä" kuvaisi mun mielestä ehkä paremmin tuota sanontaa.

Minkä takia poikkeus vahvistaa säännön? Eikös se sääntö vahvistuis paremmin jos siinä ei olis yhtään poikkeamia?

Tässä Snopes.comin vastaus englanninkieliseen vastaavaan dilemmaan "the exception proves the rule": Etomology of Exception Proves the Rule.

Sieltä vaan tavaamaan, miten se asia menikään - sivulta ei pysty kopiomaan tekstiä, joten joudutte itse menemään sivulle ja lukemaan sen, nyt ei ole mulla aikaa ruveta sitä kääntämään ja referoimaan. Mutta taustalla todellakin on väärin ymmärretty alunperin latinankielinen lakiteksti, joka on ollut käytössä Englannissa aikaisella 1600-luvulla.

Totahan käytetään välillä täysin päin vittua.. Esim: "Kaikki naiset on perseestä" -No mun muija on mukava.. "Poikkeus vahvistaa säännön!"

Tossa se ei toimi.. Mut esim urheilussa, jossa on säännöt se pätee.. Jalkapallossa ei saa koskea kädellä palloon -> käsikosketus -> virhe -> sääntö toteutuu. "Poikkeus vahvistaa säännön."

Totahan käytetään välillä täysin päin vittua.. Esim: "Kaikki naiset on perseestä" -No mun muija on mukava.. "Poikkeus vahvistaa säännön!"

Tossa se ei toimi.. Mut esim urheilussa, jossa on säännöt se pätee.. Jalkapallossa ei saa koskea kädellä palloon -> käsikosketus -> virhe -> sääntö toteutuu. "Poikkeus vahvistaa säännön."

Ei se nyt käsittääkseni mene tuossakaan oikein. Mikäli olen asian oikein ymmärtänyt niin se menee niin, että vasta kun säännöstä poiketaan niin ymmärretään, että koko sääntö on edes ollut olemassa. Eli mainitsemassasi esimerkissä kaikki kyllä tietävät tuon säännön olemassaolon.

saakohan mistään ostettua ns. mokkulatikkua pelkästään? elikkäs sim-kortti löytyy mutta nykyisessä koneessa ei oo pelkkää sim paikkaa niin tarttisin sen tikun jostain vai pitääkö mennä vaikeimman kautta ja hakee uusi liittymä jne. kiitosket jo etukäteen!

Tuli tämmönen homma mieleen :D...

Vappu koittaa kohta ja arvelin että olisin kantanut keittiönpöydän ja tuolit tuohon pihamaalle ja laittanut grillin tulille :D, samalla tietysti nautittaisiin alkoholia reilusti. Saanko tehdä näin?. Asun vuokralla taajamassa, pikkuinen läntti on siis tuossa etupihalla "omaa tonttia".

Kuinka paljon pitää olla luvallisia poissaoloja että jää luokalleen jos kumminkin läpäisee kaikki aineet ihan ilman tukiopetusta jne?

Ei nyt mitään vakavaa ole, ihan mieleen tuli kun poissaolovihkoa etsin. Kun oikein aletaan viisastelemaan niin voisihan olla ihan puolet olla kouluajasta pois jos kokeet menevät hyvin jne.

itellä amiksen jälkeen oli 130h poissaoloja ja läpi ilman ongelmia.

Amiksessa ei taida olla ihan niin tarkkaa tuon suhteen kuin esim. lukiossa... Omilta lukioajoilta jäänyt semmonen mielikuva että kiintiöpoissaolot kestää olla ja melko paljon enemmän että siittä mitään noottia tulee kunhan muuten menee ok...

Hei kaikki pakkiksen vikkeläjalkaset ihmiset! Ei koske väkisinmakaajia.

Mikäs kyseinen muuvi on tässä videossa kohdassa 5.41-5.43? Itse osaisin kyllä jo etsiä "opetusvideoita".

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mie taas haluaisin kysyä miksi Kirk Hammet on lihonu ja vetää shufflea tuossa videossa? :dance2:

Back
Ylös Bottom