Terveellinen herkuttelu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alzhu
  • Aloitettu Aloitettu
Onko tämä paradoksi?

Herkuttelulla en tarkota mitään helvetin hedelmiä tai mysliä, vaan just niitä mitä mielletään pahoiksi. Sipsit, karkit, fanipalat, tuc-keksit, (koti)pizza, mäkkihesen hampparit, kebu, keksit, kakut ja jäätelöt. Mielestäni on järjetöntä olettaa että kukaan jaksaisis olla AINA koskematta noihin, ei sellainen ole ihmisarvosta elämää :D Itse ainakin punttaan osin myös siksi, että voisi syödä noitakin pelkäämättä että kasvaa jättiperseeksi.

Kuinka harvoin/vähän noita pitää syödä? Onko jotain mikä olisi edes VÄHÄN terveellisempää noista, tai jotain semmoista mitä pitää erityisesti välttää? Ravintoarvoista ja tuoteselosteestapa ne kai selviää. Tekeekö joku esim. niin että syö kalanamaksaöljy-pillerin, multivitamiinia jne... ja sitten muuten sinä päivänä vähemmän, mutta lähes pelkästään noita epäterveellisiä juttuja? Typerää? Näin itse joskus tehnyt. Onkohan hirveesti apua ostaa esim. kevytsipsejä?

JOS nyt tekisin niin että luopuisin kaikesta tuosta ja alkaisin syödä pelkästään terveelistä ruokaa, niin kuinka paljon se vaikuttaa lihasten kehitykseen? Kesällä alotin puntin ja tulokset noussut ihan kivasti, esim. penkki 70 --> 110 ja syön montakin kertaa viikossa tuota paskaosastoa. Eipä ole hidastanut... tosin vähän jenkkakahvat alkaa pilkistää.

No se kai pitkälti riippuu siitä, paljonko sitä paskaa tulee mätettyä. Perus vähänkin liikkuva ihminen pystyy varmasti vetämään sen juustopurilaisen päivässä, eikä se näkyisi painossa juuri ollenkaan. Järki vaan peliin mukaan - jos on pakko ostaa se sipsipussi, niin ei osta sitä suurinta megaultrabagia vaan pienemmän pussin, kyllä silläkin se himo talttuu. Eikä sitä koko keksipakettia ole tarves vetää kerralla naamariin.

Mutta niin, jos homma toimii, niin mitäpä sitä muuttamaan. Jos on tavoitteita painon suhteen, herkuttelu luonnollisesti auttaa/haittaa tavoitteiden saavuttamisessa.

Onkohan hirveesti apua ostaa esim. kevytsipsejä?
.

Ei, kaloreja on silti paljon, ravinteita ei yhtään ja paska maku.

Yleensä jos ollaan esim laihiksella niin ihmiset pitää viikossa yhden ns mättöpäivän. Eli kuusi pvää viikosta syödään tarkasti laadukasta ja terveellistä ruokaa ja yhtenä päivänä voi sitte kiskoa sitä paskaruokaa naamariin.

Pizzat ja hampurilaiset etc. voi vääntää ite ja näin vaikuttaa paljonkin niiden terveellisyyteen. On muuten parempiakin kuin jotku kämäset 5e paskat. Kyllä herkutella voi siis terveellisestikin, ainakin tiettyyn rajaan asti ja tiettyjen ruokien osalta. Karkkeja voi tehdä vaikka itse pähkinöistä ja tummasta suklaasta jne. you get the point. Se on kaikki vaan kiinni omasta viitseliäisyydestä.

Kyllä sitä voi herkutella, mutta järkeä pitää olla.
Ei sitä nyt kilotolkulla viikkotahtiin vedetä sipsejä dippejä ja karkkeja ja suklaata ja 3 litraa limua päälle ja pari kertaa roskaruoalle.

Mites massakaudella jos pitää kerran viikossa tai kahdessa sen mässymättöpäivän, mitä mieltä? vai ainoastaan fiksua dieetillä. kun painon nousutahtia pitäis hidastaa.. mut välillä tekee mieli herkutella kun tulee kuitenki syötyä terveellistä ruokaa jatkuvasti.

Mites massakaudella jos pitää kerran viikossa tai kahdessa sen mässymättöpäivän, mitä mieltä? vai ainoastaan fiksua dieetillä. kun painon nousutahtia pitäis hidastaa.. mut välillä tekee mieli herkutella kun tulee kuitenki syötyä terveellistä ruokaa jatkuvasti.
Kyllähän sen herkuttelupäivän voi massakaudellakin kerran viikossa-parissa pitää. Ei se sitä läskiä kerrytä niin radikaalisti kuitenkaan.

Eikös se terveellinen herkuttelu ole ollut pitkään linjalla pizza/hampurilaisateria ja vastakkainen sukupuoli (tai no mistä kukin tykkää)

Itse en syö moista roskaa enää ollenkaan. Itseasiassa ole syönyt niitä useampaan vuoteen koska siirryin vain parempaan. Löysin miellyttävimpiä ruoka-aineita jotka tuovat hyvän fiiliksen pidemmäksi aikaa eivätkä aiheuta terveyshaittoja, masennusta, hammashaittoja, jne. Voin herkutella niillä niin kauan kunnes tulen täyteen enkä niin kauan kunnes tulee paha olo. Suosittelen vaan etsimään itselleen parempaa niin nuo huonot tippuu helposti pois eikä niitä tule enää ostettua. :) Mutta ihmiset ovat laiskoja ja tyytyvät yleensä siihen mitä markkinointi niille tyrkyttää eli yleensä ravintoköyhää kemikaalimössöä.

Itse en syö moista roskaa enää ollenkaan. Itseasiassa ole syönyt niitä useampaan vuoteen koska siirryin vain parempaan. Löysin miellyttävimpiä ruoka-aineita jotka tuovat hyvän fiiliksen pidemmäksi aikaa eivätkä aiheuta terveyshaittoja, masennusta, hammashaittoja, jne. Voin herkutella niillä niin kauan kunnes tulen täyteen enkä niin kauan kunnes tulee paha olo. Suosittelen vaan etsimään itselleen parempaa niin nuo huonot tippuu helposti pois eikä niitä tule enää ostettua. :) Mutta ihmiset ovat laiskoja ja tyytyvät yleensä siihen mitä markkinointi niille tyrkyttää eli yleensä ravintoköyhää kemikaalimössöä.

Oletko se sama Dragofix joka on kuvake.netissä vaahtomassa aina ravinnosta :D Sorry jos erehdyn henkilöstä, mutta kuvista päätellen olet armoton kynäniska, joten en tiedä miksi kirjottelet tänne. Kehonrakentajan ruokavaliosta puhun, kukas se sanokaan että "never feel guilty about eating a BigMac, only feel guilty about not eating two." Kun puhutaan siis kehonrakennuksesta ja bulkkauksesta..

En nyt siis väitä ettäkö pizza ja fanipalat olisi parasta voimailu-urheilijan kasvumateriaalia, mutta makuasioista ei voi kiistellä ja mun mielestä useimmat ns. ravintola-annokset missä on jotain hienompia pihvejä sun muita, on aika saatanan tylsiä ja mauttoman makusia... ja... kalliita. Makuasioista ei voine kiistellä, tän konkreettisemmaksi MAKUasiat tuskin menee. Ja jos treenaa salilla rankasti lähes päivittäin, on se kalorien kulutuskin vähän eri luokkaa kun jollain hernekepillä. Totta kai sipsien ja suklaan vetämisestä tulee hieman raskas olo, se nyt on osa sitä juttua. Viinastakin tulee krapula ja silti aika suosittua ainetta.

Kyllähän niitä herkkuja tulee kohtuullisen paljon syötyä, mutta ainakaan toistaiseksi en ole lihonut valaaksi. Hyvällä omatunnolla aion siis jatkaa edelleen, ellei nyt jotain radikaalia muutosta aineenvaihdunnassa tapahdu. Oikeesti syön jätskiä melkeenpä joka päivä. Tai sitten tulee vierailtua punnitse&säästä-kaupassa, josta yleensä shoppailen ainakin erilaisia cashew-pähkinöitä ja kaikkia jugurttikuorrutettuja hedelmiä.. Nehän nyt on melkeen terveellisiä jo :D

Mun mielestä kohtuullinen herkuttelu on ihan sallittavaa, ja jopa suositeltavaa ihan pääkopan kannalta. Itsellä helposti meni aiemmin noi terveellisyysjutut ihan äärimmäisyyksiin, mikä ei nyt näin jälkeenpäin ajateltuna kovinkaan terveeltä enää kuulosta.
Ja noitten herkkujen terveellisyyteen tosiaan voi vaikuttaa kokkailemalla niitä itse. Ehkä eniten kannattaisi välttää jotain irtokarkkeja tms. joiden ravintosisältö on käytännössä nolla. Mielummin syö sitten vaikka sen hampurilaisen tai pähkinöitä tms.

Pizzat ja hampurilaiset etc. voi vääntää ite ja näin vaikuttaa paljonkin niiden terveellisyyteen. On muuten parempiakin kuin jotku kämäset 5e paskat. Kyllä herkutella voi siis terveellisestikin, ainakin tiettyyn rajaan asti ja tiettyjen ruokien osalta. Karkkeja voi tehdä vaikka itse pähkinöistä ja tummasta suklaasta jne. you get the point. Se on kaikki vaan kiinni omasta viitseliäisyydestä.

Komppaan kyllä pandakarkua. Herkutella voi terveellisestikkin. Itse väännetyt hampurilaiset ovat paljon paremman makuisia, kuin ne big mackit, euron juustot ym. (y)

En nyt siis väitä ettäkö pizza ja fanipalat olisi parasta voimailu-urheilijan kasvumateriaalia, mutta makuasioista ei voi kiistellä ja mun mielestä useimmat ns. ravintola-annokset missä on jotain hienompia pihvejä sun muita, on aika saatanan tylsiä ja mauttoman makusia...

Makuaisti tottuu pitkällä aikavälillä ruokaan joka maistuu ns. "liikaa". Jos itse raaka-aineet on heikkoja, niitä joudutaan maustamaan erilaisin vippas-konstein että niistä olisi yhtään mihinkään. Tämä voi johtaa siihen, että oikea lihakaan ei loppujenlopuksi enää maistu riittävän lihalta. Hyvälaatuista lihaa ja kalaa pannulle voin kanssa ja kasviksia uuniin niin alkaa makuaistikin herkistymään uudelleen!

On myös tietty mahdollista, että olet käynyt paskassa ravintolassa.

Ennen tuli vedettyä karkkia viikottain ainakin 400g ja siihen päälle kahvin kanssa keksit ja muut tarjottavat jos oli. Viime marraskuussa mietin että nyt loppu tää paskan mättäminen. Nykyään pidän kerran kuukaudessa ns, karkkipäivän. Eli ostan sen karkkipussin ja syön illalla jotain rasvasta "hyvää" eines uuniruokaa. Muuna aikana kuukaudesta en syö vaaleeta leipää,mitään rasvasia einespaskoja ja sen sellaisia. Poikkeuksena tilat kun päätä särkee ja on tosi kova jano.. Alussa oli vähän tiukkaa, olihan karkit ja keksit kuulunu meikäläisen elämään jo pitkän aikaa. Eli pari repsahdusta oli, mutta jahka ekan kuukauden oli selvinnyt niin ei tehny ees mieli mitään "epäterveellistä". Voishan sitä herkutella useemminkin jos olis jotain terveellisiä herkkuja.

Kyllä niissä terveellisissä ruuissa on vaihtoehtoja jotka voittavat roskaruuat maunkin puolesta.
Usein ongelma on raha, paskaa saa edullisemmin.

Oletko se sama Dragofix joka on kuvake.netissä vaahtomassa aina ravinnosta :D Sorry jos erehdyn henkilöstä, mutta kuvista päätellen olet armoton kynäniska, joten en tiedä miksi kirjottelet tänne. Kehonrakentajan ruokavaliosta puhun, kukas se sanokaan että "never feel guilty about eating a BigMac, only feel guilty about not eating two." Kun puhutaan siis kehonrakennuksesta ja bulkkauksesta..

En nyt siis väitä ettäkö pizza ja fanipalat olisi parasta voimailu-urheilijan kasvumateriaalia, mutta makuasioista ei voi kiistellä ja mun mielestä useimmat ns. ravintola-annokset missä on jotain hienompia pihvejä sun muita, on aika saatanan tylsiä ja mauttoman makusia... ja... kalliita. Makuasioista ei voine kiistellä, tän konkreettisemmaksi MAKUasiat tuskin menee. Ja jos treenaa salilla rankasti lähes päivittäin, on se kalorien kulutuskin vähän eri luokkaa kun jollain hernekepillä. Totta kai sipsien ja suklaan vetämisestä tulee hieman raskas olo, se nyt on osa sitä juttua. Viinastakin tulee krapula ja silti aika suosittua ainetta.

Tästä saa nyt vähän sen kuvan, että kaikki terveellisesti syövät olisivat hernekeppejä ja että jos bodailee, säännöllinen epäterveellisen paskan mättäminen on ok?
On totta, että paljon liikkuva voi syödä enemmän ilman että lihoo ja että bulkilla oleva tarvitsee kaloreita, mutta mielestäni se ei silti ole syy vetää pizzaa ja sipsejä niin paljon kuin mieli tekee. Se ei yksinkertaisesti ole terveellistä.

En toki ole itsekään mikään täydellinen tässä asiassa, vaan syön ns. perinteisiä herkkuja (sokeria, lisäaineita ja muuta paskaa) aina välillä. Tai no oikeastaan pelkästään suklaata, sitä syön ehkä kerran kuussa. Tai suklaa- tai juustokakkua. Mitkään Mäkin safkat eivät ole enää vuosiin houkutelleet kun voin niiden sijaan syödä vaikka jotain ihanaa salaattia ja piffiä.

Olen kovasti yrittänyt ja aika hyvin päässytkin irti siitä ajatusmallista, että karkit sun muut olisivat "herkkuja", jotain millä voi palkita itsensä ja mikä on niin paljon arkisafkaa parempaa. Kun asiaa miettii, eihän siinä ole yhtään mitään järkeä. Miksi kukaan haluaisi palkita itsensä sokerilla, valkoisilla jauhoilla tai muulla, mikä on selvästi pahaksi kropalle? Karkki on "herkkua" vain koska on opetettu, että asia on näin. Nykyisin jos mietin että haluan palkita itseni, ostan pähkinöitä ja hedelmiä. Mangoa ja kookosmaitoa, omenia, cashew-pähkinöitä... Joskus saatan leipoa jotain (tänään kookosmuffinsseja, mutta niistä tuli outoja). Ei tule maha pipiksi eikä morkkista :)

Mangoa ja kookosmaitoa, omenia, cashew-pähkinöitä...

Lähtökohtaisesti terveellisempää kuin prosessoidut herkut, mutta kaloreiden puolesta voi olla helpompikin vetää noilla överiksi. Cashew-pähkinät on kyllä pirullisen hyviä. Jugurttikuorrutetut valitettavasti vielä parempia :kuola:

Lähtökohtaisesti terveellisempää kuin prosessoidut herkut, mutta kaloreiden puolesta voi olla helpompikin vetää noilla överiksi. Cashew-pähkinät on kyllä pirullisen hyviä. Jugurttikuorrutetut valitettavasti vielä parempia :kuola:

Tämä totta, mutta jos ruokavalio on muuten kunnossa, ei ole tarvetta vetää övereitä. Kroppa kyllä kertoo milloin on tullut tarpeeksi... Mun viimeisin överi oli 3 palaa juustokakkua yhdessä päivässä. Olen HC.

Jos haluaa pitää kiinni tarkasta ruokavaliosta kannattaa varmaan etsiä itselle sopivat herkut. Mantelit on aivan saatanan hyviä. 100g satsissa on 600kcal, mutta myös reilusti proteiinia ja hyvää rasvaa. Tuon enempää tuskin jaksaa edes syödä. Broilerijauhelihasta tehdyt lihapullat/pihvit peittoaa mäkburgerit 10:0. Siihen joku leipä mukaan, vähän salaattia, punasipulia ja mitä ikinä haluaakin mukaan ja ääntä kohti.

Joku pizza tai hampurilainen(ehkä jossain oikeassa ravintolassa?) ei pilaa kenenkään ruokavaliota, eikä niissä loppupeleissä ole edes niin surkeat ravintoarvot kuin sipseissä, ranskalaisissa ja kaikissa muissa hiilari+rasva komboissa. Jos makeaa haluaa, ei ole pakko vetää 400g karkkipussia ja huuhtoa sitä alas kokiksella. Light/zero limut on hyvä vaihtoehto sokerilla makeutettujen tilalle, ja makeita herkkuja löytyy myös vähäkalorisena. Itse pidän Lidlin sorbettijäätelöistä, joissa 5dl purkissa on n. 300kcal. Sellaista kun lusikoi paketillisen naamaan kerralla niin ei vähään aikaan tee mieli yhtään mitään, eikä se 300kcal ole turhan paljoa vaikka pelkkää sokeria onkin.

Back
Ylös Bottom