Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt ois kysymys johon pitäisi saada jotain infoa ennen maanantaiaamua.

Eli tässä on kuva yläpohjasta piipun ja aluskatteen yhtymäkohdasta. Siinä on tiivisteenä tuollainen leveä "teippi" joka tuli piipun mukana. Jotenkin vain on sellainen fiilis, ettei tuo nyt ihan riitä kun kunnolla piiskaa vettä vaakatasoon.

Tulikin mieleen, että voisikos tuolta sisäpuolelta painaa jonkun massan tuohon aluskatteen ja piipun saumaan. Eikös sitä ole jotain palonkestävää uretaanin tyyppistäkin olemassa...vai onko?

Voi tosin olla, että tämä on täysin turhaa haihattelua. Tuleehan tuohon vielä piipun pellitys ja ei sen alle taida montaa pisaraa vettä päästä...

EDIT: Tuon kuvan pitäisi olla käännetty 90 astetta oikeaan, en vain tiedä miten sen tästä saa käännettyä. Mutta ajatus oli, että voisikos tuohon saumaan painaa jonkun urataanin tyyppisen vaahdon varmistamaan ettei tuo aluskate pääse irtoamaan piipusta. Tämän voisi toki tehdä myös katolta käsin esim. piipun pellityksen yhteydessä.

Voi siis olla turhaa, mutta jotenkin tuo nyt vaivaa meikäläistä.

Liitteet

• IMG_8441.webp
    IMG_8441.webp
    228,4 KB · Katsottu: 964
2-kerroksisessa säästää vähän pohjissa mutta häviää siinä että tarvii telineiltä tehdä. 1.5 kerrosta kehäristikoilla taitaa olla kustannustehokkain.

Ite vedin sikaflexillä aluskatteen piipun kylkeen. Ei ole vuotanut, onhan siinä pellitys päällä. Ehkä eri asia jos piippu ei ole harjalla.

P1030745.jpg

Kyllä ihmettelen jos yhdelläkään "ammattilais"työmaalla on tiivistetty ikkunanpielet noin tarkkaan. Ei kyllä ole meilläkään. :D Tarkkaa työtä kuten hupella aina.

Kyllä ihmettelen jos yhdelläkään "ammattilais"työmaalla on tiivistetty ikkunanpielet noin tarkkaan. Ei kyllä ole meilläkään. :D Tarkkaa työtä kuten hupella aina.
Voi perkele. Mulla on se ongelma että pyrin (liiaksi) täydellisyyteen. Siksi tämä homma välillä (=usein) kuseekin.

Tulikin mieleen, että voisikos tuolta sisäpuolelta painaa jonkun massan tuohon aluskatteen ja piipun saumaan. Eikös sitä ole jotain palonkestävää uretaanin tyyppistäkin olemassa...vai onko?

Palouretaania on ainakin olemassa. Muistaakseni vaaleanpunaista mönjää.

Palotarkastajan kanssa juttelin tallin palo-oviasioista joku päivä sitten. Se mainitsi, että pitää muistaa olla laittamatta tavallista uretaania kun eristää tallin välioven karmit. Sanoi että villa käy siihen ja sitten on olemassa siihen tarkoitettu massa. En tullut kysyneeksi mitä tuo on.

Jos ei täältä löydy ratkaisua, niin pitää kysellä maanantaina aamulla vaikka Orosta tai Meltexistä vaihtoehtoa tuohon. Ei tuolla enää piipun pinta juuri kuumene, mutta paloviranomainen ei varmastikaan tykkää uretaanista tuossa välissä. Nyt ois helppo vielä laittaa tuonne jotain massaa kun tuo yläpohja villoitetaan ja höyrynsulutetaan alkuviikosta. Vielä sinne pääsee tikkailla sisäkautta.

Ma pitäs sähkärin tulla paikalle. Täytyy tuonne vetää valmisu radonimurille jos sitä tarttee ja samalla ajattelin laitattaa sinne jonkinlaisen valaisimen ja pistorasia. Ei tartte roikkia vetää ulkokautta luukusta jos ja kun tuonne joskus on mentävä jotain huoltotöitä tekeen.

Tänään oli putkihärdelliä taas. Mä en saa tuosta kanavien eristämiestä mitenkään vittumaista työtä. Vähän hankalia asentoja, mutta jotenkin palkitsevaa kun noita saa ährättyä paikoilleen. Saapi appiukko vielä tarkistaa nuot ja vähän varmaan teippaillaan vielä maanantaina aluteipillä.

http://rakennusprojekti.fi/?p=775

Timba, Huppe ja Samo, teiltäkin olisi kiva kuulla kommenttinne edellisen sivun kysymykseeni koskien 1 vs 2 -kerroksisuutta.

Ei tuohon ole Andy yhtä oikeaa vastausta. 2 krs ratkaisussa se yläkerta on aina työläämpi. Jos itse tekee pääosin, uskoisin että tuolleen on jopa halvempi. Katto on pienempi pinta-alaltaan, pohjat ja pohjatyöt pienemmät jne.

Me haluttiin kahteen tasoon talo, vaikka tontin puolesta ois voinut tehdä miten vain. Haluttiin makuuhuoneet ja oleskeluaula ylös. Molempi parempi varmasti.

Jos haluaa halvalla tehdä, niin suorakaiteen muotoinen talo yhteen tasoon ilman mitään erkkereitä ja kulmia. Ei vinoja sisäkattoja, eikä muutakaan erikoista.

EDIT:

Kerrosratkaisussa on huomioitava se, että ne rakennusmatskut on kelkottava sinne ylös, siinä on oma hommansa.

Mutta erittäin tärkeää on miettiä missä kulkee talon LVI, kannattaa pyrkiä laittamaan yläkerran ja alkaerran kylppärit ja wc:t päällekkäin, tulee mahd. vähän viemäri ja vesijohtovetoja. Eli monta on muuttujaa tässä hommassa.

Meilläkin tontti olisi antanut mahdollisuuden rakentaa miten vaan. Ei vaan tuo 1.5kerrosta jotenkin nappaa. Nyt asutaan vuokralla 1.5krs rivarissa ja kyllä tää on kauheeta minusta. Vituttaa ravata yläkertaan kaiken aikaa hakemaan vaatetta, muksut kantaa rojujaan alaa, vaatteet mätetään sohvien käsinojille, kun ei viitti ylös kaappiin viedä. Siinä muutama esimerkki. Halvemmuudesta en osaa sanoa muuta, kuin, että tällä oman työn määrällä ihan sama varmaan rakentaako yhteen vai kahteen kerrokseen niin kustannukset jää rehellisesti sanoen kohtuulliseksi/järkeväksi. Niin olen siis viettänyt lapsuuteni omakotilassa jossa on 1.5krs:sta.

Samaa mieltä Samon ja muiden yhteen tasoon tehneiden kanssa. Itse en tiedä mitään kauheampaa kun 145m2 1,5krs talon. Yläkerrassa makuuhuoneet ja se tekee pelkkää rapuissa ravaamista asumisesta. Tein ison linjavedon, että tontti pitää olla sellanen että sain tehtyä 1 tasoon talon. Kukaan ei ole vielä kehunut asuttuaan 1,5krs talossa, että se olisi parempi kun 1 kerros ratkaisu. Lähinnä vieraat voivottelee kun käy, että olisipa itselläkin 1 tasossa talo.

Mutta ideana noin se pitäisi olla, että 2 kerrosta joista toiseen voisi hukuttaa tenavat tarpeen vaatiessa. Vaatisi vaan 300m3 talon. 150m2/krs niin ei tarvii turhaan rappusissa juosta. Köyhällä ne lämmityskulut vaa tuntuu:) . Tollanen olis kyl unelmien talo. Mitä kaikkee tohon määrään saiskin sisälle tehtyä.

Halvemmuudesta en itsekään olisi niin varma. Ei tää mulla ainakaan pääkaupunkiseudulle mitenkään halvemmaksi tullut tehdä yhteen tasoon. Vaikka laskisi tontin kulut pois niin kyllä tuo alapohja maksoi sen verran, että ihmettelen jos ylöspäin tekeminen maksaisi enemmän. Itse olen lähinnä pitänyt noita 1,5krs taloja juuri budjettiratkaisuina.

2-kerrostalo olisi ollut vaihtoehtona jos olisi ollut rahaa rakentaa tämän talon alakerta täyteen kellaria. Eli siellä olisi kaikenlaista extraa, kuten vaikkapa kotiteatterihuone, biljardisali, kylpyläosasto, oma pubi, vierashuone ja muuta "tarpeellista". Itse olen huomannut että 1-kerrostalossa on paras asua. Portaita olen elämäni aikana kävellyt jo riittävästi. Pihallekin teen luiskan terassille niin voi kävellä sitä pitkin. Sitäpaitsi mä oon kohta niin vanha että rollaattorilla alkaa olla hankala mennä portaita pitkin.

Ei tuohon ole Andy yhtä oikeaa vastausta. 2 krs ratkaisussa se yläkerta on aina työläämpi. Jos itse tekee pääosin, uskoisin että tuolleen on jopa halvempi. Katto on pienempi pinta-alaltaan, pohjat ja pohjatyöt pienemmät jne.

...
Kerrosratkaisussa on huomioitava se, että ne rakennusmatskut on kelkottava sinne ylös, siinä on oma hommansa.

Mutta erittäin tärkeää on miettiä missä kulkee talon LVI, kannattaa pyrkiä laittamaan yläkerran ja alkaerran kylppärit ja wc:t päällekkäin, tulee mahd. vähän viemäri ja vesijohtovetoja. Eli monta on muuttujaa tässä hommassa.

Kyllä, ulkoa etenkin yläkerran tekeminen tuntuu työläämmältä. Päädyt nousee niin ylös, että pitää olla hyvät telineet.

Me tehtiin niin, että samalla kun kattotuoleja nostettiin, laitettiin kipsilevyt samaan kyytiin. Muuta kovin ihmeellistä kannettavaa tuossa ei vielä ole tullut vastaan.

Meillä ei vessat ole samalla kohdalla, mutta ei niitä ole kuin 1/krs, joten niitten putkien vetäminen ei tuntunut kovin ihmeelliseltä. Sama kuin alemmassa kerroksessa olisi kaksi vessaa. Muuttuja toki, mutta hyvin suunniteltuna ei mikään kovin radikaalisti kustannuksia lisäävä.

Yläkertaan on hyvä laittaa työhuone/vierashuone/varastotiloja, mut en laittais päämakkareita sinne. Vaatteiden ja pyykkien kuskaaminen on ihan mahdotonta.

Missä säilytätte kesällä talvikamppeet?

Kyllä, ulkoa etenkin yläkerran tekeminen tuntuu työläämmältä. Päädyt nousee niin ylös, että pitää olla hyvät telineet.

Me tehtiin niin, että samalla kun kattotuoleja nostettiin, laitettiin kipsilevyt samaan kyytiin. Muuta kovin ihmeellistä kannettavaa tuossa ei vielä ole tullut vastaan.

Meillä ei vessat ole samalla kohdalla, mutta ei niitä ole kuin 1/krs, joten niitten putkien vetäminen ei tuntunut kovin ihmeelliseltä. Sama kuin alemmassa kerroksessa olisi kaksi vessaa. Muuttuja toki, mutta hyvin suunniteltuna ei mikään kovin radikaalisti kustannuksia lisäävä.

Meillä tuo talon korkeus tulee vastaan lähinnä maalaushommissa. Se on ulkoa niin valmis, että sen yhen ylempänä olevan listan laittaa hyviltä tikkailtakin. Maalatessa taidan ottaa vkl vuokralle sellasen nostokorin ja maalata siitä kaikki yläosat. Ei tartte telineitä värkkäillä ympäri talon.

Me nostettiin nuot kipsit alakertaan laatalle ja siitä sitten vetästään ylös, eli ei ongelma. Toki tuossa nyt on oma puljaamisensa vertaa yhteen tasoon tekemiseen.

Itsekin olen asunut pentuna rintsikassa jossa makuutilat oli ylhäällä. Ei tuntunut mikään ongelmalliselta, vaikka tottakai 1 krs ratkaisussa esim. tuo vaatehuolto on helpompi. Taasen kun on talo tasoissa, ei haittaa jos yläkerrassa on lasteenhuoneessa lelut vähän miten sattuu ja tulee esim. viereita. No minua tuo nyt ei haittaa muutenkaan, mutta vaimoa haittaa.

Molempi parempi näissä. Yks tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Turha alkaa vertaamaan omenoita ja banaaneja keskenään.

EDIT: Turha siis verrata kumpi on parempi asua. Rakentamismielessä hyväkin verrata.

Mun mielestä nuot erkkerit sun muut ei suoraan tuo mitään mystisiä kuluja. Mutta niissä on aina iso duuni ja jos duunit tekee palkattu timpuri tai yrittäjä laskutuksella, niin totta hitossa noista tulee kalliita. Ja joojoo, ei tartte taas jeesustella oman ajan käytön hinnasta. Voin mä laskee tällekin illalle vaikka 200% palkan omasta työstä, onhan nyt sentään sunnuntai, siitä tulee yksi 100% ja toinen tulee ylitöistä kun on heittämällä 40 viikkotuntia täynnä. ;) Saa kalliin talon kun oikein alkaa laskemaan.

Tekee alakertaan yhden makuuhuoneen, niin saa vanhemmat asua siellä jos ei kiipeäminen kiinnosta/onnistu. Nuorempana kävin yhdessä talossa missä oli juuri näin. Yläkerta oli kyllä hienosti nuorison makuun valloitettu ja alakerta sitten siisti ja valoisa vanhempien valtakunta.

Töissä oli joskus kampanja missä kannustettiin portaitten kiipeämiseen ja nykyään kyllä kävelen kaikkialla rappuset jos on mahdollista. Kai se on suhtautumiskysymyskin. (Nimim. viimeiset 10-vuotta rappuja ravannut). Jos tuon reilut 200m2 olis yhteen tasoon leväyttänyt, niin olishan tuossa pohjissa ja kattopelleissä jo tullut vuosiksi lisää takaisinmaksettavaa. Aion muistaa sen jokaisella kerralla, kun rappujani kiipeilen. Toki mun rakennustyyli onkin jotain aivan muuta kuin mitä keskimäärin nykyään on, että en voi kyllä syyttää jos joku ei näe tätä säätöä oleellisena. Molempi parempi ja kuten tässä hommassa (mm. lämmitysmuoto), valinnat tehdään hyvinkin hlökohtaisin perustein.

Näyttää siltä, että teillä tämän thredin rakentajilla on kaikilla tulossa 1-kerroksinen talo. Miksi? Onko se halvempi? Jotain muita syitä?

Yksikerroksinen on helppo ja yksinkertainen rakentaa. Itse olen yli 20 vuotta asunut 2-kerroksisessa talossa ja en allekirjoita tavaran kuskaamisen/unohtamisen hankaluutta kahden kerroksen välillä. Ei ole hankalaa tai vaivalloista.

Mulle tulee 2-kerroksinen talo tai taitaa olla pikemmin 1 1/2 -kerroksinen. Talo tehdään kahdessa osassa tai siis kahdella eri rakennusluvalla. Tahtoo sanoa, että teen ensin alakerran ja haen sitten joskus rahatilanteen salliessa luvat yläkertaan. Lupia odotellessa yläkerta on yhtä suurta varastoa eli kylmä vintti. Suosittelen ratkaisua muillekkin perseaukisille rakentajille!

Tässä meidän tien pätkällä on yhteensä 11 taloa. Yksi tontti on vielä aloittamatta ja osa taloista on ollut valmiina jo muutaman vuoden. 2-kerroksisia on yhteensä 5 kappaletta, joista yksi on rinteeseen tehty kellarillinen talo.

Tekee alakertaan yhden makuuhuoneen, niin saa vanhemmat asua siellä jos ei kiipeäminen kiinnosta/onnistu. Nuorempana kävin yhdessä talossa missä oli juuri näin. Yläkerta oli kyllä hienosti nuorison makuun valloitettu ja alakerta sitten siisti ja valoisa vanhempien valtakunta.

Meille tulee juuri noin. Tässä vaiheessa kun pojat on vasta 3 ja 5 vuotiaat, alakerran huone jää työ/vierashuoneeksi. Jossain vaiheessa varmaan vaihdetaan itse alakertaan, viimeistään sitten kun pojat on 13 ja 15, jos ei sitten olla jo tuota ennen rakennettu toista taloa. ;)

Tässä vielä tuo meidän pohja:

Alakerta
Yläkerta

Ja siis meillä on periaatteessa kaksi erkkeriä. Ensimmäinen on lämmin etukuisti, jonka katto toimii yläkerran parvekkeena ja toinen on ruokailuerkkeri. Jos nuo olisi jättänyt pois, olisi eteinen ollut mahdoton sumppu ja ruokailutilakin olisi ollut keskellä olohuonetta. Olisi siis pitänyt levittää seiniä, eikä takuulla olisi ollut ainakaan halvempi.

Muuten tuo talo onkin lähellä kuutioita muodoltaan, joten pitäisi olla kohtuu hyvä lämmitystä ja ilmanvaihtoa ajatellen.

Back
Ylös Bottom